Löda filter - Kolla mina färdiga filter sid 6!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-22 00:03

Det är väl utan tvekan ett filter till en trevägare med separat basmodul!
Bara att limma upp komponenterna efter schemat på en platta med smältlim eller silikon, och löda ihop alla förbindningar.
Generator 1, 2 och 3 är ju bara att koppla ihop till plus (röd) på terminalen, och alla jordpunkter kopplas ihop till minus (svart) på terminalen.
Generator 4 gäller basmodulen och kopplas till separat basförstärkare.
(Gissar jag friskt).
Senast redigerad av paa 2008-01-22 00:50, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-22 00:21

soundbrigade skrev:
JockScott skrev:Du tänker på Tritec? Jag ska göra internkabel, fyrfläta. behöver veta hur lång ledaren är i en Tritec spole om det räcker med en. Tritec spolar är förekommande i fyrflätad kabel och ska visa sig inte vara sämre än något annat.

Har svart via PM, men slänger in samma svar här. Kör kraftig hötalarkabel - 5mm2. Tritecspolen är inte bättre heller, bara dyrare.
Och jag kontrar med att du helt klart kan använda EKUA vilken är mycket lättare att dra och löda. Tycker du den är för tunn går det ju rätt bra med den mycket dyrare supra 2.0 Ply :)

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-01-22 01:13

JockScott skrev:
Och just det! Behöver du tråd så köp tråd! Vad skall du ha den till?

Du tänker på Tritec? Jag ska göra internkabel, fyrfläta. behöver veta hur lång ledaren är i en Tritec spole om det räcker med en. Tritec spolar är förekommande i fyrflätad kabel och ska visa sig inte vara sämre än något annat.

Du menar kanske att fyrfläta förekommer i spolar? Lackad koppartråd kan man hur som helst köpa på rulle, men det kanske är billigare att slakta spole. En luftspole och en rulle tråd är ju i princip samma sak :)
Du kan ju annars fläta elsladd om du känner för det (vilket jag gissar att du inte gör).
Eller så kan du strunta i att fläta och spara tid, och använda EKUA och spara ännu mer tid.
Ang Delningsfiltrena, det är scheman eller vad ni vill kalla dem. Visar väl kretsen från ingång till utgång på filtret för varje krets. Att de heter lite udda namn är för att det är utlänskt.

Ja alltså det är ju kretsar, men det är liksom inte fullständigt. Ett delningsfilter har en signalingång, bilden visar fyra individuella signalgeneratorer kopplade till kretsar som i sin tur är kopplade till högtalarelement. Därför frågar jag: Vad EXAKT är det du tänkt bygga?
Jag har inga gamla högtalare som jag vill löda i, sen att löda har jag gjort en del har en ny fin lödstation nyinköpt också. Men då mest kabel och dylikt och får rätt bra resultat enligt konstens alla regler med jämna lödningar allt som oftast så där ligger väl inte problemet egentligen. Filter har jag aldrig lödit ihop efter schema.

paa skrev:Det är väl utan tvekan ett filter till en trevägare med separat basmodul!
Bara att limma upp komponenterna efter schemat på en platta med smältlim eller silikon, och löda.
Generator 1, 2 och 3 är ju bara att koppla ihop till plus på terminalerna, och alla jordpunkter kopplas ihop till minus på terminalen.
Generator 4 och dess filter ska sitta i basmodulen och kopplas till separat basförstärkare.
(Gissar jag friskt).

Sen när ska man behöva gissa när man läser scheman? 8O Det får inte finnas utrymme för missförstånd eller tolkning i ett kretsschema. Det är en principsak.
Men visst, det rör sig säkerligen om separat basmodul. Eller kanske föreställer den fjärde kretsen hur de tre första skall kopplas ihop? Gissningsleken är igång :)

Och vad i all världen är det för komponentvärden på schemat? Visserligen har induktanser i regel lågt motstånd, men 0.090 mOhm (milli ohm) det är ju 90 mikroohm :D Kan man mäta så låga resistanser? Och varför skriva ut komponentvärden med tre decimaler när det inte finns komponenter med såna toleranser? Osnyggt.

