av BB » 2008-01-03 05:51
I den mån jag lyssnar på musik, (utom ramen för arbetet), blir det levande sådan genom konsertbesök.*
Röstar således på ”Övrigt” och följer Koffe´s uppmaning att med några rader redogöra för detta:
Anledningen är enkel: Det låter ofta så pass illa om lejonparten** av alla inspelningar att jag helt enkelt inte står ut, (alldeles oavsett avspelningsmediet). Varför det förhåller sig på det sättet vill jag inte uttala mig om, - än mindre spekulera i, men sannolikt är ett flertal faktorer involverade.
Visserligen är mitt diskotek begränsat till omkring 2000 vinylskivor och c:a 500 CD, men redan där har jag sållat och vågar nog påstå att det på dessa tillsammans finns totalt runt 10 musikstycken som är riktigt njutbara ur såväl teknisk som musikalisk synvinkel. Vilket media jag än väljer för avspelning, är resultatet avhängigt ursprungssignalens kvalitet.
MUSIK är för mig en händelse som äger rum i en akustisk miljö, inte något som matats från ”line out” på ett keyboard rätt in i mixern med pålagda närmickade röster, upptagna i ett hårt dämpat mikrofonbås…
Noterar särskilt frånvaron av mikrodetaljer i dagens inspelningar. Har inte kunnat höra ”akustiken” från omslutningsväggarna på jag vet inte hur länge. Inte ens vid s.k. levande inspelningar av klassisk musik i ett kyrkorum.
Anser för övrigt att multimikrofon/multikanalstekniken innebar döden för musikupplevelsen. Två förstklassiga mikrofoner i en MS-matris, där går gränsen… Sedan blir det en ”ljudsmet” eller ”multikanalsmono” om man så vill uttrycka det.
Har haft förmånen att under 3 decennier själv medverka i olika körsammanhang såväl med som utan orkester och med möjlighet att för dokumentationsändamål spela in genrepen med minimalistisk utrustning, bestående av en högklassig bandare med 2 högvärdiga mikrofoner enbart. Det är en skakande upplevelse att sedan lyssna på samma musik, kommersiellt utgiven, inspelad med multiteknik, till och med i samma lokal… för att inte tala om hur illa det låter om jobbet görs i en dämpad studio.
Ljudslummen är lika bedrövlig idag som den var för 30 år sedan, om inte värre… den har bara bytt ansikte. Märk väl, att det är inspelningarna jag talar om. Ju mer kompetent avspelningsutrustningen är, desto mer uppenbart blir det.
/BB
*Naturligtvis sker även detta med urskiljning. Att gå på en ”live rock-konsert” utan att i förväg känna till gruppens ”ljudideal” är för mig personligen uteslutet. Att för övrigt kalla något för ”konsert” om det spelas så högt med elektronikens hjälp att hörselskydd är ett ”måste” är inget annat än kulturskymning, alternativt ren tortyr.
** Det finns undantag men de är skrämmande få…
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA.
http://www.transmissionaudio.com