Blir ju i alla fall inte mycket plats ovan elementet.
De ska fyllas till 65% enligt spec för elementet med denna låda.

Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Ingen som har byggt sluten låda?
Tänkte få ihop dem i kväll, så om ingen har någon kommentar, klär jag alla väggar lika tjockt, till jag uppnår spec fyllnad.
mike34 skrev:Men det är i all fall lite lurigt, 65 % fyllnad, hur hög destitet osv ?
Fiberns orientering i planet och lite andra funderingar.
Vill ochså passa på att tillägga att det optimala rent lådvolymsmässigt kanske inte ens är det som gäller i den här designen.
niklas skrev:Passar också på att fråga dig Ragnwald vad du tycker om EPS nu när du haft dom ett tag?
Ragnwald skrev:Har nu kört dem som fullregister hela morgonen och matat dem med allt vad basrik musik jag hittat i gömmorna, inklusive en CD-skiva med bassvep 200Hz - 1Hz.
De rockar ner till 20Hz så det känns i golvet.![]()
Men fy den lede vilken ojämn tonkurva. Jag vet att det är rummet som är boven, men man blir ju fundersam.![]()
Borde ta med dem någonstans och få dem uppmätta, så jag sen kan fokusera på akustiska åtgärder i rummet.
Nåja, ska bli förbaskat kul att dela dem vid 80Hz och köra dem ihop med piP och EPS.
Men har inte fått någon leverans av Conrad ännu.
Dahlqvist skrev:Ragnwald skrev:Ingen som har byggt sluten låda?
Tänkte få ihop dem i kväll, så om ingen har någon kommentar, klär jag alla väggar lika tjockt, till jag uppnår spec fyllnad.
Enklaste svaret är väl "hur fan som helst" utom dikt an mot elementet om det rör sig om en ren baslåda med delning vid 80 Hz. Men vad är det för element och hur stor är lådan? I vanliga fall finns det väl ingen anledning att bara fylla till 65% i en sluten låda? Då är det väl smidigare att göra lådan mindre och fylla till 100%.
/D
Ragnwald skrev:Ja hur ska man få reda på något om Qtc, om de uppgifterna saknas?
Men hur mycket påverkar olika vanliga fyllnadsmaterial Qtc?
En kort förklaring vad Qtc är egentligen, tas tacksamt emot.
celef skrev:lättast att kolla qtc är väl genom impedansmätning, istället för att mäta "element-qt" så kan man mäta "låd-qt"
OlA-68 skrev:jag skulle lägga en 45 skiva i var vägg som elementet inte satt på och därefter et extra skivas tjocklek på de sidor som är i det facket som elementet ej sitter i
Ragnwald skrev:Hur går jag till väga för att impedansmäta systemets Q-faktor då ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 217 gäster