Jag gjorde en mätning av en 6mm panasonickapsel med Earthworks M30 som referens:
Mätning med spik, 5ms fast fyrkantigt tidsfönster, 0.7m avstånd mik-högtalare, ingen medelvärdesutjämning. MLS ger nästan identiskt resultat, men lite skitigare. Notera att ripplet är relativt beskedligt upp till 13-14KHz.
Edit: Gjorde om mätningen, bytte ut bilden, eftersom jag råkat aktivera 32punkter/oktav filter på analysen. Nu är mätningen gjord med MLS, 5ms, 0,7m. (Med spik hade mätningen sett lite jämnare ut, men jag glömde mig...)
Det är mycket svårt att positionera miken rätt, bara några mm förflyttning får faserna att slå bakut vilket ger stora fladdrande fel längst upp. Vill man se mikens frekvensgång mera korrekt, så kommer man nog inte undan lite smoothing, åtminstone inte när ljudkällan är en högtalare i ett litet rum.
Svante, jag undrar vad det kraftigare ripplet som börjar vid 4-5KHz i dina mätningar kommer ifrån. En reflex från någon närliggande yta?
Edit. När jag flyttade min Panasonickapsel i sidled från den punkt där Earthworksmikens topp befann sig så ökar faldderfenomenen och liknar dem som du får.
Utan någon form av medelvärdesutjmning så krävs det extrem precision, som sagt.
-På självvald "semester".