Förstärkaralternativ för effektmissbrukare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jon_S

Förstärkaralternativ för effektmissbrukare

Inläggav Jon_S » 2008-01-11 00:21

Domkraft!

I mitt väl uttänkta framtida system ingår i56+pZ4 drivet av feta slutsteg. Hittills har alternativen för slutsteg i dessa tankar varit:
* Dynamic Precision A2 2x400W alt. 1500W bryggad 8Ohm pris ca 220kkr
* Bryston 28B-SST 2x1000W 8Ohm pris ca 130kkr
* Rotel 1090 2x380W alt. (vad ger den bryggad?) pris ca 25kkr

Det är inte några speciellt roliga priser på dessa pjäser. Så snubblade jag över NAD C272 2x150W (ointressant) alt. 1x350W 8Ohm pris ca 5500kr.
2x350W för gott och väl halva priset av näst billigaste alternativ.

Och då undrar man ju: är NAD C272 något att ha kvalitetsmässigt?

Vad tycker ni? Eller föreslås något annat

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-11 08:10

Varför inte 2 st. Behringer A 500 bryggkopplade så får du ut 500 watt per steg i 8 Ohm.

Pris endast 2230:-/st på Hifikit.

Har inte själv lyssnat på dom men det sägs här på forumet att dom ska vara väldigt bra!

Lägg sedan till försteget Pre TwentyFive:
http://www.holographicaudio.com/preamp.html
c:a 4000:-

Kanske hellre lägga pengarna på ett par bra högtalare...
Mvh
Per
"Lyssnar till allt men blir knottrig av Blues."

Användarvisningsbild
Jon_S

Inläggav Jon_S » 2008-01-11 10:19

Vad jag kan förstå har Behringer A500 bl.a. hörbara problem med nollgenomgångsdist och måste få sin tomgångsström uppjusterad för att vara halv-ok (min diffusa summering av tidigare lästa trådar här). De som är nöjda med dem har väl i huvudsak använt dem till basar. Den har därför hittills varit borttänkt för min del.

frilins: Räknas inte i56+pZ4 till kategorin "bra högtalare" i din värld?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-11 10:20

Jon_S skrev:frilins: Räknas inte i56+pZ4 till kategorin "bra högtalare" i din värld?
Haha, tänkte just det! :D

Jon_S: du har ju 14B och 4B från Bryston också.
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-11 10:28

Det är väl inte alla som vet vilka högtalare det där är...

Jag har hört relativt gott om stegen. Eftersom du har lite basmoduler att driva, så kan du ju alltid köpa två stycken och se vart det leder. Till basarna lär de ju iallafall inte göra bort sig, och det är inte omöjligt att de kommer anses duga till huvudhögtalarna också. Det kan jag inte svära på...

Skulle det ljudligen falla dig i smaken är det ju bara att komplettera med två till och sedan köra bryggat.

Prismässigt torde du ju i jämföralse med dina alternativ kunna köpa fyra stycken direkt och i värsta fall köra ett bryggat steg till varje basmodul ;)
Senast redigerad av Kaffekoppen 2008-01-11 10:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2008-01-11 10:29

Jag använder själv A500 till basarna i mina Orion. Till det jobbet funkar den bra. Det distar säkert ganska friskt, potentiometrarna på fronten kan i vissa lägen göra att ingångssteget klipper vid låg nivå, plastpluttarna på högtalaranslutningarna lossnar osv. Hade aldrig använt A500 till toppar eller bredbandsignal. Rotel 1090 hade jag valt istället. Tycker man att det är mycket pengar och samtidigt köper i56 är man ute och cyklar anser jag. Till Pz4 är däremot Behinger Europower 2500 ett bra val om fläkten kan tystas/tas bort. Den åsikten baserar jag på egna erfarenheter av andra basmoduler.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Jon_S

Inläggav Jon_S » 2008-01-11 11:04

2 st 4b bryggade (ca: 60-70kkr?) 2x900W Verkar ju vara ett bra alternativ i samlingen, bättre än 14b på 2x600W för gissningsvis 80kkr

Finns det förresten någon bra web-källa för priser på Bryston. Det bästa jag kan hitta är http://www.htp.dk/htp.htm tryck på prisliste. Vid fråga om köp har jag förstått att TAA är mindre bra att ha att göra med. Någon som har erfarenheter från HTP?

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-01-11 11:40

Roligare än Behringer på många sätt är beggade LAB steg, bra ljud och de små stegen är fläktfria. Finns ofta på Blocket och på vendolin.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-11 11:50

Finns det verkligen inget väldesignat klass D-steg tänkt att enbart användas i bassammanhang?

Det borde man väl kunna få till ett på 3-400 W för under 20000:-?
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Användarvisningsbild
Jon_S

Inläggav Jon_S » 2008-01-11 11:57

Lab-steg har farit genom tankarna till och från, men jag har inte sett någon större skara orera om deras förträfflighet. Dessutom är väl många/alla av deras steg D-klass (eller liknande) och har i allmänhet mindre fantastisk prestanda i högre register.

För övrigt bryr jag mig inte om fläktar. Slutsteg producerar värme (linjära iaf) och måste stå i ett annat rum för att det inte ska bli för varmt eller tvinga mig till ventilation med högre luftflöde och därmed högre bakgrundsbrus.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-01-11 12:06

Basstärkare: Kolla upp vad LAB-gruppen har i sitt sortiment. Helst ska du ju ha något fläktlöst, men fläktlösa slutsteg med vettiga utefftkter finns ju inte att få tag i för rimliga pengar.

Klass D kan fungera för basarna. Då finns det i alla fall några monosteg á 500W som kan vara något: Embla t.ex.. Annars kanske DIY kan vara något med hypex 700W modul (700W är vid 4ohm, men jag tror det räcker). Två //-kopplade basar per modul och du får ut säkert någonstans mellan 600-800W.

Det är värre till topparna. Men Bryston har väl något på 2x400W som inte kostar mer än en skaplig begagnad bil.
Frågan är hur mycket effekt du egentlgien behöver? i54 har väl ganska hög känslighet?

Hur stort rum har du?

Jon_S skrev:Lab-steg har farit genom tankarna till och från, men jag har inte sett någon större skara orera om deras förträfflighet.

LAB-gruppen är proffs-grejjor. Få inom HiFi känner till dom och ännu färre änvänder dom. Men det är bra saker. Hör med folk som jobbar med PA och studio. Dom vet bättre.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Jon_S

Inläggav Jon_S » 2008-01-11 12:34

Max_headroom: Så du slipper läsa tråden ;)

Jon_s skrev
I mitt väl uttänkta framtida system ingår i56+pZ4 drivet av feta slutsteg...

Jon_s skrev
För övrigt bryr jag mig inte om fläktar. Slutsteg producerar värme (linjära iaf) och måste stå i ett annat rum för att det inte ska bli för varmt eller tvinga mig till ventilation med högre luftflöde och därmed högre bakgrundsbrus.

Inom överskådlig tid kommer jag att flytta till ett hus. Där är planen att ha en hembio för ca 10 bekvämt sittande pers. Exakt hur det slutar kan man ju inte veta, men hur jag önskar att det ska bli har jag klart för mig i några avseenden, t.ex. vilka högtalare jag vill ha.

Om ljudtryck: i pojkrummet stod en kass 3-vägskonstruktion från ljudia med MGR-12" i 100l portad låda. (ca 90dB 1W). På dessa spelade jag så att mitt DP PA1 (2x250W 8Ohm) klippte. Då hade jag dessutom tummat ordentligt på basen (tyckte jag) för att kunna få upp lite tryck. Viss erfarenhet av basöverdrivet billjud har också höjt kraven på hur kapabla högtalare jag tror mig behöva.

Fan vad alla skriver mycket och fort! Nu får ni hejda er så jag kan jobba ihop lite stålar till det här projektet. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-01-11 12:57

Jon_S skrev:Om ljudtryck: i pojkrummet stod en kass 3-vägskonstruktion från ljudia med MGR-12" i 100l portad låda. (ca 90dB 1W). På dessa spelade jag så att mitt DP PA1 (2x250W 8Ohm) klippte. Då hade jag dessutom tummat ordentligt på basen (tyckte jag) för att kunna få upp lite tryck. Viss erfarenhet av basöverdrivet billjud har också höjt kraven på hur kapabla högtalare jag tror mig behöva.

Fan vad alla skriver mycket och fort! Nu får ni hejda er så jag kan jobba ihop lite stålar till det här projektet. :)

OK, glöm HiFi stegen, i alla fall till basarna.

Du kanske behöver kraftigare grejjor till högtaleri också. JBL har bra grejjor, bl. a. en sub med 2x18". Kontakta NNord här på forumet, han har bra koll på JBL. Kolla också Nerkis rigg för insperation.

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-11 13:13

Jon_S skrev:Vad jag kan förstå har Behringer A500 bl.a. hörbara problem med nollgenomgångsdist och måste få sin tomgångsström uppjusterad för att vara halv-ok (min diffusa summering av tidigare lästa trådar här). De som är nöjda med dem har väl i huvudsak använt dem till basar. Den har därför hittills varit borttänkt för min del.

frilins: Räknas inte i56+pZ4 till kategorin "bra högtalare" i din värld?

I och för sig tillhör jag inte IÖ maffian här och delar inte den överdrivet "religösa" inställningen till allt han gjort men det var heller inte det jag menade med mitt inlägg.

Meningen med mitt inlägg var att jag själv skulle lagt merdelen av pengarna på högtalarna och inte slutsteget.
Jag tror nämligen det skiljer mer ljudmässigt mellan olika högtalarna än elektroniken.
Mvh
Per

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-01-11 13:27

Den högtalaruppsättningen kostar ju ändå 135 000 kr färdigmonterad. Inte direkt budgetvalet, utan snarare så att man nått "point of diminishing returns" oavsett vilken tillverkare man vänder sig till. B&W 801D kostar som jämförelse 146 800 kr.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-11 14:07

guldfisk skrev:Den högtalaruppsättningen kostar ju ändå 135 000 kr färdigmonterad. Inte direkt budgetvalet, utan snarare så att man nått "point of diminishing returns" oavsett vilken tillverkare man vänder sig till. B&W 801D kostar som jämförelse 146 800 kr.

Om det nu var någon som missade poängen så handlade det inte alls om dessa IÖ högtalare utan en rent allmän (min) åsikt om vart jag skulle lagt pengarna.
Mvh
Per

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-01-11 14:14

Precis. Därför skrev jag "oavsett vilken tillverkare". För den summan bör man få utmärkt ljud. Sedan kan man få pynta mer för önskad form/finish eller högre ljudtryck.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-01-11 14:30

Är du inne på begagnat kanske de här kan vara något att leta efter (800W i bryggat läge. Brukar gå för under 10kkr):

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=19080

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-11 14:46

Begagnat igen: fyra stycken NAD 208 är ett högst vettigt och prisvärt alternativ.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-01-11 14:49

guldfisk skrev:Den högtalaruppsättningen kostar ju ändå 135 000 kr färdigmonterad. Inte direkt budgetvalet, utan snarare så att man nått "point of diminishing returns" oavsett vilken tillverkare man vänder sig till. B&W 801D kostar som jämförelse 146 800 kr.

Men med B&W 801D kan man ju inte alls spela lika starkt vid en given distnivå. Och inte lika starkt i toppniåve heller, inte ens i närheten.
Men jämflrt med i prinicp allt annar som finns på marknaden så är B&W 801D en bra högtalare! Riktigt bra till och med!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-11 16:03

frilins skrev:Om det nu var någon som missade poängen så handlade det inte alls om dessa IÖ högtalare utan en rent allmän (min) åsikt om vart jag skulle lagt pengarna.
Jag tror de flesta blev litet förvirrade när du rekommenderade honom att "...hellre lägga pengarna på ett par bra högtalare" när det var faktiskt precis så han prioriterade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-11 18:11

frilins skrev:Meningen med mitt inlägg var att jag själv skulle lagt merdelen av pengarna på högtalarna och inte slutsteget.
Jag tror nämligen det skiljer mer ljudmässigt mellan olika högtalarna än elektroniken.

Jag tillhör inte heller någon maffia och jag håller med dig i sak. Jag skulle också procentuellt lägga en rätt mycket större andel på högtalarna.

Jo, förresten, jag tycker kanske att det är ett jävla otyg att kalla några som tycker om någon utrustning för maffia - det är lite dålig stil. Men det är vad jag tycker - att det är ett förnedrande uttryck - iallafall lite grann ;)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-11 18:18

Kaffekoppen skrev:
frilins skrev:Meningen med mitt inlägg var att jag själv skulle lagt merdelen av pengarna på högtalarna och inte slutsteget.
Jag skulle också procentuellt lägga en rätt mycket större andel på högtalarna.

Men vänta nu: Jon_S funderar på ett steg för 5500:- till ett par högtalare som kostar typ 90 000:-.

Borde han köpa dyrare högtalare, eller billigare förstärkare?

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2008-01-11 19:20

Almen skrev:
Kaffekoppen skrev:

Men vänta nu: Jon_S funderar på ett steg för 5500:- till ett par högtalare som kostar typ 90 000:-.

Exakt, men poängen för frilins var nog att få ge iö en känga :)
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-11 21:01

Max_Headroom skrev:

Men med B&W 801D kan man ju inte alls spela lika starkt vid en given distnivå. Och inte lika starkt i toppniåve heller, inte ens i närheten.
Men jämflrt med i prinicp allt annar som finns på marknaden så är B&W 801D en bra högtalare! Riktigt bra till och med!

:lol:
Mvh
Per

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-11 21:23

Kevin_Mitnick skrev:
Almen skrev:
Kaffekoppen skrev:

Exakt, men poängen för frilins var nog att få ge iö en känga :)

Nejdå inte IÖ utan hans lärjungar.

Jag känner inte IÖ men visst, ok, jag blir väl lite skum när någon utrycker saker som att "mina högtalare som kostar 30 000 låter bättre än dom flesta i 300 000 kronors klassen" och sedan säger mannen att han inte marknadsför sina grejor... :D

Jag undrar hur många som kastade ut sina 300 000 kronors högtalare och köpte sig ett par av IÖ:s?

Men hans lärjungar, ja vad ska man säga...
En här tyckte att "det är bara att åka och handla dom, behöver inte ens lyssna!?"

Själv fick jag av en annan besked på att han besökt ett 50!? tal studios i Sverige och ingen av deras utrustning lät så bra som hans PIP hemma.

Jag undrar om vi inte också borde ge oss ut i världen och be Decca, CBS masterworks, Abbeyroad studion etc. göra av med sina monitors och installera PIP.?

Ja just det ja, det glömde jag, där står ju B&W 801:tor men det kan ju inte vara möjligt dom distar ju. :lol:
Vilken nivå!

Hur ska man kunna ha en seriös dialog med sådana uttalanden.
Jag antar att det var er jag läste om som flyttade hit från ett annat forum som hade tröttnat, jag förstår dom.

Jag har inte varit här länge och jag kommer nog inte att vara här så länge till, synd men så är livet.
Mvh
Per

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2008-01-11 21:38

Med ovanstående inlägg frilins så bekräftar du bara det jag trodde. Är det Jantelagen som gör att vissa känner ett behov av att hacka på iö?
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-11 21:58

frilins skrev:Jag undrar om vi inte också borde ge oss ut i världen och be Decca, CBS masterworks, Abbeyroad studion etc. göra av med sina monitors och installera PIP.?

Ja just det ja, det glömde jag, där står ju B&W 801:tor men det kan ju inte vara möjligt dom distar ju. :lol:
Vilken nivå!

Vilka studios har inte LTS-medlemmar besökt?

Var det inte med 801 som IÖ var involverad i utvecklingsarbetet, han gillar dem i alla fall, vill jag minnas han har påstått. :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-01-12 00:57

frilins skrev:Jag undrar hur många som kastade ut sina 300 000 kronors högtalare och köpte sig ett par av IÖ:s?

Hur många har högtalare för 300k? Inte många. Hur många av dom har senare köpt INO-grjjor? Få.

frilins skrev:Själv fick jag av en annan besked på att han besökt ett 50!? tal studios i Sverige och ingen av deras utrustning lät så bra som hans PIP hemma.

Det låter märkligt. Mycket märkligt.

frilins skrev:Ja just det ja, det glömde jag, där står ju B&W 801:tor men det kan ju inte vara möjligt dom distar ju. :lol:

Inte konstigt att det står B&W 801or där. Det är, som jag skrev ovan: Mycket bra högtalare! Kan du hitta bättre för samma pris, så grattis!

INOs högtalare är nästan omöjliga att köpa, och därför inte allternativ.
Det kanske kommer delade Guru-system, senare, vad vet jag. Ett delat system är mycket mer kostandseffektivt när man börjar komma upp på den här nivån.

Edit: Jag skulle väl kunna tänka mig att byta mina INO-grjjor mot B&W 801 förutsatt att dom hänger med i basen (har inte testat i detta rum, som är dåligt).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-01-12 01:13

frilins skrev:...

Jag känner inte IÖ men visst, ok, jag blir väl lite skum när någon utrycker saker som att "mina högtalare som kostar 30 000 låter bättre än dom flesta i 300 000 kronors klassen" och sedan säger mannen att han inte marknadsför sina grejor... :D

Jag undrar hur många som kastade ut sina 300 000 kronors högtalare och köpte sig ett par av IÖ:s?

...

Jag har i alla fall en god vän som hade ett par Wilson Watt/puppy* som bytte till pi60s för ett antal år sedan och blev mycket nöjd med bytet. Alltsedan dess har han kvar samma högtalare men har kompletterat med basstöden bs60. Det var ju inte lika mycet pengar som 300 000 kr men runt hälften låg då Watt/Puppy på och dåvarande pi60signatur på låg på 30 000 kr så ett prisförhållande på 5 ggr var det i alla fall. Min gode vän är musikälskare av stora mått så det var absolut inte av "prylbegär" som han bytte.

* Av en version som jag inte minns vilken det var.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nästa

Återgå till Köpråd