Jaha, dåskavise.
Jag ägnade alltså en stund åt att mäta upp 6st Behringer ECM8000. Som referens hade jag en Earthworks M30. Jag insåg ganska snart att mätning uppe i diskanten inte är särskilt lätt. Även små saker är ju akustiskt stora. Första upptäckten var att den allra första kurvan i den här tråden förmodligen är felaktig.
Tonkurvan för referensmikrofonen är ju ganska rak, men uppmätt i fri rymd. Jag hade satt de två mikrofonerna alldeles intill varandra i hopp om att de skulle mäta samma ljudtryck. Vad jag inte tänkte på var att i närvaro av Behringermiken så ändrades referensmikens tonkurva. Första steget blev att se hur tonkurvan från referensmiken såg ut med och utan närvaro av Behringenrmiken.
Det syns rätt tydligt att när mikrofonerna är alldeles intill varandra (1cm c-c) så skiljer det ungefär 1 dB vid 5-9 kHz. och -2 dB vid 20 kHz. Slutsats: Om mikrofonerna ska vara närvarande samtidigt, så ska de vara ~4 cm isär.
Steg två blev att kolla hur bra metoden blir då, så jag jämförde två "identiska" Earthworksmikrofoner och då blev det så här:
...en avrullning på 0.5-1 dB mot högre frekvenser.Jag tror inte detta beror på mikrofonerna, utan på att jag inte lyckades placera mikrofonerna helt symmetriskt. Det är nämligen rätt pillinoga och inte helt lätt att lyckas med.
Ok, sen körde jag igång med mätserien. Jag numrerade mikrofonerna med 1-6 och mätte igenom allihop:
Ganska stor skillnad i känslighet faktiskt, mik 6 har hela 6 dB högre känslighet än mik 3 vid 1 kHz. Tonkurvorna skiljer en del också, som synes.
Nå, det kanske berodde på att jag inte hade placerat mikrofonerna helt identiskt, så jag körde en andra mätrunda på samma sätt och det stämde ganska bra ändå tycker jag, här exemplifierat av mikrofon 1 och 6:
Man kan visa alla mikrofonerna i samma figur och då blir det lite rörigt, men det ser ut så här:
...Det är kul att mäta. Nån gång ska jag göra en riktigt platt högtalare som man kan lägga på golvet.
PS Basta! används bara som plottprogram här, mätningarna är gjorda i Sirp. Den här specialversionen av Basta! och Sirp är inte släppta än.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.