Behringer vs Earthworks, mikrofonmätning.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-01-26 14:03

Svante skrev:Jag leker just nu med tanken att bygga en "bula" med en tunn 1" diskant att lägga på golvet. Även om det är frestande att ta fram sticksågen och såga ett hål i sovrumsgolvet, mitt i rummet, så tror jag att det skulle stöta på patrull.

Sätt den i taket istället.
Frågar frugan, så säg att det är en ny sensor till larmet. ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-26 15:16

KarlXII skrev:
Svante skrev:Jag leker just nu med tanken att bygga en "bula" med en tunn 1" diskant att lägga på golvet. Även om det är frestande att ta fram sticksågen och såga ett hål i sovrumsgolvet, mitt i rummet, så tror jag att det skulle stöta på patrull.

...och säga att det är nåt fel på det då när det kommer chirpar ur den hela tiden? :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-01-26 15:19

Svante skrev:
KarlXII skrev:

...och säga att det är nåt fel på det då när det kommer chirpar ur den hela tiden? :lol:

....ja eh.....jag testar brandlarmsfunktionen...Bild

Typ. :lol:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-01-26 15:24

Hur många ECM8000 har du gått igenom nu, Svante?
Upplever du att de är någorlunda lika, dvs visar samma brister?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-26 15:54

KarlXII skrev:Hur många ECM8000 har du gått igenom nu, Svante?

Mja, jag har framförallt testat de 6 på jobbet och hur lika de är syns ju högre upp i tråden. Alla har en diskantbulle. Jag har inte jämfört distorsion mellan exemplar, men den är förmodligen snarlik. Förmodligen har de en likartad riktverkan uppe i diskanten också, den sätts ju mycket av utformningen av framänden på mikrofonen. Jag skulle vilja jämföra undre gränsfrekvens också, det kanske får bli nästa uppgift.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-01-26 16:00

Svante skrev:
KarlXII skrev:Hur många ECM8000 har du gått igenom nu, Svante?

Mja, jag har framförallt testat de 6 på jobbet och hur lika de är syns ju högre upp i tråden. Alla har en diskantbulle. Jag har inte jämfört distorsion mellan exemplar, men den är förmodligen snarlik. Förmodligen har de en likartad riktverkan uppe i diskanten också, den sätts ju mycket av utformningen av framänden på mikrofonen. Jag skulle vilja jämföra undre gränsfrekvens också, det kanske får bli nästa uppgift.

Vad tror du om att använda en generisk korrigeringsfil?
Det finns ju ett gäng såna på nätet....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-26 16:03

lilltroll skrev:
Svante skrev:Jag passade på att mäta med Earthworksmiken samtidigt. Här är jag dock inte säker på om det är högtalaren eller mikrofonen som distar. Jag mätte med en annan finare mikrofon också (DPA4066) och den gav ett snarlikt resultat, så kanske är det här högtalardist.

Kan du inte porta lådan och mäta vid fp, med ordentlig portdiameter. Borde minska både 2:a och 3:e genererat från elemenetet. Det är väl ELAK lådan ?

Nä, det är HöK-lådan, utan rör. Jag simulerade just vad avstämningen blir och den verkar vara knappa 60 Hz. Konamplituden är enligt simuleringen ~0,8 mm vid 80 Hz och 130 dB i lådan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-26 16:18

IngOehman skrev:Därför menar jag att den som skapar mätprogrammet trots allt får förmodas ha ett kunskapsövertag över rätt många av programmets användare - och har därför ett ansvar (möjlighet att ta ett i varje fall) att hjälpa användaren att inte dra några felaktiga slutsatser, genom att utforma presentationen således att den inte framställer gissningar som sanningar.

Så sant. Själv ägnar jag mycket tid åt det här i mina program och låter ofta avsiktligt bli att lägga till funktionalitet som jag vet kommer att missförstås/missbrukas. Ofta går problemen att lösa genom att inte utgå ifrån vad man KAN göra med en algoritm, utan ifrån vad användaren VILL och KLARAR AV göra med den. Jag lyckas inte jämt, förstås, men jag försöker iaf.

Ett exempel på det är senaste Tombstone där jag införde att vissa parametrar alltid skrivs ut i grafen. Det är egentligen onödigt, men ger en tredje part möjlighet att granska kurvan och se eventuella handhavandefel som andraparten (användaren) gör.

Bild

Användarvisningsbild
nl1970

Re: Behringer vs Earthworks, mikrofonmätning.

Inläggav nl1970 » 2008-01-26 20:49

Svante skrev:Jag har precis provat att jämföra en Behringer ECM8000-mikrofon med en Earthworks M30.

En liten fundering så här lite senare på lördagskvällen"host".
Jag har en ECM8000 och nu när du mäter upp ett antal mickar, skulle jag kunna skicka min mic till dig och att du mäter den mot Earthworks micken så jag får en indikering om hur min mic mäter? skickar så klart med pengs till returfrakt.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-26 22:42

nl1970 skrev:
Svante skrev:Jag har precis provat att jämföra en Behringer ECM8000-mikrofon med en Earthworks M30.

En liten fundering så här lite senare på lördagskvällen"host".
Jag har en ECM8000 och nu när du mäter upp ett antal mickar, skulle jag kunna skicka min mic till dig och att du mäter den mot Earthworks micken så jag får en indikering om hur min mic mäter? skickar så klart med pengs till returfrakt.

Nja, nä, alltså de här data vågar jag inte riktigt stå för ännu. Än så länge är det bara rolig lek.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-01-26 22:56

Svante skrev: Än så länge är det bara rolig lek.

Och tråkigare blir det menar du 8) Jag är ju rätt sugen på en motmätning mot Earthworks micken, det är väl en kalibrerad mic?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-26 23:02

nl1970 skrev:
Svante skrev: Än så länge är det bara rolig lek.

Och tråkigare blir det menar du 8) Jag är ju rätt sugen på en motmätning mot Earthworks micken, det är väl en kalibrerad mic?

Den är individellt uppmätt av Earthworks ja, med någon referensmikrofon som jag inte vet vad det är. Det följde med kurvor till dem.

Det stora kruxet nu är att få till mätmiljön rent akustiskt såpass bra att man slipper det där ripplandet.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-01-26 23:31

Svante skrev:Den är individellt uppmätt av Earthworks ja, med någon referensmikrofon som jag inte vet vad det är. Det följde med kurvor till dem.

Ungifär som att mäta längder, är referensen rätt, tror du inte på Earthworks kalibreringkurva?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-27 00:08

nl1970 skrev:
Svante skrev:Den är individellt uppmätt av Earthworks ja, med någon referensmikrofon som jag inte vet vad det är. Det följde med kurvor till dem.

Ungifär som att mäta längder, är referensen rätt, tror du inte på Earthworks kalibreringkurva?

Jodå, det gör jag nog. Men jag har inte verifierat den. Det vore roligt att ha en egen metod som jag kunde göra det med. Och erfarenhet.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-01-27 11:01

Hmm, har du plockat isär en Behringer? jag funderar på om man kan fasa toppen nästan hela vägen in till kapseln, skulle det ta bort höjningen uppåt i frekvens?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-27 13:35

Nej, men det skulle flytta den lite uppåt i frekvens.

Man tillägga att Earthworksmikrofonerna QTC1 och M50 (som är samma mikrofon inuti, trots olika bandbredsspecifikation från EW (med det beror bara på att de är extra noga med att inte lova för mycket när det gäller M50)) båda två har en elektrisk eq som tar hand om effekterna från "baffelhöjningen". Den tonkurva de ger är alltså inte deras "naturliga" tonkurvor. Två saker skiljer mig veterligt M50 från QTC1, höljet och det kontrollmätningsprotokoll som de kollts mot. De är mera noga med M50.

Någon eq har inte M30 dock, och den (jag har några stycken) skiljer sig lite mera ifrån M50/QTC1 än dess kalibreringskurvor skiljer sig från dem för M50/QTC1. :o

Jag vet inte vad det beror på, men man kan nog utesluta att EW försöker få M30 att verka bättre än den är. Jag gissar att orsaken är att de mäts i olika mätmiljöer, och att de ger lite olika fel.

Kan även nämna att min M50 (som faktiskt sitter i ett QTC1-hölje! Eftersom jag föredrar det) stämmer överens inom någon tiondels dB med min 1/8" B&K referensmikrofon upp till >40 kHz*. Så de verkar ha koll på mätningarna av M50 i varje fall.

Vh, iö

- - - - -

*Mätt sant ekofritt med banddiskant som ljudkälla.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-08 15:04

Här finns lite kurvor på en antal olika Behringer ECM-8000:
http://www.hifi-selbstbau.de/text.php?id=121&s=read

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-02-08 15:26

Ja jädrar. Om detta stämmer så kan man knappast lita på en sådan om man inte fått den uppmätt. Värsta exemplaret hade ju en diskanthöjning på över 5 dB! 8O
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-02-08 22:38

RogerJoensson skrev:Ja jädrar. Om detta stämmer så kan man knappast lita på en sådan om man inte fått den uppmätt.

Vilken mic kan man lita på utan att den är kalibrerad då?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-09 10:15

Vilken mic kan man lita på utan att den är kalibrerad då?

beror ju förstås på vilka toleranser du är ute efter
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-09 11:06

Det blir ju lite fånigt att jaga (oftast dyra) diskanter med "fin" kurva för att sedan mäta med stora toleranser! Då kan man ju nästan nöja sig med vad som helst???

Men, det verkar ju som om kapseln (och även micken) från Monacor presterar hyggligt med en inte allt för stor spridning mellan exxen.

/J

PS. Monacor är ett ofta underskattat fabrikat. Visst har de en massa bråte i sortimentet men även ett och annat guldkorn, ofta till hyggligt pris. Skulle tro att de belastas av tiden då man kunde hitta deras prylar i Hobbex-katalogen. Å andra sidan fanns det ju på samma sida grejer från National (Panasonic/Technics).

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-02-09 16:42

celef skrev:beror ju förstås på vilka toleranser du är ute efter

Visst, förväntar mig ingen hundraprocentig kalibrering på min Behringer men det vore kul att få den jämförd mot en kalibrerad mic, även om det finns en del mätningar på nätet så vet jag ju inte hur just min mic mäter, kanske är helt anorlunda än dom Svante mätte med :?

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-02-09 22:12

IngOehman skrev:Nej, men det skulle flytta den lite uppåt i frekvens.

Sitter med micen i handen nu och funderar, vad händer om jag svarvar ner toppen till mickapseln? mindre än så kan den inte bli.

Föregående

Återgå till Teknikforum