JockScott: Berätta om ditt projekt från början. VAD är det du försöker åstadkomma? Och vem har ritat schemat? Vem har ritat högtalaren?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-22 08:27

Du menar kanske att fyrfläta förekommer i spolar? Lackad koppartråd kan man hur som helst köpa på rulle, men det kanske är billigare att slakta spole. En luftspole och en rulle tråd är ju i princip samma sak Smile
Du kan ju annars fläta elsladd om du känner för det (vilket jag gissar att du inte gör).
Eller så kan du strunta i att fläta och spara tid, och använda EKUA och spara ännu mer tid.

Det är ju så här, så att alla nu förstår 8) Det snålas inte för mycket i detta bygge. Mycket är redan ganska påkostat, inte det värsta men mer än budget bygge jag satsar inte på att hålla näsan precis över det som uppfyller minimispecen. Så att använda vanlig billig 5mm2 högtalarkabel, EKK, EKUA eller lackad koppartråd för att det är lite billigare är inget som jag är intresserad av.

Många är överrens om att flerkardelig eller ännu hellre Litztråd med separata isolerade ledare är bättre än en enkardelig ledare. Dels pga. styvhet men sedan tekniska grejer, vi diskuterar nu inte kabel mer.

Jag har provat att fläta en slaktad EKK kabel, den blir för tjock tycker jag. Sedan känns plasten lite ömtålig, Lackad koppartråd har jag funderat på men den är styvare än Litztråd. Litztråd finns att köpa på rulle, men det blir betydligt billigare att köpa en Tritecspole om den nu har det antal meter som jag behöver och den har lite samma princip som Litztråd. I detta fallet blir det lite billigare alternativet bara för att...Att fyrfläta är inte sämre än enskilda ledare, det tror jag nog många är överrens om också. Det tar längre tid men det är mitt problem eller hur? Som sagt det snålas inte på detaljer och det tar den tid det tar så ni behöver inte bekymra er om mina minuter eller timmar och mina kronor det kostar extra det är mina problem.

Jag har en tydlig tanke bakom mitt bygge, så jag söker inte svar på just vilka eller vad jag ska använda iaf i just dessa fall då det gäller filter eller kabel. Däremot har jag en ganska tydlig frågeställning som är exakt det jag vill ha svar på...inte för att vara elak men inget annat :wink:

Har fått en hel del hjälp redan i tråden, som borde underlätta filterbygget och också fyrflätad internkabel.

Generator 4 gäller basmodulen och kopplas till separat basförstärkare.

Sen när ska man behöva gissa när man läser scheman? Shocked Det får inte finnas utrymme för missförstånd eller tolkning i ett kretsschema. Det är en principsak.
Men visst, det rör sig säkerligen om separat basmodul. Eller kanske föreställer den fjärde kretsen hur de tre första skall kopplas ihop? Gissningsleken är igång Smile

Det finns ingen separat basmodul, Generator 4 är förstärkare --> högtalare. Det är en 3-vägs högtalare. Om någon är intresserad att veta vad det ska bli så kolla på Avalon Eidolon. Till och med jag förstår schemat, det är det praktiska ihopkopplandet jag ville ha hjälp med.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-01-22 11:20

För mig ser det som ett komplett schema för en trevägshögtalare, även om det verkar vara väl mycket filterkomponenter för min smak. Det blir ofta mer problem av det än vad man löser.

Den fjärde grenen längst ner är antagligen för att simulatorn skall fungera, inget som ingår i högtalaren. Lustiga signalnivåer i simuleringen.

När man behöver polvända element, som i det här exemplet, så brukar man undvika att polvända baselementet. Man vänder istället de två övre elementen, det blir samma funktion. Man vill normalt att basens kon skall röra sig utåt med en positiv spänning på röda polen på högtalarlådan.

