När blir high end hi-fi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-08 22:42

meanmachine skrev:Du har ju så klart testat många av dem? :)

Har subjektivt lyssna på massa, men det säger ju inte mycket hur prestandan verkligen är.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-01-08 23:41

subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:Du har ju så klart testat många av dem? :)

Har subjektivt lyssna på massa, men det säger ju inte mycket hur prestandan verkligen är.

det säger väl en hel del om hur prestandan är det är ju människor som "verkligen" skall lyssna på det :roll:, jag köper i alla fall inte stereo för att en maskin skall lyssna på den :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-09 01:45

Britt-Gunnar skrev: det är ju människor som "verkligen" skall lyssna på det :roll:

Jo, men ärligt, skulle du stå ut med att lyssna år ut och år in på din apparat och samtidigt vara medveten om att den mäter så illa att den inte klarar hifinormen?

Vill man veta hur ens apparater mäter?

Jag vill, för hur ska jag annars kunna avgöra hur och vad olika apparater påverkar mina musikupplevelser.
Kanske jag vill ha en viss karaktär (färgning), ok, men då ska det vara medvetet val. :)

Ed. stavfel.
Senast redigerad av Ragnwald 2008-01-09 02:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-09 02:02

Britt-Gunnar skrev:det säger väl en hel del om hur prestandan är det är ju människor som "verkligen" skall lyssna på det :roll:, jag köper i alla fall inte stereo för att en maskin skall lyssna på den :)

För den som vet, så inser han/hon att det finns alldelse för många fällor och problem att avgöra hur t ex en förstärkare låter genom bara lyssna på den i okänd miljö och kort tid.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-09 14:12

Är det någon som blandar ihop tolkbara mätdata med lyssning i en okänd miljö i den här tråden?

Det gäller att vara medveten på vad man lyssnar på om det just är lyssna man anser att man bör göra.

Tycker det vore fel om det här utmynnade i en (ändlös) diskussion om mätnissar kontra lyssnare.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-01-09 15:41

Ragnwald skrev:
Britt-Gunnar skrev: det är ju människor som "verkligen" skall lyssna på det :roll:

Jo, men ärligt, skulle du stå ut med att lyssna år ut och år in på din apparat och samtidigt vara medveten om att den mäter så illa att den inte klarar hifinormen?

Vill man veta hur ens apparater mäter?

Jag vill, för hur ska jag annars kunna avgöra hur och vad olika apparater påverkar mina musikupplevelser.
Kanske jag vill ha en viss karaktär (färgning), ok, men då ska det vara medvetet val. :)

Ed. stavfel.

fast om den mäter så illoa att den inte klarar hifinormen måste man väl höra det för normen i säg utgår väl från vad som är hörbart för det mänskliga örat
Ps. nu skall detta dock inte tolkas som jag är emot mätningar, tvärtom

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-01-09 16:52

Eftersom de flesta som deltagit i tråden inte är överens* om vad begreppet "High End" innebär, försvårar det diskussionen avsevärt. Kanske bäst att reda ut det först?

* För mig verkar det så i alla fall.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-09 16:57

Johan_Lindroos skrev:Eftersom de flesta som deltagit i tråden inte är överens* om vad begreppet "High End" innebär, försvårar det diskussionen avsevärt.
Den enda betydelsen man kan vara överens om är att det betecknar prisläget. Alla andra betydelser är subjektivt personliga, och undandrar sig således ett gemensamt betraktelsesätt.

Så fort man börjar prata om design, prestanda, kvalitet, etc så är man inte överens längre.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-01-09 17:03

Almen skrev:Den enda betydelsen man kan vara överens om är att det betecknar prisläget.

Det kan jag inte ställa mig till att vara överens om! :wink:

Alla andra betydelser är subjektivt personliga, och undandrar sig således ett gemensamt betraktelsesätt.

Så fort man börjar prata om design, prestanda, kvalitet, etc så är man inte överens längre.

Allmän synpunkt: Betydelsen av begreppet "High End" har tydligen vridits om vad det verkar, de senaste åren.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-09 17:37

Johan_Lindroos skrev:
Almen skrev:Den enda betydelsen man kan vara överens om är att det betecknar prisläget.

Det kan jag inte ställa mig till att vara överens om! :wink:
:D

För att förtydliga: Vad jag menade var att om man vill vara överens i sakfrågan så måste man gå på prisläget. Om man är överens om att det betyder "bästa kvalitet", så är man säkerligen inte överens om vad bästa kvalitet betyder, och således heller inte vilka apparatar som är high-end och inte.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-01-09 20:50

En tråd från detta forum:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=16431
Rätt intressant, särskilt som jag gjorde en del efterforskningar om tillverkarnas egna ordval och positioner.

25 sidor tråd från hififorum.nu i ämnet:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=48039
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=59845
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=42349
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-09 22:10

phloam skrev:High End är för mig HiFi på steroider - både vad gäller attityd, prislapp, design, livsstil/status, placebo-knarkande osv.

:lol: :lol: :lol:

Vilket underbart uttryck!

En av de mera ofarliga hallucinogena drogerna kanske. :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-09 22:15

Som engelskspråkig kan jag väl intyg att high-end främst avser prisläget. Det står för "high end of the market". Motsatsen är "bottom end of the market" vilket är det billigaste segmentet.

Visserligen underförstår man väl att ett högt pris medför hög prestanda. Det stämmer dock inte alltid eftersom många high-endprodukter lider av the law of diminishing returns, d.v.s att för varje tusenlapp som priset ökar så avtar den ökade nyttan.

High performance är ju ett helt annat begrepp än high-end. High performance kan man ofta få redan i mellanprisskiktet.
Senast redigerad av Chris_Lymme 2008-01-09 22:18, redigerad totalt 1 gång.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-01-09 22:16

Nä. :wink: Den betydelsen är direkt osann: Det finns fall med produkter där båda räknas som hi end men prisskillnaden är flera hundra tusen. Jag tycker mapem sade det bäst:

mapem skrev:hi end betyder inget annat än att något är i övre ändan av något, t ex en tillverkares dyraste prylar.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-01-10 00:12

Tycker Wikipedias beskrivning är aldeles utmärkt: "High-end refers to the best and generally most expensive of a class of goods or services. For example, high-end audio refers to audio equipment that is designed to be the best it can be, regardless of price.".

Fast betänk att "regardless of price" inte är samma sak som "så dyr som möjligt". Apparaten ska vara så påkostad att den presterar i den absoluta toppklassen, oavsett vad denna summa blir.

En apparat som inte presterar tekniskt i högsta divisionen kan aldrig vara "high end" oavsett hur dyr den är som jag ser det.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-10 09:18

Magnuz skrev:

Nä. :wink: Den betydelsen är direkt osann: Det finns fall med produkter där båda räknas som hi end men prisskillnaden är flera hundra tusen. Jag tycker mapem sade det bäst:

mapem skrev:hi end betyder inget annat än att något är i övre ändan av något, t ex en tillverkares dyraste prylar.
Men... det var ju det jag sade! :? I alla fall det jag menade. :)

Eller du menar alltså att en fultillverkares dyraste produkt är High-End, även om den är billigare och sämre än en High-End-tillverkares billigaste?

Men som jag sade: då är ju begreppet oanvändbart, eftersom det inte säger något alls om produkten i sig.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-10 09:26

Conan skrev:En apparat som inte presterar tekniskt i högsta divisionen kan aldrig vara "high end" oavsett hur dyr den är som jag ser det.
Och vad innebär "prestera tekniskt i högsta divisionen"?

Är alltså VLT S-400 (rörslutsteg 2x300 W á $20 000) inte high-end?

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-10 13:48

Återigen:

High end står för high end of the market, dvs det övre prissegmentet.

Motsatsen är bottom end of the market, dvs det nedre prissegmentet.

Det är vanligt att underförstå att högt pris också innebär hög prestanda även om det inte alltid är så. Om priset är högt men prestandan låg skulle man nog inte kalla det för high end utan för "dyrt skräp".

Många medlemmar på faktiskt.se är väl mer inriktade på high performance eller high spec snarare än high end.[/u]
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-10 15:03

Rent produktmässigt är de säkert så att "high end" är det allra översta prissegmentet, som sagt.

Sedan så tycker jag att det förutom detta finns intressanta fenomen, om man tar in köparen/lyssnaren/säljaren i bilden - när nån säger high end tänker jag inte bara dyra apparater utan även på förhållningssätt, beteendemönster, outtalade överenskommelser - om man vill vara elak kanske man kan ta till ord som kult :)

Edit: såg en annons nu där nån drar till med uttrycket "State of the art" för en skivspelare.

@Svante:

Det nya dödsknarket sprider sig som en löpeld inom en okänd subkultur, nyligen uppmärksammad i media. Drogen, som kallas Placebo, förekommer enligt säker källa nästan ständigt fast ingen riktigt vill kännas vid det. Polisintendent Ingvar Öhlund säger: Det är ett allvarligt problem; vi misstänker att man handlar mer eller mindre öppet med placebo på HiFi-mässorna. Överallt ser vi tydligt påverkade personer, men kan inte ingripa." En person som rör sig i dessa kretsar under pseudonymen Mortadello tittar nervöst omkring sig och säger: "Skojar du? Om ni gjorde lite mätningar här inne skulle ni hitta hur mycket skit somhelst"

På internetforum diskuteras helt öppet olika sätt att förhöja drogens effekt genom s.k. "ormolja" eller "tweaks". Man refererar ständigt till begrepp med "High"(i.e., hög) - high end, high fidelity, high performance. Ju högre desto bättre är budskapet. Drogen, som oftast drabbar medleålders män, kan leda till svåra sociala problem och förstörd ekonomi.

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2008-01-10 15:51

Pholam:

Du och jag borde ju vara i riskzonen då vi båda bor i eller nära Alingsås 8)

psudonymen Dan: Nej jag har inga problem. Jag är en lycklig man. Jag är visserligen skild, har inga vänner och äter nudlar, vita bönor och kattmat. Min lilla lägenhet är akustikfixad och alla möbler utom det luftkylda hifiracket och sackosäcken är borta pga att dom förstörde ljudbilden i PinkFloyds Animals och det enda ljus jag har i lägenheten är från hifin..... Nej jag är en lycklig man..

:wink:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi