Rotel RB 06 eller RB 1070

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gucka

Rotel RB 06 eller RB 1070

Inläggav Gucka » 2008-01-04 21:01

Hej!

Är ny här på forumet efter att ha tjyvkikat ett tag. Snart 32 år bor i lägenhet med kvinnligt tillbehör... Har alltid haft ett stort ljudintresse, men har lagt det mesta krutet på bilstereo byggen. Nu är det dock dags att få hemstereon att låta lite bättre så jag skulle behöva ha lite råd ang ett externt slutsteg för fronthögtalarna för att få igång dom lite.. Rummet ifråga är ca 26 kvm, lyssnar på det mesta som är bra... Bra ljud för mig är rent och klart samt med ett medryckande driv...

Har i dagsläget en Denon 3802 rec, Denon 1740 DVD, Larsen 4 högtalare, Dali center och bakhögtalare, egenbyggd sub 10" samt TaraLab och Qed kablage. Värdesätter 2 kanalsljud framför hemmabio men vill kunna få båda att låta bra.

Valet står mellan Rotel RB 06 ca 4000 kr och Rotel RB 1070 ca 7500 kr. Kommer jag att höra någon skillnad med RB 06 eller är det minimum 1070 som gäller. Eftersom 4000 är mindre än 7500 så känns det bättre med mindre pengar. Men vill inte ångra mig sen att ha snålat... Vad rekommenderar ni? Har ingen möjlighet att provlyssna själv så det är grisen i säcken som gäller vid ett ev köp.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-01-04 22:02

jag tror inte du får någon större förbättring alls. Din Denon är nog tillräckligt kraftfull. Satsa på en beggad Rotel 991 eller 1080 istället.

Användarvisningsbild
Gucka

Inläggav Gucka » 2008-01-04 22:11

rqu skrev:jag tror inte du får någon större förbättring alls. Din Denon är nog tillräckligt kraftfull. Satsa på en beggad Rotel 991 eller 1080 istället.

Tack för svar! Enligt säljaren jag pratade med ang dessa steg så skulle jag höra en STOR skillnad mot bara min reciver. Men där ser man är alltid bra att höra med oberoende entusiaster.
Problemet är då att hitta något av dessa begagnade....

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-04 22:53

rqu har helt rätt. Bättre ljud lär du inte få, men behöver du mer effekt, så får du nog dubbla effekten, om du överhuvudtaget skall uppnå någonting alls.

Jaja, säljare är ju försäljare och kan ju lägga ner om de inte lyckas med sitt viver.

Användarvisningsbild
Gucka

Inläggav Gucka » 2008-01-05 00:01

Ragnwald skrev:rqu har helt rätt. Bättre ljud lär du inte få, men behöver du mer effekt, så får du nog dubbla effekten, om du överhuvudtaget skall uppnå någonting alls.

Jaja, säljare är ju försäljare och kan ju lägga ner om de inte lyckas med sitt viver.

Låter ju enligt min mening, väldigt bra som det är idag. Men man är ju alltid nyfiken på om det går att få ett strå vassare. Tack för bra svar! Har hejdat mig i min köpiver för tillfället iallafall :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-05 00:27

Ja alltså om du har hunnit läsa på forumet, så använder vi ju glada slutsteg kopplade till pre-out (via elektroniskt delningsfilter), för att driva våra sex eller åtta basmoduler.
Förslagsvis Nad 208, Rotel 1090 eller Brystone 14 SST.
Då behövs det ju lite mer effekt, för att få full utdelning, så att säga. :D

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-01-05 00:31

Jag själv har ju en Rotel 1080 till min 2106, där blev det lite skillnad. Mina högtalare är på 4 ohm så där blev det mer knuff i basen.

Användarvisningsbild
Gucka

Inläggav Gucka » 2008-01-08 18:15

Ragnwald skrev:rqu har helt rätt. Bättre ljud lär du inte få, men behöver du mer effekt, så får du nog dubbla effekten, om du överhuvudtaget skall uppnå någonting alls.

I manualen till min Denon 3802 står det: Nominell uteffekt 105W+105W i 8 ohm samt den dynamiska effekten är 140W+140W /8 ohm. Hur mycket "riktig" effekt har jag i praktiken då? Kanske inte helt lätt att svara på men vore intressant att höra vad ni tror iallafall.

Är på g att köpa en platt tv nu, men efter det så blir det ett slusteg. Så är det någon som har något att sälja hör gärna av er!

Mvh Niklas

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-01-08 20:18

Effekten är nog "riktig". Ström är sällan något problem (se tidigare trådar på forumet). Effekt i lägre impedans kan vara intressant beroende på dina högtalare. Sedan får du bedöma om distorsionen är acceptabel vid utnyttjad effekt.

Vete sjutton om jag skulle lägga pengar på ett separat slutsteg i ditt läge. En stor, snygg och tjock matta vore mitt val (inte nödvändigtvis heltäckningsmatta, även om det är poppis bland forumets mer kompromisslösa medlemmar).
...perspektiv...

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-01-08 20:46

Jag skulle satsa på ett par Larsen 6:or stället för att lägga pengarna på ett starkare steg. Låna hem annars och testa om du verkligen känner att det är ett slutsteg du behöver! Dina högtalare är specade enligt nedan så din rätt kralliga hembioförstärkare borde ju räcka till.

Effekttålighet 100W
Känslighet 87db
Impedans 8ohm

Jag funderar nästan själv på att sälja mitt slutsteg och köpa en större Denon med HDMI-växel...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-08 20:52

Denons hembioförstärkare låter ju faktiskt väldans bra och bättre än deras stereoförstärkare, olika ingenjörsteam som jobbar oberoende av varandra tydligen.
Har du ruskigt knepiga högtalare, så kan det kanske behövas andra doningar, men annars är det ju bara att satsa på (som nämndes ovan) akustiska åtgärder i rummet.

Ett problem kan ju vara om man vill utveckla ett större subbassystem, då ingen av receiverns alla inbyggda slutsteg går att använda, pga att main-in saknas på alla. Rätt snålt tycker jag. :(

PS. Tror någon i en gammal tråd lyckades med bedriften att skapa dessa ingångar till slutstegen.

Användarvisningsbild
Gucka

Inläggav Gucka » 2008-01-08 21:20

guldfisk skrev:Effekten är nog "riktig". Ström är sällan något problem (se tidigare trådar på forumet). Effekt i lägre impedans kan vara intressant beroende på dina högtalare. Sedan får du bedöma om distorsionen är acceptabel vid utnyttjad effekt.

Vete sjutton om jag skulle lägga pengar på ett separat slutsteg i ditt läge. En stor, snygg och tjock matta vore mitt val (inte nödvändigtvis heltäckningsmatta, även om det är poppis bland forumets mer kompromisslösa medlemmar).

Har en stor tjock matta i detta rum. Mitt problem är egentligen att jag tycker att ljudet är lite oklart i vissa situationer och har inbillat mig att med större kraft så behöver man inte vrida på volymen så mycket och i o med det mindre distorition. Det har funkat i mina bilinstallationer iallafall.

Användarvisningsbild
Gucka

Inläggav Gucka » 2008-01-08 21:25

rqu skrev:Jag skulle satsa på ett par Larsen 6:or stället för att lägga pengarna på ett starkare steg. Låna hem annars och testa om du verkligen känner att det är ett slutsteg du behöver! Dina högtalare är specade enligt nedan så din rätt kralliga hembioförstärkare borde ju räcka till.

Effekttålighet 100W
Känslighet 87db
Impedans 8ohm

Jag funderar nästan själv på att sälja mitt slutsteg och köpa en större Denon med HDMI-växel...

Tack för bra svar! Känns lite trist att byta högtalare nu när mina 4 or är nyss köpta.... Har gett mig fasen på att jag ska lyckas få dessa små trevliga högtalare att låta som jag vill. Vore dock väldigt intressant att testa med ett slusteg ändå bara för att se.... Om du ska sälja så är jag intresserad!

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-01-09 12:43

Om du nu vill testa så finns det ett trekanaligt Rotel på hifimagasinet, jag misstänker att det är likvärdigt med 991 eller 1080. Någon som vet?
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2302

Användarvisningsbild
Gucka

Inläggav Gucka » 2008-01-09 19:45

rqu skrev:Om du nu vill testa så finns det ett trekanaligt Rotel på hifimagasinet, jag misstänker att det är likvärdigt med 991 eller 1080. Någon som vet?
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2302

Tack för info! Testade att koppla in min gamla stereoförstärkare idag, en Kenwood KAF-3030R med 2*50W /8 ohm och hoppla vad roligare det blev! Klarare ljudbild och mera liv. Har hört ett bakgrundsljud i högtalarna genom Denonen men blev betydligt mindre med Kenwooden.... Vad påverkare detta lilla irriterande brus egentligen?

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-01-09 19:57

Gucka skrev:Tack för info! Testade att koppla in min gamla stereoförstärkare idag, en Kenwood KAF-3030R med 2*50W /8 ohm och hoppla vad roligare det blev! Klarare ljudbild och mera liv. Har hört ett bakgrundsljud i högtalarna genom Denonen men blev betydligt mindre med Kenwooden.... Vad påverkare detta lilla irriterande brus egentligen?
Låter konstigt att det blev bättre med en svagare förstärkare, Denons receivrar brukar vara mycket lågbrusande, lågdistande och välljudande. Är det brus som du hör? Är din DVD-spelare ansluten digitalt till din 3802? Anslöt du din gamla stärkare som slutsteg till din Denon?

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-01-09 20:06

3802 har ju trots allt 5-6 år på nacken, så det kan ju mycket väl vara så att den inte alls låter lika bra i 2-kanal som senare hembiorecievers..

Alternativt att du lyckats köra nåt konstigt ljud-läge som inte gör den rättvis, e ju rätt lätt att villa bort sig i dessa recievers.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-01-09 21:45

Det låter ju i så fall som om du behöver en ny receiver, dina högtalare verkar ju inte behöva särskillt mycket effekt.

Användarvisningsbild
Gucka

Inläggav Gucka » 2008-01-09 21:59

rqu skrev:
Gucka skrev:Tack för info! Testade att koppla in min gamla stereoförstärkare idag, en Kenwood KAF-3030R med 2*50W /8 ohm och hoppla vad roligare det blev! Klarare ljudbild och mera liv. Har hört ett bakgrundsljud i högtalarna genom Denonen men blev betydligt mindre med Kenwooden.... Vad påverkare detta lilla irriterande brus egentligen?
Låter konstigt att det blev bättre med en svagare förstärkare, Denons receivrar brukar vara mycket lågbrusande, lågdistande och välljudande. Är det brus som du hör? Är din DVD-spelare ansluten digitalt till din 3802? Anslöt du din gamla stärkare som slutsteg till din Denon?

Det är brus som låter! Är både digitalt och analogt inkopplad till recivern, kan ju ändra med fjärren. Analoga låter bättre i mitt tycke. Körde bara med Kenwooden, alltså inte kopplad till recivern.

Användarvisningsbild
Gucka

Inläggav Gucka » 2008-01-09 22:02

BengtO skrev:3802 har ju trots allt 5-6 år på nacken, så det kan ju mycket väl vara så att den inte alls låter lika bra i 2-kanal som senare hembiorecievers..

Alternativt att du lyckats köra nåt konstigt ljud-läge som inte gör den rättvis, e ju rätt lätt att villa bort sig i dessa recievers.

Mycket möjligt att denna inte håller samma kvalitet i ljudet som dom nyare billigare. Kör förövrigt på direct-läget så så mycket fel kan det ju inte vara på inställningarna.....

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-01-09 23:06

Gucka skrev:
rqu skrev:

Det är brus som låter! Är både digitalt och analogt inkopplad till recivern, kan ju ändra med fjärren. Analoga låter bättre i mitt tycke. Körde bara med Kenwooden, alltså inte kopplad till recivern.
Testa då att koppla in den som slutsteg, det var ju så du hade tänkt koppla ditt tilltänkta slutsteg, då märker du om din Denon fungerar som försteg, utan brus eller annat skräp. En lite nyare Denon kan annars fungera som bildväxlare och annat skoj!

Användarvisningsbild
Gucka

Inläggav Gucka » 2008-01-10 18:19

rqu skrev:
Gucka skrev:
rqu skrev:

Testa då att koppla in den som slutsteg, det var ju så du hade tänkt koppla ditt tilltänkta slutsteg, då märker du om din Denon fungerar som försteg, utan brus eller annat skräp. En lite nyare Denon kan annars fungera som bildväxlare och annat skoj!

Tyvärr så finns det varken pre-out eller main-in på Kenwooden så det funkar inte. Faktum kvarstår då som jag började tråden... Är ändå lite sugen att prova Rotel RB 06 iallafall pga av att jag inte hittat något vettigare i 4000 kr klassen, förutom InterM R500PLUS men ser ju tyvärr inte så roligt ut med ett PA-steg!

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-01-10 18:25

Gucka skrev:Tyvärr så finns det varken pre-out eller main-in på Kenwooden så det funkar inte. Faktum kvarstår då som jag började tråden... Är ändå lite sugen att prova Rotel RB 06 iallafall pga av att jag inte hittat något vettigare i 4000 kr klassen, förutom InterM R500PLUS men ser ju tyvärr inte så roligt ut med ett PA-steg!
Du kan sätta volymen på högt eller max på kenwooden och ansluta hembions L/R lågnivåutgång till kenwoodens vanliga ingångar, låtsas att det är ett slutsteg, kolla då om Denonens försteg är tillräckligt bra, om det låter illa kommer säkerligen ett riktigt slutseg att låta illa det också.

Du får ju en rätt bra ny receiver för samma peng som ett Rotel-steg + att du säljer din gamla Denon...

Användarvisningsbild
Gucka

Inläggav Gucka » 2008-01-10 20:59

rqu skrev:
Gucka skrev:Tyvärr så finns det varken pre-out eller main-in på Kenwooden så det funkar inte. Faktum kvarstår då som jag började tråden... Är ändå lite sugen att prova Rotel RB 06 iallafall pga av att jag inte hittat något vettigare i 4000 kr klassen, förutom InterM R500PLUS men ser ju tyvärr inte så roligt ut med ett PA-steg!
Du kan sätta volymen på högt eller max på kenwooden och ansluta hembions L/R lågnivåutgång till kenwoodens vanliga ingångar, låtsas att det är ett slutsteg, kolla då om Denonens försteg är tillräckligt bra, om det låter illa kommer säkerligen ett riktigt slutseg att låta illa det också.

Du får ju en rätt bra ny receiver för samma peng som ett Rotel-steg + att du säljer din gamla Denon...

Vågade inte koppla så tidigare. Var rädd att stärkaren skulle ta skada. Testa iallafall och det funkar!!! Karaktären blev ljusare nästan lite skarp. Men låter bättre än med det inbyggda steget i recivern, så nu blir det ett slutsteg iallafall :)
Stort tack till dom som svarat och särskilt till dig rqu!

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-01-10 22:38

Gucka skrev:
rqu skrev:

Vågade inte koppla så tidigare. Var rädd att stärkaren skulle ta skada. Testa iallafall och det funkar!!! Karaktären blev ljusare nästan lite skarp. Men låter bättre än med det inbyggda steget i recivern, så nu blir det ett slutsteg iallafall :)
Stort tack till dom som svarat och särskilt till dig rqu!
Kul att du identifierade problemet till slutsteget i din Denon. Jag tycker hur som helst att din relativt lättdrivna högtalare klarar sig med en receiver. Köper du dig en Denon 2308 för 7 698:- får du en receiver med HDMI-växel, 7x100W, en säkerligen bättre DA. Detta för samma peng som det billigare Rotel-slutsteget (förutsatt att du säljer din 3802). Det billigare Rotelsteget är dessutom bara på 2x70W!

Användarvisningsbild
Gucka

Inläggav Gucka » 2008-02-17 20:26

Kör nu med två st Rotel RB 06 bryggkopplade som monoblock och det blev till det bättre. Blev en markant skillnad i dynamik och pondus i basen.

Återgå till Köpråd