Annars är det väl bara att limma och koppla vidare då. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-22 11:26

Varför känns det som att folk inte läser frågeställningar och svar tillräckligt noggrannt 8)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-22 11:33

OK, då.
För mig ser det ut som ett riktigt schema med undantag för symbolerna längst ner.
Där generatorerna sitter kan man koppla ihop ingångarna eller om man det ska köras tri-amping separata kontakter för bas- mellan- och diskant. Men kör man triamping behövs inget passivt filter.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-01-22 13:12

JockScott skrev:Varför känns det som att folk inte läser frågeställningar och svar tillräckligt noggrannt 8)

Det kan du bara svara på själv, men det brukar ta emot att svara på sånt. 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-01-22 13:18

Nu är jag inte schema-expert... men är det inget att oroa sig över att spänningen på generator 3 är hälften av den på de övriga? Det störde i alla fall mig lite när jag kikade...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-22 13:51

Kan tillägga att jag har mätningar på detta, men de behåller jag för mig själv.

Det kan du bara svara på själv, men det brukar ta emot att svara på sånt.
Det vore inga problem, men jag kan ju inte svara för andra. Gissningar och hörsägen sysslar jag inte med :roll:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-22 15:05

Var det något sådant här du eftersökte.
Här har jag raffsat ihop hur man praktiskt skulle kunna montera delningsfiltret till basen.
(+) och (-) till vänster går till anslutningskontakten, där du också ansluter mellan och diskant.
Komponenterna fästs med buntband eller något lim som klarar lite belastning. De svarta kluttarna är lödningar.

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-22 16:15

soundbrigade skrev:Var det något sådant här du eftersökte.
Här har jag raffsat ihop hur man praktiskt skulle kunna montera delningsfiltret till basen.
(+) och (-) till vänster går till anslutningskontakten, där du också ansluter mellan och diskant.
Komponenterna fästs med buntband eller något lim som klarar lite belastning. De svarta kluttarna är lödningar.

Det är ett bra illustrativt hjälpmedel. och ska jag tolka detta så går spolens ledning som en "lång" ledare varefter man fäster övriga komponenter till plus samt sedan en ledare till minus där ett motstånd och en kodning går mellan plus och minus ledarna.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-22 16:47

JockScott skrev: Det är ett bra illustrativt hjälpmedel. och ska jag tolka detta så går spolens ledning som en "lång" ledare varefter man fäster övriga komponenter till plus samt sedan en ledare till minus där ett motstånd och en kodning går mellan plus och minus ledarna.

Vågar inte svara ja för jag tror inte jag håller med till 100% ...

Till vänster kommer signal in (+) på spolen. Signalen passerar genom spolen, MEN över parallellt spolen ligger en konding i serie med ett motstånd. Allt leder till högtalaren. Paralellet över högtalaren ligger ett motstånd och en konding.
Alla beteckningar är hämtade från ditts chema.

Sådana här skisser gör jag som ändå är erfaren konstruktör för att inte göra fel.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-22 16:52

Signalen passerar genom spolen, MEN över parallellt spolen ligger en konding i serie med ett motstånd.

Ok, missade att den första kondningen och motståndet inte passerar/de spolen. men jag förstår skissen iaf.

Men det är som sagt, och har hela tiden varit syftet med tråden just att översätta det teoretiska kunnandet till praktisk verklighet. Har inte gjort sånt här tidigare och jag kollar, dubbelkollar, trippelkollar och är jag ej nöjd kollar jag igen 8) Ett övningsobjkt hade varit bättre, men sådant finns tyvärr ej nu och finns nog ingen tid eller lust att bygga nåt bara för att prova före.

Förresten, visst är det så att komponenterna inte har riktning?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-01-22 18:10

Jag förstår inte riktigt vad du frågar efter. Jag tycker frågan är lite ospecificerad. Lite "hur löder man filter". Man vet liksom inte vad du tycker är självklart och vad du behöver hjälp med.

Jag tror du får bättre hjälp som du avgränsar dig lite och tar ett problem i taget. Det är nog därför du upplever att du inte riktigt får svar på dina frågor, de är inte avgränsade och du berättar inte vad du kan och vart du stöter på patrull.

Hur vet jag att det blir rätt?
Du ska kunna följa ledningarna och se att de leder till samma knutpunkter som på schemat. Då blir det rätt. Du kan också mäta med ohmmeter och kolla så att resistansen är låg (nära 0ohm) om du är osäker på om det verkligen blivit kontakt.

För enkelt? För svårt?

Förresten, visst är det så att komponenterna inte har riktning?

