Var köpa komponenter till filter?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
frilins

Var köpa komponenter till filter?

Inläggav frilins » 2008-01-24 12:20

Hej.

Jag undrar om det finns någon som vet vart man köper komponenter till filter?
Till ett rimligt pris.

Om någon vet ett bra ställe på nätet och/eller rent av ett bra ställe i Skåne man kan åka till.
Mvh
Per
"Lyssnar till allt men blir knottrig av Blues."

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-24 13:50

http://www.ljudia.se
http://www.hifikit.se
http://www.elfa.se

ELFA är kanske inte billigast men har butik i Malmö. Är priset kritiskt så får du nog söka efter någon webshop ute i Europa eller USA - men då äter oftast frakt och moms mm upp vinsten...

Lycka till!

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-24 16:17

Mvh. Bred

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-24 16:45

Tack men är det någon som vet vad man ska ta till delningsfilter.
Jag menar, duger alla fabrikat och sorter men att man får finare om man tar dyrare elektronik.
Eller är det bara speciella komponenter som duger till delningsfilter?

Det finns ju så många olika typer:
Polyesterkondensatorer
Polypropylenkondensatorer
Polyfenylsulfidkondensatorer
Motorkondensatorer
Avstörningskondensatorer
Keramiska kondensatorer
Glimmerkondensatorer
Elektrolytkondensatorer, ytmonterade
Elektrolytkondensatorer, hålmonterade
Elektrolytkondensatorer, snap-in
Elektrolytkondensatorer, kabelanslutning
Backup-kondensatorer
Tantalkondensatorer
Trimkondensatorer

Vad använder man, duger alla typer egentligen men man får sämre kvalité?
Ja ni förstår säkert vads jag menar...
Mvh
Per

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-24 17:30

http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Går själv i filterfunderingar, men har bestämt mig för att använda mig utav komponenterna som HIFIkit säljer. Mest för att de verkar vara ritkigt bra pris/prestanda mässigt. Intertechnik Audyn Cap Plus kondensatorerna :)
Liksom kostar en kondensator 50 eller 150:- så är det ändå inte så mycket pengar, tycker jag iaf.
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-24 17:46

Bredin skrev:http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Går själv i filterfunderingar, men har bestämt mig för att använda mig utav komponenterna som HIFIkit säljer. Mest för att de verkar vara ritkigt bra pris/prestanda mässigt. Intertechnik Audyn Cap Plus kondensatorerna :)
Liksom kostar en kondensator 50 eller 150:- så är det ändå inte så mycket pengar, tycker jag iaf.

Nja ska man ligga på samma nivå på alla komponenterna så blir det rätt mycket pengar om man väljer det dyraste...
Det är väl som med allt annat när man kommer till en viss nivå så skiljer inte så mycket trots att priset kan variera kraftigt.

Men tack för tipset, ska läsa där.
Mvh
Per

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-24 18:26

Är man klar med filtret och vet att det funkar kan man väl labba med exklusiva komponenter för att se om man kan höra skillnad. Innan dess är det väl ingen större vits att satsa mer än på PP-kondingar och luftlindade spolar. Flera här brukar betona skillnaden på komponenter i serie med elementen (som man då skulle satsa mer på) än komponenter parallellt.

/Jocke

Soulman

Inläggav Soulman » 2008-01-24 18:30

Jag vill bara påpeka; det där är en komplex historia du tänker ge dig i kast med, filterbygge. Vet man inte var man köper komponenter, så är sannolikt kunskapen om filterbygge inte stor på det området heller, antar jag. Det finns gratispgm för att simulera filter, de bättre med hänsynstagande till element låda o.s.v. Kan rekommendera BASTA, vilket jag själv har fastnat för efter att ha provat en del andra. Men är man seriös så stannar det inte med detta, utan mätningar bör också utföras, men dithän har inte jag själv nått i kunskapsgrad än, så där kan jag inte ge några tips. Men det finns ju läsbart på nätet, så det är ju bara att söka. Skulle jag ha fel om din kompetens på området så ber jag om ursäkt, då jag skrev detta av ren välvilja. Berätta gärna om dina framgångar.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-01-24 19:29

Enklast är att köpa polypropylenkondensatorer avsedda för högtalarbygge de finns hos t.ex. hos ljudia och hifikit, scr kondingar från elfa är även väl ansedda. Köp de billigare serierna som erbjuds.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-24 19:36

Soulman skrev:Jag vill bara påpeka; det där är en komplex historia du tänker ge dig i kast med, filterbygge. Vet man inte var man köper komponenter, så är sannolikt kunskapen om filterbygge inte stor på det området heller, antar jag. Det finns gratispgm för att simulera filter, de bättre med hänsynstagande till element låda o.s.v. Kan rekommendera BASTA, vilket jag själv har fastnat för efter att ha provat en del andra. Men är man seriös så stannar det inte med detta, utan mätningar bör också utföras, men dithän har inte jag själv nått i kunskapsgrad än, så där kan jag inte ge några tips. Men det finns ju läsbart på nätet, så det är ju bara att söka. Skulle jag ha fel om din kompetens på området så ber jag om ursäkt, då jag skrev detta av ren välvilja. Berätta gärna om dina framgångar.

Helt riktigt saknar jag kunskap om filter men jag har schema, vill bara ha lite tips om komponenter och på hur det funkar.

Om det t.ex. står 0,80mH på en spole i schemat innebär då 0,82mH en katastrof?
Mvh
Per

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-01-24 20:33

frilins skrev:Om det t.ex. står 0,80mH på en spole i schemat innebär då 0,82mH en katastrof?

Det beror på den som gjort filtret och vilken typ av filter det handlar om.
Svårt att svara på. Det kan bli en förbättring faktiskt :?
För det mesta betyder det inget alls men filter med branta flanker påverkas som regel mer av felaktiga värden.

I mina egna konstruktioner så kan det ha avgörande betydelse tycker jag själv iaf :).
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-24 20:47

skrutten skrev:
frilins skrev:Om det t.ex. står 0,80mH på en spole i schemat innebär då 0,82mH en katastrof?

Det beror på den som gjort filtret och vilken typ av filter det handlar om.
Svårt att svara på. Det kan bli en förbättring faktiskt :?
För det mesta betyder det inget alls men filter med branta flanker påverkas som regel mer av felaktiga värden.

I mina egna konstruktioner så kan det ha avgörande betydelse tycker jag själv iaf :).

OK.
Om spolen ha samma milli henry värde t.ex. 0,8mH vad är skillnaden på den som är lindad med 1,2mm tråd jämfört med 0,8mm?
Mvh
Per

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-24 20:53

Lite mer motstånd med tunnare tråd. Spelar väl störst roll i serie med basen men tar man med det i beräkningen av lådan är det inget problem.

/J

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-24 20:56

Jocke skrev:Lite mer motstånd med tunnare tråd. Spelar väl störst roll i serie med basen men tar man med det i beräkningen av lådan är det inget problem.

/J

Men ofta står ju inte det alls i ett schema vilket motstånd spolen har, varför gör det inte det?
Mvh
Per

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-24 21:03

Jag tycker det står rätt ofta! Vad ska du dela?

/J

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-24 21:05

Jocke skrev:Jag tycker det står rätt ofta! Vad ska du dela?

/J

Inte på det schema jag har.
Ska bara kopiera filtret till OA52.
Mvh
Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-24 21:18

generellt kan man nog säga att man vill ett så lågt motstånd i spolen som möjligt och det är nog därför ferritspolarna finns (men dom kanske har fler fördelar?). detsamma gäller ju kablarna fram till filtret och vidare till basen, högre motstånd ger "peakig" bas som kompenseras med större lådvolym
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-24 21:24

Vill minnas att det är rätt ordinära dimensioner i Carlsson. 1mm2 -kanske. Å andra sidan har det ju sålts sk "lyx-filter" med Cross-coils (tror jag) foliespolar och dyra kondingar. Jag har kopplat Crosscoils (bla) i mina 51-or och upplever väl en förbättring i mellanregistret. å andra sidan börjar jag fndera på om det inte inte behövs lite R i serie med basen. Ska ta och prova att byta tillbaka någon dag!

/J

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-24 22:08

Vad skiljer en spole på 0,8mH från en 0,78mH, jag menar utöver det självklara...

Är skillnaden stor?

Om jag ska följa schemat slaviskt så kan det vara svårt att få de exakta värdena har jag sett då jag letat.

Så Carlsson har använt tråd med minst 1mm tjocklek.

Vad menar du med "lite R i serie med basen" Jocke?

Vad är det för skillnad på "ferritspolarna" gentemot luftlindade kopparspolar för utom lågt motstånd?
Vilka är "ljudmässigt" bättre?
Mvh
Per

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-24 23:42

Hur många procent är 0,02mH av 0,80mH - 2,5%. KOndingarna i samma filter har säkert inte bättre noggrannhet än 5% ....

Till din ursprungliga fråga: jag tittar på att köpa komponenter från http://www.lautsprechershop.de/. Den hög jag spanade in var billigast där.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-24 23:42

R=motstånd.

Spolar med kärna (ferrit tex) fordrar kortare tråd och ger mindre motstånd. Å andra sidan kan kärnan mättas om de används fel och det är inget bra!

Om du håller värdena inom 10% eller så brukar det gå bra!

De har fått råd om prisvärda kondingar och spolar. Vad som är bäst? Tja, fråga inte de som säljer dyra komponenter! Om du tror på foliespolar tex får du vara beredd på att punga ut en 4-500kr st! Det finns dyra kondingar också! :) De som säljer sånt ska ju också leva. :wink:

/Jocke

PS. Stig var inte så djäkla petig!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-25 00:07

Jocke skrev:De har fått råd om prisvärda kondingar och spolar. Vad som är bäst? Tja, fråga inte de som säljer dyra komponenter! Om du tror på foliespolar tex får du vara beredd på att punga ut en 4-500kr st! Det finns dyra kondingar också! :) De som säljer sånt ska ju också leva. :wink:

/Jocke

PS. Stig var inte så djäkla petig!

Kondingar är luriga. Det säljs Audio Grade som egentligen är 5 gånger billiga standardkondingar i svarta kåpor med guldtext.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-25 00:13

Åhhh!!!!

Svart kåpa och guldtext! Vad kan man mer behöva?

/J

PS. Ang inköp av filterkomponenter: Köp PP och aircoils för några hundra till en början. När du bir en fena på det här med filter kan du kosta på dig 1000-lappar om du du tycker det är angeläget!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-25 10:27

Föärsökte hitta en tråd som jag startat om filter till ett bygge som är på G, men antingen har den ätits upp av den Gröne Trådätaren eller var det en MSN-diskussion jag hade med Kaffeburken.
Kontentan var lite - STORA kondingar som sitter parallellt över elementen kan gott vara elektrolyter. Sedan behövs väl knappt 5mm tråd i spolarna till diskanten osv .... Man får titta var olika komponenter sitter och vilka därmed kraven är på dem.

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-25 11:30

Tusen tack för alla svar jag fått på mina dumma frågor... :D

Tack för alla tips.

Jag tänkte som sagt klona ett par OA52 av den ursprungliga konstruktionen med renoverade element så jag tycker att delningsfilter med de dyraste komponenterna var onödigt och kanske rent av korkat.

Vid ett senare tillfälle uppgraderar jag eventuellt till nya element och en uppgraderad serie. Tänkte då kanske använda de renoverade elementen till ett par OA51 och bara tillverka ny låda och filter.
Det är mina funderingar än så länge...

OA52:orna ska drivas av en Luxman Lv102 på 70 Watt/kanal.
Har en Sonab R4000-2 som jag är frälst i trots sina 40 Watt/kanal och tänkte eventuellt köra OA51:orna om det blir så.
Funderade kanske istället få tag på ett par OA14 eller OA116 och renovera till R4000-2:an, vi får se vad det blir...
Har inte bråttom, det ska vara roligt.
Mvh
Per

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-25 11:47

Onödigt vet jag inte precis om det är med "lyxfiltret" och de "gamla" elementen? Jag kör med bla CrossCoils och M-cap i mina 51-or med orginalbestyckning och visst är det skillnad!

Bättre vet jag dock inte då jag bara har ett par och det blir lite bök att jämföra! Men om du ska klona 52-or så har d nog att göra i alla fall utan att sitta och lyssna på kondingar!

En sak att tänka på kan vara att LV-103/5 var väldigt ljusa i karaktären och jag antar att 102-an inte är annorlunda i det avseendet! Föreslår att du provar med något mer dämpning av diskanten än i orginalfiltret för att det inte ska bli outhärdligt!

/Jocke

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-25 16:15

Jocke skrev:Onödigt vet jag inte precis om det är med "lyxfiltret" och de "gamla" elementen? Jag kör med bla CrossCoils och M-cap i mina 51-or med orginalbestyckning och visst är det skillnad!

Bättre vet jag dock inte då jag bara har ett par och det blir lite bök att jämföra! Men om du ska klona 52-or så har d nog att göra i alla fall utan att sitta och lyssna på kondingar!

En sak att tänka på kan vara att LV-103/5 var väldigt ljusa i karaktären och jag antar att 102-an inte är annorlunda i det avseendet! Föreslår att du provar med något mer dämpning av diskanten än i orginalfiltret för att det inte ska bli outhärdligt!

/Jocke

Har i och för sig inte hört LV-103/5 men jag upplever inte Lv102 som ljus utan normal.
Har kört mina 801:tor med Lv102:an för att testa och det lät väldigt bra utan att pilla med tonkontrollerna.
Mvh
Per

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2008-01-25 16:26

Letar du efter en leverantör av filterkomponenter så kan jag rekomendera : http://www.bmm-electronics.com/

Dom har i princip allt du kan tänka dig vilja ha, även på alla andra elektronikområden.

Billiga är dom dessutom.

Kolla så får du se!

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-25 16:57

X-ray skrev:Letar du efter en leverantör av filterkomponenter så kan jag rekomendera : http://www.bmm-electronics.com/

Dom har i princip allt du kan tänka dig vilja ha, även på alla andra elektronikområden.

Billiga är dom dessutom.

Kolla så får du se!

/ Thord

Tack, bra tips!
Mvh
Per

Återgå till DIY-forum