Visst men jag har inte hört på varken Wilson Watt/puppy eller pi60s så jag varken kan eller vill uttala mig om dessa. Det viktiga är väl att din vän är nöjd med sitt byte.
Jag hoppas alla som kommenterar högtalare och utrustning verkligen har lyssnat själv och inte kommenterar på hörsägen.
Satt och läste inlägg på ett engelskt forum om B&W 801 (dom jag själv har) och upptäckte något kul, dom som inte gillade dom ägde inga själv utan det var kommentarer som "min bror har", min kompis har köpt" o.s.v.
Mina egna B&W 801 är väldigt speciella då dom inte spelar något annat än som finns på albumet, är inspelningen tun i basen så blir dom tunna i basen, är där bra tryck får du bra tryck men det blir inte bra med för liten förstärkare. Minst 200 Watt per kanal skulle jag gissa.
Tyvärr är dom också väldigt avslöjande, kan lyssna i någon av mina enklare anläggningar och tänka - bra ljud i denna skivan tills jag spelar på 801:torna...
Hade ett par Infinity högtalare en gång som jag tyckte lät supercoolt i basen, rockmusik lät kanon men efter bara några veckor upptäckte jag att allting lät "häftigt" i basen även det som inte skulle.
Stod till slut inte ut mer och gjorde av med dom.
(Om nu någon här skulle äga ett par Infinity har jag nu inte påstått att alla Infinity är "värdelösa"...)
Har du en något skränig diskant i ett album så blir det outhärdligt.
Men ta en riktigt bra inspelning och det är en fröjd!
Gillar att spela högt, nästan live men jag kommer ihåg en gång då jag drog på så det stod härliga till och det lät för j-vligt, gick ut i ett rum längre bort och fick till min förvåning höra ett klockrent ljud. Insåg att det var mina öron som inte hängde med.
Hur transparenta dom är kan jag inte säga, det kan nog bara den musiker som lyssnar till sitt eget instrument säga men dom är trots sitt pris populära i många studior runt om i världen. Jag vet att en del dirigenter och musiker skaffande sig ett par just av detta skäl, varför inte ha samma högtalare som deras musik inspelning är mixad på...
Då kanske man kommer så nära som möjligt, kanske.
Jag kan ju dock säga att piano låter som jag tänker mig ett piano o.s.v.
Man hör också verkligen alla instrument tydligt och kan lätt skilja dom åt.
En banjo drunknar inte i mässingsblåset utan spelar med övertygande tydlighet.
Har haft dom i c:a 15år så jag har hunnit skrämma mången själ med begynnelsen av Flim&BB´s Tricycle, många har hoppat i soffan då slagverket börjat.