Inga av komponenterna (förutom högtalarelementen) har någon polaritet som du behöver ta hänsyn till i den här kopplingen.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-01-22 19:23

JockScott skrev:Varför känns det som att folk inte läser frågeställningar och svar tillräckligt noggrannt 8)

:?
Om det är någon som inte svarar på frågor så är det väl DU?

Om du nu själv anser att du kan läsa schemat, varför förklarar du då inte vad det föreställer och varför det ser ut som det gör?

Och varför detta hemlighetsmakeri? (JockScott har satt lösenord på sin PhotoBucket, villket han måste gjort idag, om det inte var så att jag omedvetet lyckade hacka mig in igår förstås 8))

Men nyfiken som jag är så kan jag inte låta bli att spekulera lite! :) Är det en sån här du bygger? Fast då med en annan filtertyp förstås. Kanske har någon kompis till dig ritat det?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-22 20:27

:D...ja det är tydligt framgånget att det är lite hemlig konstruktion(ang filter) Det står varför jag inte delar ut allt hur som helst.

Sedan har jag förklarat vad jag vill ha hjälp med, den praktiska delen av att löda ihop filtrena. Hur man praktiskt placerar och löder ihop det. Schemat kan jag tro det eller ej tyda någorlunda men omsätta i praktik är en anna sak.

Att det är de 3 kretsarna Bas/mellan/diskant är jag medveten om. Ingen enskild basmodul eller annat.

Sedan är det ju så att det finns en bild av filtret, och ser jag på bilden och sedan schemat så ser det för mig obegripligt ut hur jag ska sätta ihop det. Enklare troligen att dela upp det som det föreslås här i tråden med 3 separata delar.

ch varför detta hemlighetsmakeri? (JockScott har satt lösenord på sin PhotoBucket, villket han måste gjort idag, om det inte var så att jag omedvetet lyckade hacka mig in igår förstås Cool)

Men nyfiken som jag är så kan jag inte låta bli att spekulera lite! Smile Är det en sån här du bygger? Fast då med en annan filtertyp förstås. Kanske har någon kompis till dig ritat det?

Det är satt lösen igår, därför att det inte ska vara tillgängligt att gå in hur som helst. Hade missat det vid Photobucket registreringen.

DR Funk, hade du läst mer noggrannt i tråden så hade du sett att det är en Avalon Eidolon klon jag bygger, ingen opus (soup) och den är konstruerad av en kunnig DIY:are som av någon för mig okänd anledning ville hålla det hemligt. Varför han delade med sig till mig vet jag ej, kanske blev imponerad av mina tidigare byggen 8) Så varför skulle jag inte respektera hans önskan?!

Att folk blir mer nyfikna och vill veta än mer är förklarligt men tyvärr. Jag har inte den tekniska kompetensen att utvärdera tanken bakom hans filter eller mätningarna heller.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-01-22 22:02

JockScott skrev::D...ja det är tydligt framgånget att det är lite hemlig konstruktion(ang filter) Det står varför jag inte delar ut allt hur som helst.

Jag vänder mig egentligen inte emot det, fast det gör det inte precis lättare att hjälpa dig. Däremot tror jag att du skjuter dig själv i foten genom att inte svara rakt på frågor som jag ställer för att det inte skall finnas några tvivel vad ritningen egentligen avser!
Om du inte förstår mina eller andras frågor så säg det. Inget att skämmas över. Du har förresten fortfarande inte svarat på min fråga om det är frågon om någon slags tri-amping/tri-wiring!

Du skriver att du inte delar ut allt. Betyder det att du sitter och håller på ytterligare scheman?
Sedan har jag förklarat vad jag vill ha hjälp med, den praktiska delen av att löda ihop filtrena. Hur man praktiskt placerar och löder ihop det. Schemat kan jag tro det eller ej tyda någorlunda men omsätta i praktik är en anna sak.

Nej, det är faktiskt två sidor av samma mynt tycker jag. Bättre idé att säga att du inte kan läsa schemat. För det är ju det du vill ha hjälp med, eller hur? Mer om det nedan.
Att det är de 3 kretsarna Bas/mellan/diskant är jag medveten om.

Vad menar du exakt? Jag förstår inte.
Ingen enskild basmodul eller annat.

Men det låg nära till hands att tro det, pga av schemats otydlighet/tvetydighet. paa gjorde den tolkningen, jag själv trodde att det kunde vara en förklaring. Tala därför om sånt!

Sedan är det ju så att det finns en bild av filtret, och ser jag på bilden och sedan schemat så ser det för mig obegripligt ut hur jag ska sätta ihop det. Enklare troligen att dela upp det som det föreslås här i tråden med 3 separata delar.

ch varför detta hemlighetsmakeri? (JockScott har satt lösenord på sin PhotoBucket, villket han måste gjort idag, om det inte var så att jag omedvetet lyckade hacka mig in igår förstås Cool)

Men nyfiken som jag är så kan jag inte låta bli att spekulera lite! Smile Är det en sån här du bygger? Fast då med en annan filtertyp förstås. Kanske har någon kompis till dig ritat det?

Det är satt lösen igår, därför att det inte ska vara tillgängligt att gå in hur som helst. Hade missat det vid Photobucket registreringen.

DR Funk, hade du läst mer noggrannt i tråden så hade du sett att det är en Avalon Eidolon klon jag bygger, ingen opus (soup) och den är konstruerad av en kunnig DIY:are som av någon för mig okänd anledning ville hålla det hemligt. Varför han delade med sig till mig vet jag ej, kanske blev imponerad av mina tidigare byggen 8) Så varför skulle jag inte respektera hans önskan?!

Att folk blir mer nyfikna och vill veta än mer är förklarligt men tyvärr. Jag har inte den tekniska kompetensen att utvärdera tanken bakom hans filter eller mätningarna heller.

Alltså vad jag vänder mig emot är att du inte svarar på frågor med en gång, det är ju för att kunna hjälpa dig. Hade du sagt med en gång att det rörde sig om ett par trevägare så hade det förklarat ett och annat, och för den delen dementerat basmodulteorin.
Sen om det är en A eller en B, eller för den delen något annat är egentligen oväsentligt, även om det vore kul att veta vad du har på G.

Åter till grundfrågan. Det schema du visat oss är visserligen tvetydigt i sig självt, men nu när vi vet att det är en trevägare utan separat basmodul det rör sig om så kan vi arbeta efter det ändå.
Så här är det formodligen tänkt att hålla ihop:

Bild

Jag tolkar schemat så här: de tre elementen i kretsen kopplad till generator 4 motsvarar de tre översta kretsarna. Filtret är alltså av paralell-typ. På bilden har jag kopplat ihop dem paralellt, samt ritat ut koppling till minus istället för jord.
(Jord kallar man de små uppochnedvända granarna på schemat. Det är samma sak som minus-ingången i det här sammanhanget.)
Hänger du med?

Sen tycker jag att du skall göra så här: beställ hem komponenter och när du har dem såga till en masonitskiva (eller vad du nu vill ha, ickemagnetisk mdf kanske :D ) och lägg ut komponenterna så som du tror att dom skall ligga. Fast dem med häftmassa och sätt en tejpsnutt där du tänkt löda. Märk ut + och - där elementen skall kopplas in.
Posta sedan en högupplöst bild och invänta eventuella OKn eller ändringsförslag. Sen är det bara att fästa komponenterna och löda ihop dem!

Lycka till!

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-22 22:20

Om du inte förstår mina eller andras frågor så säg det. Inget att skämmas över. Du har förresten fortfarande inte svarat på min fråga om det är frågon om någon slags tri-amping/tri-wiring!

Det är ju så här, jag förstår dina frågor men alla svar kan inte delas ut som jag nu skrivit hur många gånger som helst. Sedan har det inte kommit så många frågor, en massa förslag och spekulationer som jag ganska tydligt svarat och förklarat varför jag tänker göra som jag tänkt.

Man jag undrar, förstår verkligen alla vad det är frågan om? Och svaren med information som ges?!

Hade du sagt med en gång att det rörde sig om ett par trevägare så hade det förklarat ett och annat, och för den delen dementerat basmodulteorin.

Alltså, var basmodulteorin kommer ifrån eller var informationen om att det är en trevägare skulle saknas vet jag faktiskt inte. Till och med en novis som mig har direkt förstått vad jag sett på. Ett 3-vägs filter (passivt) med separat kretsar. Antingen är jag för okunnig för att röra om det mer än nödvändigt eller kunnigare än jag trodde...vet inte.

Bättre idé att säga att du inte kan läsa schemat. För det är ju det du vill ha hjälp med, eller hur? Mer om det nedan.

Schemat är inte svårläst på så sätt att tyda ut vilken krets som är vad, vilka komponenter samt vilka värden som är vad. Det svåra för mig är...praktiska.

Nå, nu är det nog tjatat om vem som förstår vad. Jag har det ganska klart för mig vad jag förstår. Filterkomponenter är på väg, och det är mycket möjligt det kommer uppföljning i tråden om hur det sitter på plattan.

Tackar iaf för den nyttiga info som getts.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-22 22:36

paa skrev:Bara att limma upp komponenterna efter schemat på en platta med smältlim eller silikon, och löda ihop alla förbindningar.
Generator 1, 2 och 3 är ju bara att koppla ihop till plus (röd) på terminalen, och alla jordpunkter kopplas ihop till minus (svart) på terminalen.

Ragnwald skrev:Böj eller vira ihop ändarna som ska lödas ihop, så att de har bra mekanisk kontakt med varandra.
Håll lödspetsen så att den har lika stor mekanisk kontakt med båda ytorna som ska förseglas.
Vänta några sekunder och påför sen tenntråden, se att det flyter ut.
Håll kvar några sekunder, så ser man att lödtennet liksom sjunker ihop, då är det färdigt. Ta blixtsnabbt bort lödspetsen och blås.
Ha gärna en fuktig, iskall trasa till hands att kyla med närmast kondingen.

I övrigt är det väl bara spolarna som man ska tänka på, om de är placerade i närheten av varandra ska den ena ligga och den andra stå, så att säga.

Hoppas det bidrog.

Du kan ju ha separata plattor för varje del av delningsfiltren. Montera dem så långt från elementen du kan, och gärna separerade från varandra. Hålig masonit är ett bra material. Buntband kan användas för att förankra spolar.

8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-01-22 22:56

Smältlim kan man använda om man vill.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-01-22 23:37

Om jag var du skulle jag skissa på ett papper (eller i valfritt rit/CAD program) hur du tänker dig att filtret kommer bli. Sätt ut en liten marketing vid varje lödning och skriv ut varje anslutning. När du inte kommer längre eller har frågor så posta skissen i den här trådan så kan vi komma med förslag etc. Innan du löder kan du göra likadant.
Jag liksom många andra här dubbelkollar gärna det du åstadkommer.
Lycka till!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-22 23:40

Ni upprepar ju allt jag skrivity och gjort, JUH! :x

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-01-23 00:07

soundbrigade skrev:Ni upprepar ju allt jag skrivity och gjort, JUH! :x

Det beror bara på att det som du säger tål att upprepas! :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-23 09:19

8)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-23 09:29

Känns iofs sig att allt som behövde sägas klarades upp på de 5-6 första inläggen :roll:

Men kul folk vill engagera sig.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-31 14:02

Har nu en hel låda med filterkomponenter, ska nu få ihop skiten

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-31 14:09

JockScott skrev:Känns iofs sig att allt som behövde sägas klarades upp på de 5-6 första inläggen :roll:

Det tyckte inte jag. Då hade jag inte skrivit mitt inlägg alls.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-03 20:07

Håller på att lägga ut komponenterna lite halvdant.

Inser att det är inte helt sjäövklart hur de ska kopplas ihop, har förstått att det är skillnad på kretsschema och layout. Om någon har en stund över och skissar lite hur komponenterna bör kopplasihop efter schemat "layout" som är bifogat (ev. lite utförligare än ex. Dr Funk´s) så vore det tacksamt.

Annar kommer jag väl fota och lägga ut lite bilder för kommentar innan det löds ihop på riktigt.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-03 22:45

Och kan någon förklara hur man ska få plats med allt detta på denna platta (25x30cm) Det är meningen allt ska rymmas.

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum