Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Hur är det med livslängden? Vad händer när oljan har dunstat? Gör den det?
celef skrev:coolt, men varför är det olika värden på det yttre "exklusiva" höljet och "snikkondningen" ?
i övrigt tror jag utan att veta att magnetolja på diskant fungerar lika illa som en alldeles för hård spider på ett mellanregister/bas vilket gör ljudet grått och livlöst
Vissa hävdar att diskanter utan FF får bättre "mikrodynamik" och linjäritet. Detta tror jag inte på.. snarare att den komprimering som sker i en diskant utan FF resulterar i kompression vilket kan ge intryck av mer detaljerat ljud. Jämför kompression i gitarrmikrofoner och förstärkare tex.
Piotr skrev:I runda slängar komprimerar 9700 2.5dB mot 1.2dB (eller så) för T&PC23.
Norman får gärna smälla mig på fingrarna om jag minns siffrorna fel.
Bredin skrev:Hiquphon leverar sina diskanter utan FF, men vill man ha FF så kunde man få det, men de varnade för ökad dist.
BengtO skrev:Allt e väl bättre än detta?
Svante skrev:BengtO skrev:Allt e väl bättre än detta?
![]()
![]()
Det är så det blir när man kostnadsreducerar en apparat. I det här fallet verkar det ha blivit lite extra grovt, men förmodligen funkar apparaten nästan som avsett. Och är det så att det sitter ett batteri med såna här i en nätdel, vars främsta funktion är imponatorverkan, så kan man ju säga att det är ok. Imponatorverkan är ju kvar.
...ända tills någon dissikerar kondingen.
Vad menar du? Det finns ju förstärkare som man kan köpa till en kapacitatorbank vilket ökar prestandan oerhört!!Lazyworm skrev:Men det finns många nätdelar där man skulle kunna ta bort 2/3 av capacitansen å den skulle göra sin plikt bra iaf. framförallt i high end segmentet ::)
rikkitikkitavi skrev:Exploderande elektrolyter gör haj-end väldigt grisigt...
Piotr skrev:BB,
glömde du bort din tråd?
/Peter
Piotr skrev:Just så Richard!
Logga spänningen över ett 0.1ohm motstånd (HS100) i serie med talspolen. Felen som motståndet introducerar bör vara små, men jag har funderat på att kontrollmäta även det. Resistansökningen bör vara försumbar i motståndet om man kan lita på faktabladet från Arcol.
Jag har tidigare kört med lägre effekt under längre tid. Typ upp till 8W i 30 sekunder. Om jag minns rätt gav det närapå noll kompression vid 10s och 0.5dB efter ca. 30s. Vid 1W upvisades ingen kompression alls vilket kan tolkas som vettiga hifi-element klarar av att spela runt 80-90dB utan hörbar termisk kompression.
Tanken här är inledningsvis att jämföra lite olika diskanter. Som framgått tidigare i tråden lurar vi på en krets för att logga den verkliga termiska kompressionen spelandes musik på typiska (?) nivåer.
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster