Viktigaste spelaren för musik... ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken "källa" är VIKTIGAST för dej när det gäller MUSIKLYSSNING[/b]?

LP- spelare
10
7%
CD- spelare
44
31%
DVD- eller annat videoformatspelare (obs för musik!)
24
17%
Nätverkspelare (tex. SB3, Soundbridge, AirTunes)
26
18%
Dator via ljudkort
28
20%
Portabel media-/mp3-spelare (ev. via dockningstation)
4
3%
Spelkonsoll
2
1%
Övrigt (skriv gärna en kommentar om du väljer detta)
4
3%

Antal röster : 142

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-03 13:35

Ja, under året ändrades det till Squeezebox. Det är trevligt att ha tillgång till alla skivorna överallt. Å andra sidan har jag märkt att jag saknar förtjusningen jag brukar uppleva när jag hittar skivor som har legat på fel ställe. Och så märker jag att jag inte vet hur skivomslagen ser ut längre, vilket är lite trist.

Men visst är det kul att kunna byta skiva med fjärren! Äntligen har man blivit av med den sista motionen! :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2008-01-03 14:32

Jag lyssnar på i nämnd ordning:

1. CD, SACD, DVD-A (via multispelare och separat DAC).
2. LP
3. Radio P2
4. Inspelningar som jag gör från Radio P2 till hårdisk i 44/16 format.
5. Gamla kasettband, enbart av nostaligiska skäl.

Lyssnar inte på musik från dator. Låter illa.
Lyssnar inte på MP3. Låter illa. Finns inte en MP3-spelare som kan driva ett par vettiga lurar vad jag vet. Sedan bör man av princip inte acceptera ett bitreducerat format. MP3-generationen intar en dålig hållning här, vilket innebär att en ljudkvalitativ nedrustning kommer att fortgå.

BB skrev:
Noterar särskilt frånvaron av mikrodetaljer i dagens inspelningar. Har inte kunnat höra ”akustiken” från omslutningsväggarna på jag vet inte hur länge. Inte ens vid s.k. levande inspelningar av klassisk musik i ett kyrkorum.

Ja, jag kan bara hålla med och det finns inget media i världen som kan reparera en dålig inspelning. Dagens inspelningstekniker verkar vara lika tondöva som idoljuryn.

Mvh

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-04 03:55

woland skrev:BB skrev:
Noterar särskilt frånvaron av mikrodetaljer i dagens inspelningar. Har inte kunnat höra ”akustiken” från omslutningsväggarna på jag vet inte hur länge. Inte ens vid s.k. levande inspelningar av klassisk musik i ett kyrkorum.

Ja, jag kan bara hålla med och det finns inget media i världen som kan reparera en dålig inspelning. Dagens inspelningstekniker verkar vara lika tondöva som idoljuryn.

Herrarna lyssnar för lite på alt-country och indie - det hör jag det. :-)

Prova den här:
Great Lake Swimmers - “Ongiara” - Köp som flac för $10.99.

Jag skrev lite om den på bloggen i den här posten.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2008-01-04 09:30

Squeezebox utan tvekan. Den har gjort mer för mitt musiklyssnande än någon annan apparat.

Nu köpte jag iofs en PS3a igår. Vi får se om den kan utmana klämboxen. Tror inte det pga av suset från den dock.
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-01-04 09:39

Säljer min cd snurra idag, då Squeezeboxen tagit över all uppspelning från digitalt media, dvs 95% av all musikspelning. Vinyl åker på ibland, men när det gäller radio, så är det SB3 där också.
Helt överlägsen produkt!
"Even a stopped clock is right twice a day."

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2008-01-04 10:03

Koffe!

Tack för tipset, sitter på jobbet och har taskig lyssning här, men det ska kollas upp. Intressant.

Mvh

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-01-04 10:31

Jag undrar ibland hur framtiden kommer att se ut för krävande musikkonsumenter. I takt med att allt fler snarare ser till det praktiska och inte till det kvalitetsmässiga samtidigt som allt fler inte har intressa av att betala för sin konsumption. Är det då konstigt att musikproducenter inte lägger ner sin själ för att slutresultatet skall bli optimalt. Hela musikbranshen upplever en degenerering när det gäller det musikaliska, allt går allt snabbare. Förr kunde man läsa på vinylomslagen att en viss skiva spelats in i en viss studio under flera månader, idag produceras en platta på några timmar eller dagar. När konsumenterna eftersträvar volym och inte kvalitet blir resultatet därefter. Det enda riktigt ärliga musikformatet är vinylen, CD´n låter numera bra men är framför allt mer praktisk än vinylskivan. MP3 formatet är än mer praktiskt.
Det verkar som om kvalitet numera är ett mått på hur mycket musik man kan trycka in i en liten kinatillverkad dosa för några hundralappar.
I dag växer det upp en hel generation som inte har en aning om vad HiFi är
Mitt i all denna masskonsumtion är det dock glädjande att det finns människor som stolt bär på traditionen att kvalitet får kosta.

Hälsningar
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-04 11:30

woland skrev:Lyssnar inte på musik från dator. Låter illa. Mvh

Antar att du inte menar hårddisklagrad musik, utan musik avspelad via dator/dators ljudkort/datorhögtalare i allmänhet?

Om så är fallet vill jag påpeka att det används samma transporter i många riktigt ansedda CD-spelare. Tas ljudet sedan ut via ett högkvalitativt ljudkort (internt eller externt) alternativt optiskt via tja.. varför inte en Benchmark DAC-1 ser jag inga argument för vad som skulle degenerera ljudet.

Lagras musiken på hårddisk och avspelas som ovan fås ju dessutom fördelen att avläsninigen alltid blir korrekt.

För mig är signalen som når förförstärkaren det intressanta. Inte dess lagringsmedia.

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2008-01-04 11:38

Jag har en som där mojäng som spelar upp det mesta som jag matar den med. Den funkar som vanlig CD/DVD-spelare + nätverksspelare. Har nu också anslutit en 500GB extern hårddisk till den. Mucho praktiskt måste jag säga (förrutom de tillfällen då den hänger sig). KISS DP-600 heter den. Tycker personligen att den fått lite oförtjänt dålig kritik på nätet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-04 11:39

Det var inte konsumenterna som efterfrågade den mastring som skivbolagen startade. De efterfrågade inte en mindre dynamisk produkt, men gavs inga valmöjligheter. Eller jo, man intruducerde SACD där man inte förstörde signalen lika mycket ;)

Jag delar dina farhågor, men inte din historiebeskrivning, inte din konsekvensbeskrivning om vilket medie som är det rätta. Jag delar heller inte din bedömning om konsumenternas önskemål.

Jag kan bara konstatera att för vinyl så är det gudskelov inte lika vanligt att man efterbehandlar inspelningen så att man dynamkbegränsar den.

Nåja, ville bara flika in att jag inte ser det som du. Det här har disskuterats mer utförligt tidigare.

Vovven skrev:Jag undrar ibland hur framtiden kommer att se ut för krävande musikkonsumenter. I takt med att allt fler snarare ser till det praktiska och inte till det kvalitetsmässiga samtidigt som allt fler inte har intressa av att betala för sin konsumption. Är det då konstigt att musikproducenter inte lägger ner sin själ för att slutresultatet skall bli optimalt. Hela musikbranshen upplever en degenerering när det gäller det musikaliska, allt går allt snabbare. Förr kunde man läsa på vinylomslagen att en viss skiva spelats in i en viss studio under flera månader, idag produceras en platta på några timmar eller dagar. När konsumenterna eftersträvar volym och inte kvalitet blir resultatet därefter. Det enda riktigt ärliga musikformatet är vinylen, CD´n låter numera bra men är framför allt mer praktisk än vinylskivan. MP3 formatet är än mer praktiskt.
Det verkar som om kvalitet numera är ett mått på hur mycket musik man kan trycka in i en liten kinatillverkad dosa för några hundralappar.
I dag växer det upp en hel generation som inte har en aning om vad HiFi är
Mitt i all denna masskonsumtion är det dock glädjande att det finns människor som stolt bär på traditionen att kvalitet får kosta.

Hälsningar

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2008-01-04 17:02

Kaffekoppen skrev:
Antar att du inte menar hårddisklagrad musik, utan musik avspelad via dator/dators ljudkort/datorhögtalare i allmänhet?

Ja självklart, hårddisk som musiklagringsplats är det i sig inget fel på.

Mvh

Föregående

Återgå till Generellt om hifi