Nej, men det skulle flytta den lite uppåt i frekvens.
Man tillägga att Earthworksmikrofonerna QTC1 och M50 (som är samma mikrofon inuti, trots olika bandbredsspecifikation från EW (med det beror bara på att de är extra noga med att inte lova för mycket när det gäller M50)) båda två har en elektrisk eq som tar hand om effekterna från "baffelhöjningen". Den tonkurva de ger är alltså inte deras "naturliga" tonkurvor. Två saker skiljer mig veterligt M50 från QTC1, höljet och det kontrollmätningsprotokoll som de kollts mot. De är mera noga med M50.
Någon eq har inte M30 dock, och den (jag har några stycken) skiljer sig lite mera ifrån M50/QTC1 än dess kalibreringskurvor skiljer sig från dem för M50/QTC1.
Jag vet inte vad det beror på, men man kan nog utesluta att EW försöker få M30 att verka bättre än den är. Jag gissar att orsaken är att de mäts i olika mätmiljöer, och att de ger lite olika fel.
Kan även nämna att min M50 (som faktiskt sitter i ett QTC1-hölje! Eftersom jag föredrar det) stämmer överens inom någon tiondels dB med min 1/8" B&K referensmikrofon upp till >40 kHz*. Så de verkar ha koll på mätningarna av M50 i varje fall.
Vh, iö
- - - - -
*Mätt sant ekofritt med banddiskant som ljudkälla.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).