Moderator: Redaktörer
Bredin skrev:http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Går själv i filterfunderingar, men har bestämt mig för att använda mig utav komponenterna som HIFIkit säljer. Mest för att de verkar vara ritkigt bra pris/prestanda mässigt. Intertechnik Audyn Cap Plus kondensatorerna
Liksom kostar en kondensator 50 eller 150:- så är det ändå inte så mycket pengar, tycker jag iaf.
Soulman skrev:Jag vill bara påpeka; det där är en komplex historia du tänker ge dig i kast med, filterbygge. Vet man inte var man köper komponenter, så är sannolikt kunskapen om filterbygge inte stor på det området heller, antar jag. Det finns gratispgm för att simulera filter, de bättre med hänsynstagande till element låda o.s.v. Kan rekommendera BASTA, vilket jag själv har fastnat för efter att ha provat en del andra. Men är man seriös så stannar det inte med detta, utan mätningar bör också utföras, men dithän har inte jag själv nått i kunskapsgrad än, så där kan jag inte ge några tips. Men det finns ju läsbart på nätet, så det är ju bara att söka. Skulle jag ha fel om din kompetens på området så ber jag om ursäkt, då jag skrev detta av ren välvilja. Berätta gärna om dina framgångar.
frilins skrev:Om det t.ex. står 0,80mH på en spole i schemat innebär då 0,82mH en katastrof?
skrutten skrev:frilins skrev:Om det t.ex. står 0,80mH på en spole i schemat innebär då 0,82mH en katastrof?
Det beror på den som gjort filtret och vilken typ av filter det handlar om.
Svårt att svara på. Det kan bli en förbättring faktiskt![]()
För det mesta betyder det inget alls men filter med branta flanker påverkas som regel mer av felaktiga värden.
I mina egna konstruktioner så kan det ha avgörande betydelse tycker jag själv iaf.
Jocke skrev:Lite mer motstånd med tunnare tråd. Spelar väl störst roll i serie med basen men tar man med det i beräkningen av lådan är det inget problem.
/J
Jocke skrev:De har fått råd om prisvärda kondingar och spolar. Vad som är bäst? Tja, fråga inte de som säljer dyra komponenter! Om du tror på foliespolar tex får du vara beredd på att punga ut en 4-500kr st! Det finns dyra kondingar också!De som säljer sånt ska ju också leva.
![]()
/Jocke
PS. Stig var inte så djäkla petig!
Jocke skrev:Onödigt vet jag inte precis om det är med "lyxfiltret" och de "gamla" elementen? Jag kör med bla CrossCoils och M-cap i mina 51-or med orginalbestyckning och visst är det skillnad!
Bättre vet jag dock inte då jag bara har ett par och det blir lite bök att jämföra! Men om du ska klona 52-or så har d nog att göra i alla fall utan att sitta och lyssna på kondingar!
En sak att tänka på kan vara att LV-103/5 var väldigt ljusa i karaktären och jag antar att 102-an inte är annorlunda i det avseendet! Föreslår att du provar med något mer dämpning av diskanten än i orginalfiltret för att det inte ska bli outhärdligt!
/Jocke
X-ray skrev:Letar du efter en leverantör av filterkomponenter så kan jag rekomendera : http://www.bmm-electronics.com/
Dom har i princip allt du kan tänka dig vilja ha, även på alla andra elektronikområden.
Billiga är dom dessutom.
Kolla så får du se!
/ Thord
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 223 gäster