Såhär är läget. Jag har 1par ScanSpeak d3004/660000 och ett par AudioTechnology CQ15 H 52.
AudioTechnology elementen ska användas som mellanregister i ett 3vägs system, och de ska skickas tillbaka till danmark för att få ändrade värden så att det bättre passar som mellanregister än en alldeles förliten bas i en transmissionslinje(villket den är specad till idag).
Som IÖ sa i "Varför delning vid just 80Hz" tråden att öronen är som känsligast emot fasvändning vid ca 100-250Hz villket gör det till en liten röd zon att dela bas/mellanregister. Och för att dela under 100Hz så behövs det väldigt mkt utav mina små 4"are, så det blir mot all förmodan dåligt. Så om vi kollar över 250Hz så är det nada problem för mina 4"are att spela relativt högt i en sluten låda.
Jag är i största del ute efter en så snabb högtalare som möjligt, med låg distrotion, hyffsad max SPL ca 110dB @ 40Hz hade varit fint, samt en bas som inte är så djup(40-50Hz) då jag både tycker att det smått dödar musikaliteten samtidigt som att mitt rum är väldigt litet.
Så om jag vet att jag ska dela över 250Hz med åtminstone 6 eller 12dB/oktav filter, hur djupt bör då elementet gå?
Mekanisk resistans ska vara bra att ha mycket utav om man ska få fast bas, men hur är det med mellanregistret? Mina B&W 705 har väldigt hög mekanisk resistans och basen är trevlig, men mellanregistret låter väldigt luddrigt emot mina nuvarande CQ15. Det är ett helt annat bett i mellanregistret, mycket snabbare och klarare. Har det något med den mekaniska resistansen att göra med? Eller är det bara för att AT elementet är mycket snabbare, bättre och saknar filter?
Talspolar, för tillfället sitter det en aluminiumtalspole på mina CQ15, och det är ju bra med tanke på att de var tänkta som basar. Men nu när jag ska ha de som mellanregister är kanske Kapton är att föredra.
Såhär står det på ATs hemsida:
Kapton is a non-conductive material and is therefore not influenced by the eddy-current effect like aluminum, when situated in a magnetic gap.
In practice this means no mechanical brake and therefore a very high mechanical Q-factor and low Mechanical resistance.
Drivers with Kapton voice coil former often perform a more detailed midrange with higher dynamic and less coloration and distortion.
Due to the lack of mechanical brake, we do not recommend the use of Kapton drivers as bass driver, because if the x-max is exceeded there is nothing to prevent the driver from bottoming out. For sub woofer applications, please use drivers with aluminum voice coil formers.
Drivers with Kapton voice coil former, can have a tendency to a more pronounced break-up before roll off, because of the lack of mechanical brake.
Det låter ju väldigt lovande nu när det ska användas som mellanregister! Men har ni några andra åsikter? Har hört på en sida att det ska låta "plastigt", fast på andra sidan så var de fullrange-paper only or else it stinks nördar.
Motor: I dagsläget är elementen baserade på en SD motor villket känns bäst förutom att man får ett fint lyft i frekvenskurvan vid 2-5 Khz, men det får man lösa i filtret. Bara det inte är några konuppbrytningar så är jag lugn, då jag är skeptisk hur man ska kunna fixa ett sådan problem som konuppbrytningar.
Basen som jag helst vill ska vara 8" kan jag nog lätt bara beställa ifrån AT. Men hur högt bör det åtminstone gå? Deras 8"are i dagsläget går problemlöst upp till 5kHz, och förmodligen så skulle inte de modifikationerna jag vill ha påverkar det så mycket, så det är nog lungt.
Basen kommer förmodligen att bli bas-reflex.
Ja! Då var första inlägget klart, kommentera eller fråga gjärna om någon eller alla punkter!

Kan säga direkt. Budget: Helst under 10k för basar + de pengarna som de kostar att modda mina CQ15. Villket ser ut att vara 1000:-, fast vet ej om det kommer kosta extra med kapton talspole. Får maila och se!

Mvh tobias