Nybörjar vill bygga High-End ! BILDER NU!!!!!!!!!11one

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bredin

Nybörjar vill bygga High-End ! BILDER NU!!!!!!!!!11one

Inläggav Bredin » 2008-01-04 01:35

Ifrån mina inlägg ifrån " Varför delning vid just 80Hz?" under teknikforumet så skapar jag härmed en mer lämpad tråd.

Såhär är läget. Jag har 1par ScanSpeak d3004/660000 och ett par AudioTechnology CQ15 H 52.
AudioTechnology elementen ska användas som mellanregister i ett 3vägs system, och de ska skickas tillbaka till danmark för att få ändrade värden så att det bättre passar som mellanregister än en alldeles förliten bas i en transmissionslinje(villket den är specad till idag).

Som IÖ sa i "Varför delning vid just 80Hz" tråden att öronen är som känsligast emot fasvändning vid ca 100-250Hz villket gör det till en liten röd zon att dela bas/mellanregister. Och för att dela under 100Hz så behövs det väldigt mkt utav mina små 4"are, så det blir mot all förmodan dåligt. Så om vi kollar över 250Hz så är det nada problem för mina 4"are att spela relativt högt i en sluten låda.

Jag är i största del ute efter en så snabb högtalare som möjligt, med låg distrotion, hyffsad max SPL ca 110dB @ 40Hz hade varit fint, samt en bas som inte är så djup(40-50Hz) då jag både tycker att det smått dödar musikaliteten samtidigt som att mitt rum är väldigt litet.

Så om jag vet att jag ska dela över 250Hz med åtminstone 6 eller 12dB/oktav filter, hur djupt bör då elementet gå?

Mekanisk resistans ska vara bra att ha mycket utav om man ska få fast bas, men hur är det med mellanregistret? Mina B&W 705 har väldigt hög mekanisk resistans och basen är trevlig, men mellanregistret låter väldigt luddrigt emot mina nuvarande CQ15. Det är ett helt annat bett i mellanregistret, mycket snabbare och klarare. Har det något med den mekaniska resistansen att göra med? Eller är det bara för att AT elementet är mycket snabbare, bättre och saknar filter?

Talspolar, för tillfället sitter det en aluminiumtalspole på mina CQ15, och det är ju bra med tanke på att de var tänkta som basar. Men nu när jag ska ha de som mellanregister är kanske Kapton är att föredra.
Såhär står det på ATs hemsida:

Kapton is a non-conductive material and is therefore not influenced by the eddy-current effect like aluminum, when situated in a magnetic gap.

In practice this means no mechanical brake and therefore a very high mechanical Q-factor and low Mechanical resistance.

Drivers with Kapton voice coil former often perform a more detailed midrange with higher dynamic and less coloration and distortion.

Due to the lack of mechanical brake, we do not recommend the use of Kapton drivers as bass driver, because if the x-max is exceeded there is nothing to prevent the driver from bottoming out. For sub woofer applications, please use drivers with aluminum voice coil formers.

Drivers with Kapton voice coil former, can have a tendency to a more pronounced break-up before roll off, because of the lack of mechanical brake.

Det låter ju väldigt lovande nu när det ska användas som mellanregister! Men har ni några andra åsikter? Har hört på en sida att det ska låta "plastigt", fast på andra sidan så var de fullrange-paper only or else it stinks nördar.

Motor: I dagsläget är elementen baserade på en SD motor villket känns bäst förutom att man får ett fint lyft i frekvenskurvan vid 2-5 Khz, men det får man lösa i filtret. Bara det inte är några konuppbrytningar så är jag lugn, då jag är skeptisk hur man ska kunna fixa ett sådan problem som konuppbrytningar.

Basen som jag helst vill ska vara 8" kan jag nog lätt bara beställa ifrån AT. Men hur högt bör det åtminstone gå? Deras 8"are i dagsläget går problemlöst upp till 5kHz, och förmodligen så skulle inte de modifikationerna jag vill ha påverkar det så mycket, så det är nog lungt.
Basen kommer förmodligen att bli bas-reflex.

Ja! Då var första inlägget klart, kommentera eller fråga gjärna om någon eller alla punkter! :)

Kan säga direkt. Budget: Helst under 10k för basar + de pengarna som de kostar att modda mina CQ15. Villket ser ut att vara 1000:-, fast vet ej om det kommer kosta extra med kapton talspole. Får maila och se! 8)

Mvh tobias
Senast redigerad av Bredin 2008-03-20 15:22, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh. Bred

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-04 02:48

Hej!

Det här får du ta med en nypa salt :)

Jag skulle, utan att veta ett jota om ditt mellanrregister, säga att 300-400hz vore en lagom delningsfrekvens.

Om man vill kunna använda ett så enkelt filter som bara den, så vill man att elementet och dess impedans inte förändrar sig alls nedåt i frekvens, nu är det ju sällan så ;). I en ideal värld skulle mellanregistret klara sig iallafall 2 oktaver ner, eller till 100hz - då är det nivåsänkt med 24db förutsatt ett 2:a ordningens filter.

Dessutom har du baffelsteget att tänka på och helst vill du nog låta mellanregisterelementet kämpa med det. 400hz blir bra. Det beror ju lite på lådans bredd.

Baselementen rekommenderar jag faktiskt INO Audio W87/LTS nya baselement och dubbla enheter i varje låda. Då de är parallellkopplade får de den känslighet som behövs för att du inte skall behöva strypa mellanregistret och diskanten så hårt (kanske inte alls). Dessutom får du en basdel som kan hantera dynamiskt material avsevärt mer än dina önskemål, vilket kan vara önskvärt om de skall hantera filmmaterial vid tillfälle (filmmaterial kan ha sanslöst stor basdynamik)

Det kommer in på under 8000:- för baselementen.

Resterande belopp kan ju läggas på ett beggat slutsteg och elektroniskt filter (finns exempel på ett i köprådstråden, har själv köpr ett). Då behöver du inte oroa dig för effekterna av ett passivt filter mellan bas/mellanregistret och kan göra ett 2-vägsfilter - vilket är avsevärt enklare att få korrekt.

Tänk på att komponenter till passiva delningsfilter kostar pengar med ;)

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-04 10:11

Kaffekoppen skrev:Hej!

Det här får du ta med en nypa salt :)

Jag skulle, utan att veta ett jota om ditt mellanrregister, säga att 300-400hz vore en lagom delningsfrekvens.

Om man vill kunna använda ett så enkelt filter som bara den, så vill man att elementet och dess impedans inte förändrar sig alls nedåt i frekvens, nu är det ju sällan så ;). I en ideal värld skulle mellanregistret klara sig iallafall 2 oktaver ner, eller till 100hz - då är det nivåsänkt med 24db förutsatt ett 2:a ordningens filter.

Dessutom har du baffelsteget att tänka på och helst vill du nog låta mellanregisterelementet kämpa med det. 400hz blir bra. Det beror ju lite på lådans bredd.

Baselementen rekommenderar jag faktiskt INO Audio W87/LTS nya baselement och dubbla enheter i varje låda. Då de är parallellkopplade får de den känslighet som behövs för att du inte skall behöva strypa mellanregistret och diskanten så hårt (kanske inte alls). Dessutom får du en basdel som kan hantera dynamiskt material avsevärt mer än dina önskemål, vilket kan vara önskvärt om de skall hantera filmmaterial vid tillfälle (filmmaterial kan ha sanslöst stor basdynamik)

Det kommer in på under 8000:- för baselementen.

Resterande belopp kan ju läggas på ett beggat slutsteg och elektroniskt filter (finns exempel på ett i köprådstråden, har själv köpr ett). Då behöver du inte oroa dig för effekterna av ett passivt filter mellan bas/mellanregistret och kan göra ett 2-vägsfilter - vilket är avsevärt enklare att få korrekt.

Tänk på att komponenter till passiva delningsfilter kostar pengar med ;)

[url="http://audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|a|134|||"]Elementet[/url]
Har frekvenskurvan, impedansgången och TS parametrarna för mina element. Men som saagt var de ju tänkta för att återge djup bas och och ha ett hyffsat mellanregister. Men nu är de tänkta för att kunna återge ett vidunderligt bra mellanregister :lol: .
Impedansen på mina nuvarande sjunker 2ohm från 1,5kHz till 230Hz, sedan stiger den 2ohm till 100Hz, efter det blir det en impedanspeak vid 40Hz. Men om jag ändå ska ändra elementet så blir detdär ganska annorlunda förmodligen.

Vill helst inte köra aktivt. Då jag har en massa skumma ideal :lol: .
Men filterkomponenterna är ej inräknade i budgeten. Kommer att bygga några filter med skitkomponenter och testa mig fram och sedan testa lite fler filter, sedan efter det så köper jag riktiga komponenter.
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-01-04 10:54

Bredin skrev:... Kommer att bygga några filter med skitkomponenter och testa mig fram och sedan testa lite fler filter, sedan efter det så köper jag riktiga komponenter.

Bra tänkt, eller kanske inte... En komponent, t.ex. ett motstånd, har även kapacitiva och induktiva egenskaper, även om dom är mer eller mindre små. Motsvarande för kondingar och spolar. Sådana effekter kan spela in om du bygger ett filter med "dåliga" komponeter och sedan ett likadant, men helt andra komponenttyper och toleranser.

Bättre väg att gå enligt Max: Tänk ut vilka komponenter du ska ha. Motståndstyp, typ avkondenstor, typ av spolar. Köp sedan sådana som ligger veetigt i pris och mät upp deras faktiska egenskaper. Bygg ett prototypfilter. Om du mätt upp högatalr elementen på plats i låda innan, samt mät upp/listat ut lådans inverkan, tagit hänsyn till golvreflex etc så kan du på förhand konstruera ett filter som kommer skapligt nära ett bra resultat. Kort sagt: Ju mer grundligt förarbete du gör, desto mindre jobb med filtret. Själv tycker jag filtret är den svåraste delen av högtalarbygge.

Mera: Kaffekoppens idé om 2 8"are är helt rätt. Det eller en 15" eller 12" bas. En ensam 8"are är för liten för en seriös 3-vägare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-04 11:22

Max_Headroom skrev:
Bredin skrev:... Kommer att bygga några filter med skitkomponenter och testa mig fram och sedan testa lite fler filter, sedan efter det så köper jag riktiga komponenter.

Bra tänkt, eller kanske inte... En komponent, t.ex. ett motstånd, har även kapacitiva och induktiva egenskaper, även om dom är mer eller mindre små. Motsvarande för kondingar och spolar. Sådana effekter kan spela in om du bygger ett filter med "dåliga" komponeter och sedan ett likadant, men helt andra komponenttyper och toleranser.

Bättre väg att gå enligt Max: Tänk ut vilka komponenter du ska ha. Motståndstyp, typ avkondenstor, typ av spolar. Köp sedan sådana som ligger veetigt i pris och mät upp deras faktiska egenskaper. Bygg ett prototypfilter. Om du mätt upp högatalr elementen på plats i låda innan, samt mät upp/listat ut lådans inverkan, tagit hänsyn till golvreflex etc så kan du på förhand konstruera ett filter som kommer skapligt nära ett bra resultat. Kort sagt: Ju mer grundligt förarbete du gör, desto mindre jobb med filtret. Själv tycker jag filtret är den svåraste delen av högtalarbygge.

Mera: Kaffekoppens idé om 2 8"are är helt rätt. Det eller en 15" eller 12" bas. En ensam 8"are är för liten för en seriös 3-vägare.

Aha, får göra så när jag väl kommer till filtret :oops: .
Men vadå att en 8"are är förliten för en seriös 3vägare? Tänk om jag vill bygga en liten och nätt 3vägare då :P .
Inte större än 10" bas, hör man någon större skillnad på en 8"are och en 10"are mellanregister mässigt. Säg att det är 2 element utav samma serie, liknande värden fast ena är 8" och andra 10". Hur påverkar det rösterna om man delar vid typ 400Hz då?
Mvh. Bred

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-04 12:12

En 10" behöver röra sig mindre för att generera ett visst ljudtryck. Det är bra. En 10" har däremot sämre spridning ju högre upp i frekvens man går. Det är sämre. Ett ensamt element kommer ge en mycket lägre systemkänslighet. Det är skitdåligt eftersom 3db sänkning av känsligheten kräver dubbelt så stark effekt för samma utnivå (räkna med en sänkning om 3-5db).

