Löda filter - Kolla mina färdiga filter sid 6!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Löda filter - Kolla mina färdiga filter sid 6!

Inläggav JockScott » 2008-01-21 09:04

Undrar helt enkelt var det finns bra instruktioner/beskrivning/förklaring om hur man löder ihop filter?

Ska löda ihop mina första filter, schemat är redan uträknat, framlyssnat och finns schema på så det är bara följa men jag har aldrig lödit ihop sådana och jag har inte MVG i elektronikkunskap(nog inget betyg alls :roll: )

Det är Påkostade element och filterkomponenter så jag vill inte bränna något.

Hur kontrollerar man att man gjort rätt?
Senast redigerad av JockScott 2009-02-02 23:30, redigerad totalt 1 gång.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 09:28

Det finns en artikel i Klang+Ton hur man får sina filter "snygga". Leta efter min trå¨d om K+T på nätet.

Annars är det bara att rita upp schemamässigt HUR filtret ska se ut. Löda efter schemat och dubbel/trippel/kvadruppell-kolla att du gjort rätt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 10:13

soundbrigade skrev:Det finns en artikel i Klang+Ton hur man får sina filter "snygga". Leta efter min trå¨d om K+T på nätet.

Annars är det bara att rita upp schemamässigt HUR filtret ska se ut. Löda efter schemat och dubbel/trippel/kvadruppell-kolla att du gjort rätt.

Det finns schema, det finns troligen allt för att bara följa men sedan är det ju det här med följa scheman...Jag tror mig veta vilka som är kondensatorer, spolar, motstånd men sedan ska de följa schemat korrekt och på filter är ju ofast komponenterna till synes(för en okunnig) kopplade lite kors och tvärs. Tycker att de filter jag sett ser kretsarna ut att korsa varandra och gå ihop lite hur som helst. Att översätta dessa scheman i praktiken, och koppla rätt komponenter til varandra utan att korsa eller koppla ihop med något olämpligt vill jag undvika.

Det är trots allt mer än 100 timmars jobb och filterkomponenter och element för 25 000:- i högtalaren, och vill inte bränna dessa eller slutsteg.

Det är bla. de trippel och kvadruppelkollarna jag är intresserad veta hur man verkligen kollar.

Borde egentligen haft något mycket mindre värt objekt att öva med men nu är det dessa som gäller. Tidigare har jag alltid överlåtit lödningen till mer kunniga men borde lära mig detta också nångång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-21 10:21

Det är ju lite kul att kolla en del byggtrådar här vad gäller arkitekturen av filter. Alla gör på sitt sätt, samma schema ser helt olika ut som färdig produkt men torde fungera exakt som det ska.

Det man ska vara försiktig med är kondingarna, de tål inte hur mycket värme som helst och lödningen fordrar ju några hundra grader.
Använd, utnyttja benlängden på kondingarna, knippsa dem inte, så att du får lite avstånd till lödpunkten.

Böj eller vira ihop ändarna som ska lödas ihop, så att de har bra mekanisk kontakt med varandra.
Håll lödspetsen så att den har lika stor mekanisk kontakt med båda ytorna som ska förseglas.
Vänta några sekunder och påför sen tenntråden, se att det flyter ut.
Håll kvar några sekunder, så ser man att lödtennet liksom sjunker ihop, då är det färdigt. Ta blixtsnabbt bort lödspetsen och blås.
Ha gärna en fuktig, iskall trasa till hands att kyla med närmast kondingen.

I övrigt är det väl bara spolarna som man ska tänka på, om de är placerade i närheten av varandra ska den ena ligga och den andra stå, så att säga.

Hoppas det bidrog.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 10:28

Ragnwald skrev:Det är ju lite kul att kolla en del byggtrådar här vad gäller arkitekturen av filter. Alla gör på sitt sätt, samma schema ser helt olika ut som färdig produkt men torde fungera exakt som det ska.

Det man ska vara försiktig med är kondingarna, de tål inte hur mycket värme som helst och lödningen fordrar ju några hundra grader.
Använd, utnyttja benlängden på kondingarna, knippsa dem inte, så att du får lite avstånd till lödpunkten.

Böj eller vira ihop ändarna som ska lödas ihop, så att de har bra mekanisk kontakt med varandra.
Håll lödspetsen så att den har lika stor mekanisk kontakt med båda ytorna som ska förseglas.
Vänta några sekunder och påför sen tenntråden, se att det flyter ut.
Håll kvar några sekunder, så ser man att lödtennet liksom sjunker ihop, då är det färdigt. Ta blixtsnabbt bort lödspetsen och blås.
Ha gärna en fuktig, iskall trasa till hands att kyla med närmast kondingen.

I övrigt är det väl bara spolarna som man ska tänka på, om de är placerade i närheten av varandra ska den ena ligga och den andra stå, så att säga.

Hoppas det bidrog.

Alla synpunkter bidrar, problemet är egentligen inte att jag inte har schema elleratt jag läst teoretiskt hur ex. spolar ska ligga till varandra för det har jag. Problemet är att hur ska jag koppla ihop allt, som sagt för en okunnig verkar filter ofta vara ett enda virrvarr av komponenter och anslutningar/kablar. Att reda ut detta och veta vad som är vad är egentligen mitt problem.

Det är till och med så att jag har ett foto av ett filter, samt schemat. Så finns det någon som vill kolla på detta och genom internet inllustrativt peka ut med pilar vad som är vad eller om det till och med finns någon i trakten(Luleå) som är sugen hjälpa till löda/instruera är det bra.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 10:29

JockScott skrev:Det finns schema, det finns troligen allt för att bara följa men sedan är det ju det här med följa scheman...Jag tror mig veta vilka som är kondensatorer, spolar, motstånd men sedan ska de följa schemat korrekt och på filter är ju ofast komponenterna till synes(för en okunnig) kopplade lite kors och tvärs. Tycker att de filter jag sett ser kretsarna ut att korsa varandra och gå ihop lite hur som helst. Att översätta dessa scheman i praktiken, och koppla rätt komponenter til varandra utan att korsa eller koppla ihop med något olämpligt vill jag undvika.

Om du tycker det här är det svåra - rita upp en layout på papper hur du vill att filtret ska se ut "in real life". Identifiera schemasymbolerna - spolar, kondingar, motstånd - och ta fram ett monteringsschema efter det. Använd gärna ett ritprogram där du ritar in komponenterna i rätt storlek. Antingen gör du "ledningsdragningen" i ritprogrammet, eller printar du ut och ritar med färgpenna anslutningarna mella komponenterna.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-21 10:39

He he, jag förstår precis hur du känner, att titta på ett schema ser ju rätt enkelt ut, men när man väl börjar skissa upp det på papper som en byggbeskrivning, blir det tämligen rörigt. :)

Men man kan göra som så, att man gör ett antal skisser som belyser bygget i stadier, mycket överskådligare. Använd färgpennor.
Så såg byggritningarna ut på de Dynacoförstärkare jag byggde en gång i tiden och då var jag lika nervös som du. :wink:

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 10:48

soundbrigade skrev:
JockScott skrev:Det finns schema, det finns troligen allt för att bara följa men sedan är det ju det här med följa scheman...Jag tror mig veta vilka som är kondensatorer, spolar, motstånd men sedan ska de följa schemat korrekt och på filter är ju ofast komponenterna till synes(för en okunnig) kopplade lite kors och tvärs. Tycker att de filter jag sett ser kretsarna ut att korsa varandra och gå ihop lite hur som helst. Att översätta dessa scheman i praktiken, och koppla rätt komponenter til varandra utan att korsa eller koppla ihop med något olämpligt vill jag undvika.

Om du tycker det här är det svåra - rita upp en layout på papper hur du vill att filtret ska se ut "in real life". Identifiera schemasymbolerna - spolar, kondingar, motstånd - och ta fram ett monteringsschema efter det. Använd gärna ett ritprogram där du ritar in komponenterna i rätt storlek. Antingen gör du "ledningsdragningen" i ritprogrammet, eller printar du ut och ritar med färgpenna anslutningarna mella komponenterna.

Tackar för hjälpen Soundbrigade och Rangwald, bra tips!

Eftersom jag arbetar med CAD program hela dagarna så är det ju en god ide att CAD:a upp hela skiten. Sedan slänger jag ut en bild här för godkännande :wink:

Sedan, vad kan hända om det är fel? Vad bränner man först? Och hur mäter jag upp det på bästa sätt sedan?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 10:49

Har jag fattat rätt, du har inte fått till ett delningsfilter (alltså räknat ut komponenter och så)? Eller har du det klart och inte vte hur komponenterna, rent praktiskt ska kopplas ihop??

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 10:54

soundbrigade skrev:Har jag fattat rätt, du har inte fått till ett delningsfilter (alltså räknat ut komponenter och så)? Eller har du det klart och inte vte hur komponenterna, rent praktiskt ska kopplas ihop??

Det senare, dvs jag har schemat, värden på komponenter allt är klart det är det praktiska lödandet. Jag har inte stått för ursprungskonstruktionen denna har jag fått från kunnigt folk som kan sådant mycket bättre än mig. Jag är mer en snickare än en äkta DIY: are som konstruerar saker från scratch. Men med tiden kanske man börjar med detta då man lärt sig mer om just filter.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 11:04

Släng ut schemat här om du har det i digital form. :)

ED: Jag ska vira upp en 32-kaners sekvenser och har börjat skissa i Illustrator hur jag ska koppla ihop 32 potar, omkopplare och lysdioder för att förenkla ledningsdragning. Idén går ju att använda till enklare saker som filter.
Sekvenserskiten

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 11:13

soundbrigade skrev:Släng ut schemat här om du har det i digital form. :)

ED: Jag ska vira upp en 32-kaners sekvenser och har börjat skissa i Illustrator hur jag ska koppla ihop 32 potar, omkopplare och lysdioder för att förenkla ledningsdragning. Idén går ju att använda till enklare saker som filter.
Sekvenserskiten

Jo, skulle kunna visa schemat. Problemet är att det är hemligt 8) Iaf för allmänheten och jag lovade att ej föra det vidare iaf tillsvidare. Men om det går att visa per PM eller mail kanske jag kan göra det. Har det hemma så det kommer väl ikväll.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-01-21 11:20

Vad är problemet? Att du inte vet om korsande linjer skall lödas ihop eller det bara måste korsas rittekniskt för att få plats med det?

Skillnaden borde väl markeras med en lite halvcirkel som en bro över om det inte skall lösad ihop.

För övrigt kan det väl inte vara konstigare än att smältlimma fast komponenterna på en bit masonit precis som de är på schemat och sedan löda på? Spolar är lämpligt att försöka orientera med 90 graders vridning i förhållande till varandra om de befinner sig på nära håll.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 11:21

Sen lite tekniska frågor just om komponenterna.

Har en del värden på motstånd, ex. vill jag minnas 25 och 50ohm som ej finns (iaf som MOX 10W) Är det vettigt att pararellkoppla 2st 100ohm för få 50 som ex. eller hur gör man?

Istället för 25 finns 27 ohm hur stora skillnader kan man förvänta att det är?

För övrigt kan det väl inte vara konstigare än att smältlimma fast komponenterna på en bit masonit precis som de är på schemat och sedan löda på? Spolar är lämpligt att försöka orientera med 90 graders vridning i förhållande till varandra om de befinner sig på nära håll.

Saker jag kan bra tycker jag också är skitenkelt, troligen saker som många kanske du tycker är skitsvåra :wink: . Det är enkelt om man kan, jag ser problem både med koppla ihop dem, placera dem och även hur polerna/anslutningar till kablar ska vara. På en del filter verkar det ju som att de korsar varandra och flera kablar delar samma anslutningar.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 11:27

Om korsningar:
Antingar körs alla ledningar lite kors och tvärs och då markeras var ledningar "sitter ihop" med en svart plupp.
Ibland görs ingen svart-plumpmarkering utan som Nattmannen noterar, ledare som bara korsar gör en lite "sväng" över korsande ledare.

Så, ut med schemat nu så vi får ha en åsikt! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-01-21 11:29

JockScott skrev:Saker jag kan bra tycker jag också är skitenkelt, troligen saker som många kanske du tycker är skitsvåra :wink: . Det är enkelt om man kan, jag ser problem både med koppla ihop dem, placera dem och även hur polerna/anslutningar till kablar ska vara. På en del filter verkar det ju som att de korsar varandra och flera kablar delar samma anslutningar.

Att det är fler än ett "ben" i filtret som utgår från samma punkt är inget konstigt. I det hela taget finns ju bara + och - in... men vardera elementet har ju två anslutningar... så både lågpass och högpass-delen brukar behöva kopplas till dem.

Huruvida en korsning är en korsning eller en ihopkoppling det kan vi ju inte svara på utan att se lite grand hur det ser ut...

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 11:31

Ni får väl schemat, men ni säger väl inget åt nån?!

Men hur ska jag göra med motstånden och värdena? Ska beställa komponenterna ikväll hoppas jag och funderar på vilka värden jag ska ta.
Senast redigerad av JockScott 2008-01-21 11:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-01-21 11:33

JockScott skrev:Ni får väl schemat, men ni säger väl inget åt nån?!

Du kan väl styrka komponentvärdena, så får de flesta stora svårigheter att planka av det.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 11:50

Men hur ska jag göra med motstånden och värdena? Ska beställa komponenterna ikväll hoppas jag och funderar på vilka värden jag ska ta.

Är det du som knåpat ihop schemat är det väl inga problem. Är det någon annan ... tja ... de flesta filter ser ganska lika ut och eftersom komponentvärden är avhängiga av högtalarkomponenter är de mycket snarlika från fall till fall. Inga hemligheter här.
Komponentvärden är ju inte fel, då ser man också hur stora (fysiska mått) komponenterna är. Du kan få lite feedback på vad för komponenter du ska köpa.

Varifrån beställer du komponenter?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 11:56

soundbrigade skrev:

Är det du som knåpat ihop schemat är det väl inga problem. Är det någon annan ... tja ... de flesta filter ser ganska lika ut och eftersom komponentvärden är avhängiga av högtalarkomponenter är de mycket snarlika från fall till fall. Inga hemligheter här.
Komponentvärden är ju inte fel, då ser man också hur stora (fysiska mått) komponenterna är. Du kan få lite feedback på vad för komponenter du ska köpa.

Varifrån beställer du komponenter?

Vad jag tänkte på var den fråga jag hade högre upp som kanske fösvann i all text:

Har en del värden på motstånd, ex. vill jag minnas 25 och 50ohm som ej finns (iaf som MOX 10W) Är det vettigt att pararellkoppla 2st 100ohm för få 50 som ex. eller hur gör man?

Istället för 25 finns 27 ohm hur stora skillnader kan man förvänta att det är?

Jag har inte gjort filter själv som sagt, värdena på schemat är inga konstigheter förutom en del motstånd som inte finns 10W MOX som jag tänkt använda. Det är att få så exakta värden som möjligt jag funderade på, pararellkoppla, seriekoppla? Blir det några nackdelar el fördelar med pararell(serie) kopplingar?

Komponenterna kommer bli kopparfoliespolar, Audyn Cap Plus kondensatorer. Blir troligen en beställning från Intertechnik i tyskland då jag har 30% rabatt därifrån.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 12:06

Parallellkoppla motstånd är OK. Kör lite ohms lag för att se att du får rätt effekttåligthet.
Två styck 100ohm 5W// motsvarar 50ohm 10W.
27Ohm // 330ohm ger 25ohm.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 15:13

En bifråga, kan man räkna ut hur många meter kabel det är på en tritec spole enbart utifrån värdena ex: 15,00mH 1,70 Ohm Tritec CU 7 x 0,50 Tvärsitt 1,37mm2

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 15:48

JockScott skrev:En bifråga, kan man räkna ut hur många meter kabel det är på en tritec spole enbart utifrån värdena ex: 15,00mH 1,70 Ohm Tritec CU 7 x 0,50 Tvärsitt 1,37mm2

Kolla bara vad koppar har för resistivitet så är resten en barnlek.
Dui behöver bara resistansen (1,7Ohm) och tvärsnittet (1,37mm2) så ramlar längden ut som .... hmm ...

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 16:31

soundbrigade skrev:
JockScott skrev:En bifråga, kan man räkna ut hur många meter kabel det är på en tritec spole enbart utifrån värdena ex: 15,00mH 1,70 Ohm Tritec CU 7 x 0,50 Tvärsitt 1,37mm2

Kolla bara vad koppar har för resistivitet så är resten en barnlek.
Dui behöver bara resistansen (1,7Ohm) och tvärsnittet (1,37mm2) så ramlar längden ut som .... hmm ...

Och den blir?

Om jag vänder på frågan och säger att jag behöver säg 60-75m tråd.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 16:49

Nu får du snart ge dig innan jag skannar min TEFYMA och mejlar till dig .... :)

Generellt: Resistivitet rho = resistans x tvärsnittsarea/längd
resistans i Ohm, tvärsnitt i mm2 och längd i m.

alltså längd = resistans x tvärsnittsarea/rho
rho = 1,72 x 10^2 Ohm mm2/m
Det fick jag till 135meter.

Exempel 2
Resistans = rho x längd/tvärsnittsarea = 0,75Ohm.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 21:06

Så här ser schemat ut:

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 21:32

Kaffemannen - ÅSIKT?!

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-01-21 23:32

JockScott skrev:Så här ser schemat ut:

Bild

Det finns bara ett problem, schemat visar inget delninsfilter, och det är egentligen inte ens ett riktigt schema eftersom generatorerna inte per definition är komponenter, utan något man stoppar dit för att simulera i datorn.

Är det frågan om någon slags quad-ampning (kallas det så?) eller quad-wiring? Varför heter de tre sista elementen laag, mid och hoog? Är det så de sitter i lådan eller? JockScott: vem har gett dig detta? Är det du som gett det titeln "crossover"?

Alla grå pluppar du ser betyder att komponenterna sitter ihop i den punkten. Ingen stans ser jag några ledare som korsar en annan utan att sitta ihop.

Kikade lite på kabinetten i din photobucket, snygga! Om jag var du skulle jag öva upp mina löd och läskunskaper genom att ta en hög skrotkomponenter och löda ihop. Har du några skräphögtalare till övers kan du ju alltid löda isär och löda ihop dem igen. Bygg gärna nån byggsats oxå, då får du lite lästräning också. Behöver inte vara nåt avancerat, köp en blinkande julgran eller nåt och löd ihop.
Det vore ju synd med kallödningar och annat fult i så snygga kabinett tycker jag.

Och just det! Behöver du tråd så köp tråd! Vad skall du ha den till?

Lycka till!

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 23:54

Och just det! Behöver du tråd så köp tråd! Vad skall du ha den till?

Du tänker på Tritec? Jag ska göra internkabel, fyrfläta. behöver veta hur lång ledaren är i en Tritec spole om det räcker med en. Tritec spolar är förekommande i fyrflätad kabel och ska visa sig inte vara sämre än något annat.

Ang Delningsfiltrena, det är scheman eller vad ni vill kalla dem. Visar väl kretsen från ingång till utgång på filtret för varje krets. Att de heter lite udda namn är för att det är utlänskt.

Jag har inga gamla högtalare som jag vill löda i, sen att löda har jag gjort en del har en ny fin lödstation nyinköpt också. Men då mest kabel och dylikt och får rätt bra resultat enligt konstens alla regler med jämna lödningar allt som oftast så där ligger väl inte problemet egentligen. Filter har jag aldrig lödit ihop efter schema.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-22 00:02

JockScott skrev:Du tänker på Tritec? Jag ska göra internkabel, fyrfläta. behöver veta hur lång ledaren är i en Tritec spole om det räcker med en. Tritec spolar är förekommande i fyrflätad kabel och ska visa sig inte vara sämre än något annat.

Har svart via PM, men slänger in samma svar här. Kör kraftig hötalarkabel - 5mm2. Tritecspolen är inte bättre heller, bara dyrare.

Nästa

Återgå till DIY-forum