Moderator: Redaktörer
rqu skrev:jag tror inte du får någon större förbättring alls. Din Denon är nog tillräckligt kraftfull. Satsa på en beggad Rotel 991 eller 1080 istället.
Ragnwald skrev:rqu har helt rätt. Bättre ljud lär du inte få, men behöver du mer effekt, så får du nog dubbla effekten, om du överhuvudtaget skall uppnå någonting alls.
Jaja, säljare är ju försäljare och kan ju lägga ner om de inte lyckas med sitt viver.
Ragnwald skrev:rqu har helt rätt. Bättre ljud lär du inte få, men behöver du mer effekt, så får du nog dubbla effekten, om du överhuvudtaget skall uppnå någonting alls.
Jaja, säljare är ju försäljare och kan ju lägga ner om de inte lyckas med sitt viver.
guldfisk skrev:Effekten är nog "riktig". Ström är sällan något problem (se tidigare trådar på forumet). Effekt i lägre impedans kan vara intressant beroende på dina högtalare. Sedan får du bedöma om distorsionen är acceptabel vid utnyttjad effekt.
Vete sjutton om jag skulle lägga pengar på ett separat slutsteg i ditt läge. En stor, snygg och tjock matta vore mitt val (inte nödvändigtvis heltäckningsmatta, även om det är poppis bland forumets mer kompromisslösa medlemmar).
rqu skrev:Jag skulle satsa på ett par Larsen 6:or stället för att lägga pengarna på ett starkare steg. Låna hem annars och testa om du verkligen känner att det är ett slutsteg du behöver! Dina högtalare är specade enligt nedan så din rätt kralliga hembioförstärkare borde ju räcka till.
Effekttålighet 100W
Känslighet 87db
Impedans 8ohm
Jag funderar nästan själv på att sälja mitt slutsteg och köpa en större Denon med HDMI-växel...
rqu skrev:Om du nu vill testa så finns det ett trekanaligt Rotel på hifimagasinet, jag misstänker att det är likvärdigt med 991 eller 1080. Någon som vet?
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2302
Låter konstigt att det blev bättre med en svagare förstärkare, Denons receivrar brukar vara mycket lågbrusande, lågdistande och välljudande. Är det brus som du hör? Är din DVD-spelare ansluten digitalt till din 3802? Anslöt du din gamla stärkare som slutsteg till din Denon?Gucka skrev:Tack för info! Testade att koppla in min gamla stereoförstärkare idag, en Kenwood KAF-3030R med 2*50W /8 ohm och hoppla vad roligare det blev! Klarare ljudbild och mera liv. Har hört ett bakgrundsljud i högtalarna genom Denonen men blev betydligt mindre med Kenwooden.... Vad påverkare detta lilla irriterande brus egentligen?
rqu skrev:Låter konstigt att det blev bättre med en svagare förstärkare, Denons receivrar brukar vara mycket lågbrusande, lågdistande och välljudande. Är det brus som du hör? Är din DVD-spelare ansluten digitalt till din 3802? Anslöt du din gamla stärkare som slutsteg till din Denon?Gucka skrev:Tack för info! Testade att koppla in min gamla stereoförstärkare idag, en Kenwood KAF-3030R med 2*50W /8 ohm och hoppla vad roligare det blev! Klarare ljudbild och mera liv. Har hört ett bakgrundsljud i högtalarna genom Denonen men blev betydligt mindre med Kenwooden.... Vad påverkare detta lilla irriterande brus egentligen?
BengtO skrev:3802 har ju trots allt 5-6 år på nacken, så det kan ju mycket väl vara så att den inte alls låter lika bra i 2-kanal som senare hembiorecievers..
Alternativt att du lyckats köra nåt konstigt ljud-läge som inte gör den rättvis, e ju rätt lätt att villa bort sig i dessa recievers.
Testa då att koppla in den som slutsteg, det var ju så du hade tänkt koppla ditt tilltänkta slutsteg, då märker du om din Denon fungerar som försteg, utan brus eller annat skräp. En lite nyare Denon kan annars fungera som bildväxlare och annat skoj!Gucka skrev:rqu skrev:Låter konstigt att det blev bättre med en svagare förstärkare, Denons receivrar brukar vara mycket lågbrusande, lågdistande och välljudande. Är det brus som du hör? Är din DVD-spelare ansluten digitalt till din 3802? Anslöt du din gamla stärkare som slutsteg till din Denon?Gucka skrev:Tack för info! Testade att koppla in min gamla stereoförstärkare idag, en Kenwood KAF-3030R med 2*50W /8 ohm och hoppla vad roligare det blev! Klarare ljudbild och mera liv. Har hört ett bakgrundsljud i högtalarna genom Denonen men blev betydligt mindre med Kenwooden.... Vad påverkare detta lilla irriterande brus egentligen?
Det är brus som låter! Är både digitalt och analogt inkopplad till recivern, kan ju ändra med fjärren. Analoga låter bättre i mitt tycke. Körde bara med Kenwooden, alltså inte kopplad till recivern.
rqu skrev:Testa då att koppla in den som slutsteg, det var ju så du hade tänkt koppla ditt tilltänkta slutsteg, då märker du om din Denon fungerar som försteg, utan brus eller annat skräp. En lite nyare Denon kan annars fungera som bildväxlare och annat skoj!Gucka skrev:rqu skrev:Låter konstigt att det blev bättre med en svagare förstärkare, Denons receivrar brukar vara mycket lågbrusande, lågdistande och välljudande. Är det brus som du hör? Är din DVD-spelare ansluten digitalt till din 3802? Anslöt du din gamla stärkare som slutsteg till din Denon?Gucka skrev:Tack för info! Testade att koppla in min gamla stereoförstärkare idag, en Kenwood KAF-3030R med 2*50W /8 ohm och hoppla vad roligare det blev! Klarare ljudbild och mera liv. Har hört ett bakgrundsljud i högtalarna genom Denonen men blev betydligt mindre med Kenwooden.... Vad påverkare detta lilla irriterande brus egentligen?
Det är brus som låter! Är både digitalt och analogt inkopplad till recivern, kan ju ändra med fjärren. Analoga låter bättre i mitt tycke. Körde bara med Kenwooden, alltså inte kopplad till recivern.
Du kan sätta volymen på högt eller max på kenwooden och ansluta hembions L/R lågnivåutgång till kenwoodens vanliga ingångar, låtsas att det är ett slutsteg, kolla då om Denonens försteg är tillräckligt bra, om det låter illa kommer säkerligen ett riktigt slutseg att låta illa det också.Gucka skrev:Tyvärr så finns det varken pre-out eller main-in på Kenwooden så det funkar inte. Faktum kvarstår då som jag började tråden... Är ändå lite sugen att prova Rotel RB 06 iallafall pga av att jag inte hittat något vettigare i 4000 kr klassen, förutom InterM R500PLUS men ser ju tyvärr inte så roligt ut med ett PA-steg!
rqu skrev:Du kan sätta volymen på högt eller max på kenwooden och ansluta hembions L/R lågnivåutgång till kenwoodens vanliga ingångar, låtsas att det är ett slutsteg, kolla då om Denonens försteg är tillräckligt bra, om det låter illa kommer säkerligen ett riktigt slutseg att låta illa det också.Gucka skrev:Tyvärr så finns det varken pre-out eller main-in på Kenwooden så det funkar inte. Faktum kvarstår då som jag började tråden... Är ändå lite sugen att prova Rotel RB 06 iallafall pga av att jag inte hittat något vettigare i 4000 kr klassen, förutom InterM R500PLUS men ser ju tyvärr inte så roligt ut med ett PA-steg!
Du får ju en rätt bra ny receiver för samma peng som ett Rotel-steg + att du säljer din gamla Denon...
Kul att du identifierade problemet till slutsteget i din Denon. Jag tycker hur som helst att din relativt lättdrivna högtalare klarar sig med en receiver. Köper du dig en Denon 2308 för 7 698:- får du en receiver med HDMI-växel, 7x100W, en säkerligen bättre DA. Detta för samma peng som det billigare Rotel-slutsteget (förutsatt att du säljer din 3802). Det billigare Rotelsteget är dessutom bara på 2x70W!Gucka skrev:rqu skrev:Du kan sätta volymen på högt eller max på kenwooden och ansluta hembions L/R lågnivåutgång till kenwoodens vanliga ingångar, låtsas att det är ett slutsteg, kolla då om Denonens försteg är tillräckligt bra, om det låter illa kommer säkerligen ett riktigt slutseg att låta illa det också.Gucka skrev:Tyvärr så finns det varken pre-out eller main-in på Kenwooden så det funkar inte. Faktum kvarstår då som jag började tråden... Är ändå lite sugen att prova Rotel RB 06 iallafall pga av att jag inte hittat något vettigare i 4000 kr klassen, förutom InterM R500PLUS men ser ju tyvärr inte så roligt ut med ett PA-steg!
Du får ju en rätt bra ny receiver för samma peng som ett Rotel-steg + att du säljer din gamla Denon...
Vågade inte koppla så tidigare. Var rädd att stärkaren skulle ta skada. Testa iallafall och det funkar!!! Karaktären blev ljusare nästan lite skarp. Men låter bättre än med det inbyggda steget i recivern, så nu blir det ett slutsteg iallafall![]()
Stort tack till dom som svarat och särskilt till dig rqu!
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 4 gäster