En 8" får arbeta hårdare för ett visst ljudtryck då dess konarea är mindre. Ju mer ett element rör sig, desto mer ökar distrotionen (av olika varianter). Det är dåligt. 8" kan delas högre utan risk för att spridningsmönstret (energiutstrålningen) är sämre än elementet det möter. Det är bra.

Ett ensamt element som skall hantera baffelstegskompensationen måste ha avsevärt högre känslighet än de andra elementen i högtalaren.

Med två element fås följande fördelar:

Minskat konutslag för varje given effekt - mindre dist
Högre känslighet på hela systemet - mindre effektkomprimering och mindre behov av starka förstärkare.
Smäckrare utseende än med en 10"are

Så... väljer du hellre en ensam 10" kommer du alltså få ett system som har ca 3-5 db lägre känslighet än vad elementet är specat till. Hur mycket får du då sänka känsligheten på mellanregister och diskant?

Hur mycket röster påverkas beror på ditt delningsfilter. Du behöver nog dela en 10" mycket brantare. I valet mellan en 10" och två 8" är det nog andra saker, som känslighet och spridning (indirekt branthet på filter) som bör påverka ditt val. Röståtergivningen påverkas inte negativt sålänge 10" elementet kan agera till åtminstone 3 oktaver över delningsfrekvensen (3200hz) eller du kan hantera ev uppbrytningar i filtret. Du bör också mäta isåfall hur spridningen ser ut några oktav upp.

Självklart kan man bygga en smäckrare högtalare med ett element, men det innebär alltså lägre känslighet (större effektbehov), mindre dynamisk kapacitet och sämre möjlighet att spela starkt (kanske inte klarar ditt behov vid alla frekvenser).

Jaja, nu har jag gjort mitt sista försök att förklara hur mit val skulle sett ut 8)

Keba

Inläggav Keba » 2008-01-04 13:51

Hej Bredin,
berätta lite mer hur du har tänkt bygga. Valet av element styrs ju till stor del av hur de ska användas, ett element som ger jättebra återgivning i en konstruktion kan vara helt fel i en annan. Hur stor får lådan bli? Ska den stå nära högtalarväggen eller en bit in i rummet? Hur har du tänkt placera dem på baffeln? Börja gärna skissa lite och lägg upp bilder här så är det lättare att hjälpa dig på traven. Att få till det jag tror du menar med fast bas handlar mycket om att få till tonkurvan på högtalaren i basen så att den funkar bra ihop med rummet.
Föreslår att du skippar modden av mellanregisterelementet så länge, det är inte enkelt att svara på om det ena blir bättre än det andra.
Samt mitt stående förslag: Börja med enkel prototyplåda och skaffa mätmik om du inte har.

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-04 14:29

Bild
Där har ni ne liten skiss på vad jag tänkt mig. rätt skalaenlig, skala 10pixel = 1cm så ca 950mm hög och 300bred
Bild
Dendära formen typ, fast kanske rak baksida.
Mvh. Bred

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-04 14:35

Snygg skiss!

Formen borde funka utmärkt med två 8"-are med :)

Keba

Inläggav Keba » 2008-01-04 14:47

KK: Snabb editering där :wink:

Bredin: Det där blir en bra start. Ett par förslag bara: Först, placera diskanten närmare överkanten än sidokanterna, det ser ut att vara väldigt lika på skissen. Olika avst. gör det lättare att få jämn tonkurva.
Två, ta bort spiksen och sätt dit mjuka gummifötter istället om de inte är väldigt viktiga för utseendet. Spikes försämrar ljudet och repar parketten.

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-04 14:53

Keba skrev:KK: Snabb editering där :wink:

Bredin: Det där blir en bra start. Ett par förslag bara: Först, placera diskanten närmare överkanten än sidokanterna, det ser ut att vara väldigt lika på skissen. Olika avst. gör det lättare att få jämn tonkurva.
Två, ta bort spiksen och sätt dit mjuka gummifötter istället om de inte är väldigt viktiga för utseendet. Spikes försämrar ljudet och repar parketten.

Bla bla bla. Skissade i paint med touchpad, skissade mest bara för att visa hur jag tänkt, inte hur den ska bli :) Har simulert endel tidigare på elementplacering i baffel och vet vad det kan göra med diskanten.

Spikes vill jag nog ha då jag tycker att de ser bättre ut. Och de blir rätt tunga och sedan så har jag bergsgrund under mitt klinkersgolv :twisted:
Mvh. Bred

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-04 14:55

Då lär de hoppa skitbra 8)

Keba, snabb som en vessla ;)... men bordet är ditt. Jag är mätt eftersom jag inte får nån respons.

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-04 15:00

Kaffekoppen skrev:Då lär de hoppa skitbra 8)

Keba, snabb som en vessla ;)... men bordet är ditt. Jag är mätt eftersom jag inte får nån respons.

:D Är mest bara emot dubbla 8"are för att jag tror att det skulle se skumt ut, men gör en ny skiss vid nästa rast.
Mvh. Bred

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-04 15:06

Smaken är som baken :D

Jag tycker det ser helsjukt ut med en högtalare så bred som den blir med en 10" på baffeln.

Gjorde iof ett delat system där stativet var gjort så, och avfasades till toppen bestående av 6" och 1" 2-vägare.

Min invändning har egentligen bara teknisk anledning.

Keba

Inläggav Keba » 2008-01-04 15:12

Bredin skrev:Bla bla bla. Skissade i paint med touchpad, skissade mest bara för att visa hur jag tänkt, inte hur den ska bli :) Har simulert endel tidigare på elementplacering i baffel och vet vad det kan göra med diskanten.

Spikes vill jag nog ha då jag tycker att de ser bättre ut. Och de blir rätt tunga och sedan så har jag bergsgrund under mitt klinkersgolv :twisted:

Jomendåså, då är det ju bara att köra. Men ändå: välj hellre element med lämpliga T/S-parametrar än häftiga talspolematerial. Och spikar på klinkers blir nog inte så bra...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-04 15:12

Bild

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-04 15:16

Keba skrev:
Bredin skrev:Bla bla bla. Skissade i paint med touchpad, skissade mest bara för att visa hur jag tänkt, inte hur den ska bli :) Har simulert endel tidigare på elementplacering i baffel och vet vad det kan göra med diskanten.

Jomendåså, då är det ju bara att köra. Men ändå: välj hellre element med lämpliga T/S-parametrar än häftiga talspolematerial. Och spikar på klinkers blir nog inte så bra...

Kan ju välja lämpliga T/S parametrar och häftiga talspolematerial :wink:
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-04 15:17

Kaffekoppen skrev:Bild

Aaa, dedära är ju rät coola, men det är mest för att mellanregistret är nästan lika stor som basen, det är min åsikt det.
Mvh. Bred

Keba

Inläggav Keba » 2008-01-04 15:23

okidoki, jag tycker det är svårt nog att hitta element med lämpliga T/S-parametrar utan andra vilkor. Lycka till med bygget!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-04 15:33

Där ser du faran i att utgå från felaktiga saker.

De där SS8545 mellanregistrena är utbytta mot INO B67 i sista versionen. Det elementet är perfekt i en 3-vägare tycker jag.

- Tillräcklig SD för att kunna hantera energin i låga frekvenser
- Styv mittdom som ger fin spridning högt upp i frekvens, mycket enkel att hantera i filter. Snäll avrullning.
- Fungerar ner mot 100hz i sluten låda utan fall
- Kan spela riktigt starkt och hänger med när det spelas dynamiskt utan att komprimmera termiskt eller mekaniskt.

Det kan alltså utföra sitt arbete enkelt.

Ett mindre element kan ha svårt att klara det, särskillt med flack delning neråt.

Jag kan förstå om man sneglar mot mindre element, men det gäller att hålla tungan rätt i mun. Lägger man delningsfrekvenserna rätt och har en diskant som klarar relativt låg delning vinner man inget med den teoretiskt bättre spridningen ett mindre element har högre upp i frekvens.

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-04 15:48

Bild
dubbla 8"are
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-04 15:58

Högtalaren jag tänkte bygga när jag köpte mina AT var smalare än vad dedära ino mellanregistren är. Så det kom aldrig på frågan :lol: .
Men det måste ju finnas någon generell regel om hur mkt djupare elementet bör gå än delningsfrekvensen.
Men vill som sagt bygga en liten högtalare som inte spelar avgrundsdjup bas, villket innebär att den inte behöver bli alldeles för djup. Den ska gjärna fungera bra i mindre rum och samtidigt kunna spela väldigt högt.

Det som kan bli kansk lite problem med dubbla 8"are är att de ligger så nära golvet och får inte världens bästa vertikala spridning, fast det räcker nog till ändå.
Senast redigerad av Bredin 2008-01-05 21:50, redigerad totalt 1 gång.
Mvh. Bred

Keba

Inläggav Keba » 2008-01-04 16:36

Bredin skrev:Men det måste ju finnas någon generell regel om hur mkt djupare elementet bör gå än delningsfrekvensen.

Nej, det gör inte det. Det finns inte ens något "hur djupt ett element går". I viss mån kan man säga att det maximala ljudtryck ett element kan prestera vid en given ton beror av dess maximala slaglängd (linjär) och membranarea. Men det är inte heller riktigt sant, för det beror på hur det monteras, baffelbredd och för basar avstånd till vägg/golv(/tak...). Högtalarelementet är just vad namnet antyder, en del av ett system. Glöm den där siffran i broshyrer som brukar ange undre gränsfrekvens för ett element. Avgörande parametrar hos elementet för tonkurvan i basområdet är membranarea (sd), fjädring (Cms), rörlig massa (Mm) och motorstyrka (Bl).

Beroende på hur filtret görs kommer olika mycket bastoner med i mellaregisterelementet. Så näe, det går inte att säga enkelt hur det blir utan att ta hänsyn till vilket filter man tänkt sig.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-01-04 16:47

Tja, vilka grunder har du för dom stora faserna upptill på lådan? Större fas är inte alltid bättre, märkte jag vid mitt senaste bygge. Vilka är skälen här?

Att ställa högtalaren på hårda fjädrar är nog ingen bra idé. Nåt mjukt är bättre.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-04 17:03

Max_Headroom skrev:Tja, vilka grunder har du för dom stora faserna upptill på lådan? Större fas är inte alltid bättre, märkte jag vid mitt senaste bygge. Vilka är skälen här?

Att ställa högtalaren på hårda fjädrar är nog ingen bra idé. Nåt mjukt är bättre.

Gruderna till de stora faserna är i största del estetiska, sedan för att försöka komma undan ifrån diffraktion, samt att avståndet från baffelkant till element varierar mer än vad det gör i en vanlig box. Samt att man med lutande baffel och rak bakvägg så får man någon form utav ojämn låda invändigt. En annan design jag gillar är Respons pyramidform.

Men kom gjärna med förslag!
Bild
den formen tänkte jag mig
Senast redigerad av Bredin 2008-01-04 17:21, redigerad totalt 1 gång.
Mvh. Bred

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-04 17:09

Bredin skrev:Det som kan bli kansk lite problem med dubbla 8"are är att de ligger så nära golvet och får inte världens bästa vertikala spridning, fast det räcker nog till ändå.
Nu förstår jag inte riktigt, men det där stämmer inte riktigt. Ett mellanregisterelement är ju dumt att placera vid golvet, men basen i ett 3-vägssystem skiter väl i det om du inte delar den vid 2000hz eller nått annat tokigt.

Nu skall vi se. Du vill ha en liten högtalare som skall spela starkt?

Tror du att de som bygger större högtalae gör det för att de gillar stora högtalare? ;)

Du vill spela 110db.

hmm...

Om du vill ha en mindre högtalare kanske du skall byta tanken på 8" element mot dubbla 61/2". Du kommer inte kunna spela lika djup som med 8"are (jävligt generellt uttalande) men dina högtalare kommer bli nättare. I det läget borde ju ditt mellanregister fungera utmärkt.

Själv har jag dubbla 61/2"are i mina MTM och det räcker väl för mig. Vill jag spela djupare kan jag alltid dela dem aktivt mot basmoduler.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-04 17:23

Keba skrev:
Bredin skrev:Men det måste ju finnas någon generell regel om hur mkt djupare elementet bör gå än delningsfrekvensen.

Nej, det gör inte det. Det finns inte ens något "hur djupt ett element går". I viss mån kan man säga att det maximala ljudtryck ett element kan prestera vid en given ton beror av dess maximala slaglängd (linjär) och membranarea.

Helt rätt Keba.

Men jag tycker att det förenklar om ett element inte drastiskt förändrar sitt beteende i passbandet, varken uppåt (resonanser) eller nedåt (slaglängdsegränsning eller otillräcklig frekvenssträckning) helt enkelt för att det blir enklare utan sugkretsar eller komplicerade filterlösningar. Det brukar ju bli rätt komplext iallafall ;)

Kanske därför jag avstår metallelement i mellanregistret - men älskar det i basområdet (ingen chans att elementet spelar frekvenserna där konmaterialet resonerar)

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-04 17:50

Kör med ett par B&W 705 nu, de är ju en 2vägare med 6½" bas i basreflex och med en aktiv konarea på 113cm^2 (4,8"). Och när jag tycker att jag spelar högt med basig musik så dansar konen max +/- 6mm. Så teoretiskt borde det t.o.m räcka om jag köpte 2par cq 15 till. Kanske om man beställer de med lite längre slaglängd om det nu går.

Fast att satsa på att ha hög SPL är väl dumt, iaf om man kommer att använda den. Måste vara bättre med brända element än tinnitus eller så.
Eller huvudverk är ju inte heller så mysigt :lol:
Senast redigerad av Bredin 2008-01-04 17:53, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh. Bred

Keba

Inläggav Keba » 2008-01-04 17:50

Kaffekoppen skrev:
Keba skrev:

Nej, det gör inte det. Det finns inte ens något "hur djupt ett element går". I viss mån kan man säga att det maximala ljudtryck ett element kan prestera vid en given ton beror av dess maximala slaglängd (linjär) och membranarea.

Helt rätt Keba.

Jomensåklart, det är ju jag som skriver 8)
Men jag tycker att det förenklar om ett element inte drastiskt förändrar sitt beteende i passbandet, varken uppåt (resonanser) eller nedåt (slaglängdsegränsning eller otillräcklig frekvenssträckning) helt enkelt för att det blir enklare utan sugkretsar eller komplicerade filterlösningar. Det brukar ju bli rätt komplext iallafall ;)

Fast i alla fall för specialfallet basreflexlåda och undre gränsfrekvens brukar man ju krångla till det ganska mycket nästan jämnt. Åtminstonde tycker jag att en basreflexlåda är ett komplicerat filter :)
Kanske därför jag avstår metallelement i mellanregistret - men älskar det i basområdet (ingen chans att elementet spelar frekvenserna där konmaterialet resonerar)

Jupp, eller så kollar man att det inte bryter upp inom det område man tänkt sig helt enkelt. Borde jag ha gjort :oops:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-04 18:09

Helt rätt Keba.

Keba skrev:Jomensåklart, det är ju jag som skriver 8)
Shit, självklart :)

Keba skrev:Fast i alla fall för specialfallet basreflexlåda och undre gränsfrekvens brukar man ju krångla till det ganska mycket nästan jämnt. Åtminstonde tycker jag att en basreflexlåda är ett komplicerat filter :)
Hehe, visst är det så. Det finns ju de som tycker det är kul med basreflexlådor till mellanregister. Det tycker jag är modigt.

Keba skrev:Jupp, eller så kollar man att det inte bryter upp inom det område man tänkt sig helt enkelt. Borde jag ha gjort :oops:
Vänta.. har du haft eller gjort fel ;) 8)

Vad är detta... tänkte på:
Helt rätt Keba.

Keba skrev:Jomensåklart, det är ju jag som skriver 8)

:lol:

Nästa

Återgå till DIY-forum