ScanSpeak Illuminator

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

ScanSpeak Illuminator

Inläggav lilltroll » 2008-01-26 11:24

Någon som har någon förhandsinformation om dessa:

ScanSpeak Illuminator
http://www.tymphany.com/files/ScS_Illuminator_Flyer.pdf

Gillade den visuella looken på basarna.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: ScanSpeak Illuminator

Inläggav Naqref » 2008-01-26 11:35

lilltroll skrev:
Gillade den visuella looken på basarna.

Aaa gjorde det oxå när jag såg dem första gången. Och när jag tittar igen så finns gillandet kvar. Har dock ingen mer info om dem.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-26 12:11

under-hung motor systems with large neodymium ring magnets. The patent pending motor offers a very long linear excursion together with a very high force factor.

Någon som vet vad patentansökan innehåller?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-26 12:57

De kunde inte göra så att "blomman" i konen blev symetrisk med monteringshålen? Bara en sån sak gör så att jag aldrig skulle köpa de :oops:
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2008-01-26 13:07

Bredin skrev:De kunde inte göra så att "blomman" i konen blev symetrisk med monteringshålen? Bara en sån sak gör så att jag aldrig skulle köpa de :oops:

Det verkar ju inte omöjligt att de ordnar det i massproduktionen. Kanske hänger det samman med de elektriska anslutningarna till talspolen, att de var tvungna att limma surrounden lite snett. {gissar vilt}
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-26 15:45

8O
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-01-26 16:17

verkar väldigt intressant även om liknande magnetsystem redan gjorts av Morel och nu senast Seas. Lite tråkigt dock att det verkar bli rena OEM element?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-01-26 18:49

Nu såg jag också att konen var limmad snett... vad dåligt! Sånt kan man ju inte leva med ens när det är billiga element. 8O

Motorsystemen är läckra dock. Kul att Scanspeak har kommit med i 2000-talet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-26 19:05

Jag har klämt och känt lite på dem.

En lite extra kul grej för den tillverkare som vill glassa, är att man kan få custompräglade schassien, det vill säga att gjutformarna har gjorts på så vis att det är relativt lätt att meka ihop ett schassie som det står t ex JBL eller Wilson på kanten. Eller vad tillverkaren nu vill att det skall stå.

De där ögglorna är nog mest att betrakta som kosmetiska. Med det menar jag inte att de som sitter på baskonen inte påverkar ljudet, men att det nog inte är lämpligt att låta elementen arbeta så hört upp i frekvens att de kommer in i det frekvensområde som påverkas.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-26 19:15

IngOehman skrev:Jag har klämt och känt lite på dem.

En lite extra kul grej för den tillverkare som vill glassa, är att man kan få custompräglade schassien, det vill säga att gjutformarna har gjorts på så vis att det är relativt lätt att meka ihop ett schassie som det står t ex JBL eller Wilson på kanten. Eller vad tillverkaren nu vill att det skall stå.

De där ögglorna är nog mest att betrakta som kosmetiska. Med det menar jag inte att de som sitter på baskonen inte påverkar ljudet, men att det nog inte är lämpligt att låta elementen arbeta så hört upp i frekvens att de kommer in i det frekvensområde som påverkas.

Vh, iö

De är säkert inte i klass med INO elementen. ellerhur? :wink: :lol:
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-26 23:39

IngOehman skrev:De där ögglorna är nog mest att betrakta som kosmetiska. Med det menar jag inte att de som sitter på baskonen inte påverkar ljudet, men att det nog inte är lämpligt att låta elementen arbeta så hört upp i frekvens att de kommer in i det frekvensområde som påverkas.
Vh, iö

Men, det är ju 5 1/4" och 6,5" element som borde vara avsedda för tvåvägssystem, då måste väl konen bryta upp så att dom där ränderna kommer att påverka ljudet? Vad är skillnaden mot dom slitsade konerna i Revelatorserien?
I och för sig går det väl att få koner av Revelatortyp också på dessa nya chassin, eller?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till DIY-forum