Fylla lådan

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Fylla lådan

Inläggav Ragnwald » 2008-01-08 22:51

Hur fördelar man ut gullfibern lämpligt i en sluten låda med formen typ Infra?
Blir ju i alla fall inte mycket plats ovan elementet.

De ska fyllas till 65% enligt spec för elementet med denna låda.
Bild

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-09 22:14

Ingen som har byggt sluten låda?
Tänkte få ihop dem i kväll, så om ingen har någon kommentar, klär jag alla väggar lika tjockt, till jag uppnår spec fyllnad.

Såhär ser de ut nu och är i första hand tänkta att basa dotterns EPS.
Men ska naturligtvis testa dem ihop med piP i finrummet också. :)
Bild
Bild
Senast redigerad av Ragnwald 2009-12-29 21:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-01-10 12:12

Ragnwald skrev:Ingen som har byggt sluten låda?
Tänkte få ihop dem i kväll, så om ingen har någon kommentar, klär jag alla väggar lika tjockt, till jag uppnår spec fyllnad.

Enklaste svaret är väl "hur fan som helst" utom dikt an mot elementet om det rör sig om en ren baslåda med delning vid 80 Hz. Men vad är det för element och hur stor är lådan? I vanliga fall finns det väl ingen anledning att bara fylla till 65% i en sluten låda? Då är det väl smidigare att göra lådan mindre och fylla till 100%.

/D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-10 12:53

Dahlqvist skrev:
Enklaste svaret är väl "hur fan som helst"

Jag tackar för det svaret.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-10 14:41

Brukar tillse att inte två motstående sidor i lådan är "nakna"...dvs att minst en sida har skön mysig glasfiberull mot sin lena sida...

mike34

Inläggav mike34 » 2008-01-10 15:22

Om det är en sluten konstruktion så behöver ju inte flöden till och från portar tas hänsyn till vilket gör det hela mindre kritiskt.
Men det är i all fall lite lurigt, 65 % fyllnad, hur hög destitet osv ?
Fiberns orientering i planet och lite andra funderingar.
Men jag betvivlar att det är av stor vikt. Mer eller mindre dämpmaterial kommer påverka lådans volym sett för högtalarelementet och nånstans mellan ingen ull alls och på tok för mycket så finns det optimala.
Skulle säkert gå att stegvis visa med mätningar av Fb kanske ?

Vill ochså passa på att tillägga att det optimala rent lådvolymsmässigt kanske inte ens är det som gäller i den här designen.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-01-10 18:17

Ska de verkligen va gullfiber i lådan??
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-10 18:19

"Typ Infra" ;)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-01-10 22:20

Vad är det för element? :)

Passar också på att fråga dig Ragnwald vad du tycker om EPS nu när du haft dom ett tag? Jag har fortfarande inte pillat ihop mina, trots att lådorna är "klara" (rå mdf) och element finnes... :oops:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-10 23:21

mike34 skrev:Men det är i all fall lite lurigt, 65 % fyllnad, hur hög destitet osv ?
Fiberns orientering i planet och lite andra funderingar.

Vill ochså passa på att tillägga att det optimala rent lådvolymsmässigt kanske inte ens är det som gäller i den här designen.

Densiteten på den fiber jag nu använder är det berg jag fick över efter EPS-bygget (två lådor), alltså noga inköpt för den konstruktionen.

Fiberorienteringen, intressant, kan ju ha sin betydelse, kanske i än högre grad i en sluten låda? Sidorna har ju en något kompaktare struktur.

Lådvolym och fyllnad, är ju de parametrar jag med bestämdhet vet att det ska vara.
Menar du att lådans form och elementens placering kan vara negativ, för att uppnå optimal anpassning (resultat)?
Elementen sitter åtminstone förbaskat stadigt på detta vis, i denna 22mm MDF-låda med central stagning.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-10 23:25

skrutten skrev:Ska de verkligen va gullfiber i lådan??

Paroc uns37 heter den.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-10 23:27

Kaffekoppen skrev:"Typ Infra" ;)

Jo, typ. :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-10 23:45

niklas skrev:Passar också på att fråga dig Ragnwald vad du tycker om EPS nu när du haft dom ett tag?

Intressant att du frågar, för medan jag jobbade med baslådorna på övervåningen, så har EPSarna fått gå för jämnan där på mycket hög volym, med ett antal nya plattor, bla Wilhelm Stenhammar och min första Mushroomskiva. Jag lyssnade ju bara på dem precis efter bygget och tyckte att de lät helt ok, men nu blev jag imponerad, måste bero på att de nu är inspelade helt enkelt. Inte i piP-kaliber men riktigt riktigt goa. Dottern har inte klagat på dem under åren som gott. :)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-01-10 23:46

Kul! Hoppas basarna blir lika bra då! :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-11 11:46

Har nu kört dem som fullregister hela morgonen och matat dem med allt vad basrik musik jag hittat i gömmorna, inklusive en CD-skiva med bassvep 200Hz - 1Hz.

De rockar ner till 20Hz så det känns i golvet. :D
Men fy den lede vilken ojämn tonkurva. Jag vet att det är rummet som är boven, men man blir ju fundersam. :?

Borde ta med dem någonstans och få dem uppmätta, så jag sen kan fokusera på akustiska åtgärder i rummet.

Nåja, ska bli förbaskat kul att dela dem vid 80Hz och köra dem ihop med piP och EPS.
Men har inte fått någon leverans av Conrad ännu.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2008-01-20 17:08

Ragnwald skrev:Har nu kört dem som fullregister hela morgonen och matat dem med allt vad basrik musik jag hittat i gömmorna, inklusive en CD-skiva med bassvep 200Hz - 1Hz.

De rockar ner till 20Hz så det känns i golvet. :D
Men fy den lede vilken ojämn tonkurva. Jag vet att det är rummet som är boven, men man blir ju fundersam. :?

Borde ta med dem någonstans och få dem uppmätta, så jag sen kan fokusera på akustiska åtgärder i rummet.

Nåja, ska bli förbaskat kul att dela dem vid 80Hz och köra dem ihop med piP och EPS.
Men har inte fått någon leverans av Conrad ännu.

du kan få låna min sms1 med den nya firmwaren

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-01-20 20:01

Alltså, ber om ursäkt om jag missat infon tidigare i tråden, men vad är det för element? Och hur stora är lådorna?
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-20 20:40

Alltså frågeställningen handlade om dämpmaterial, dess placering, struktur och densitet, i en sluten låda med given form, inget annat.
Lådans dimensionering och fyllnadsgrad är given i förväg och inget jag tänkte ta upp här. 8)

Nu är den ju hopsatt och enligt min subjektiva uppfattning förmedlar lågbas tillfredställande.

Men frågan är ju fortfarande intressant att utveckla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-20 21:29

Dahlqvist skrev:
Ragnwald skrev:Ingen som har byggt sluten låda?

Enklaste svaret är väl "hur fan som helst" utom dikt an mot elementet om det rör sig om en ren baslåda med delning vid 80 Hz. Men vad är det för element och hur stor är lådan? I vanliga fall finns det väl ingen anledning att bara fylla till 65% i en sluten låda? Då är det väl smidigare att göra lådan mindre och fylla till 100%.

/D

Alltså... Fyllnaden har flera syften/effekter.

1. Isotermisering och därmed skenbart större lådvolym.
2. Dämpning av stående vågor inuti lådan.
3. Ändring av systemets Qtc.

1 gör båda två att man vill fylla lådan med ull. Blir lådan "för stor" så kan man minska den fysiska volymen. 2 är inte jätteviktigt i en ren basmodul men skadar inte. 3 däremot varierar med vad man vill ha för Qtc och vad systemet utan ull har för Qtc.

Det är därmed inte säkert att 100% fyllning är det rätta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-20 21:30

skrutten skrev:Ska de verkligen va gullfiber i lådan??

Jajamän! :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-20 23:11

Ja hur ska man få reda på något om Qtc, om de uppgifterna saknas?
Men hur mycket påverkar olika vanliga fyllnadsmaterial Qtc?
En kort förklaring vad Qtc är egentligen, tas tacksamt emot. :)

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-20 23:18

jag förstår inte varför du går och köper dyr gullfiber du bor ju på gotland det e ju bara och knata ut runt knuten och rensa ett par får :lol: ...
naturlig dämpning har dessutom för mig att det skall vara lite minte fyllnadsgrad när man använder ull
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-20 23:21

jag skulle lägga en 45 skiva i var vägg som elementet inte satt på och därefter et extra skivas tjocklek på de sidor som är i det facket som elementet ej sitter i
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-21 00:22

Menar du att Qtc = den (för högtalarelementet) skenbara volymen?
Vilket då innebär att minskad mängd fyllning med ull kan ge samma Qtc, men samtidigt större reell volym i lådan?

Blir nog tvungen att skaffa mätmik, en såndär Behringer.
Hoppas lära mig någonting med det här bygget. :oops:

Edit. missuppf.
Senast redigerad av Ragnwald 2008-01-21 03:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-21 00:37

lättast att kolla qtc är väl genom impedansmätning, istället för att mäta "element-qt" så kan man mäta "låd-qt"
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-21 01:07

Ragnwald skrev:Ja hur ska man få reda på något om Qtc, om de uppgifterna saknas?
Men hur mycket påverkar olika vanliga fyllnadsmaterial Qtc?
En kort förklaring vad Qtc är egentligen, tas tacksamt emot. :)

celef skrev:lättast att kolla qtc är väl genom impedansmätning, istället för att mäta "element-qt" så kan man mäta "låd-qt"

Ja, just precis så. Man ser hela det slutna systemet som ett friliggande element och mäter "Qts". Det kommer att motsvara Qtc. Det kommer också att variera med mängden fyllnadsmaterial.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-21 03:48

Hittade detta på Hur hifi.

Qtc uttrycker det SAMLADE högtalarsystemets Q-faktor i samspel mellan element och låda.

Qtc är alltid högre än elementets angivna Qts, och är ett "mått" på hur en sluten låda låter.

Qtc 0,5 Kallas kritiskt dämpad och utmärker sig med ytterst välkontrollerad, något tunn basåtergivning.

Qtc 0,7 Anses vara en mycket användbar kompromiss mellan fyllig och rimligt kontrollerad basåtergivning. Ger rakaste frekvensgång och lägsta undre gränsfrekvensen.

Qtc 1 Kännetecknas av en något fyllig ock knappt så välkontrollerad, "populär" basåtergivning.

Qtc 1,4 Utmärker sig med särskilt fyllig och "långvarig" basåtergivning utan större styrning.

Qtc 2 Kvalificerad till begreppet "fläskbas". Ger väldigt mycket och "fet" basåtergivning, men med mycket dåligt transientsvar och styrning.

Hur går jag till väga för att impedansmäta systemets Q-faktor då ?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-21 07:19

OlA-68 skrev:jag skulle lägga en 45 skiva i var vägg som elementet inte satt på och därefter et extra skivas tjocklek på de sidor som är i det facket som elementet ej sitter i

Jo det är så jag gjorde 45mm Paroc uns37, men inget extra lager i bottensektionen. Intressant att du föreslår just det, för jag hade det i mina funderingar.
Ska försöka mäta lite på dem, hur det nu ska gå till, sen kan det ju visa sig att det behövs.

Vad gäller ull, så lär det inte vara några problem att få tag på här, men den ska nog tvättas och behandlas på något vis för att kunna användas i sammanhanget, antar jag. :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-21 08:37

Ragnwald skrev:Hur går jag till väga för att impedansmäta systemets Q-faktor då ?

Du kan göra labben som jag gjorde i ordning till Hök-kursen:

http://www.speech.kth.se/courses/DT2420 ... metrar.pdf

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-21 09:53

Tack Svante.

Har läst igenom arbetsuppgifterna ett antal gånger och undrar nu bara hur jag rent praktiskt kopplar högtalaren till ljudkortet och var programmet Imp finns att tillgå?

Och med vilken effekt ska högtalaren drivas, för att mätningen ska bli relevant?

Nästa

Återgå till DIY-forum