Viktigaste spelaren för musik... ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken "källa" är VIKTIGAST för dej när det gäller MUSIKLYSSNING[/b]?

LP- spelare
10
7%
CD- spelare
44
31%
DVD- eller annat videoformatspelare (obs för musik!)
24
17%
Nätverkspelare (tex. SB3, Soundbridge, AirTunes)
26
18%
Dator via ljudkort
28
20%
Portabel media-/mp3-spelare (ev. via dockningstation)
4
3%
Spelkonsoll
2
1%
Övrigt (skriv gärna en kommentar om du väljer detta)
4
3%

Antal röster : 142

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-02 16:51

Kul med så mycket respons.

Jag hade velat lägga in flera alternativ - bland annat för att kunna bena upp CD och SACD osv. - men det gick inte med omröstningsfunktionen.

Jag var själv i valet och kvalet. SB3:an används mindre och mindre för "finlyssnig", mer och med för bakgrundsmusik pga. hur vi bor just nu. - Den mesta musiken lyssnar jag på via mp3-spelare... Men den VIKTIGASTE stunden för mej har blivit timmen, varje kväll efter att jag lagt barnen, framför datorn med lurar och ljudkort. Det är den lyssningsstunden som jag minst vill missa. Ergo - ljudkort för mej. :-)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-02 16:52

Undrar hur många som har surfdatorn i sweetspot... annars fattar jag inte hur ni har tid att sitta och bara lyssna på musik hemma :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-02 16:59

Jag har :)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-01-02 17:24

XBMC...

...så kan jag i princip spela allt utom LP och CC.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-01-02 17:32

CD för seriös lyssning - iPod för "oseriös" lyssning... 8)
Har framme ca 100 st CD resten rippade till hårddisk.
(Dock CD i bilen tills jag fått tag i ett DICE iPod-interface)
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-01-02 17:43

Det var inte lätt att välja ett alternativ. Jag har 3 kandidater:
Squeezeboxen (självklart :)), iAudio 5 och lyssning vid datorn.

Mp3-spelaren använder jag till och från jobbet, men nuförtiden mest till ljusböcker. Squeezboxen går ganska mycket hemma, men precis som Koffe skriver så använder även jag den mest till bakgrundslyssning just nu. Min 4-årige som älskar Squeezeboxen för tillfället, men min röst gick med knapp marginal till lyssning vid datorn. Sen jag skaffade min nya hörlursförstärkare/usb-dac har kvalitén på den lyssniningen ökat markant, både hemma och på jobbet.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-01-02 17:47

Skivspelare och cd; den ena för retrospektiv bredd, den andre för detsamma samt enkelhet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-01-02 17:56

TCM skrev:Snip

Mp3-spelaren använder jag till och från jobbet, men nuförtiden mest till ljusböcker. Squeezboxen går ganska mycket hemma, men precis som Koffe skriver så använder även jag den mest till bakgrundslyssning just nu.

Vinterterapilyssning? :wink:

Sorry, kunde bara inte låta bli.... :oops:
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-01-02 18:05

Almen skrev:
Nefilim skrev:
Strauss skrev:Jag avskyr förresten att lägga en skiva i spelaren, vilket onödigt extrajobb man inte alls behöver göra.
Ja där har du en poäng!

Men då lyssnar ni över huvud taget inte på musik i surround (SACD, DVD-Audio, DTS)?

Näpp... Är det HIFI??? :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-01-02 18:16

Frodrak skrev:
TCM skrev:Snip

Mp3-spelaren använder jag till och från jobbet, men nuförtiden mest till ljusböcker. Squeezboxen går ganska mycket hemma, men precis som Koffe skriver så använder även jag den mest till bakgrundslyssning just nu.

Vinterterapilyssning? :wink:

Sorry, kunde bara inte låta bli.... :oops:

Fan va alla är på mig idag. Jag återanvänder ett svar jag gav tidigare idag :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-02 18:25

Strauss skrev:Har massor med trevlig musik i både DD och DTS.
Dvd-audio har jag med ett gäng, dock blir 24/96 nersamplat till 24/48 ... men jag hör ingen skillnad mot när jag kör med dvdn.

Inte SACD dock, aldrig haft en skiva och kommer nog inte att skaffa heller.

OK, är det SQBX:en som samplar ned, eller kan den bara ta 24/48? Men den skickar vidare flerkanals-PCM till en receiver, då?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-02 18:28

Nefilim skrev:
Almen skrev:Men då lyssnar ni över huvud taget inte på musik i surround (SACD, DVD-Audio, DTS)?

Näpp... Är det HIFI??? :wink:

Oh, ja! Mer HiFi än någonsin tvåkanalsstereo! :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-01-02 18:28

Övrigt.

Så till vida att jag inte bryr mig så mycket om vad källan är, bara det återges med adekvat kvalitet. Dock skulle jag helst vilja ha källmaterialet på DVD-Audio alternativt hårddisk i minst 24/96.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-01-02 18:29

Almen skrev:
Strauss skrev:Har massor med trevlig musik i både DD och DTS.
Dvd-audio har jag med ett gäng, dock blir 24/96 nersamplat till 24/48 ... men jag hör ingen skillnad mot när jag kör med dvdn.

Inte SACD dock, aldrig haft en skiva och kommer nog inte att skaffa heller.

OK, är det SQBX:en som samplar ned, eller kan den bara ta 24/48? Men den skickar vidare flerkanals-PCM till en receiver, då?

Det blir dvd-audio i 2-kanal bara tyvärr. Squeezen samplar själv ner.
För 24/96 måste man köpa en transporter.. kostar på att vara audiofil ;)

DD & DTS kör den dock ut rakt igenom bara. Beatles - Love är ju lite av surroundfavorit.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-01-02 18:59

Vaxrulle, någon?
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-01-02 19:09

phloam skrev:Undrar hur många som har surfdatorn i sweetspot... annars fattar jag inte hur ni har tid att sitta och bara lyssna på musik hemma :)

jag har en sweetspot lagrad vid datorn, har möjlighet att lagra upp till 9 sweetspotar :D (givetvis är ju den traditionella bäst)

Jag lyssnar 100% på cd, även om jag ibland blir lite sugen på och skaffa mig en Lp-spelare

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-02 19:18

Strauss skrev:Det blir dvd-audio i 2-kanal bara tyvärr. Squeezen samplar själv ner.
För 24/96 måste man köpa en transporter.. kostar på att vara audiofil ;)

DD & DTS kör den dock ut rakt igenom bara. Beatles - Love är ju lite av surroundfavorit.
OK, då är jag med. Fick för mig att klämlådan kunde mer än den egentligen gjorde. :)

Love är bra, ja. Förvånad att jag gillar den så mycket, beatlesfantast som jag är...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-01-02 20:51

De glädjer mig att resultatet är till vinns för cd. Det visar på att det finns lite kvalitetstänk här på forumet i alla fall. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-01-02 20:56

meanmachine skrev:De glädjer mig att resultatet är till vinns för cd. Det visar på att det finns lite kvalitetstänk här på forumet i alla fall. :wink:

Jaja... Vänta till du köpt ett antal begagnade Squeezeboxar till din samling ! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-01-02 21:13

Almen skrev:Love är bra, ja. Förvånad att jag gillar den så mycket, beatlesfantast som jag är...

T.o.m. jag gillar den trots att jag inte riktigt kan släppa känslan av att det är helgerån.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2008-01-02 21:24

mp4:an är viktigast faktiskt. Lyssnar ju mest på den.

Fast stereon är ju den som polarna impas mest av. Jag också när jag återupptäcker den ibland :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-02 21:39

Magnuz skrev:
Almen skrev:Love är bra, ja. Förvånad att jag gillar den så mycket, beatlesfantast som jag är...

T.o.m. jag gillar den trots att jag inte riktigt kan släppa känslan av att det är helgerån.

För mig var det först och främst insikten att den faktiskt var gjord till en dansföreställning, men också upptäckten att den var gjord med så mycket humor och glimten i ögat.

Tror (och hoppas) att den var ett provskott inför eventuella framtida släpp på surround av ordinarie beatlesskivor. Skulle vara maffigt med Rubber Soul, Sgt Pepper och Magical Mystery Tour i 5.1...

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-02 23:10

meanmachine skrev:De glädjer mig att resultatet är till vinns för cd. Det visar på att det finns lite kvalitetstänk här på forumet i alla fall. :wink:

Vinns och vinns... :-)

Av 100 röstande så är det 50% som lyssnar via snurrande plast (CD och DVD) alltså det format som branschen VILL att vi använder. Resten av oss lyssnar på filer eller det "obstruerande" LP-formatet... Och detta är ett Hifi-forum! Hifi-folk är nog grymt konservativa. Då förstår ni hur det är ställt i övriga samhället.

Jag skulle säga att att under 90% för CD på det här forumet är en brakförlust för branschen. Slutsats - De måste börja sälja musik på DRM-fri fil NU! Efterfrågan har redan bytt plattform. Det är redan gjort. Nu måste utbudet följa efter.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-01-02 23:27

Koffe skrev:Av 100 röstande så är det 50% som lyssnar via snurrande plast (CD och DVD) alltså det format som branschen VILL att vi använder. Resten av oss lyssnar på filer eller det "obstruerande" LP-formatet

Är vinyl inte plast, menar du? Branschen struntar väl förresten i vilket format vi lyssnar på, bara vi köpt musiken. Många här lyssnar ju t.ex. via datorn, men har själva rippat skivorna som de en gång köpt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-02 23:28

Får nog hålla med Koffe. Branchen har inte anpassat sig efter det sätt som kunderna använder produkten.

Men mediet är väl ointressant. Det viktigaste är väl det som ligger på ;)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-02 23:57

Magnuz skrev:Branschen struntar väl förresten i vilket format vi lyssnar på, bara vi köpt musiken. Många här lyssnar ju t.ex. via datorn, men har själva rippat skivorna som de en gång köpt.

Jag tycker att man skall köpa musiken - men branschen måste erbjuda rimliga villkor och priser. De gör de i praktiken inte i dag.

Här är en del av problemet - de struntar INTE i vilket format (eller på vilken plats/device) vi spelar våran KÖPTA musik. De försöker aktivt införa restriktioner i licensen så att vi skall vara tvungna att köpa den igen... och igen... och igen... och igen...

Jag VILL köpa min musik - men jag vill inte göra det med sämre villkor än jag får när jag rippar en flac.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-03 00:35

phloam skrev:Undrar hur många som har surfdatorn i sweetspot... annars fattar jag inte hur ni har tid att sitta och bara lyssna på musik hemma :)

Jag har det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-01-03 05:51

I den mån jag lyssnar på musik, (utom ramen för arbetet), blir det levande sådan genom konsertbesök.*

Röstar således på ”Övrigt” och följer Koffe´s uppmaning att med några rader redogöra för detta:

Anledningen är enkel: Det låter ofta så pass illa om lejonparten** av alla inspelningar att jag helt enkelt inte står ut, (alldeles oavsett avspelningsmediet). Varför det förhåller sig på det sättet vill jag inte uttala mig om, - än mindre spekulera i, men sannolikt är ett flertal faktorer involverade.

Visserligen är mitt diskotek begränsat till omkring 2000 vinylskivor och c:a 500 CD, men redan där har jag sållat och vågar nog påstå att det på dessa tillsammans finns totalt runt 10 musikstycken som är riktigt njutbara ur såväl teknisk som musikalisk synvinkel. Vilket media jag än väljer för avspelning, är resultatet avhängigt ursprungssignalens kvalitet.

MUSIK är för mig en händelse som äger rum i en akustisk miljö, inte något som matats från ”line out” på ett keyboard rätt in i mixern med pålagda närmickade röster, upptagna i ett hårt dämpat mikrofonbås…

Noterar särskilt frånvaron av mikrodetaljer i dagens inspelningar. Har inte kunnat höra ”akustiken” från omslutningsväggarna på jag vet inte hur länge. Inte ens vid s.k. levande inspelningar av klassisk musik i ett kyrkorum.

Anser för övrigt att multimikrofon/multikanalstekniken innebar döden för musikupplevelsen. Två förstklassiga mikrofoner i en MS-matris, där går gränsen… Sedan blir det en ”ljudsmet” eller ”multikanalsmono” om man så vill uttrycka det.

Har haft förmånen att under 3 decennier själv medverka i olika körsammanhang såväl med som utan orkester och med möjlighet att för dokumentationsändamål spela in genrepen med minimalistisk utrustning, bestående av en högklassig bandare med 2 högvärdiga mikrofoner enbart. Det är en skakande upplevelse att sedan lyssna på samma musik, kommersiellt utgiven, inspelad med multiteknik, till och med i samma lokal… för att inte tala om hur illa det låter om jobbet görs i en dämpad studio.

Ljudslummen är lika bedrövlig idag som den var för 30 år sedan, om inte värre… den har bara bytt ansikte. Märk väl, att det är inspelningarna jag talar om. Ju mer kompetent avspelningsutrustningen är, desto mer uppenbart blir det.

/BB

*Naturligtvis sker även detta med urskiljning. Att gå på en ”live rock-konsert” utan att i förväg känna till gruppens ”ljudideal” är för mig personligen uteslutet. Att för övrigt kalla något för ”konsert” om det spelas så högt med elektronikens hjälp att hörselskydd är ett ”måste” är inget annat än kulturskymning, alternativt ren tortyr.

** Det finns undantag men de är skrämmande få…
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2008-01-03 09:23

Lyssnar nästan enbart på musik (2-kanal) via SB eller Mac nu förtiden. Använder bara CD spelaren ifall jag inte hunnit digitalisera skivan på hårddisk. Använder Mac och SB3 ungefär lika mycket men föredrar mer och mer Mac'en efterhand antal låtar på hårddisken ökar. Hoppas mycket på den nya SB fjärren

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-03 10:38

Vill förtydliga mig lite - för min del är det egentligen så att bärbart ger mig den _bästa_ musikupplevelsen - mycket beroende på att jag gillar att uppleva musiken i olika sammanhang. Ljudmässigt får man kanske bättre kickar hemma men överlag är det viktigast för mig att den portabla sidan funkar bra.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi