Transparenta produkter.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-11 14:13

Rydberg
OK. Jag slår över mig i stand by så länge...

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-11 14:14

Kul Rydberg!!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-11 14:18

Rydberg, jag är också nyfiken. Det ska bli spännande att läsa utgången. Med tanke på att du inte har hållit på i ett halvår, gissar jag att det gick att utröna någon form av skillnad ganska enkelt. :wink:

Nivåkalibrering...? Högtalarswitch? Försteg med dubbla utgångar eller Y-koppling på utgången? Äsch, ta det sen i din kommande tråd!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-11 14:24

Johan_Lindroos skrev:Nivåkalibrering...? Högtalarswitch? Försteg med dubbla utgångar eller Y-koppling på utgången? Äsch, ta det sen i din kommande tråd!
Nä tyvärr vi hade inte de sakerna vi behövde :( Jag blev förpassad till köket när omkoppling gjordes, fingrarna i öronen och nynnande på nån låt. Vi ställde in nivån till subjektivt samma (dvs inte särskilt vetenskapligt) men vad gör man om man inte har de rätta prylarna hemma.

Hur som helt var det ganska lätt att veta vilken förstärkare som spelade (har ju levt med båda några veckor :wink: )
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-11 14:31

EngelholmAudio skrev:Nackdelen är att retoriken för F/E-testning ibland kan vara så kraftfull och bra att många nyböjare kan missledas vilket aldrig är bra oavsett testmetod (att missledas alltså).

Kan så vara. Tror dock det finns annan, mer tillgänglig och effektivare retorik ute på marknaden som är mycket mer missledande. Man brukar ha kommit en bra bit innan man ens stöter på begreppet F/E-test...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-11 14:36

Nattlorden skrev:
EngelholmAudio skrev:Nackdelen är att retoriken för F/E-testning ibland kan vara så kraftfull och bra att många nyböjare kan missledas vilket aldrig är bra oavsett testmetod (att missledas alltså).

Kan så vara. Tror dock det finns annan, mer tillgänglig och effektivare retorik ute på marknaden som är mycket mer missledande. Man brukar ha kommit en bra bit innan man ens stöter på begreppet F/E-test...
Som jag skriver ovan avser jag allt "oavsett testmetod" så vi är överens NL.

Ett annat problem är folks normalt dåliga egenskap att veta vad dom vill ha.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-11 14:38

[quote="EngelholmAudio: Ett annat problem är folks normalt dåliga egenskap att veta vad dom vill ha.[/quote]

:lol: Jag får så många associationer till vitt skilda saker och sammanhang, inte minst till vanlig beslutsångest.. men det var förstås inte det du menade :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-11 14:43

Flint skrev:Det ska till rena tekniska fel om den lägger samma ljud på allt.

Vad är en färgning om inte ett rent tekniskt fel? Möjligtvis den bästa kompromissen designern kunnat göra med sin kunskap/sin budget eller sin smak. Men ändå ett fel.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-08-11 14:48

Jag vet inte men är det verkligen så viktigt att få absolut färgfritt ljud från en förstärkare, räcker det inte med att den är nästan neutral (så att det fortfarande kan höras skillnad i F/E-test) bara den inte förvränger ljudet så att det låter illa eller att ljudet maskeras på något sätt? Detta hörs ju också lätt i ett F/E-test, men jag tycker nästan det är lite petigt att sortera bort allt som inte är 99,9% ofärgat. Det kan ju låta lika bra ändå i praktiken.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-11 14:51

markih skrev:[quote="EngelholmAudio: Ett annat problem är folks normalt dåliga egenskap att veta vad dom vill ha.

:lol: Jag får så många associationer till vitt skilda saker och sammanhang, inte minst till vanlig beslutsångest.. men det var förstås inte det du menade :)[/quote]Mycket dålig svenska från min sida.

Min andemening är att folk sällan vet vad dom vill ha.

:oops:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-11 14:54

Martin - vad är det för vits med att inte göra det om man kan göra det?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-08-11 15:03

Nattlorden skrev:Martin - vad är det för vits med att inte göra det om man kan göra det?
Vad är det för vits med att göra det då, om det minskar utbudet och föjlden blir att det kanske koster mer eller man får kompromissa med andra krav som funktioner mm?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-11 15:05

Martin - men om det snarare visar sig bli billigare och utan att man blir av med funktionalitet?

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-11 15:07

Jo, Pär jag antog det, men jag tyckte meningen var applicerbar på många situationer. Det är bara mina egna urspårade associationer som spökar. Nä, nu får jag sluta skriva, annars fattar du/ni bara ännu mindre. Själv vet jag inte exakt vad jag tyckte var roligt, kanske var det bara ett igenkännandets leende.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-08-11 15:10

Nattlorden skrev:Martin - men om det snarare visar sig bli billigare och utan att man blir av med funktionalitet?

Själklart ska man välja den som är mindre färgande i det fallet, men min utgångspunkt med första inlägget var ifall man blir tvungen att kompromissa vilket stämmer bättre överens med mina förstärkarerfarenheter. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-11 15:23

Martin - okej. Själv blev jag mycket gladare över att få tag på 2 begnagade NAD 208:or än att fortsätta spara till en GamuT D200 som jag lyssnat mig fram till. Och med tanke på att det lutar mot att D200:an skulle klarat F/E-test eller i vart fall legat mycket bra till där, så tjänade jag både pengar och behövlig effekt på att gå på NAD:arna. (Som jag var väldigt tveksamma till efter att ha haft en NAD 3100 i min hifibarndom samt för inte alltför länge sedan haft NAD Silverline hemlånat på prov och blivit rejält besviken).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-11 15:25

Rydberg skrev:
Flint skrev:Rydberg
OT Blindtestade GamuT vs Pass igår (A B), intressant resultat

- som vi gärna delar med dig.

Tänkte göra ett fotoreportage om testen, så det vore ju tråkigt att läsa utgången redan nu :)

Ok, ser fram emot att få se bilder på den upplevda skillnaden i en blindtest. Egen ny testmetod ? :-) *duckar länge*

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-08-11 15:29

Nattlorden, så kan det absolut vara. Kul att du är nöjd med dina 208:or, de är riktigt prisvärda. För mig är det lite mycket pengar för tillfället, men jag skulle inte tacka nej till en 208:a eller ett Rotel 1090 eller 991 för den delen heller. Just nu får jag nöja mig med en mindre kraftfull förstärkare.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-11 15:30

Harryup skrev:
Rydberg skrev:
Flint skrev:Rydberg
OT Blindtestade GamuT vs Pass igår (A B), intressant resultat

- som vi gärna delar med dig.

Tänkte göra ett fotoreportage om testen, så det vore ju tråkigt att läsa utgången redan nu :)

Ok, ser fram emot att få se bilder på den upplevda skillnaden i en blindtest. Egen ny testmetod ? :-) *duckar länge*

Mitt syfte var väl att jag inte skulle veta vad jag lyssnade på helt enkelt, alltså rensa eventuella förutfattade meningar. Sen att testet inte håller vetenskaplig standard är sekundärt för mig, jag fick reda på det jag ville :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-11 15:31

"Färgat" ljud hindrar inte en musikalisk upplevelse.
"Färgat" ljud kan däremot störa en ljudmässig upplevelse och reta en ljudrättsaktivist (obs ljud - inte musik) att nå nirvana.

Den som vill ha 100% ofärgat ljud bör sälja sin stereo och i framtiden bara gå på livekonserter. Den gröt på 130dB som serveras från överbelastade burkiga PA-riggar med distnivåer på åtskilliga "pocent" får ju ändå anses som ofärgad eftersom det är originalljud.
Senast redigerad av Flint 2004-08-11 15:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-08-11 15:35

[img]"Färgat"%20ljud%20hindrar%20inte%20en%20musikalisk%20upplevelse.[/img]

Flint: Hur färgat ljud då? Visst går det att njuta utmärkt av musik på en 1500kr:ers kompaktstereo, det hindrar inte mig att njuta iaf.
Senast redigerad av Martin 2004-08-11 15:38, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-11 15:37

Martin
Exakt vad jag menar. Musikalisk upplevelse och ljudupplevelse är inte samma sak.
Svaret på frågan är: Det är upp till dig själv, dvs. individuellt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-08-11 15:38

Flint skrev:Martin
Exakt vad jag menar. Musikalisk upplevelse och ljudupplevelse är inte samma sak.
Svaret på frågan är: Det är upp till dig själv, dvs. individuellt.

Men nu handlar det ju om musik- och ljudåtergivning, att det ska bli så bra som möjligt. Om det inte var en drivkraft så skulle vi alla fortfarande sitta och njuta via vår bardomsstereo, för färgning spelar ju ingen roll för njutningen. :roll:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-11 15:42

Martin
Men nu handlar det ju om musik- och ljudåtergivning, att det ska bli så bra som möjligt. Om det inte var en drivkraft så skulle vi alla fortfarande sitta och njuta via vår bardomsstereo.

Det är inte omöjligt att du fick ut mer av musiken då. Sen blev det också ett tekniskt intresse som skymde musiken. Hypotes, ja.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-08-11 15:46

Flint: skönt att vi är övverens då. :) Men lite motsägelsefullt är det ändå, eller vad tycker du? :oops:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-11 15:54

Martin
Visst är det motsägelsefullt. Jag släppte kraven på teknisk perfektion i 40-års åldern. Gav upp helt enkelt. Då blev det mycket lättare att hitta tillbaka till musikupplevelsen men även till tekniken men från en lite annan vinkel. Teknik som redskap och inte som mål.

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2004-08-12 23:23

Martin skrev:[img]"Färgat"%20ljud%20hindrar%20inte%20en%20musikalisk%20upplevelse.[/img]

Flint: Hur färgat ljud då? Visst går det att njuta utmärkt av musik på en 1500kr:ers kompaktstereo, det hindrar inte mig att njuta iaf.

Med färgat ljud menar man ju ofta en klangfärgsförändring. Men att t.ex. stråkarna låter lite varmare stör inte musikupplevelse nämnvärt.

Det är inte önskvärt i en musikanläggning - däremot beror det på vad du får prioritera bort för att eliminera färgningen.

Ta NAD-208 som av en del anses 100% transparent (som bl.a. måste innebära ofärgad). Den har en 5532 op-amp i ingångssteget med långt ifrån optimal power supply. Det är en o.k. op-amp men ofärgad är den inte. Utom just i fallet NAD-208 då ...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-13 00:00

flateartharn skrev:Ta NAD-208 som av en del anses 100% transparent (som bl.a. måste innebära ofärgad). Den har en 5532 op-amp i ingångssteget med långt ifrån optimal power supply. Det är en o.k. op-amp men ofärgad är den inte. Utom just i fallet NAD-208 då ...

Hehe, eller så innebär det att ytterligare optimering av nätdel och opamp helt enkelt är onödig. De kanske är tillräckligt bra i den givna kretslösningen, även om de inte är tekniskt fulländade.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-13 12:59

Flateartharn, begreppet "färgad" inbegriper alla sorters förvängning som avviker från originalsignalen. Jag brukar istället använda ordet förvrängning som är mindre risk för feltolkningar. Fast då kanske folk tror att jag bara pratar om harmonisk distorsion, eller? Vad tror du och andra?

Du får också gärna ge dina synpunkter i tråden "Nybörjare söker råd" bland "köpråd", där jag skrev ett svar till dig.

Du verkar veta en hel del om just 208:an. Hur kan du döma ut en konstruktion som "färgad" just p g a att den har en viss IC-OP på något ställe? Har du därmed analyserat exakt hur den är koplad där den sitter? Jag kan inte påsta att jag tycker att 208:an har en dålig nätdel, snarare är den betydligt smartare gjord än måmnga andra. Beskriv gärna VAd du tycker är dåligt med den. Varför inte ta ett helhetsgrepp och jämföra utsignal med insignalen istället? Det är ju det som har betydelse om det är en "bra" förstärkare eller inte. Sedan om det ser ut soom hejkomochhjälpmig inuti den så strunt samma, jag anser att det viktigaste är att den presterar bra vid verklig användning. Nu har många 208:or använts länge och driftsäkerheten verkar inte vara den bästa har jag dystert kunnat konstatera på mina egna. Därför kanske de inte är ett så bra begagnatköp längre.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-13 13:08

flateartharn skrev:
Martin skrev:[img]"Färgat"%20ljud%20hindrar%20inte%20en%20musikalisk%20upplevelse.[/img]

Med färgat ljud menar man ju ofta en klangfärgsförändring. Men att t.ex. stråkarna låter lite varmare stör inte musikupplevelse nämnvärt.

Det är inte önskvärt i en musikanläggning - däremot beror det på vad du får prioritera bort för att eliminera färgningen.

Ta NAD-208 som av en del anses 100% transparent (som bl.a. måste innebära ofärgad). Den har en 5532 op-amp i ingångssteget med långt ifrån optimal power supply. Det är en o.k. op-amp men ofärgad är den inte. Utom just i fallet NAD-208 då ...

5532:an sitter efter ett diskret diffsteg (2SA970, 2SC2240) och har garanterat extremt lågt distorsion. I själva verket är 5532:an en fin OP, men användingsområdet är begränsat pga den bipolära ingången med tillhörande strömbrus. I 208:an är den dock korrekt implementerad. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi