High gloss/pianolack

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

High gloss/pianolack

Inläggav JockScott » 2008-01-07 14:04

Någon som vet hur man gör en High-gloss yta, eller pianolack. Vad jag förstår är det lite olika tekniker men ungefär samma resultat.

Någon som har praktisk erfarenhet av detta eller bra länksidor?

Materialval, annat nyttigt?
--------------------------------------------------

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-01-07 15:33

slipa, lacka, slipa, lacka, slipa, lacka, slipa, lacka, slipa, lacka, slipa, lacka, slipa, lacka

ungefär så :)
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-07 15:43

Finns trådar om det här redan. Sök..

Många lager med allt finare slippapper, utan att slipa ner föregåående lager.

Försegla lådan med två komponentsspackel eftersom vanligt snickerispackel krymper vid färgpåläggning.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-01-07 15:57

Sök på "franskpolering", vilket inte har något att göra med det som framförts tidigare i tråden.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-01-07 16:50

Morello skrev:Sök på "franskpolering", vilket inte har något att göra med det som framförts tidigare i tråden.

Tur att min bror inte är med i forumet, för då hade den här tråden blivit oändlig. Han är nämligen utbildad möbelbonare (gesäll). :wink:
--

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-07 17:07

MacBruce skrev:
Morello skrev:Sök på "franskpolering", vilket inte har något att göra med det som framförts tidigare i tråden.

Tur att min bror inte är med i forumet, för då hade den här tråden blivit oändlig. Han är nämligen utbildad möbelbonare (gesäll). :wink:
--
Tur? Det är väll jättesynd att han eller liknande inte är med!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-07 17:14

Verkligen!

Skitkul och uppskattat skulle det vara :)

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-01-07 17:21

Kaffekoppen skrev:Verkligen!

Skitkul och uppskattat skulle det vara :)

Skall se om jag kan övertala honom. Men han är om möjligt ännu mer pensionär än jag, d.v.s. han gör bara sådant som han tycker är kul...
--

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-07 17:33

Underbart!

Om han kan se glädjen i att göra en filur som mig lycklig skulle jag verkligen uppskatta det.

Jag delar gärna med mig om mina tidigare puckade försök att få till ytfinnishen :)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-07 19:20

Det som ska lackas "high gloss" är fanerad MDF, lådan är spacklad med PP100 så det är inga problem. Det är alltså klarlackad trä, inte färg.

Förstår att High Gloss och pianolack är 2 olika typer, high gloss är väl sprutlack och pianolack att man på något sätt polerar in lacken.

Jag kommer troligen ha tillgång till en professionell lackspruta, lackbok finns ej men ska bygga någon temporär jag sett en del exempel av.

Det jag söker är tips på bra lacker, arbetsmetoder med dem etc.

Har tidigare provat lacka med International Schooner, detta penslades på och slipades. Blev ganska bra och tror det kan bli ännu bättre med spruta. Schooner är ju lite färgad och inte helt klarlack. Iofs skulle den kanske fungera men andra bra färglösa lacker är? Helst lättarbetade sådana så man med enkla metoder kan få rätt bra resultat.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-07 19:39

Jag har kört med billacker. Tunna lager som byggs upp så det inte rinner. Det var högglans svart.

Det finns säkert de som är bättre lackare än mig, men med målmedvetenhet blir resultatet bra.

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-01-07 19:51

Efter att studerat otaliga avsnitt av American Hotrod och American Chopper så verkar man där använda följande metod.

- Grundning
- Sprutlackering med vald färg. 2 ggr
- Klarlack xx ggr (ju fler lager desto bättre resultat) Mellan varje lager slipas med våtslippapper för att få bort "apelsinskalskänslan"
- Efter sista lagret av klarlack så slipas ytan med mkt fint våtslippapper
- Ytan poleras sedan upp med polermedel och maskin tills önskat resultat uppnås.

Har inte själv prövat men det verkar vara en bra metod med tanke på deras resultat.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: High gloss/pianolack

Inläggav DQ-20 » 2008-01-07 21:59

JockScott skrev:Någon som vet hur man gör en High-gloss yta, eller pianolack. Vad jag förstår är det lite olika tekniker men ungefär samma resultat.

Någon som har praktisk erfarenhet av detta eller bra länksidor?

Materialval, annat nyttigt?

Tipset är att läsa "Understanding Wood Finishing" av Bob Flexner. Verkligen. Pedagogisk och inget hokus pokus.

Om du skall klarlacka trä till högglans med "pianolack" finns väl egentligen bara två vägar om du vill göra det själv: lack eller franskpolering. Fernissa, t.ex. Schooner är inte lämplig eftersom den är svår att polera till verkligt hög glans och geggar ner sprututrustningen eftersom den antingen härdar eller så härdar den inte och blir geggig under ett "skinn". Om man använder lack (alltså icke härdande lösningsmedelsbaserad cellulosalack) så lägger man på med spruta och slipar mellan lagren till man har tillräckligt tjockt lager. Därefter polerar man som man gör med billack, dvs. med rubbing och polish med rondell. Det andra sättet är franskpolering, vilket innebär att man för hand lägger på oräkneliga lager shellac med en "kudde" indränkt i shellac. Inte särskilt svårt men tidskrävande.

Men det är mycket med det jordiska och underarbete och porfyllning kan man tydligen diskutera i oändlighet. Som sagt, läs boken: den är läsvärd (fast på engelska).

Att sprutlackera till högglans utan att polera är inget som du klarar själv eftersom det kräver absolut dammfri miljö under lång tid. Det är svårt även för proffs.

Observera att det är skillnad på känsla på en yta som polerats till glans och en som är "gravitationslackerad".

/D

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-07 23:36

Att sprutlackera till högglans utan att polera är inget som du klarar själv eftersom det kräver absolut dammfri miljö under lång tid. Det är svårt även för proffs.

Observera att det är skillnad på känsla på en yta som polerats till glans och en som är "gravitationslackerad".

Att slipa och polera är givetvis något jag är medveten om att jag ska göra. Och att det tar flera lager, tunna lager för undvika rinn och lång tid för lackning. Men det får man räkna med om det ska bli bra resultat, högtalaren är så påkostad att det måste bli mer perfekt än hellre...

Från byggnationen, inget faner ännu 8)

Bild

Franskpolering är nog det som jag tidigare uppfattat som pianolack, ska läsa på mer om det. Var köper man den där speciella lacken? Nackdelen där verkar vara att ytan inte bli lika hård som klarlack(billack) Kanske mer lik oljad?! Vet av erfarenhet att man kan få väldigt bra yta med ex. vaxolja och många lager med puts men vill ha lite blankare hårdare yta.

Sedan har ingen tips på sepcifika klarlacker? Jag har provat en golvlack (vattenlöslig) på ett par högtalare också. Den skulle bli högblank men jag vet inte om den fungerade särskilt bra.[/img]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-08 01:10

Om du ska fanera så behövs det ju inte lackas alls, utan du får bästa finishen med t.ex Danish oil eller vaxolja som du drar på i mycket tunna lager med en trasa, (OBS självantändningsrisk, trasan eldas upp eller förvaras i plåtbehållare med lock, tills den eldas upp) och våtslipar försiktigt direkt med våtpapper 2000.
Antal lager bestämmer hur "tjock" yta du får. Då blir det helproffsigt, vilket jag tvivlar oerhört starkt på att det kan bli första gången man provar lackering!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-08 08:16

paa skrev:Om du ska fanera så behövs det ju inte lackas alls, utan du får bästa finishen med t.ex Danish oil eller vaxolja som du drar på i mycket tunna lager med en trasa, (OBS självantändningsrisk, trasan eldas upp eller förvaras i plåtbehållare med lock, tills den eldas upp) och våtslipar försiktigt direkt med våtpapper 2000.
Antal lager bestämmer hur "tjock" yta du får. Då blir det helproffsigt, vilket jag tvivlar oerhört starkt på att det kan bli första gången man provar lackering!

Alltså, jag har ju som jag skrev provat vaxolja på 2 olika högtalare och vet att resultatet blir mycket bra. Flera lager med slip mellan samt polering efteråt ger en ganska blank, hård yta men ändå träig.

Vill nu ha något i stil med:

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-08 10:40

paa skrev:Om du ska fanera så behövs det ju inte lackas alls, utan du får bästa finishen med t.ex Danish oil eller vaxolja som du drar på i mycket tunna lager med en trasa, (OBS självantändningsrisk, trasan eldas upp eller förvaras i plåtbehållare med lock, tills den eldas upp) och våtslipar försiktigt direkt med våtpapper 2000.

Jag fick rådet att dra ut och "massera" in oljan med ett 1000-papper (slippapper) och sedan jämna ut oljelagret med pensel. På så sätt kom man undan ett arbetsmoment - putsa ner fibrer som rest sig.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-08 10:48

Lämna oljespåret!

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-09 10:26

Ingen som har tips/erfarenhet av specifika lacker(märken)?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-01-09 14:43

JockScott skrev:Lämna oljespåret!

That's the spirit! :D

Shellac blir mycket hård och skyddar trät bra genom sin täthet men tål inte alkohol eftersom det är det som är lösningsmedlet till shellac. Tål heller inte inte vatten mer än en kort stund. I övrigt en långlivad ytbehandling. Shellac köper man på välsorterade färghandlare eller i slöjdaffärer, t.ex. Slöjddetaljer. Lätt att reparera.

Vanligt cellulosalack är vad det är och det finns inget särskilt hokuspokus med det: det är ingen blandning som Danish oil och fernissa. Löses i thinner så man har mer roligt för pengarna om man inte kör med mask. Det ena är inte "finare" än det andra. Hade man haft luftkompressorer och cellulosalack för 300 år sedan så hade nog ytbehandlarna använt det då också.

Observera att ingen av dessa ytbehandlingar är härdande. Man kan alltså torka bort dem med lösningsmedel.

/D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-01-09 14:46

soundbrigade skrev:Jag fick rådet att dra ut och "massera" in oljan med ett 1000-papper (slippapper) och sedan jämna ut oljelagret med pensel. På så sätt kom man undan ett arbetsmoment - putsa ner fibrer som rest sig.

Det och porfyllning med sågspån. Har man trästrukturen kvar i en högglansbehandlat yta så ser det ganska billigt ut.

/D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-09 15:04

Även vid lackering reser sig fibrerna och måste putsas ner, antingen med ett fint slippapper eller lite grov papp.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-09 15:25

Att man ska slipa mellan varven och polera efteråt är saker jag är väl medveten om då jag ytbehandlat flertalet grejer dock aldrig lack per färgspruta utan rört sig om olika oljor, vaxer mm.

Men vad jag vill ha mer information om är specifika lacker, för/nackdelar samt märken och var man köper. Just lack verkar vara en gråzon vad gälle rinköp. Många pratar om det men få verkar veta exakt var man köper, vilka som är bra, kostnader osv. Gäller inte bara här på forumet utan jag har frågat runt lite bland folk jag känner.

vattenbaserat vore ju bra, men jag tror inte det finns vattenbaserade tillgängliga för vanliga privatpersoner i handeln som ger de resultat jag vill ha?

Shellac blir mycket hård och skyddar trät bra genom sin täthet men tål inte alkohol eftersom det är det som är lösningsmedlet till shellac. Tål heller inte inte vatten mer än en kort stund. I övrigt en långlivad ytbehandling. Shellac köper man på välsorterade färghandlare eller i slöjdaffärer, t.ex. Slöjddetaljer. Lätt att reparera.

Har läst lite mer om detta på internet, verkar inte helt lätt få bra detta heller. Samt verkar inte ha samma relativt tåliga yta som ex. sprutlack ska ge.

HSIVP

Inläggav HSIVP » 2008-01-09 17:15

Hur får man till en sådan finish? helt fantastisk :)

JockScott skrev:

Alltså, jag har ju som jag skrev provat vaxolja på 2 olika högtalare och vet att resultatet blir mycket bra. Flera lager med slip mellan samt polering efteråt ger en ganska blank, hård yta men ändå träig.

Vill nu ha något i stil med:

Bild

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-01-10 12:25

JockScott skrev:Vattenbaserat vore ju bra, men jag tror inte det finns vattenbaserade tillgängliga för vanliga privatpersoner i handeln som ger de resultat jag vill ha?

Du har rätt. Vattenbaserat är ju en fråga om arbetsmiljö, inte slutresultat. Att polera vattenbaserat går bort direkt. Vad gäller märke på lack så finns det nog flera förklaringar till varför du inte får svar. För det första har de flesta begränsad erfarenhet, inklusive undertecknad, och för det andra är cellulosalack ingen hemlig blandning utan helt enkelt en bestämd kemisk förening löst i ett bestämt lösningsmedel. När det gäller fernissa, som är en härdande ytbehandling, finns det mängder av olika blandningar, så där kan märke spela större roll.

Lycka till. Det blir säkert bra hur du än gör: du verkar mer noggrann än nöden kräver vad gäller din hifiutrustning om jag säger så...

Hälsningar,

D

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-10 12:49

Lycka till. Det blir säkert bra hur du än gör: du verkar mer noggrann än nöden kräver vad gäller din hifiutrustning om jag säger så...

Ska de göras ska det göras bra annars kan det lika gärna vara eller så köper jag grejerna i affär.

Och satsar man stora belopp och mycket tid på byggena ska ju slutresultatet vara i samma klass.

Har iaf hittat en lackfirma i Umeå som verkar sälja billacker på nätet, sedan är det väl försöka få svar av någon billackerare också som gäller. Har hittat en mycket bra sida på på nätet http://www.taunton.com/finewoodworking/ Där finns mycket information om bla. lackning. Skrev ut ca. 100 PDF blad igår.

Färgspruta är numer lite tveksam om jag får tillgång till Proffssprutan beroende på att kompisen som äger den har den i smådelar för renovering och tidsplanen för ihopsättande verkar utdragen så jag har kollat på biltema, jula etc. Biltemas ser iaf ordentlig ut och vad jag förstår av det jag hittat på nätet fungerar den hyffsat.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-10 13:04

2-komponent Acryl klarlack använder man på utställningsbilar, där kan man snacka om jämn yta och högglans.
En hård och polerbar yta som tål ett och annat.
Skulle tänka mig att det är det de använder industriellt till dessa blanka högtalare.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-14 13:50

Har nu läst en del del om lackering och har en uppfattning hur man ska göra för att få bra resultat. Om man sedan får det är ju en annan sak.

Men jag undrar ni som lackerat med sprutpistol, hur pass bra/stark kompressor behöver man. Duger en 1000 kronors från Jula med 2hk motor och 24liters tank eller behöver man minst 50 liter och 3hk?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-01-14 15:33

JockScott skrev:Har nu läst en del del om lackering och har en uppfattning hur man ska göra för att få bra resultat. Om man sedan får det är ju en annan sak.

Men jag undrar ni som lackerat med sprutpistol, hur pass bra/stark kompressor behöver man. Duger en 1000 kronors från Jula med 2hk motor och 24liters tank eller behöver man minst 50 liter och 3hk?

Den senare. :)

Jag har precis gjort premiär som sprutlackerare.
Det var inte lätt, inte billigt och ett rent helvete när jag höll på. Det är stressigt som satan och ångorna - om man inte har en riktig box - är sanslösa.

Men efteråt var det lite kul, trots allt. :roll: :lol:

Fast resultatet blev inte så bra, trots MINUTIÖSA förberedelser och påläsning. Jag lade på en tvåkomponents polyuretangrund/filler, en grundfärg, en pearl och sist en massa lager tvåkomponents klarlack.
Det var svårt - jättesvårt. Speciellt klarlacken. En högtalare har ju så stora vertikala ytor, och det är ju där det kan börja rinna så man sprutar gärna lite för lite vilket resulterar i apelsinhud. Sprutar man däremot en halv mikrosekund för länge ser det otroligt bra ut för att i nästa ögonblick börja rinna till en fin gardin...Att blåsa klarlack mot vitt är extra svårt. Man ser inte överhuvudtaget hur mycket som kommer på.

Kolla gärna min byggtråd på Component, där finns bilder och mer info. :)

Återgå till DIY-forum