Förstärkaralternativ för effektmissbrukare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-01-12 14:54

Rotel 1090 är om inte annat väldigt prisvärda! Jag har kört bryggade sådana till i28, i56 och i64s. Vill påstå att spelar man riktigt högt så kan man märka av skillnader redan med i28 med bryggat resp. obryggat.

Två till passar ju sen finfint till pZ-4. Kommer själv att använda det till mina kommande pY-8s. Ska man ha ett enda steg att driva pZ-4 eller pY-8 ensamt så ska till nog till en Krell eller dylikt. En FPB-600 skulle nog inte heller vara fy skam, dock typ bra mycket dyrare och varmare :wink:

Grendel 4-kanal begagnat ligger ockå bra till i pris. Dessa är också kanon i basen tycker jag.
Men som Pekka skriver så är nog NAD 208 absolut mest bang for the buck!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-12 15:23

Almen skrev:
Kaffekoppen skrev:
frilins skrev:Meningen med mitt inlägg var att jag själv skulle lagt merdelen av pengarna på högtalarna och inte slutsteget.
Jag tror nämligen det skiljer mer ljudmässigt mellan olika högtalarna än elektroniken.
Jag skulle också procentuellt lägga en rätt mycket större andel på högtalarna.

Men vänta nu: Jon_S funderar på ett steg för 5500:- till ett par högtalare som kostar typ 90 000:-.

Borde han köpa dyrare högtalare, eller billigare förstärkare?

:D

Det får han nog avgöra själv ;)

Nä, min notering gällde rent generellt om att det ibland känns knepigt när någon köper stärkeri förr 100 papp till högtalare för 30 papp. Det känns för mig som en obalanserad budget, men det är ju inte självklart att det är det.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-01-12 16:19

Jag driver ju basar med ett Dynamic steg och det tycker jag fungerar
alldeles ypperligt.

Tror knappast att du behöver mer än ett 250 W (8 ohm) steg för att driva
prof. Z-4, bara det har tillräckligt kraftig nätdel och utgångsdel så att det
klarar att hålla uppe effekten vid låg impedans.

Vad blir impedansen på 2 st parallellkopplade Z moduler? 5 ohm?

Där räcker ju ett 250 W Dynamic steg gott o väl.
Det steg jag har (ett DP 6.4P) orkar ju lämna en 500 Wrms vid 4 ohm.
Pressa in 500 W i 4 st Z-moduler och du spelar ungefär hur högt som helst :lol:

Känsligheten är ju för bövelen över 101 dB/W för en ensam Z modul :twisted:
Inga anknytningar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-12 16:28

Hehe... de är sjukt känsliga :)

2w=103db
4w=106db
8w=109db
16w=112db
32w=115db
64w=118db
128w=121db
256w=124db
512w=127db

Tja.. just det... det skulle dessuom vara flera moduler ;)

Kan väl konstatera 2x200w skulle ge nått liknande 124db ?
Senast redigerad av Kaffekoppen 2008-01-12 16:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jon_S

Inläggav Jon_S » 2008-01-12 16:31

Hej alla!

Mycket snack om olika saker! Om någon har missat det så är det alltså planer och tanker det rör sig om. Jag kommer inte att ryck ut och köpa prylarna imorgon.

Listan på slutsteg ser nu ut så här:

Rotel 1090 torskar mot 2x c 272 (förutsatt ätt det håller måttet kvalitetsmässigt)

Bryston 28 torskar mot 2x bryston 4b (billigare och nästan samma effekt). Detta är faktiskt det bästa alternativet tycker jag.

Fortfarande tveksamt med Behringer A500. Ska det duga får man nog meka lite själv (skruva upp tomgång och bygla potarna).

PA-alternativen får nog ältas på annat håll. Crown, Lab-Gruppen och QSC kan ev. vara något.

Fortfarande ingen som tycker/vet något om NAD C272?

Vad gäller uppkoppling är planen ett bryggat steg per basmodul och helst ett bryggat per i56, men om det skulle bli något av dem större (stegen alltså) så kan stereo funka också.

För er som diskuterar högtalare: det behöver ni inte. Det är redan spikat. Och för dem som misstänker hjärntvätt så har jag varit hos IÖ på lyssning, så jag har hört det jag vill ha.

Uppdatera ev. detta senare. Blev ivägjagad från datorn :)

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-01-12 18:36

Bryggat steg per Z modul blir en hyfsat tuff last. 5ohm nominellt per Z-modul. Motsvarar samma last för steget som 4 element(Z-2) per kanal obryggat, alltså 2.5ohm nominellt.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2008-01-12 19:32

Jag skulle nog ta en titt på Sunfire TGA-7400... 400 watt per kanal... sju kanaler. Kostar ifs. 48 tusen eller något sådant här i Sverige... men i sammanhanget är det ju ett rätt bra pris för vad man får.

/Christian

Edit:
Såg förresten att det finns en demoförstärkare med lite rabatt på:
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=124720

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-01-12 20:08

Jag håller med David_A, skulle inte kört bryggade steg på basarna just
pga lastimpedansen.

Faktum är att du behöver kanske en fjärdedel av effekten (spännings-svinget)
till basarna jämfört med vad du behöver till topparna.

Jag skulle kört 2 st (alternativt 1 st om det gillar låga impedanser)
2x250 W(rms i 8 ohm) steg till basarna och kanske 2 st bryggade steg
som lämnar runt 400+ W i 8 ohm till topparna.

Kanske 1 eller 2 st Bryston 4 B SST eller ett Dynamic Precision steg til
basarna och ett stycken 14 B SST till topparna. Det räcker gott och väl för
att spela så högt att det mest (inklusive örona) tar stryk innan stegen
börjar närma sig klippning.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-12 21:03

frilins skrev:
Kevin_Mitnick skrev:
Almen skrev:
Kaffekoppen skrev:
frilins skrev:Meningen med mitt inlägg var att jag själv skulle lagt merdelen av pengarna på högtalarna och inte slutsteget.
Jag tror nämligen det skiljer mer ljudmässigt mellan olika högtalarna än elektroniken.

Men vänta nu: Jon_S funderar på ett steg för 5500:- till ett par högtalare som kostar typ 90 000:-.

Exakt, men poängen för frilins var nog att få ge iö en känga :)

Nejdå inte IÖ utan hans lärjungar.

OK, nu har du gjort det. Kändes det skönt? :roll:

Jag har inte varit här länge och jag kommer nog inte att vara här så länge till...
Va? Åh, nej... :(

Somliga är såå uppenbara. :D
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-01-12 22:10

Max_Headroom skrev:
guldfisk skrev:Den högtalaruppsättningen kostar ju ändå 135 000 kr färdigmonterad. Inte direkt budgetvalet, utan snarare så att man nått "point of diminishing returns" oavsett vilken tillverkare man vänder sig till. B&W 801D kostar som jämförelse 146 800 kr.

Men med B&W 801D kan man ju inte alls spela lika starkt vid en given distnivå. Och inte lika starkt i toppniåve heller, inte ens i närheten.
Men jämflrt med i prinicp allt annar som finns på marknaden så är B&W 801D en bra högtalare! Riktigt bra till och med!

var har du lyssnat på 801d skulle också vilja höra :P
och vad baserar du dist nivå på mellan dessa högtalare?
vilken given distnivå

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-01-12 23:05

Britt-Gunnar skrev:och vad baserar du dist nivå på mellan dessa högtalare?

Z4 + i56 har så enormt mycket mer membranarea (diskanten undantagen). Så länge ljudtrycket är inom den gräns då båda högtalarna arbetar inom sitt någorlunda linjära område är skillanden med alla sannolikhet försumbar* (vad gäller disten). Men 801an kommer på grund av sin mindre membranarea* och det faktum att basarna är placerade med resten av högtalarna ute i rummet, medan Z-modulerna kan placeras hörnära, att lämna sitt linjära område långt före INOsystemet gör det. 801orna har helt enkelt inte fysiska förutsättningar att hänga med. Dom är för små.

Jga hoppas alla förstår att jag pratar rejäla ljudtryck här, inget finlir. Taoeterna ska ned från väggarna. Hos grannen.

*) Försumbar = så liten att i alla fall jag inte bryr mig.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-12 23:27

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2687

Några sådanna här till basarna.. torde fixa 2 ohm?

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-13 10:45

Kevin_Mitnick skrev:Med ovanstående inlägg frilins så bekräftar du bara det jag trodde. Är det Jantelagen som gör att vissa känner ett behov av att hacka på iö?

Inte alls, har bara en normal skeptisk inställning till uttalanden som man kan undra över.
Mvh
Per
"Lyssnar till allt men blir knottrig av Blues."

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-13 10:48

Ragnwald skrev:
frilins skrev:Jag undrar om vi inte också borde ge oss ut i världen och be Decca, CBS masterworks, Abbeyroad studion etc. göra av med sina monitors och installera PIP.?

Ja just det ja, det glömde jag, där står ju B&W 801:tor men det kan ju inte vara möjligt dom distar ju. :lol:
Vilken nivå!

Vilka studios har inte LTS-medlemmar besökt?

Var det inte med 801 som IÖ var involverad i utvecklingsarbetet, han gillar dem i alla fall, vill jag minnas han har påstått. :D

Vad baserar du det uttalandet på, finns det överhuvudtaget något belägg för det.
Hur duktig IÖ än är på sitt jobb så tror jag Bower & Wilkins själv har de tekniker som behövs utan att hämta folk från Sverige.
Känns inte troligt, eller?

( Har nu läst IÖ:s inlägg i den där han bekräftar att han haft ett finger med i spelet så mitt antagande var fel och du behöver inte besvara mitt inlägg om du inte vill, förstås.)
Senast redigerad av frilins 2008-01-13 11:53, redigerad totalt 3 gånger.
Mvh
Per

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-13 11:01

Almen skrev:
frilins skrev:
Kevin_Mitnick skrev:
Almen skrev:
Kaffekoppen skrev:

Exakt, men poängen för frilins var nog att få ge iö en känga :)

Nejdå inte IÖ utan hans lärjungar.

OK, nu har du gjort det. Kändes det skönt? :roll:

Jag har inte varit här länge och jag kommer nog inte att vara här så länge till...
Va? Åh, nej... :(

Somliga är såå uppenbara. :D

Ja det kändes väldigt skönt!
Är så trött på att bli påhoppad till och med då mina inlägg inte har ett dugg med IÖ:s högtalare att göra.

Om jag nu händelsevis har lyssnat på t.ex. PIP och inte blivit lika imponerad som somliga här, har jag då kastat mig in i ert forum och börjat hacka på era val och åsikter och sagt att dom är skit...
Nej inte alls!

Var och varannat inlägg ska tydligen handla om IÖ:s högtalare men om ni som tror er marknadsföra hans grejor kan jag tala om att jag snarast tycker synd om IÖ för den björntjänst ni gör honom.

P.S. Det förvånar mig inte alls att du skulle bli glad om jag slutade, kan du inte överraska mig istället.
Senast redigerad av frilins 2008-01-13 11:52, redigerad totalt 3 gånger.
Mvh
Per

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-01-13 11:01

Ingvar kommenterar sin blygsamma input till B&W:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 820#269820
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Jon_S

Inläggav Jon_S » 2008-01-13 12:06

Tack för de intressanta reflektionerna över spänningssving kontra effekt. Det perspektivet har jag faktiskt inte tänkt på. Nu får jag tänka igenom det en gång till. Hmm...

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-13 12:17

Jon_S skrev:Tack för de intressanta reflektionerna över spänningssving kontra effekt. Det perspektivet har jag faktiskt inte tänkt på. Nu får jag tänka igenom det en gång till. Hmm...

Jag ber om ursäkt Jon_S för att jag bidrog till att tråden spårade ur, det var inte alls min mening då jag började skriva.
Det dummaste av allt är att jag inte ens la märke till vilka högtalare du tänkt köpa...! :lol:

Lycka till med dina inköp!
Mvh
Per

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-01-13 13:56

Kaffekoppen skrev:http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2687

Några sådanna här till basarna.. torde fixa 2 ohm?

En sån har jag ägt.
Det pallar utan vidare att jobba vid 1 ohm kontinuerligt...

Fast de nyare DP stegen har bättre "kontroll" över lägsta djupbasen.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Jon_S

Inläggav Jon_S » 2008-01-13 16:34

frilins: Det gör inget. Jag tog iaf. inte illa upp (det leder sällan någon vart). Dessutom hade du ju faktiskt ett förslag på slutsteg.

Wolfie: jag är mycket förtjust i DP-steg och jag har ett PA1 själv (tillverkat 1989, renoverat 1998 innan jag köpte det) som jag driver mina Hifikit accoustic challenger med för tillfället. Jag var flera gånger på väg att köpa det trasiga par PA1:or som låg på hifimagasinet förr (för framtida bruk alt. präktig inkoppling med ett bryggat steg till varje bas och ett i stereo för diskant), men det blev inte av.

Problemet med DP-stegen är att de är så dyra nya (jämför A2 med vilken Bryston som helst som, vad jag förstår, är ett fullgott alternativ kvalitetsmässigt och dessutom har mer effekt) och mycket sällsynta begagnade (ett rätt bra omdöme om man frågar mig).

Hmm... igen!

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2008-01-13 18:55

Ett billigt och bra alternativ till basmoduler är Nad 218/S200.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-13 20:02

Jon_S skrev:Hmm... igen!
:D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-01-14 11:20

Hej Frilins!

Det skulle vara intressant med din kommentar till det jag skrev på slutet på sida 1 i tråden.

På din lilla bild ser det ut som du har antingen 801 eller 802 (de lite äldre). Fina högtalare tycker jag.

Kanske svårt att "komma in" som ny diskussionsmedlem. Ofta uppstår lite gnissel när folk inte vet hur du tänker. Det är nog precis som i verkligheten, det tar en stund att lära känna varann. Och via tangentbordet tar det lite längre tid bara. Veeelkommen som medlem här!

Hälsn. Johan
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-14 20:02

Visst men jag har inte hört på varken Wilson Watt/puppy eller pi60s så jag varken kan eller vill uttala mig om dessa. Det viktiga är väl att din vän är nöjd med sitt byte.

Jag hoppas alla som kommenterar högtalare och utrustning verkligen har lyssnat själv och inte kommenterar på hörsägen.

Satt och läste inlägg på ett engelskt forum om B&W 801 (dom jag själv har) och upptäckte något kul, dom som inte gillade dom ägde inga själv utan det var kommentarer som "min bror har", min kompis har köpt" o.s.v.

Mina egna B&W 801 är väldigt speciella då dom inte spelar något annat än som finns på albumet, är inspelningen tun i basen så blir dom tunna i basen, är där bra tryck får du bra tryck men det blir inte bra med för liten förstärkare. Minst 200 Watt per kanal skulle jag gissa.
Tyvärr är dom också väldigt avslöjande, kan lyssna i någon av mina enklare anläggningar och tänka - bra ljud i denna skivan tills jag spelar på 801:torna... :?

Hade ett par Infinity högtalare en gång som jag tyckte lät supercoolt i basen, rockmusik lät kanon men efter bara några veckor upptäckte jag att allting lät "häftigt" i basen även det som inte skulle.
Stod till slut inte ut mer och gjorde av med dom.
(Om nu någon här skulle äga ett par Infinity har jag nu inte påstått att alla Infinity är "värdelösa"...)

Har du en något skränig diskant i ett album så blir det outhärdligt.
Men ta en riktigt bra inspelning och det är en fröjd! :D
Gillar att spela högt, nästan live men jag kommer ihåg en gång då jag drog på så det stod härliga till och det lät för j-vligt, gick ut i ett rum längre bort och fick till min förvåning höra ett klockrent ljud. Insåg att det var mina öron som inte hängde med. 8O

Hur transparenta dom är kan jag inte säga, det kan nog bara den musiker som lyssnar till sitt eget instrument säga men dom är trots sitt pris populära i många studior runt om i världen. Jag vet att en del dirigenter och musiker skaffande sig ett par just av detta skäl, varför inte ha samma högtalare som deras musik inspelning är mixad på...
Då kanske man kommer så nära som möjligt, kanske.

Jag kan ju dock säga att piano låter som jag tänker mig ett piano o.s.v.
Man hör också verkligen alla instrument tydligt och kan lätt skilja dom åt.
En banjo drunknar inte i mässingsblåset utan spelar med övertygande tydlighet.

Har haft dom i c:a 15år så jag har hunnit skrämma mången själ med begynnelsen av Flim&BB´s Tricycle, många har hoppat i soffan då slagverket börjat. :lol:
Mvh
Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-15 14:29

frilins skrev:Jag hoppas alla som kommenterar högtalare och utrustning verkligen har lyssnat själv och inte kommenterar på hörsägen.
Jag tror faktiskt att det är väldigt vanligt att det uttalas åsikter om högtalare efter att ha lyssnat i någon eländig butik, eller att någons "uttalade" kaxighet (kan ju tolkas så om man inte har personkännedom).

Håller med Lindroos om att du har verkligt fina högtalare. Det är roligt tycker jag när man är så nöjd att man beållt det fina man har så länge.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-01-15 16:02

frilins - låter alldeles utmärkt och som du redan har den typen av egenskaper som fått många här att fastna för Ino. Det är ju resultatet som räknas och det går ju säkert lika bra att använda en bra B&W till det. Vackra är de ju på kuppen också! :)

Om jag hört just din modell, det vete håken, men de där övre modellerna brukar låta mycket bra så vad du skriver förvånar inte. ( Har lyssnat på flertalet modeller i flera generationer tillbaka till Matrix-modellerna. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-15 18:38

Kaffekoppen skrev:
frilins skrev:Jag hoppas alla som kommenterar högtalare och utrustning verkligen har lyssnat själv och inte kommenterar på hörsägen.
Jag tror faktiskt att det är väldigt vanligt att det uttalas åsikter om högtalare efter att ha lyssnat i någon eländig butik, eller att någons "uttalade" kaxighet (kan ju tolkas så om man inte har personkännedom).

Håller med Lindroos om att du har verkligt fina högtalare. Det är roligt tycker jag när man är så nöjd att man beållt det fina man har så länge.

Hur många har möjlighet att lyssna på andra högtalare hemma än dom man själv har? Jag tror tyvärr du har fel, det finns säkert dom som uttalar sig här efter vad dom läst av andra och inte efter att ha lyssnat.

Alla högtalare låter bättre ur butiken men vet man det så är det inte så svårt att höra om man gillar det eller inte. Man vet att det kommer bara att bli bättre hemma i ens egen miljö.

Men om det inte låter så bra som man önskar i butiken köper i alla fall inte jag grejorna med tanken att det är "säkert" bättre när jag kommer hem och det tror jag ingen annan gör i heller.
Mvh
Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-15 19:02

Du missuppfattar mig.

Att bedömma högtalare med utgångspunkt från en butikslyssning tycker inte jag mig kunna göra i de flesta fall.

Min poäng är att jag tror det uttalas både positivt och negativt alltför vidlyftigt efter sådanna lyssningar.

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-15 19:05

Nattlorden skrev:frilins - låter alldeles utmärkt och som du redan har den typen av egenskaper som fått många här att fastna för Ino. Det är ju resultatet som räknas och det går ju säkert lika bra att använda en bra B&W till det. Vackra är de ju på kuppen också! :)

Om jag hört just din modell, det vete håken, men de där övre modellerna brukar låta mycket bra så vad du skriver förvånar inte. ( Har lyssnat på flertalet modeller i flera generationer tillbaka till Matrix-modellerna. )

Ni får med glädje ha fastnat för Ino bara jag får göra det jag vill.
Och inte behöver dras in i dessa diskussioner varje gång jag skriver något...
Mvh
Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-15 19:15

Det var nog du själv som gjorde det den här gången ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd