Kaffekoppen skrev:Baffelsteget. Glöm inte baffelsteget. Har du förstått vad det är? Inser du betydelsen av det? Du kan INTE designa basdelen till att ha samma känslighet som resterande del av högtalaren (utan att ha reflekterat över baffelsteget) - om du förståss inte föredrar en högtalare utan basåtergivning.
Varför skulle ett 110mm mellanregister sprida dåligt per definition vid 2-4Khz? Det är väl avhängt massor av fler faktorer än diametern, konmaterial, mittdom..... Vad är bra respektive dålig spridning?
Förstärkningen man får ifrån baffeln på de frekvenser som rymms innom baffelns mått. Villket på denna lilla högtalare blir mest +500Hz. Sedan att förstärkningen blir hackig beror på att det är många lika avstånd från elementet till baffeln.
Så om jag stoppar in ett mellanregister på ca 90dB spl så spelar det ca 96dB i baffeln, samma med diskanten. Fast inte basen då våglängderna är så långa.
"Varför skulle ett 110mm mellanregister sprida dåligt per definition vid 2-4Khz? Det är väl avhängt massor av fler faktorer än diametern, konmaterial, mittdom..... "
Ja, det är många faktorer som spelar in, det är det ju. Men per definition bör det vara att våglängderna är längre än diametern på membranet. Fast det gäller väl bara teoretiskt sålänge som konen är helt plan.
Som vågor. En smal vågkälla gör fina runda vågot medans en bred gör starka vågor frammåt och svagare åt sidorna.
Nu har ju min kon en stor damkåpa som kommer att hjälpa med spridningen, precis som den konliknande damkåpan i mina B&W.
"Vad är bra respektive dålig spridning?"
Dålig spridning är typ om mellanregistret inte sprider vid 1000Hz, sedan delar man den till diskant vid 4000Hz. Och sedan om diskanten i andra hand har bra spridning så får man en dip i off-axsis frekvenskurvan och får inga reflektioner där. Fast sedan kan man vilja ha det avsiktligt.
Ingen spridning är bäst då man slipper många akustikproblem.
Lite i övrigt så vill jag inte ha en högtalare som är designade efter ett rum, utan att de ska kunna vara lite flexibla. Helst ska de gå att ha rätt nära bakväggen. Sedan att ha spikes på snygga fötter istället för gummikuddar då det ser bra ut och är lätt att bara skruva ut spikesn i fronten lite och in de i bakdelen så högtalaren lutar bakåt. Så att man får ljudet emot öronen mer än mellangärdet. Sedan vill iaf jag helst ha mellanregistret on-axsis, samt att det mätte mkt bättre fasmässigt i edge med micen placerad framför elementet (inte så oväntat), och sedan att vi är som känsligast i ungeför det området. Sedan om man tappar en 1-2dB vid 20000Hz gör inget, för man ska ju inte bygga högtalarna till en hund eller

.
Mvh. Bred