Förträffligheten hos en hifi-anläggning kontra en bergsprängare uppfattar väl inte gemene man heller, så frågan förefaller lätt orimlig.
Jo det är orimligt om du anser att MedelSvensson är en total idiot?
Anser du det?
Moderator: Redaktörer
Flint skrev:NattlordenFörträffligheten hos en hifi-anläggning kontra en bergsprängare uppfattar väl inte gemene man heller, så frågan förefaller lätt orimlig.
Jo det är orimligt om du anser att MedelSvensson är en total idiot?
Anser du det?
Nattlorden skrev:EngelholmAudio skrev:Men F/E-tester är jag inte överens med map den verkliga nyttan. Inte för mig själv (och säkert inte många andra heller).
Den stora fördelen är ju att man kan eliminera komponenter att behöva mixtra med. Ju fler frihetsgrader man har när man bygger upp en anläggning destu svårare är det ju att balansera ihop.
Kan man komma ned på nivån att bara behöva matcha ihop CD-spelare, högtalare och rum har man ju gjort det mycket lättare för sig själv.
EngelholmAudio skrev:Tror mig förstå din synpunkt men håller nog inte med iaf. Att låsa fast sig i en punkt kan låsa fast dig för lång tid frammåt. "Den är det ju inget fel på...måste vara nått annat". Verkligheten är inte så enkel som man ibland skulle vilja göra den!![]()
Nej, men totalt ointresserad av denna frågan.
För MedelSvensson är musik skall spela lite i bakgrunden för att folk är livrädda för tystnaden (de kan ju råka höra sina egna tankar) eller så skall det spelas på partyvolym så att trumhinnorna distar och baskaggen hjälper till med andningen.
Flera sitter med hornhögtalare med hög varkningsgrad, SET-stärkare på 2 watt och vinylsnurra. Stoppa in en NAD208 (eller vilken det är) där jag är övertygad om att det bli skrynkliga ansikten pga dåligt ljud.
Flint skrev:Dahlqvist
...//... Kan du och alla andra som framhåller f/e-testets fördelar i en a/b-test höra att den ena är den transparenta och inte den andra.
Ranefjord skrev:Flera sitter med hornhögtalare med hög varkningsgrad, SET-stärkare på 2 watt och vinylsnurra. Stoppa in en NAD208 (eller vilken det är) där jag är övertygad om att det bli skrynkliga ansikten pga dåligt ljud.
Precis vad jag suttit o funderat på! Jag <))TROR((> som du Engelholm!Men jag vill gärna prova oxo :) En annan sak. Spelar det någon roll om vi har NAD208an före eller efter rörhäcken i detta fallet? Om vi låter rörhäcken eller NAD'en agera stärkare alltså. NAD'en är ju transparent så det ska ju inte spela någon roll. Någon som provat?
Flint skrev:NattlordenNej, men totalt ointresserad av denna frågan.
För MedelSvensson är musik skall spela lite i bakgrunden för att folk är livrädda för tystnaden (de kan ju råka höra sina egna tankar) eller så skall det spelas på partyvolym så att trumhinnorna distar och baskaggen hjälper till med andningen.
Jag förstår din inställning. Vi inskränker antalet gemena till en specifik. Kan du själv i ett a/b-test avgöra vilken av apparaterna som är transparent?
EngelholmAudio skrev:Flera sitter med hornhögtalare med hög varkningsgrad, SET-stärkare på 2 watt och vinylsnurra. Stoppa in en NAD208 (eller vilken det är) där jag är övertygad om att det bli skrynkliga ansikten pga dåligt ljud.
Om du ger mig en för övrigt helt transparent anläggning och helt transparent inspelning så skulle jag nog kunna plocka ut vilken som färgade och därigenom dra slutsatsen om vilken som är transparent.
Flint skrev:NattlordenOm du ger mig en för övrigt helt transparent anläggning och helt transparent inspelning så skulle jag nog kunna plocka ut vilken som färgade och därigenom dra slutsatsen om vilken som är transparent.
Om inte om fanns....
Du har alltså inte gjort några blindtest. Gör det.
Om inte alla gitarrer vore så dåliga skulle jag bli världens bästa gitarrist.
Du får gärna förklara för mig hur man gör blindtest på egen hand.
om du räknar mig dit, så har jag blindtestat kabel.
Flint skrev:NattlordenDu får gärna förklara för mig hur man gör blindtest på egen hand.
Skaffa dig en kompis.
F/e är intressant för konstruktörer i utvecklings- och konstruktionssyfte och bör vara ett av flera utvärderingsalternativ men det bästa betyget en förstärkare kan få om vi pratar ljudkvalitet är dock MedelSvens subjektiva gillande som gör att varan blir till en försäljningsframgång. Det statistiska betyget på välljud kan ju vara som jämförelsen mellan om tio renläriga transparentörer handlar varan eller 5000 Medelsvensson. Nu kan ju MedelSven underförstått vara idiot men det är trots allt där pengarna finnas. Jag respekterar MedelSven och tycker inte att han är en idiot.
Flint skrev:Nattlorden
Många slutsteg har ingångsvolym och du verkar intelligent så jag tror att du kan koppla en pott om så behövs och vem har sagt att det måste vara snabba byten.
Flint skrev:Dahlqvist
Det är tydligt att när det gäller (blind) utvärdering av respektive teser är både kabelgänget och f/e-testarna lika ointresserade.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster