Nattlorden skrev:Erfarenheter av basåtergivning hos högtalare med 86dB i känslighet eller lägre. Speciellt frågan om att "dynamisk" effekt inte verkar vara tillräckligt att hålla i/hålla igång längre "eruptioner" - enklast (för mig) hörbart i basregistret. När dynamisk effekt ersätts med kontinuerlig förblir dessa utbrott på sin nivå, istället för att de upplevs som en inledande attack direkt följd av en nedgång.
Jag är benägen att till viss del hålla med. Tror kanske inte att en stärkare med 200W i specarna alltid är lösningen. Tråden handlar ju om OA51 och OA-serien från 80-talet presterar olika utifrån drivningen. Högtalarna bedömdes då tämligen allmänt som "ljusa" i klangen. Med lite perspektiv tror jag att det berodde på klen elektronik vid lyssning.
Vid den här tiden var ju dynamisk effekt ett honnörsord när man bedömde stärkare. Enklare Luxman och Yamaha funkade tex inget vidare för OA medans kraftfullare pjäser klarade det bättre. Kan inte se ett direkt samband mellan effekt och resultat men det kan ju handla om dimensioneringen. Några jag minns fungerade väl var tex Musical Fidelity A1, Quad, Luxman SQ/MQ, Luxman 550.
/Jocke