MkII presenteras i längre ner i tråden.
2007-12-08
Hej alla!
Nyfikenheten blev för stor efter att ha läst så mycket om hur bra basmoduler gör sig tillsammans med ett par OA51:or. Att vinna upplösning i de övre registren genom att avlasta den stackars 6 tummaren + att få en fullregistrare som sträcker sig ner till iaf 30Hz utan för stort dB-fall var ju bara helt oemotståndligt. Att jag plötsligt satt på två NAD 208:or gjorde ju inte förutsättningarna sämre. Jag blev helt enkelt tvungen att bygga ett par egna basmoduler.
Element fick efter lite efterforskning bli detta och jag valde pga bekvämlighet att använda Peerless egen lådrekommendation som man kan hitta på samma sida.
OK, till verket!
Lämpliga lådmått räknades för att passa som stativ till OA51:orna och sedan Bauhaus nästa för inköp och tillsågning av 22mm MDF.
Tillsågningen av elementhål. Ja man tager vad man haver

Uuups...
Bashål:
Ett tips för er som sågar i köket (eller någon annanstans där man egentligen inte borde hålla på med sådana här aktiviteter): det dammar en del...
och blir ganska skräpigt...
Efter mycket svett och lite tårar så såg det iaf ut så här:
Väldigt lägligt kom det här paketet:
med två styckern såna här rejäla element. Jäklar vad tunga dom var

Lite snabbspolning. Limmat en del och fyllt lådorna till 25% med isover markskivor och sedan limmat över ett täcktyg (högtalarfrontyg). Basportar och rör provmonterade:
och så limning av fronten:
Snabbfanéring med självhäftande svart plast från Bauhaus och anslutning av element:
en till bild som visar mitt julst(k)ök (tur man är singel):
Och så här blev det färdiga resultatet

och så en fruktansvärt dålig helhetsbild

Återkommer med lyssningsintryck...