Moderator: Redaktörer
Tur? Det är väll jättesynd att han eller liknande inte är med!MacBruce skrev:Morello skrev:Sök på "franskpolering", vilket inte har något att göra med det som framförts tidigare i tråden.
Tur att min bror inte är med i forumet, för då hade den här tråden blivit oändlig. Han är nämligen utbildad möbelbonare (gesäll).![]()
--
JockScott skrev:Någon som vet hur man gör en High-gloss yta, eller pianolack. Vad jag förstår är det lite olika tekniker men ungefär samma resultat.
Någon som har praktisk erfarenhet av detta eller bra länksidor?
Materialval, annat nyttigt?
Att sprutlackera till högglans utan att polera är inget som du klarar själv eftersom det kräver absolut dammfri miljö under lång tid. Det är svårt även för proffs.
Observera att det är skillnad på känsla på en yta som polerats till glans och en som är "gravitationslackerad".
paa skrev:Om du ska fanera så behövs det ju inte lackas alls, utan du får bästa finishen med t.ex Danish oil eller vaxolja som du drar på i mycket tunna lager med en trasa, (OBS självantändningsrisk, trasan eldas upp eller förvaras i plåtbehållare med lock, tills den eldas upp) och våtslipar försiktigt direkt med våtpapper 2000.
Antal lager bestämmer hur "tjock" yta du får. Då blir det helproffsigt, vilket jag tvivlar oerhört starkt på att det kan bli första gången man provar lackering!
paa skrev:Om du ska fanera så behövs det ju inte lackas alls, utan du får bästa finishen med t.ex Danish oil eller vaxolja som du drar på i mycket tunna lager med en trasa, (OBS självantändningsrisk, trasan eldas upp eller förvaras i plåtbehållare med lock, tills den eldas upp) och våtslipar försiktigt direkt med våtpapper 2000.
Antal lager bestämmer hur "tjock" yta du får. Då blir det helproffsigt, vilket jag tvivlar oerhört starkt på att det kan bli första gången man provar lackering!
JockScott skrev:Lämna oljespåret!
soundbrigade skrev:Jag fick rådet att dra ut och "massera" in oljan med ett 1000-papper (slippapper) och sedan jämna ut oljelagret med pensel. På så sätt kom man undan ett arbetsmoment - putsa ner fibrer som rest sig.
Shellac blir mycket hård och skyddar trät bra genom sin täthet men tål inte alkohol eftersom det är det som är lösningsmedlet till shellac. Tål heller inte inte vatten mer än en kort stund. I övrigt en långlivad ytbehandling. Shellac köper man på välsorterade färghandlare eller i slöjdaffärer, t.ex. Slöjddetaljer. Lätt att reparera.
JockScott skrev:
Alltså, jag har ju som jag skrev provat vaxolja på 2 olika högtalare och vet att resultatet blir mycket bra. Flera lager med slip mellan samt polering efteråt ger en ganska blank, hård yta men ändå träig.
Vill nu ha något i stil med:
JockScott skrev:Vattenbaserat vore ju bra, men jag tror inte det finns vattenbaserade tillgängliga för vanliga privatpersoner i handeln som ger de resultat jag vill ha?
Lycka till. Det blir säkert bra hur du än gör: du verkar mer noggrann än nöden kräver vad gäller din hifiutrustning om jag säger så...
JockScott skrev:Har nu läst en del del om lackering och har en uppfattning hur man ska göra för att få bra resultat. Om man sedan får det är ju en annan sak.
Men jag undrar ni som lackerat med sprutpistol, hur pass bra/stark kompressor behöver man. Duger en 1000 kronors från Jula med 2hk motor och 24liters tank eller behöver man minst 50 liter och 3hk?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 208 gäster