Moderator: Redaktörer
Och jag kontrar med att du helt klart kan använda EKUA vilken är mycket lättare att dra och löda. Tycker du den är för tunn går det ju rätt bra med den mycket dyrare supra 2.0 Plysoundbrigade skrev:JockScott skrev:Du tänker på Tritec? Jag ska göra internkabel, fyrfläta. behöver veta hur lång ledaren är i en Tritec spole om det räcker med en. Tritec spolar är förekommande i fyrflätad kabel och ska visa sig inte vara sämre än något annat.
Har svart via PM, men slänger in samma svar här. Kör kraftig hötalarkabel - 5mm2. Tritecspolen är inte bättre heller, bara dyrare.
JockScott skrev:Och just det! Behöver du tråd så köp tråd! Vad skall du ha den till?
Du tänker på Tritec? Jag ska göra internkabel, fyrfläta. behöver veta hur lång ledaren är i en Tritec spole om det räcker med en. Tritec spolar är förekommande i fyrflätad kabel och ska visa sig inte vara sämre än något annat.
Ang Delningsfiltrena, det är scheman eller vad ni vill kalla dem. Visar väl kretsen från ingång till utgång på filtret för varje krets. Att de heter lite udda namn är för att det är utlänskt.
Jag har inga gamla högtalare som jag vill löda i, sen att löda har jag gjort en del har en ny fin lödstation nyinköpt också. Men då mest kabel och dylikt och får rätt bra resultat enligt konstens alla regler med jämna lödningar allt som oftast så där ligger väl inte problemet egentligen. Filter har jag aldrig lödit ihop efter schema.
paa skrev:Det är väl utan tvekan ett filter till en trevägare med separat basmodul!
Bara att limma upp komponenterna efter schemat på en platta med smältlim eller silikon, och löda.
Generator 1, 2 och 3 är ju bara att koppla ihop till plus på terminalerna, och alla jordpunkter kopplas ihop till minus på terminalen.
Generator 4 och dess filter ska sitta i basmodulen och kopplas till separat basförstärkare.
(Gissar jag friskt).
Du menar kanske att fyrfläta förekommer i spolar? Lackad koppartråd kan man hur som helst köpa på rulle, men det kanske är billigare att slakta spole. En luftspole och en rulle tråd är ju i princip samma sak Smile
Du kan ju annars fläta elsladd om du känner för det (vilket jag gissar att du inte gör).
Eller så kan du strunta i att fläta och spara tid, och använda EKUA och spara ännu mer tid.
Generator 4 gäller basmodulen och kopplas till separat basförstärkare.
Sen när ska man behöva gissa när man läser scheman? Shocked Det får inte finnas utrymme för missförstånd eller tolkning i ett kretsschema. Det är en principsak.
Men visst, det rör sig säkerligen om separat basmodul. Eller kanske föreställer den fjärde kretsen hur de tre första skall kopplas ihop? Gissningsleken är igång Smile
Det vore inga problem, men jag kan ju inte svara för andra. Gissningar och hörsägen sysslar jag inte medDet kan du bara svara på själv, men det brukar ta emot att svara på sånt.

soundbrigade skrev:Var det något sådant här du eftersökte.
Här har jag raffsat ihop hur man praktiskt skulle kunna montera delningsfiltret till basen.
(+) och (-) till vänster går till anslutningskontakten, där du också ansluter mellan och diskant.
Komponenterna fästs med buntband eller något lim som klarar lite belastning. De svarta kluttarna är lödningar.
JockScott skrev: Det är ett bra illustrativt hjälpmedel. och ska jag tolka detta så går spolens ledning som en "lång" ledare varefter man fäster övriga komponenter till plus samt sedan en ledare till minus där ett motstånd och en kodning går mellan plus och minus ledarna.
Signalen passerar genom spolen, MEN över parallellt spolen ligger en konding i serie med ett motstånd.
Du ska kunna följa ledningarna och se att de leder till samma knutpunkter som på schemat. Då blir det rätt. Du kan också mäta med ohmmeter och kolla så att resistansen är låg (nära 0ohm) om du är osäker på om det verkligen blivit kontakt.Hur vet jag att det blir rätt?
