Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Nattlorden:
det är ju just det jag undrar.
För jag tror inte att det finns något som borde kallas en transparent apparat. Då det inte kommer att gälla under alla förutsättningar. Ungefär som att efter en distorsionsmätning som bara gäller med en given last och mätmetod, så kommer ju ingen att hävda att den förstärkaren är distorsionfri.
Harryup skrev:Och sedan vilja bygga upp en anläggning runt den för att den är transparent. DÅ man innan förstod att det bara gällde i testuppställningen.
Så var finns kopplingen mellan transparent under vissa betingelser till att plötsligt bara bli transparent, och i folkmun bli höjd som varandes transparent jämt?
Harryup skrev:Förbättra konstlasten? Vad sägs om att skippa den?
Enda sättet för mig iaf att veta hur den verkligen beter sig i verkligheten.
I varje given situation.
Johan_Lindroos skrev:Dahlqvist, vaddå "transparent väldefinierat av LTS"??? Det får du isåfall BEVISA vad LTS har definierat!
Varning för okritisk användning av ordet transparens!!!
Flint skrev:markih
Vi pratar väl ändå oftast om ljudförbättring = bättre musikalisk upplevelse när det gäller argumenteringen för olika synsätt inom HiFi eller är det inte längre intressant. Är originaltrohet och ”rätt eller fel ljudbild” viktigare?
Frågan kvarstår alltså fortfarande för f/e precis som för dyrkabelförespråkarnas argument: Kan påstådd fördel lyssnas fram (med hörseln) vid blindtest?
F/e är intressant för konstruktörer i utvecklings- och konstruktionssyfte och bör vara ett av flera utvärderingsalternativ men det bästa betyget en förstärkare kan få om vi pratar ljudkvalitet är dock MedelSvens subjektiva gillande som gör att varan blir till en försäljningsframgång. Det statistiska betyget på välljud kan ju vara som jämförelsen mellan om tio renläriga transparentörer handlar varan eller 5000 Medelsvensson. Nu kan ju MedelSven underförstått vara idiot men det är trots allt där pengarna finnas. Jag respekterar MedelSven och tycker inte att han är en idiot.
Harryup skrev:Svante:
Man kan mäta vad man vill på en förstärkare, men det enda resultat som skulle betyda något för mig och som skulle vara upprepbart är yttermåtten. Går den in i hyllan eller inte?
Man kan hitta på nya mätmetoder och finna skillnader, det är viktigt.
Men man måste sätta resultatet i paritet med vad man har funnit och i relation till begränsningar och upprepbarhet.
Så jag vet att man inte kan dra så generella slutsatser efter en test så en apparat plötsligt blir transparent under alla betingelser eller kanske ens under sin egen uppkoppling hemma.
Nyss skulle allt blindtestas för att få fram resultat, och det får man ju med sin egen högtalare vad last den än ger.
Nu försvaras F/E som varandes en generell sanning. (i priincip)
Jag opponerar mig mot att man inte ser den som ett möjligt komplement utan snarare en utslagsgivande test.
Om man däremot ställer begreppet "hörbart exakt återgivning" i centrum, då räcker det ju med att "bara" leta upp produkter som är transparenta eftersom själva grunden ligger fast.
Får säga jag håller med Fred(!). Känns som att det är en vanlig missuppfattning att färgande apparater färgar så vidrigt mycket att endast skivor från KKV låter bra, eller skivor med blås, eller... Mina erfarenheter är iaf inte så.Flint skrev:matsonOm man däremot ställer begreppet "hörbart exakt återgivning" i centrum, då räcker det ju med att "bara" leta upp produkter som är transparenta eftersom själva grunden ligger fast.
Det argumentet tycker jag stämmer på högtalare som ändå inte går att f/e-testa. Elektroniken tycker jag fungerar mer generellt. En bra ljudande förstärkare låter bra på de flesta skivor och musikstilar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster