Moderator: Redaktörer
Nä tyvärr vi hade inte de sakerna vi behövdeJohan_Lindroos skrev:Nivåkalibrering...? Högtalarswitch? Försteg med dubbla utgångar eller Y-koppling på utgången? Äsch, ta det sen i din kommande tråd!
EngelholmAudio skrev:Nackdelen är att retoriken för F/E-testning ibland kan vara så kraftfull och bra att många nyböjare kan missledas vilket aldrig är bra oavsett testmetod (att missledas alltså).
Som jag skriver ovan avser jag allt "oavsett testmetod" så vi är överens NL.Nattlorden skrev:EngelholmAudio skrev:Nackdelen är att retoriken för F/E-testning ibland kan vara så kraftfull och bra att många nyböjare kan missledas vilket aldrig är bra oavsett testmetod (att missledas alltså).
Kan så vara. Tror dock det finns annan, mer tillgänglig och effektivare retorik ute på marknaden som är mycket mer missledande. Man brukar ha kommit en bra bit innan man ens stöter på begreppet F/E-test...
Flint skrev:Det ska till rena tekniska fel om den lägger samma ljud på allt.
markih skrev:[quote="EngelholmAudio: Ett annat problem är folks normalt dåliga egenskap att veta vad dom vill ha.
Vad är det för vits med att göra det då, om det minskar utbudet och föjlden blir att det kanske koster mer eller man får kompromissa med andra krav som funktioner mm?Nattlorden skrev:Martin - vad är det för vits med att inte göra det om man kan göra det?
Nattlorden skrev:Martin - men om det snarare visar sig bli billigare och utan att man blir av med funktionalitet?
Rydberg skrev:Flint skrev:RydbergOT Blindtestade GamuT vs Pass igår (A B), intressant resultat
- som vi gärna delar med dig.
Tänkte göra ett fotoreportage om testen, så det vore ju tråkigt att läsa utgången redan nu
Harryup skrev:Rydberg skrev:Flint skrev:RydbergOT Blindtestade GamuT vs Pass igår (A B), intressant resultat
- som vi gärna delar med dig.
Tänkte göra ett fotoreportage om testen, så det vore ju tråkigt att läsa utgången redan nu
Ok, ser fram emot att få se bilder på den upplevda skillnaden i en blindtest. Egen ny testmetod ?*duckar länge*
Flint skrev:Martin
Exakt vad jag menar. Musikalisk upplevelse och ljudupplevelse är inte samma sak.
Svaret på frågan är: Det är upp till dig själv, dvs. individuellt.
Men nu handlar det ju om musik- och ljudåtergivning, att det ska bli så bra som möjligt. Om det inte var en drivkraft så skulle vi alla fortfarande sitta och njuta via vår bardomsstereo.
Martin skrev:[img]"Färgat"%20ljud%20hindrar%20inte%20en%20musikalisk%20upplevelse.[/img]
Flint: Hur färgat ljud då? Visst går det att njuta utmärkt av musik på en 1500kr:ers kompaktstereo, det hindrar inte mig att njuta iaf.
flateartharn skrev:Ta NAD-208 som av en del anses 100% transparent (som bl.a. måste innebära ofärgad). Den har en 5532 op-amp i ingångssteget med långt ifrån optimal power supply. Det är en o.k. op-amp men ofärgad är den inte. Utom just i fallet NAD-208 då ...
flateartharn skrev:Martin skrev:[img]"Färgat"%20ljud%20hindrar%20inte%20en%20musikalisk%20upplevelse.[/img]
Flint: Hur färgat ljud då? Visst går det att njuta utmärkt av musik på en 1500kr:ers kompaktstereo, det hindrar inte mig att njuta iaf.
Med färgat ljud menar man ju ofta en klangfärgsförändring. Men att t.ex. stråkarna låter lite varmare stör inte musikupplevelse nämnvärt.
Det är inte önskvärt i en musikanläggning - däremot beror det på vad du får prioritera bort för att eliminera färgningen.
Ta NAD-208 som av en del anses 100% transparent (som bl.a. måste innebära ofärgad). Den har en 5532 op-amp i ingångssteget med långt ifrån optimal power supply. Det är en o.k. op-amp men ofärgad är den inte. Utom just i fallet NAD-208 då ...
Användare som besöker denna kategori: sammel och 24 gäster