Hej! Jag är ny medlem här på forumet (fast har följt det en tid), och är sugen på att bygga mig ett par högtalare. Det här blir mitt första projekt, och eftersom jag är helt ny på det här har jag en massa frågor som jag kanske kan få hjälp med här på forumet!
Önskelmål med projektet är att det ska låta mycket bra (naturligtvis!) och det ska finnas kraft och dynamik nog för stor symfonisk musik (Mahler är en favorit). Jag gillar tanken på att dela upp systemet i ett mindre 2- eller 3-vägssystem och komplettera med två aktiva basmoduler (delning vid ca 80Hz ska vara bra har jag läst). Detta ger flexibilitet för placeringen tänkte jag, samtidigt som högtalarna inte blir så förbaskat tunga.
Preliminärt förslag på basmoduler är någon av dessa byggsatser som finns på Ljudia:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=
Någon som har erfarenhet om dessa? Kanske är det inbyggda filtret för flackt för att tillåta fri placering i rummet, men det kan ju kompletteras med annat elektroniskt filter i efterhand isåfall. Vilken av basarna bör jag isåfall välja (har ett normalstort vardagsrum)?
Toppsystemet ska alltså spela vackert ner till iallafall 80 Hz. 2-vägs eller 3-vägs system? Sluten låda eller basreflex? Element? En diskant som flera verkar gilla här på forumet är SS D2905/9700, så jag utgår från den tillsvidare. Andra förslag är välkomna. Har dock ingen bra idé om vilket/vilka (beroende på konstruktionstyp) element dessa ska kombineras med. Funderade för övrigt att bygga en såndär spridningslins (som finns på tex Beolab 5) till diskanten (har börjat göra lite simuleringar med finita element-metoden av en sådan) för att få kontroll över spridningen. Vad tror ni om det? Man kan ju göra en sån till mellanregistret också, om det är litet (typ 3 tum) om man vill.
Låt oss för närvarande utgå från att priset inte är det största problemet när det gäller komponentval. Har dessutom tillgång till ett välutrustat snickeri, och byggmaterial (mdf) kan jag få tag på. Ambitionsnivån är hög och som nybörjare inser jag att det inte kommer bli så bra som jag tänkt, men då är det ju bara att göra om tills det blir bättre, eller hur? Har beställt Dickason's bok så att jag kan läsa på också. Och en mätmikrofon. Jag hoppas på byggstart till sommaren, och lovar lägga upp bilder om det finns intresse.
Hälsningar,
Mattias