Behringer vs Earthworks, mikrofonmätning.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Behringer vs Earthworks, mikrofonmätning.

Inläggav Svante » 2008-01-19 14:47

Jag har precis provat att jämföra en Behringer ECM8000-mikrofon med en Earthworks M30. Jag är lite överraskad över resultatet, faktiskt. Jag har också blivit påmind om hur pillinoga man måste vara när man mäter uppe i diskanten. Flyttar man ena mikrofonen 1 cm så blir det stor skillnad.

Iaf, jag använde ett 4" Peerlesselement (830870) i wellpapplåda som källa, vilket förstås inte är optimalt och satte mikrofonerna så nära varandra det gick, på c:a 50 cm avstånd från högtalaren. Earthworksmiken fick gå in i referenskanalen och Behringermiken i mätkanalen. Resultatet blir skillnaden mellan de två:

Bild

Vågigheten i kurvorna är nära förknippad med hur nära varandra mikrofonerna hamnar, så den kan man bortse ifrån.

Bara 1 dB skillnad vid de högsta frekvenserna. Antingen har jag fått en sällsynt dålig Earthworksmikrofon, eller så är Behringermiken sällsynt bra. Om jag orkar ska jag ta hem Behringermikrofonerna från Höken och mäta upp dem också, så att man får ett lite större statistiskt urval.

Tillverkarens mätdata på Earthworksmiken:
http://user.faktiskt.io/svante/Earthworks_3604DM30.gif
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-01-19 15:19

ett par tankar?

vad använder man mik o mätning till allra mest?

Är det inte att justera tex runt delningsfrekvensen så det inte ser alltför tokigt ut?

Hur ofta försöker man pilla på området över 10 kHz? Ialla fall glada amatörer :) Vad kan man göra där? Vad gör man där?
Inte för att det inte behövs, men jag menar att hur mycket energi lägger DIYare ner på det i normala fall?

Hade varit intressant att se övriga ECM mikrofoner också.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-01-19 15:30

Spännande. Funderar just på att köpa mig en ECM8000.
11010000

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-19 15:32

Mja, jo, runt delningen är väl det viktigast. Samtidigt är det ju vanligt att man använder mätningen för att ställa in en bredbandig dämpning av diskanten också tex med ett seriemotstånd. Då tar man gärna sikte på c:a 10 kHz.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-19 15:33

Mr_Ekan skrev:Spännande. Funderar just på att köpa mig en ECM8000.

Ja, ta inte det ovanstående som en garanti bara, det skiljer säkert en del mellan exemplar. Jag hoppas kunna återkomma om det.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-01-19 16:09

rikkitikkitavi skrev:ett par tankar?

vad använder man mik o mätning till allra mest?

Är det inte att justera tex runt delningsfrekvensen så det inte ser alltför tokigt ut?

Hur ofta försöker man pilla på området över 10 kHz? Ialla fall glada amatörer :) Vad kan man göra där? Vad gör man där?
Inte för att det inte behövs, men jag menar att hur mycket energi lägger DIYare ner på det i normala fall?

Hade varit intressant att se övriga ECM mikrofoner också.

Nu är jag ju glad amatör, men nog försökte jag mig på att pilla på en liten resonanstopp vid 16kHz i BBK200-tråden, vilket resulterade i en liten extraspole i serie med elementet.

Likaså har jag mätt upp, och dämpat ut, småresonanser vid samma frekvens i mittpluppen på CT62 i Carlssonhögtalare, då med hjälp av dämpning på mittpluppens mitt. Stor skillnad, flera tiondels dB ..... :)

Allt med i sammanhanget riktigt usla mikrofoner, WM60 och WM61.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-19 20:25

det är ju inte tonkurveskillnaden som är grejen mellan billiga och dyra mikar utan helt andra grejjor, som vikt, material, känsla, hajp och kanske distortion

dessutom vet vi ju alla att dyrt per automatik inte betyder bättre 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-19 20:39

celef skrev:det är ju inte tonkurveskillnaden som är grejen mellan billiga och dyra mikar utan helt andra grejjor, som vikt, material, känsla, hajp och kanske distortion

dessutom vet vi ju alla att dyrt per automatik inte betyder bättre 8)

Nja, det beror väl på vad man ska ha den till. Det du skriver gäller nog scen/studiomikar, men knappast mätmikar. Jag vill nog ändå påstå att tonkurvan är nummer ett för en mätmik. Därefter kommer distorsion (eller snarare maximal användbar nivå) och brusnivå, beroende på vad man ska mäta.

En mätmik behöver inte vara robust eftersom den ändå ska behandlas som ett precisionsinstrument.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-01-20 00:40

vad roligt :) jag har både en m30bx och en ecm8000

skulle vara kul att köra m30 mot min bx? pma om du vill låna

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-20 01:27

Haakan_W skrev:vad roligt :) jag har både en m30bx och en ecm8000

Ah, med batterimatning. Men det är väl samma annars?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-01-20 01:56

Svante skrev:
Haakan_W skrev:vad roligt :) jag har både en m30bx och en ecm8000

Ah, med batterimatning. Men det är väl samma annars?

jo det är det....vore ändå kul å se hur mycket det skiljer mellan 2st kvalitetsmikrofoner...

latmasken har ju m50 värstingmodellen...vore kul å se om man hittar några skillnader där...

du hittar då alltid på roliga saker du svante

RogerJoensson

Re: Behringer vs Earthworks, mikrofonmätning.

Inläggav RogerJoensson » 2008-01-20 02:46

Svante skrev:Bara 1 dB skillnad vid de högsta frekvenserna. Antingen har jag fått en sällsynt dålig Earthworksmikrofon, eller så är Behringermiken sällsynt bra.

Jag tycker nog att det ser ut som 1.5dB skillnad 3KHz mot 12-15KHz. Lägger man där till Earthworksmikens diskanthöjning på en halv dB så har du en mätmik som slår 2dB fel i diskanten, vilket är på tok för mycket för en mätmik.
Resultatet blev ungefär som väntat och vad jag fått indikationer om från olika håll. -Att Behringermiken brukar hålla sig inom 2-3dB/20Hz-20KHz.
Kan man få den jämförd mot en bra mätmik och använder kompensation så är den duglig även för diskantmätningar.

/För att få mer tillfölitliga mikjämförelsemätningar så kan du utjämna de individuella samplingarna (t ex 6band/oktav) innan de räknas ihop. Då slipper man det där ripplet, som orsakas av positionsavvikelser mellan mikarna och det faktum att mikarna inte befann sig i samma position vid mätningen. Egentligen hade det väl varit bättre att mäta upp dem en och en och slå dem mot varandra senare.
Hur som helst. Resultatet verkar rimligt och ungefär vad man kan få ut från bättre, små och billiga 6mm kaplsar (okompenserat) i ett hölje med lång, smal hals.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-01-20 11:17

Här http://www.ele.tut.fi/~artoko/audio/measurement/microphones.html är det rätt stora skillnader mellan exemplaren. Framgår även hur stor skillnad det blir beroende på kapslarnas montering i exemplifierat med Panasonic-kapslar. Från början var Behringer-micken baserad på just en Panasonic-kapsel.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Behringer vs Earthworks, mikrofonmätning.

Inläggav Svante » 2008-01-20 11:54

RogerJoensson skrev:Jag tycker nog att det ser ut som 1.5dB skillnad 3KHz mot 12-15KHz. Lägger man där till Earthworksmikens diskanthöjning på en halv dB så har du en mätmik som slår 2dB fel i diskanten, vilket är på tok för mycket för en mätmik.
Resultatet blev ungefär som väntat och vad jag fått indikationer om från olika håll. -Att Behringermiken brukar hålla sig inom 2-3dB/20Hz-20KHz.

Jadå, jag försöker inte sälja Behringermiken ;) .

Jag gjorde en mätning till strax efter denna och då var det en dB till i höjning. Det är ruskigt känsligt för placering däruppe. Jag behöver nog skaffa mig en källa som har lite snällare spridning också, det kanske hjälper.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-01-20 13:46

När jag tittar i LoudspekerLab, så ligger där en färdig kalibreringsfil för Behringermiken. Den säger ungefär -0.5dB vid 3KHz och +1dB vid 14KHz. Lite bättre än ditt exemplar och lik i formen (fast utan det där ripplet längst upp). Hade man kört den kalibreringsfilen på ditt exemplar hade den hållt sig inom 1dB, om man bortser från det mättekniska ripplet. Helt OK m a o!

När jag började mäta mikrofoner, gjorde jag precis som du gör nu, mätte med en referens samtidigt som mätobjektet. Jag hade ganska stora problem med interferenser i diskanten(av vad för sort det nu kan vara, reflexer, tids- och avståndsskillnader, spridiningsojämnheter hos högtalaren osv) och små förflyttningar gjorde orimligt stora utslag, så stora att det inte gick att avgöra frekvensgång med någon större precision.

Numera mäter jag in mätmiken först och sparar den som en kalibreringsfil, sedan mäter jag mikarna som ska mätas och programmet räknar sedan fram responsen på mätobjektet. Jag kör alltid en liten utjämning på 6 eller 12 band per oktav FÖRE ihopräkning, vid mätning. Utan detta är det svårt att få mätningen stabil. När detta är gjort händer inte mycket om jag ändrar avståndet flera cm. Jo nivån ändras, fel vore det ju annars. Naturligtvis är mätfönstren tillräckligt korta för att rummet inte ska komma med i mätningen. Metoden känns mycket tillförlitlig. Mäthögtalarens låda är en stor platt bula byggda av spånskiva och några kilo 2-komponentspackel, nästan helt plan med golvet för att undvika problem med kanter etc.
Senast redigerad av RogerJoensson 2008-01-20 13:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-01-20 13:55

Norman och jag körde en quick 'n dirty test mellan Behringer och QTC1. Hyggligt lika sånär som på en höjning på 1-2dB centrerat runt 10-15k (för Behringer). Mao. ett resultat väldigt likt ditt Svante.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-20 14:01

RogerJoensson skrev:När jag började mäta mikrofoner, gjorde jag precis som du gör nu, mätte med en referens samtidigt som mätobjektet. Jag hade ganska stora problem med interferenser i diskanten(av vad för sort det nu kan vara, reflexer, tidsskillnader, spridiningsojämnheter hos högtalaren osv) och små förflyttningar gjorde orimligt stora utslag, så stora att det inte gick att avgöra frekvensgång med någon större precision.

Numera mäter jag in mätmiken först och sparar den som en kalibreringsfil, sedan mäter jag mikarna som ska mätas och programmet räknar sedan fram responsen på mätobjektet. Jag kör alltid en liten utjämning på 6 eller 12 band per oktav FÖRE ihopräkning, vid mätning. Utan detta är det svårt att få mätningen stabil. När detta är gjort händer inte mycket om jag ändrar avståndet flera cm. Jo nivån ändras, fel vore det ju annars. Naturligtvis är mätfönstren tillräckligt korta för att rummet inte ska komma med i mätningen. Metoden känns mycket tillförlitlig. Mäthögtalarens låda är en stor platt bula byggda av spånskiva och några kilo 2-komponentspackel, nästan helt plan med golvet för att undvika problem med kanter etc.

Intressant, har du någon sorts ställning då, så att du får dit testobjektet på samma ställe som mätmiken satt? Gör du alltid referensmätningen precis före eller har du en mätning liggande gjord för flera veckor sedan?

Jag gissar ändå att den stora skillnaden ligger just i medelvärdesbildningen som du lägger dit. Jag gjorde inte det eftersom jag ville ha diskussionen, snarare än en fördig kurva på Behringermiken.

Hur stor skillnad gör högtalaren? Hur stor är den? Jag har lekt med tanken att göra en liten bula med en diskanthögtalare just för att de sprider snällare däruppe.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-01-20 18:04

Svante skrev:Intressant, har du någon sorts ställning då, så att du får dit testobjektet på samma ställe som mätmiken satt? Gör du alltid referensmätningen precis före eller har du en mätning liggande gjord för flera veckor sedan?

Miken hänger i sladden, med hjälp av en stång (lod) så justeras centrering och avstånd. Om det rör sig om stora studiomikar så lägger jag dem i ett tunntrådigt nät.
Referensmätningen görs innan en serie tests, som kan hålla på några timmar i sträck. Efter detta eller någon gång mitt i hänger jag dit referensmiken för att kontrollera att allt står rätt till. Sällan skiljer det mer än ett par tiondels dB. Ett par dagar senare kan det slå på en halv dB eller så (Rumstemperatur?), och det är för mycket för mig och därför referensar jag alltid om före mätomgång.
När jag mäter med MLS så påverkar ju även om jag flyttat runt på grejor i rummet, något lite.
Jag gissar ändå att den stora skillnaden ligger just i medelvärdesbildningen som du lägger dit.

Ja det gör en enorm skillnad och dessutom dubblar du ju max-min på ripplet när du räknar ifrån referensmiken. En av anledningarna till att medelvärdesutjämningen, om den ska göras, bör göras före korrektion mot referensmiken. Gör man det efteråt kommer en del av de stora variationerna synas igenom och störa medelvärdesutjämningen om denna är smalbandig/detaljerad.
Hur stor skillnad gör högtalaren? Hur stor är den? Jag har lekt med tanken att göra en liten bula med en diskanthögtalare just för att de sprider snällare däruppe.

Den är lite oval och mäter ca 0.8m på största stället, ca 0.1m tjock på mitten, 5mm tjock i ytterkanterna och bygger på en 4"bas och en 1" dome. Den ligger plant mot golvet. Eftersom jag använder den för att mäta mikar, så är det viktigt att använda en diskant med lite rippel (snarare än en spikrak frekvensgång) samt få bort kanterna eftersom dessa också ställer till med rippel som stör både referenskorrektionen och medelvärdesutjämningen. Särskilt som jag vill behålla detaljer vid mätningen.
Om man skiter i detaljerna och kör 1/3 oktavsutjämning så är det inte lika känsligt. Kurvorna ser snyggare ut också, lite väl snygga t o m. :roll:

Loudspeakerlab har ett filter "Adaptive filter on PIR" som anpassar tidsfönstrets storlek efter frekvens (om jag gissar rätt, resultatet bli i alla fall sådant). Det gör det möjligt att mäta en bit ner i basen utan att rumsreflexer stör mätning i diskantregistret. I program jag använde tidigare så fick jag mäta två gånger för att få med lägre-midden/övre-basen och ändå kunna få en rippelfri bild av diskantregistret.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-01-21 11:54

Jag lånar gärna ut mina M50 till ett så här intressant test.

Personligen tycker jag faktiskt att en peak på 1dB i spannet 8kHz-15kHz är ganska mycket från en mätmikrofon.

Om jag inte minns fel så håller sig mina mikrofoner inom 0.2dB 10Hz-30kHz enl. den kalibreringskurvan som följde med.

Men om man vet vad man ska kompensera för som nu efter denna grafen så fungerar ju även dessa mikrofoner perfekt.

Jag kan komma förbi KTH vilken kväll i veckan som helst om det är där jmf. kommer ske?

Hälsningar
Jonas

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-01-21 14:28

vore kanske kul att köra båda dina m50 mot varandra å se hur mycket det skiljer 2 "riktiga" mikrofoner mellan varandra

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-01-21 14:42

Mitt QTC1 par (modellen under M50) ligger inom en halv dB. Dvs. +/-0.25dB från en tänkt medellinje mellan de två kapslarnas överfuringskurva.

Om jag minns rätt..

I området under 1k-2k är det tajtare ändå såklart.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-21 15:26

Ja, nu är det 6 Behringermikarna till Höken provmätta. Det var lärorikt vill jag säga.

Återkommer...

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-01-21 16:41

Svante skrev:Ja, nu är det 6 Behringermikarna till Höken provmätta. Det var lärorikt vill jag säga.

Återkommer...

Spännande, skynda dig på din rackare :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-01-21 17:05

så man köper 10 st Behringer, gör 10 st mätningar i exakt samma uppställning varpå man medelvärdesbildar mätningen :)

fråga: hur åldras elektretmikrofoner,dvs hur ofta är det rimligt att göra en ny kalibreringskurva?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-01-21 17:37

rikkitikkitavi skrev:så man köper 10 st Behringer, gör 10 st mätningar i exakt samma uppställning varpå man medelvärdesbildar mätningen :)
fråga: hur åldras elektretmikrofoner,dvs hur ofta är det rimligt att göra en ny kalibreringskurva?

Det var väl ungefär så Ingvar gjorde fast över ett mycket större antal, kontaktade Earthworks och sa att han ville köpa en kapsel som hade extrem prestanda när dom väl lyckades få till en sån kapsel (ett slarvrätt så att säga) :)

Det blir dyrt men rätt :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-01-21 17:44

Lazyworm skrev:
rikkitikkitavi skrev:så man köper 10 st Behringer, gör 10 st mätningar i exakt samma uppställning varpå man medelvärdesbildar mätningen :)

Det var väl ungefär så Ingvar gjorde fast över ett mycket större antal, kontaktade Earthworks och sa att han ville köpa en kapsel som hade extrem prestanda när dom väl lyckades få till en sån kapsel (ett slarvrätt så att säga) :)

Det blir dyrt men rätt :)

Jag utgår från att de flesta inte har Ingvars krav på noggranhet utan nöjer sig med en standardmikrofon. Vill man vara på topp kostar det :)

Frågan är såklart vad man har för referens och hur vet man att den är rätt? Vilken ända börjar man i så att säga? Nu talar vi såklart om absolut högsta noggranheten som kan fås.

Kan man bygga en mekanisk kalibrator med den noggranheten som kan arbeta över ett brett frekvensområde? (inte själv,men mha en mekanisk verkstad där man kan tillverka komponenter med extrem precision)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-22 00:51

Jaha, dåskavise.

Jag ägnade alltså en stund åt att mäta upp 6st Behringer ECM8000. Som referens hade jag en Earthworks M30. Jag insåg ganska snart att mätning uppe i diskanten inte är särskilt lätt. Även små saker är ju akustiskt stora. Första upptäckten var att den allra första kurvan i den här tråden förmodligen är felaktig.

Tonkurvan för referensmikrofonen är ju ganska rak, men uppmätt i fri rymd. Jag hade satt de två mikrofonerna alldeles intill varandra i hopp om att de skulle mäta samma ljudtryck. Vad jag inte tänkte på var att i närvaro av Behringermiken så ändrades referensmikens tonkurva. Första steget blev att se hur tonkurvan från referensmiken såg ut med och utan närvaro av Behringenrmiken.

Bild

Det syns rätt tydligt att när mikrofonerna är alldeles intill varandra (1cm c-c) så skiljer det ungefär 1 dB vid 5-9 kHz. och -2 dB vid 20 kHz. Slutsats: Om mikrofonerna ska vara närvarande samtidigt, så ska de vara ~4 cm isär.

Steg två blev att kolla hur bra metoden blir då, så jag jämförde två "identiska" Earthworksmikrofoner och då blev det så här:

Bild

...en avrullning på 0.5-1 dB mot högre frekvenser.Jag tror inte detta beror på mikrofonerna, utan på att jag inte lyckades placera mikrofonerna helt symmetriskt. Det är nämligen rätt pillinoga och inte helt lätt att lyckas med.

Ok, sen körde jag igång med mätserien. Jag numrerade mikrofonerna med 1-6 och mätte igenom allihop:

Bild

Ganska stor skillnad i känslighet faktiskt, mik 6 har hela 6 dB högre känslighet än mik 3 vid 1 kHz. Tonkurvorna skiljer en del också, som synes.

Nå, det kanske berodde på att jag inte hade placerat mikrofonerna helt identiskt, så jag körde en andra mätrunda på samma sätt och det stämde ganska bra ändå tycker jag, här exemplifierat av mikrofon 1 och 6:

Bild

Man kan visa alla mikrofonerna i samma figur och då blir det lite rörigt, men det ser ut så här:

Bild

...Det är kul att mäta. Nån gång ska jag göra en riktigt platt högtalare som man kan lägga på golvet.

PS Basta! används bara som plottprogram här, mätningarna är gjorda i Sirp. Den här specialversionen av Basta! och Sirp är inte släppta än.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-22 01:07

Jo, det blir ju lite rörigt med alla kurvorna!

Funderar på en grej. Om nu placering, avstånd, vinkel och annan påverkan har så stor betydelse för resultatet att man inte utan minutiös dokumentation kommer att kunna upprepa en mätning vid ett senare tillfälle. Har då någon/några dB i avvikelse på mickens kurva någon avgörande betydelse?

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-22 01:12

Jocke skrev:Jo, det blir ju lite rörigt med alla kurvorna!

Funderar på en grej. Om nu placering, avstånd, vinkel och annan påverkan har så stor betydelse för resultatet att man inte utan minutiös dokumentation kommer att kunna upprepa en mätning vid ett senare tillfälle. Har då någon/några dB i avvikelse på mickens kurva någon avgörande betydelse?

/Jocke

Nja, om du tittar på de tolv kurvorna kan man ändå se att alla har en bredbandig höjning på 2-3 dB mellan 5 och 15 kHz. Detta är klart hörbart och om man bygger in en motsvarande sänkning i högtalaren för att få en skenbart rak tonkurva så låter det lite för dovt.

De smalbandiga jiddret i tonkurvan däremot är helt oviktigt och beror inte på mikrofonerna.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-01-22 01:34

Det var ju rätt stora skillnader. 8O
Det blir nog bra med lite kalibreringsfiler till de där mikarna.
Hur ser det ut med miken vriden 90 grader?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Nästa

Återgå till Teknikforum