När blir high end hi-fi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

När blir high end hi-fi?

Inläggav shifts » 2008-01-07 17:23

En nyss uppkommen tråd i teknikdelen frågar om mp3 och hi-fi går att förena och hur man egentligen tänker om man nu gör det. Tänkte först skriva ett inlägg där, men insåg att det snarare är material för en egen tråd. Antagligen är det här att predika för de redan omvända, vi får se vad som händer.

Försöker komma på en smart frågeställning, vet inte om jag vill likställa high end med hi-fi nämligen, det vill säkert ingen här. Om hi-fi jämställs med oförändrad återgivning går det knappast. Ändå gör "man" det.

Det jag funderar mycket på är att många snarare tycks brinna för samlande och uppvisande av statussymboler (undantaget dig MM 8)), samt göra det i ett så snyggt/renskalat rum som möjligt, och blandar ihop det med hifi-intresse. Det ska se fint ut, snarare än låta fint/korrekt. Och många tycks hålla med om det där, i alla fall om man ser till antalet kommentarer i bildtrådar osv.

Vad är egentligen syftet med att skaffa high-end/hi-fi-prylar när lyssningsrum och dylikt inte ses över i första hand? Jag känner mig i princip låst av att veta mina egna begränsningar (snarare icke-existerande kunskaper) i kunskap om rumsakustik. Vad fyller det för funktion när jag placerar in rumsakustiska åtgärder när jag inte riktigt vet vad de innebär?

Beroende på vad man gör med sin anläggning så hör man kanske skillnad i återgivningen, men vad är det man hör egentligen?

På sistone har vi dels sett folk gissa sig till hur högt de spelar hemma, samt folk som har helt sjukt dyrare högtalare men vill helst att förstärkaren ska se snygg ut, snarare än låta bra.

Det blev inte så mycket till fråga, mest lite vandrande funderingar... Är jag för negativt inställd kanske? Haha!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-07 17:57

Riktigt relevanta fundringar :)

För mig är det viktigt med balans. Att man lägger resurserna där de gör mest nytta för det slutresultat man vill ha.

Det har inneburit för mig att mina spenderingar historiskt varit relativt sparsmakade vad gäller utrustning sett till många andra här, och varje investering har baserats på mycket empiriska undersökningar.

Jag har aldrig haft hifi i benämningen neutral återgivning hemma eftersom jag inte haft möjligheten att ordna akustiken för det, men jag har haft ett ljudideal som jag uppnått med medvetenhet.

Det har aldrig varit high-end i den betydelsen att det legat i en prisnivå där man förknippar det utrycket med, men återgivningen har många gånger vida överstigit sådanna utrustningar vad gäller hifi trots det.

För mig finns ingen direkt koppling mellan pris och prestanda, men vissa saker är dyra att producera enkom mot just prestanda - och så länge det sker anser jag att en prislapp är motiverad. Det betyder inte att den utrustningen är rätt för mig. Det är ju rätt meningslöst att köpa en Ferrari om man bara har tillgång till däck för en Passat. Det lär inte bli åka av då :)

Hifi anser jag det vara när man verkligen har en helhet. Det finns ett par som har det här på forumet och det är inte billigt. Men iallafall många gånger enormt mycket billigare än vissa anläggningar som kallas high-end i pressen och med ett resultat som vida överstiger dessas.

Men det går att åstakomma fantastiska resultat med klart mindre resurser, men man får ge avkall på vissa saker. Man har inte fullt blås från 14hz uppåt, utan kanske får acceptera en begränsad dynamik i basområdet.

Det viktigaste är väl i slutändan att man är nöjd själv.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-01-07 18:28

Max säger: High End är bara en fråga om pris. Dyrt, alltså. Det behöver inte alls beytda att produkten är bra, varken ljudmässigt eller byggkvalitet. Det finns utmärkta High End produkter, visst. Men det mesta är bara överprissatt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-07 18:58

Jag har för min del ett förhållandevis extremt low end-perspektiv där inte krävs mycket för att jag ska tycka att det är "hi fi". Det är för mig ett väldigt relativt begrepp där rätt mycket kan kallas hifi, bara man jämför med nåt som kan kallas "dåligt". Problemet är väl att idag är vi nog bortskämda med riktigt bra återgivning överlag. I allt från sovrumsstereon till mp3-spelaren till hemdatorn erbjuds digitalt, brusfritt, svajfritt dynamiskt ljud med brett frekvensomfång och massor av watt till lågt pris.

Detta har kanske lett till att man höjt ribban för vad som "kallas" för hifi - det börjar handla om att sträva efter "transparens", dvs vad som kanske borde kallas "Total Fidelity".

High End är för mig HiFi på steroider - både vad gäller attityd, prislapp, design, livsstil/status, placebo-knarkande osv. Det behöver inte ens innebära en strävan efter total transparens (även om man ofta hävdar det naturligtvis) eftersom det är så många andra faktorer inblandade.

"There is something rotten in the state of Denmark...." sammanfattar kanske min attityd i stort... :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-07 20:30

Som substantiv kallas ju den enklaste musikspelare för hifi hur illa den än låter. Ungefär på samma sätt som vi använt ordet stereo(-anläggning).

High End är redan ett substantiv då det huvudsakligen står för prylar med ett oproportionerligt högt pris. Prylar där man inte sparat på något oavsett om det påverkar ljudkvaliteten eller inte.

Jag tycker inte att det jag ägnar mig åt passar in i någon av dessa kategorier. Nöjer mig inte med vilken hifi som helst! Visst är det kul att hitta en hyffsat billig pryl eller lösning som låterriktigt bra! Nä, jag känner att vårt intresse faller mitt emellan och har inget bra ord på det.

/Jocke

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-07 22:28

phloam skrev:"There is something rotten in the state of Denmark...." sammanfattar kanske min attityd i stort... :)

The spirit that I have seen
May be a devil; and the devil hath power
T’assume a pleasing shape; yea, and perhaps
Out of my weakness and my melancholy,
As he is very potent with such spirits,
Abuses me to damn me.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-07 22:32

phloam sa det rätt bra faktiskt. Dock vill jag lägga till att idag så har vi otroligt bra apparater som ger bra ljud för liten konstnad, och musik som låter som apparaterna skulle vara trasiga. :x
Senast redigerad av subjektivisten 2008-01-08 01:10, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-07 22:34

subjektivisten skrev:phloam sa det rätt bra faktiskt. Dock vill jag lägga till att idag så har vi otroligt bra apparater som ger bra ljud får liten konstnad, och musik som låter som apparaterna skulle vara trasiga. :x

Jepp!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-07 22:35

subjektivisten skrev:phloam sa det rätt bra faktiskt. Dock vill jag lägga till att idag så har vi otroligt bra apparater som ger bra ljud får liten konstnad, och musik som låter som apparaterna skulle vara trasiga. :x

Den bästa sammanfattningen jag någonsin läst!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-01-07 23:58

Kan ngn skriva upp alla bra saker som är sagt så vi har ngt att skåla på när det väl gäller, när vi väl träffas? :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-01-08 00:13

Kaffekoppens jämförelse med Ferrari med Passatdäck är lite rolig dock, för en skala människor verkar gilla att leva lite farligt och det kan ju oxå vara en del av det roliga..

Såg nån film där de jämförde Bugatti Veyron med en trimmad Viper som faktiskt var betydligt snabbare än Bugattin främst i acceleration, men fruktansvärt svårkörd och långt ifrån så balanserad som Bugattin..

Frågan är ju då vad man gillar, det "balanserade" vettiga eller det vansinniga "på gränsen". Ja de må ju vara upp till var och en.. :)

Tycker man att en kabel för 5 papp gör underverk för stereon för 2.5, so be It. :lol:

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-08 10:03

Hi fi betyder hög trohet (till originalet) och hi end betyder inget annat än att något är i övre ändan av något, t ex en tillverkares dyraste prylar. Fast i Hifi-sammanhang har begreppet hi-end i bland glidit över till att betyda något kompromisslöst. Det kan vara kompromisslöst i förhållande till priset, men också andra aspekter. Man driver allt till sin spets.

För egen del är jag nöjd med hög trohet, och grejorna ska helst inte synas alls. Apparaterna hos mej är oansenliga, diskret designade, och de står i ett antikt skåp och högtalarna är små. Jag har inget behov av att spela starkt, inte starkare än att man kan föra ett samtal samtidigt som man lyssnar. Det viktiga för mej är helt enkelt att det ska vara trevligt att lyssna till musik, och så lite som möjligt av musiken ska påverkas av anläggningen. Jag har lagt ner mycket mer på skivor än apparater.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-01-08 10:10

High End blir HiFi när en apparat kostar mindre än en bruttomånadslön.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-01-08 10:45

Nattlorden skrev:High End blir HiFi när en apparat kostar mindre än en bruttomånadslön.

Vems bruttomånadslön då?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-01-08 10:49

Max_Headroom skrev:
Nattlorden skrev:High End blir HiFi när en apparat kostar mindre än en bruttomånadslön.

Vems bruttomånadslön då?

Den som uttalar sig om något som High End eller HiFi. Sålunda varierande från person till person.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-08 10:56

Konstigt mått, säger ingenting om resultatet.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-01-08 11:04

När estetik och prestanda möts i harmoni uppstår hiend eller top end som det kan heta i andra sammanhang.

Bild

Bild
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-08 11:13

Kaffekoppen skrev:Konstigt mått, säger ingenting om resultatet.

Precis!

/J

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-08 11:27

Håller med Max. HiFi har enbart med trohet mot originalet att göra (således ingen direkt koppling till pris), medan High-End enbart har med pris att göra.

Även om bägge begreppen används hej och hå i marknadsföringen. :roll:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-01-08 11:50

Kaffekoppen skrev:Konstigt mått, säger ingenting om resultatet.

Utmärkt mått - säger massor om frågan.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2008-01-08 12:34

Ungefär som MM sa:

High End är när Design och Prestanda kombineras till en helhet som vida överstiger det som är görbart med bara den ena av dessa två. Det är även ett mått på kompromisslöshet, att inte begränsas av världsliga saker som pengar, oavsett om åtgärden har någon effekt eller inte. (fast enligt mig har alla åtgärder effekt, bara på olika sätt)
Bara designad apparatur är inget att hänga i julgranen och sådant som enbart är konstruerat med avseende på prestanda är ju inte så kul heller (om inte den design som krävs för prestandan i sig är fantastisk, som till exempel hos en Porsche 911) Men en topptrimmad volvo 240 med utbytt motor kanske är snabbst i dragracing men hur kul är det egentligen?
(nej vad många bil-liknelser det blev, får ta ett högtalarexempel istället)

En bang och olufsen hemmabio kan ju vara jäkligt snygg att titta på men den har sina tillkortakommanden när det gäller ljudprestandan => inte high end, Ett par pi60 låter ju jäkligt bra men hur snygga är dom på en skala? => inte high end, B&W 800D däremot är en sanslös högtalare i många aspekter, grym prestanda och grym design => High End!
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-01-08 13:12

Mycket high-end ser för taskig ut (ibland extrem, ibland förutsägbar, ibland pyntad) i mina ögon, inte bara gällande musikutrustning. Begreppet innebär för mig högt pris och därmed kan man uppnå höga prestanda och använda kompromisslös formgivning, men någon garanti därför är det inte.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-08 16:38

Bongo skrev:High End är när Design och Prestanda kombineras till en helhet som vida överstiger det som är görbart med bara den ena av dessa två.

För mig verkar det som det är oftare så att dom är dyra och "high-end" än att dom ger den prestandan man kan kräva.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2008-01-08 16:53

Det finns många lustiga ord i hifisammanhang. Ibland kanske det något tunna svenska språket inte räcker till. Jag minns hur förvånad jag blev när en hifinörd samt tillika kompis påpekade för mig på tidigt 80-tal att min hifianläggning var esoterisk

Det lät ju spännande och då pratade vi ändå om en Accuphaseförstärkare, Thorenssvarv och ett par då rätt vanliga Carlsson OA14 :lol:

Antagligen menade han mina genomskinliga monstersnokar till kablar jag då hade :wink:

För mig är High end sista hifianläggningen. Slutet. Det bästa av världar.
I mitt fall antagligen Burmester. Naturligtvis rent subjektivt och kanske meningslöst för andra men men....

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-01-08 17:15

Jag lägger faktiskt mer tyngd på prestanda när jag tänker "high end". Begreppet för mig betyder "det bästa av det bästa" där ingen sten varit för liten för att vändas på i jakten på ljudkvalitet.

"High end" behövver inte vara kromblänkande apparatlådor som väger som en vuxen karl, och kostar som en ny Volvo. Presterar dom inte i den allra yttersta toppklassen, så är det endast "Dyr-fi" i mina ögon.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-08 20:24

Jag är in på samma tanke som Conan. Jag associerar "High End" till kompromisslöshet. Det är slutresultatet som räknas och man har inte kompromissat för att uppnå det. I många fall har man nog valt en lite knepig väg mot målet - eller metoder med tveksam verkan - men man har inte kompromissat.

När jag ser er som bygger om specialdedicerade rum, fyller dem med flera kubik baslådor. Mäter reflektionstider osv. Då är det "High End". Vare sig ni vill det eller inte. Även om det är Denon förstärkare.

Min egen anläggning är en enda stor kompromiss - i alla fall min högtalaranläggning. :-)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-08 20:28

Jag är också helt inne på Conans linje, därav det jag skrev om lyssningsrummet. Inget ska sparas åt slumpen, utan allt stötas och blötas och mätas upp.

Ska det bara vara dyrt är det ju ingen konst. Diamantdiskanter och titanspikes och hyllor av ebenholts och guld?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-01-08 20:29

subjektivisten skrev:
Bongo skrev:High End är när Design och Prestanda kombineras till en helhet som vida överstiger det som är görbart med bara den ena av dessa två.

För mig verkar det som det är oftare så att dom är dyra och "high-end" än att dom ger den prestandan man kan kräva.

Du har ju så klart testat många av dem? :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-08 20:47

Conan, Koffe, Shifts - det ni beskriver är vad jag skulle vilja sortera in under "Total Fidelity" (helt, eller så långt det är möjligt, kompromisslös ljudåtergivning).

Men High End - då tillkommer en rad andra faktorer som inte har med ljud att göra egentligen. Rika affärsmän och rockstjärnor som köper imponatoranläggningar där inget är dyrt eller fint nog. En design som inte bara avslöjar köpares höga krav på funktion. Det är ljudutrustning som ska passa en viss typ av köpare, inte passa för total ljudåtergivning.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-08 20:48

phloam skrev:Conan, Koffe, Shifts - det ni beskriver är vad jag skulle vilja sortera in under "Total Fidelity" (helt, eller så långt det är möjligt, kompromisslös ljudåtergivning).

Men High End - då tillkommer en rad andra faktorer som inte har med ljud att göra egentligen. Rika affärsmän och rockstjärnor som köper imponatoranläggningar där inget är dyrt eller fint nog. En design som inte bara avslöjar köpares höga krav på funktion. Det är ljudutrustning som ska passa en viss typ av köpare, inte passa för total ljudåtergivning.

Det går jag med på.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi