Ny medlem med byggsug

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Crumboo

Ny medlem med byggsug

Inläggav Crumboo » 2008-01-18 12:10

Hej! Jag är ny medlem här på forumet (fast har följt det en tid), och är sugen på att bygga mig ett par högtalare. Det här blir mitt första projekt, och eftersom jag är helt ny på det här har jag en massa frågor som jag kanske kan få hjälp med här på forumet!

Önskelmål med projektet är att det ska låta mycket bra (naturligtvis!) och det ska finnas kraft och dynamik nog för stor symfonisk musik (Mahler är en favorit). Jag gillar tanken på att dela upp systemet i ett mindre 2- eller 3-vägssystem och komplettera med två aktiva basmoduler (delning vid ca 80Hz ska vara bra har jag läst). Detta ger flexibilitet för placeringen tänkte jag, samtidigt som högtalarna inte blir så förbaskat tunga.

Preliminärt förslag på basmoduler är någon av dessa byggsatser som finns på Ljudia:

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=

Någon som har erfarenhet om dessa? Kanske är det inbyggda filtret för flackt för att tillåta fri placering i rummet, men det kan ju kompletteras med annat elektroniskt filter i efterhand isåfall. Vilken av basarna bör jag isåfall välja (har ett normalstort vardagsrum)?

Toppsystemet ska alltså spela vackert ner till iallafall 80 Hz. 2-vägs eller 3-vägs system? Sluten låda eller basreflex? Element? En diskant som flera verkar gilla här på forumet är SS D2905/9700, så jag utgår från den tillsvidare. Andra förslag är välkomna. Har dock ingen bra idé om vilket/vilka (beroende på konstruktionstyp) element dessa ska kombineras med. Funderade för övrigt att bygga en såndär spridningslins (som finns på tex Beolab 5) till diskanten (har börjat göra lite simuleringar med finita element-metoden av en sådan) för att få kontroll över spridningen. Vad tror ni om det? Man kan ju göra en sån till mellanregistret också, om det är litet (typ 3 tum) om man vill.

Låt oss för närvarande utgå från att priset inte är det största problemet när det gäller komponentval. Har dessutom tillgång till ett välutrustat snickeri, och byggmaterial (mdf) kan jag få tag på. Ambitionsnivån är hög och som nybörjare inser jag att det inte kommer bli så bra som jag tänkt, men då är det ju bara att göra om tills det blir bättre, eller hur? Har beställt Dickason's bok så att jag kan läsa på också. Och en mätmikrofon. Jag hoppas på byggstart till sommaren, och lovar lägga upp bilder om det finns intresse.

Hälsningar,
Mattias

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-18 15:04

Hej!

Välkommen :)

Nu kanske det är lite ofint av mig att föreslå det här, men det skiter jag i ;)

http://www.hifikit.se/index.php?id=1396

Den här högtalaren kan med fördel fixas för att antingen köras som fristående eller tillsammans med basmoduler.

Den där byggsatsen kan användas fristående och med basmoduler. Jag vågar påstå att du inte blir missnöjd med dem.

Kan tillägga att LTS inte får ersättning för dem.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-18 15:41

... och för att balansera lojaliteten kan jag bara bekräfta att du är helt rätt ute med XLS-basarna - ett klockrent val för dina behov. Om du dessutom tänker dig två basmoduler så räcker 10" riktigt långt - inte bara för Mahler utan även R Strauss och G Holst...

Zachrystegen (DSW250/400) driver med lätthet dessa basar och delningen är inget problem - jag har tre st dylika i min hemmabio och dom sköter sig exemplariskt! Dessvärre har det nyligen varit leveransproblem med DSW-400. För 10" räcker dock DSW-250.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-01-18 16:46

Håller med Kaffekoppen om topparna! De är bland de bästa jag hört i den storleksklassen. Hade förmånen att kunna använda dem som datorhögtalare under en tid, men provade också att köra dem i huvudsystemet (aktivt delade vid 80Hz) där de inte alls gjorde bort sig. Bra också att de funkar att köra som fullregister om man skulle vilja.

Basarna har jag ingen erfarenhet av alls, men de är säkert bra! Ett alternativ kanske kunde vara att hitta på nåt kul med den nya LTS-basen?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-18 17:44

Detta är en byggsug:

Bild
:wink:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-18 18:47

Kalejdokom skrev:... och för att balansera lojaliteten kan jag bara bekräfta att du är helt rätt ute med XLS-basarna - ett klockrent val för dina behov. Om du dessutom tänker dig två basmoduler så räcker 10" riktigt långt - inte bara för Mahler utan även R Strauss och G Holst...

Jag tyckte också att valet såg riktigt bra ut, så bra att jag mest tänkte på vad som kunde balansera dem vettigt.

10" räcker säkerligen, men 12" är roligare :)

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2008-01-18 18:53

Hej igen, och tack för era svar!

LTS 2v-f1 låter ju intressant. Fast det blir ju en genväg, inte så mycket eget laborerande. Klarar den att spela rent och fint, utan hörbar distortion, även vid rejäla ljudtryck? Någon som gjort lite mätningar på den, eller ännu hellre, någon som bor i närheten av Lund som kan tänka sig att ha en liten demo? Priset var ju väldigt rimligt, och kanske är det rimligt som första-projekt med en färdigberäknad konstruktion...fast jag är ju lite sugen på att börja från 'början'.
Vad behöver man 'fixa' för att kombinera 2v-f1 med nämnda basar? Basarna har ju i sig ett variabelt lågpassfilter. Ska man låta topparna spela hela vägen ner, eller ska man ha ett högpassfilter till dem? Eller räcker det med att täppa till porten?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-01-18 19:17

Jag rekommenderar alltid högpassfiltrering av topparna. Annars blir det interefenser i basregitret.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-01-18 19:26

Vad tänker du använda för att driva dem?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2008-01-18 19:30

Basarna eller toppsystemen? Basarna har ju egen förstärkning och jag har pre-out på min förstärkare att koppla basarna till. Försärkaren är en Primare I-30.

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2008-01-18 22:21

Kan man, på ett någorlunda enkelt sätt, modifiera filtret i LTS 2v-f1 så att de delas vid 80 Hz för att passa ihop med baslådorna?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-01-18 22:26

Crumboo skrev:Kan man, på ett någorlunda enkelt sätt, modifiera filtret i LTS 2v-f1 så att de delas vid 80 Hz för att passa ihop med baslådorna?

Det är inte praktiskt möjligt att dela passivt så lågt ner som 80Hz, så det går alltså inte tyvärr. Det man får göra är att dela med aktivt filter innan förstärkarna.

(t.ex. så skaffar man ett filter som delar vid 80hz och skickar basen till basslutsteget och övre registret till förstärkaren som driver topparna)

En del hemmabioförstärkare har nog inbyggd delning som man till nöds kan klara sig med.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-01-18 22:26

Crumboo skrev:Basarna eller toppsystemen? Basarna har ju egen förstärkning och jag har pre-out på min förstärkare att koppla basarna till. Försärkaren är en Primare I-30.

Har Primaren main-in? Annars blir det inte bra. Du behöver delbart för- o slutsteg där du kopplar filtret emellan, alt en receiver (med inbyggt filter) som driver topparna och lfe-out till basarna. Annars får du ingen hp-filtrering och halva grejjen med delat system går förlorad (att i distorsionssänkande syfte avlasta topparna från frekvenser <80Hz). Dessutom får du säkert integrationsproblem mellan toppar o basar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-18 22:38

Crumboo skrev:Kan man, på ett någorlunda enkelt sätt, modifiera filtret i LTS 2v-f1 så att de delas vid 80 Hz för att passa ihop med baslådorna?
Högtalaren saknar filter nedåt så det går inte tyvärr. Eventuel filtrering får göras innan högtalarens förstärkare (elektroniskt)

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2008-01-18 23:04

Trist. Någon main-in finns tyvärr inte, men det skulle kanske gå att sätta filtret i tape-loopen... Men det känns ju bökigt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-18 23:49

Ja, tyvärr är det lite extra saker att tänka på med delade system.

Hur stort rum har du som du spelar i?

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2008-01-19 10:42

Ca 3,6x5,6 meter. Mina nuvarande högtalare står vid ena långväggen. Det blir en otrevlig resonans vid ca 50 Hz som jag tänkte mildra något genom att placera basarna lite bättre.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-19 13:29

gissar att du sitter direkt mot bakväggen, vilket ökar förstärkningen i den upplevda basen.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-01-19 14:07

Och 3,6 meter ger en ståenede våg vid ca 50 Hz
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2008-01-19 14:16

Precis så är det. Jag tänkte experimentera med sådana där kvartsvågspipor (andra här på forumet verkar ha lyckats ganska bra med sådana) för att dämpa resonansen (min fru skrattade säkert fem minuter i sträck när jag tog upp den saken med henne, så vi får väl se...). Förresten, när man sitter nära bakväggen, vinner man mycket på att dämpa den med tanke på högra frekvenser? Har ett tyg som hänger på väggen precis bakom lyssningsplatsen, så där skulle man ju kunna sätta något dämpande material bakom.

Återgå till DIY-forum