Förresten, visst är det så att komponenterna inte har riktning?
JockScott skrev:Varför känns det som att folk inte läser frågeställningar och svar tillräckligt noggrannt
ch varför detta hemlighetsmakeri? (JockScott har satt lösenord på sin PhotoBucket, villket han måste gjort idag, om det inte var så att jag omedvetet lyckade hacka mig in igår förstås Cool)
Men nyfiken som jag är så kan jag inte låta bli att spekulera lite! Smile Är det en sån här du bygger? Fast då med en annan filtertyp förstås. Kanske har någon kompis till dig ritat det?
JockScott skrev::D...ja det är tydligt framgånget att det är lite hemlig konstruktion(ang filter) Det står varför jag inte delar ut allt hur som helst.
Sedan har jag förklarat vad jag vill ha hjälp med, den praktiska delen av att löda ihop filtrena. Hur man praktiskt placerar och löder ihop det. Schemat kan jag tro det eller ej tyda någorlunda men omsätta i praktik är en anna sak.
Att det är de 3 kretsarna Bas/mellan/diskant är jag medveten om.
Ingen enskild basmodul eller annat.
Sedan är det ju så att det finns en bild av filtret, och ser jag på bilden och sedan schemat så ser det för mig obegripligt ut hur jag ska sätta ihop det. Enklare troligen att dela upp det som det föreslås här i tråden med 3 separata delar.
ch varför detta hemlighetsmakeri? (JockScott har satt lösenord på sin PhotoBucket, villket han måste gjort idag, om det inte var så att jag omedvetet lyckade hacka mig in igår förstås Cool)
Men nyfiken som jag är så kan jag inte låta bli att spekulera lite! Smile Är det en sån här du bygger? Fast då med en annan filtertyp förstås. Kanske har någon kompis till dig ritat det?
Det är satt lösen igår, därför att det inte ska vara tillgängligt att gå in hur som helst. Hade missat det vid Photobucket registreringen.
DR Funk, hade du läst mer noggrannt i tråden så hade du sett att det är en Avalon Eidolon klon jag bygger, ingen opus (soup) och den är konstruerad av en kunnig DIY:are som av någon för mig okänd anledning ville hålla det hemligt. Varför han delade med sig till mig vet jag ej, kanske blev imponerad av mina tidigare byggenSå varför skulle jag inte respektera hans önskan?!
Att folk blir mer nyfikna och vill veta än mer är förklarligt men tyvärr. Jag har inte den tekniska kompetensen att utvärdera tanken bakom hans filter eller mätningarna heller.
Om du inte förstår mina eller andras frågor så säg det. Inget att skämmas över. Du har förresten fortfarande inte svarat på min fråga om det är frågon om någon slags tri-amping/tri-wiring!
Hade du sagt med en gång att det rörde sig om ett par trevägare så hade det förklarat ett och annat, och för den delen dementerat basmodulteorin.
Bättre idé att säga att du inte kan läsa schemat. För det är ju det du vill ha hjälp med, eller hur? Mer om det nedan.
paa skrev:Bara att limma upp komponenterna efter schemat på en platta med smältlim eller silikon, och löda ihop alla förbindningar.
Generator 1, 2 och 3 är ju bara att koppla ihop till plus (röd) på terminalen, och alla jordpunkter kopplas ihop till minus (svart) på terminalen.
Ragnwald skrev:Böj eller vira ihop ändarna som ska lödas ihop, så att de har bra mekanisk kontakt med varandra.
Håll lödspetsen så att den har lika stor mekanisk kontakt med båda ytorna som ska förseglas.
Vänta några sekunder och påför sen tenntråden, se att det flyter ut.
Håll kvar några sekunder, så ser man att lödtennet liksom sjunker ihop, då är det färdigt. Ta blixtsnabbt bort lödspetsen och blås.
Ha gärna en fuktig, iskall trasa till hands att kyla med närmast kondingen.
I övrigt är det väl bara spolarna som man ska tänka på, om de är placerade i närheten av varandra ska den ena ligga och den andra stå, så att säga.
Hoppas det bidrog.
JockScott skrev:Känns iofs sig att allt som behövde sägas klarades upp på de 5-6 första inläggen![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster