Denon 1802 vs 1907

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Denon 1802 vs 1907

Inläggav shifts » 2008-01-28 09:51

Det här är väl mer spekulationer (som vanligt) än faktiska köpfunderingar jag kommer med. Det finns en hel del mattor, stativ och dämpskivor att köpa för pengarna på hifikontot innan jag börjar lägga till nya apparater. Hittade i alla fall både Denon 1802 (2000 kr) och 1907 (2500 kr) på Blocket i dag.

Hur står sig 1802 mot snarlika modeller i dag? Minns MoLT-numret från 2002 då den gavs fina omdömen. Har det hunnit hända något med tekniken som gör att en sex år gammal modell inte skulle fungera fint i jämförelse med dagens modeller från Denon? Priset på 2000 är ju kanske billigt för en hemmabioreciever av god kvalité, men jag tycker ändå det är i överkant för en sex år gammal apparat som i nypris låg strax under 6000 kronor då.

1907:an vet jag inte så mycket om, men priset var ju ungefär det samma.

Jag har hur som helst lovat mig själv att ha is i magen inför nästa apparatköp och inte göra något förhastat. Skulle gärna se mig ståendes med en apparat från 380x-serien, men någon av de lägre skulle säkert passa mig bra de med. Enda kravet är att jag ska kunna koppla till extra slutsteg och basmoduler, och givetvis ha pre-out på samtliga kanaler (för det är väl vad som krävs för att en liknande uppsättning ska fungera tillfredställande?). Jag vet faktiskt inte om 1802 har det...

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-01-28 10:31

Tycker att det låter som ett mycket bra pris på 1907. Hade själv köpt den om jag inte hade haft så bråttom att lösa mina problem med en 1908. Ska du köra med externt slutsteg och enbart har modesta hembioambitioner så får du ju mer för pengarna om du lägger fliset på en 1907 plus slutsteg än om du köper en 38xx. Jag är jäkligt nöjd med min 1908 men jag tror inte att den är bättre än 1907 trots att den kostar nästan tre gånger så mycket som en beggad 1907.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-01-28 12:21

1802 har inte pre-out för alla kanaler, men den har det för frontarna och sub (vilket räcker för många).

DAC:arna i 1802 fick fint omdöme i MoLT (var det 98% av Dianans prestanda?), medans 1907:ans DAC:ar tyvärr inte kommenterades alls när den testades. Speciellt synd eftersom de flesta LTS:are verkar använda sina receivers som DAC och försteg (och drivning till bakkanalerna), men det kanske är för jobbigt att testa precis allt.

För mig hade 1907 varit värd en femhundring extra alla dar i veckan. Du får ganska mycket extra för de pengarna, dock inget phonosteg och inte heller testade/kommenterade (av LTS) DAC:ar.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-28 13:29

JTarnstrom skrev:Tycker att det låter som ett mycket bra pris på 1907. Hade själv köpt den om jag inte hade haft så bråttom att lösa mina problem med en 1908. Ska du köra med externt slutsteg och enbart har modesta hembioambitioner så får du ju mer för pengarna om du lägger fliset på en 1907 plus slutsteg än om du köper en 38xx. Jag är jäkligt nöjd med min 1908 men jag tror inte att den är bättre än 1907 trots att den kostar nästan tre gånger så mycket som en beggad 1907.

Tärnström

Ok, det låter som om det skulle kunna passa mig. Jag behöver hålla priset nere eftersom jag även behöver skaffa ett slutsteg, Profondus P-2 samt 6 st A1:or. de här modellerna verkar dyka upp lite titt som tätt så jag ska lägga undan lite och hålla utkik. Misstänker att jag på ett mycket frustrerande sätt kommer köpa en del i taget.

Kan tänka mig att någon skulle rekommendera mig att skaffa A1 innan slutsteg och basmoduler då många tycker piP duger gott ett tag. Men eftersom jag lyssnar på mer musik än jag ser film, samt redan har saknat nivå i lite låga basgångar (två låtar jag kommer på direkt på rak arm som inte låter som de ska är Mokira - Slut samt Nitin Sawhney - Anthem Without Nation. Och hela skivan Microstoria - SND i princip) känns det som ett mer logiskt steg.

Svårt det där med att säga vilka ambitioner jag har. Hade jag råd skulle jag bygga lyssningsrum och skaffa de apparater samt toppssytem plus moduler som jag inte fann några som helt begränsningar i. Men så ser det knappast ut. Jag måste strikt väga in dels vad jag har råd med, samt lägga ribban på en rimlig nivå som passar mitt musiklyssnande. Det är verkligen tokigt svårt att bestämma sig för vad som är rimligt för just mig och vilka behov jag har och kommer ha ett tag framöver.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-28 13:32

niklas skrev:1802 har inte pre-out för alla kanaler, men den har det för frontarna och sub (vilket räcker för många).

DAC:arna i 1802 fick fint omdöme i MoLT (var det 98% av Dianans prestanda?), medans 1907:ans DAC:ar tyvärr inte kommenterades alls när den testades. Speciellt synd eftersom de flesta LTS:are verkar använda sina receivers som DAC och försteg (och drivning till bakkanalerna), men det kanske är för jobbigt att testa precis allt.

För mig hade 1907 varit värd en femhundring extra alla dar i veckan. Du får ganska mycket extra för de pengarna, dock inget phonosteg och inte heller testade/kommenterade (av LTS) DAC:ar.

Bra att du säger det där med att 1802 saknar pre-out, för jag tror att jag vill gå längre än hemmabiorecieverns interna delningsfilter så småningom och då vill jag ju kunna utnyttja cr80/cr80s till fullo.

Phonosteg har jag redan separat, så det lät ju rätt så bra det där från dig med. Kan väl tänka mig att det finns fel och brister, kanske mer än i den testade 1802, men det kan ju duga tillsvidare i jakt på mer felfria modeller. Tackar för svaret.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2008-01-28 14:09

shifts skrev:
niklas skrev:1802 har inte pre-out för alla kanaler, men den har det för frontarna och sub (vilket räcker för många).

Bra att du säger det där med att 1802 saknar pre-out, för jag tror att jag vill gå längre än hemmabiorecieverns interna delningsfilter så småningom och då vill jag ju kunna utnyttja cr80/cr80s till fullo.

Huh? Läs igen, det står att 1802 har pre-out på frontar och LFE. För att kunna utnyttja cr80 är det väl bara det som behövs, eller har jag missat något?

Till bakkanaler och center (om du skall köra med det) räcker nog de inbyggda stegen fint.
SB3 - 208 - piP

[s]2910 - 1905 - cr8s - 2x208 - pi60 - pX-4[/s] i lager

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-01-28 14:15

Alltså, om inte 1907 skiljer sig från 1908, och du skaffar ett par PA-9 som slutsteg så har du ett fantastiskt ljud för en spottstyver. Skrattretande billigt. Du hamnar ju på 7500:- och kan slåss om titeln Mest ljud för pengarna.

Jag kör själv med kombon 1908 och PA-9. Det enda trista är att jag inte kan uppgradera (inte inom rimliga kostnadsgränser för att få lite mer effekt), bara nedgradera. Jag tillhör väl inte direkt dem som har varit helt oskeptisk till allt mässande om Denons och Sentecs förträfflighet men jag kan bara konstatera att "maffian" har rätt - det låter för jävla bra :)

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-28 14:28

mikke_musik skrev:
shifts skrev:

Huh? Läs igen, det står att 1802 har pre-out på frontar och LFE. För att kunna utnyttja cr80 är det väl bara det som behövs, eller har jag missat något?

Till bakkanaler och center (om du skall köra med det) räcker nog de inbyggda stegen fint.

Jag tycker ju att det står inte pre-out för alla kanaler visserligen. Jag förtydligade inte i mitt inlägg att det var vad jag menade, men tänkte att man kanske förstod det.

Jag behöver väl pre-out på samtliga kanaler för att få bästa användning av basmodulerna, no? Och eftersom delningsfiltren är tillför att få basmodulerna och toppssystem att integrera på bästa sätt så är det väl lämpligt om det är pre-out på samtliga kanaler? Jag kan i princip ingenting om flerkanal i nuläget, men det är vad jag tidigare fått mig itutat här.

Bakkanalerna tänkte jag driva med de inbyggda stegen, men köra med fantomcenter.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2008-01-28 15:38

shifts skrev:Jag behöver väl pre-out på samtliga kanaler för att få bästa användning av basmodulerna, no? Och eftersom delningsfiltren är tillför att få basmodulerna och toppssystem att integrera på bästa sätt så är det väl lämpligt om det är pre-out på samtliga kanaler? Jag kan i princip ingenting om flerkanal i nuläget, men det är vad jag tidigare fått mig itutat här.

Bakkanalerna tänkte jag driva med de inbyggda stegen, men köra med fantomcenter.

Nä, det externa delningsfiltret till basmodulerna kopplas in till main och LFE (sub) pre-out från hemmabioreceivern. Då kan du styra all bas till basmodulerna.

Jag fattar inte riktigt, frontarna och sub har pre-out på 1802, centern ska du inte köra och bakkanalerna ska du använda de inbyggda stegen till. Så vilka kanaler är det du tycker det fattas pre-out till?

Jag tror 1802 kan vad du vill göra, om den däremot är bättre än 1907 vet jag inte. Jag körde en 1905 så som jag tror du vill göra och det funkade bra.
SB3 - 208 - piP

[s]2910 - 1905 - cr8s - 2x208 - pi60 - pX-4[/s] i lager

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-28 15:38

shifts skrev:
mikke_musik skrev:
shifts skrev:

Jag tycker ju att det står inte pre-out för alla kanaler visserligen. Jag förtydligade inte i mitt inlägg att det var vad jag menade, men tänkte att man kanske förstod det.

Jag behöver väl pre-out på samtliga kanaler för att få bästa användning av basmodulerna, no? Och eftersom delningsfiltren är tillför att få basmodulerna och toppssystem att integrera på bästa sätt så är det väl lämpligt om det är pre-out på samtliga kanaler? Jag kan i princip ingenting om flerkanal i nuläget, men det är vad jag tidigare fått mig itutat här.

Ända orsaken till att ha pre-out är om man vill kunna använda externa slutsteg elller/och aktiva filter. Vilket man mycket sälla vill med surround eller centern, då dom interna slutstegen duger utmärkt till detta.
Själv valde jag 1802 just för den har bättre dac en någon av dom senare modellerna från Denon, vilket är trevligt när man tex vill koppla in datorn, digitalboxen spelkonsollen etc.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-28 16:00

mikke_musik skrev:
shifts skrev:Jag behöver väl pre-out på samtliga kanaler för att få bästa användning av basmodulerna, no? Och eftersom delningsfiltren är tillför att få basmodulerna och toppssystem att integrera på bästa sätt så är det väl lämpligt om det är pre-out på samtliga kanaler? Jag kan i princip ingenting om flerkanal i nuläget, men det är vad jag tidigare fått mig itutat här.

Nä, det externa delningsfiltret till basmodulerna kopplas in till main och LFE (sub) pre-out från hemmabioreceivern. Då kan du styra all bas till basmodulerna.

Jag fattar inte riktigt, frontarna och sub har pre-out på 1802, centern ska du inte köra och bakkanalerna ska du använda de inbyggda stegen till. Så vilka kanaler är det du tycker det fattas pre-out till?

Jag tror 1802 kan vad du vill göra, om den däremot är bättre än 1907 vet jag inte. Jag körde en 1905 så som jag tror du vill göra och det funkade bra.

Jaha, det är nog helt enkelt jag som inte riktigt fattat. Men finns det alltså ingen information i lågbasområdet för surroundkanalerna alls, som modulerna måste ta hand om?

När du säger det så där så låter det verkligen som om 1802 duger tillräckligt. Att det ska vara så sjukt komplicerat (för mig) att förstå haha. Det verkar helt omöjligt att få rätsida på det. Jag har kanske varit alldeles för otydlig när jag sagt vad jag vill ha för möjligheter tidigare när jag fått rekommendationen att välja en hemabioreceiver med pre-out på samtliga kanaler.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-01-28 16:26

shifts skrev:Jaha, det är nog helt enkelt jag som inte riktigt fattat. Men finns det alltså ingen information i lågbasområdet för surroundkanalerna alls, som modulerna måste ta hand om?

Jo, genom att du sätter bakkanalerna till "Small". Då skickas signaler under 80Hz till frontarna istället för bakkanalerna, som via pre-out går till delningsfiltret och därefter till det slutsteg som i sin tur driver dina basmoduler. Lätt som en plätt! :wink:

Nu är det väl kanske inte så ofta som bakkanalerna innehåller information under 80 Hz, men om de skulle göra det så brukar man vilja att basmodulerna/frontarna tar hand om dessa.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-01-28 16:48

Shifts, du behöver bara pre-out för samtliga kanaler om du ska köra med separata slutsteg för samtliga kanaler. Det skriver du ju ovan att du inte hade tänkt så därför räcker det med pre-out för frontar och sub.

Således uppfyller 1802 alla dina krav och är en erkänt bra maskin. Jag personligen tycker dock att den börjar bli smått omodern* och har världshistoriens mest användarovänliga fjärrkontroll. Dessutom innebär inte de uteblivna kommentarerna om de nyare modellernas DAC:ar per automatik att de är sämre. De kan ju faktiskt lika gärna vara bättre! :) Oavsett är det inga jätteskillnader vi pratar om.

Jag hade tidigare en 1802 som jag var mycket nöjd med, förutom fjärren. Har nu bytt till Pioneer 1015 och jag upplever, iofsig extremt subjektivt, att Pioneerens DAC:ar gör ett bättre jobb. Har inte kunnat skilja den från Pioneer 668, vilket jag tyckte mig kunna med 1802. For what its worth... (Använder inte Pioneerens inbyggda slutsteg eller filter).

* = 5.1 snarare än 7.1, klarar färre surroundformat, färre ingångar m.m. Plus för inbyggt phonosteg, men minus för fjärren.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-28 16:56

Det är mycket klargörande inlägg niklas, tack och djup bock. Tack även Alexi!

Det känns mycket bra att få än lite mer rätsida på det multikanala frågetecknet. Det verkar onekligen vara ett helt perfekt val för mig.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-01-28 17:02

Precis det är ju bara höger och vänster man behöver pre-out för när man ska koppla in filter och basmoduler (egentligen räcker ju sub-out när man inte ska ha externt delningsfilter). Alla andra kanaler kan man ju hantera i recievern genom att skicka all bas till h/v, dvs sätta dem som "small" eller stänga av dem.

Ska du skaffa surround shifts? :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-28 18:30

Martin skrev:Ska du skaffa surround shifts? :)

Ja, det har varit mitt avlägsna mål länge. Men det kommer nog vara enbart piP väldigt länge innan ändå skulle jag tro, kommer få ta uppgraderingarna lite pö om pö. Och först ut är ju dessutom enbart basmoduler. Ska försöka hålla kostnaden till den uppgraderingen till någon tusenlapp över 10000 kr, och då passar 1802 för 2000 kr väldigt bra in i den ramen ;)

Men rackarns vad jag går händelserna i förväg. Först skulle jag ju fixa mitt rum!

Fick ett välbetalt och "enkelt" extrajobb förra veckan, vilket kommer väl till pass (är åter i skolbänken efter fem års uppehåll). Jag går under lektionstid som resursperson och får betalt 120 kronor i timmen för det. Jag lägger alltså aldrig ner mer tid än jag ändå skulle vara i skolan. Sweet.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-01-28 18:45

Ja, det var ett bra jobb du hittat. :)

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-01-28 22:33

Ett litet förtydligande.....

min 1802 har pre out på

Front L, R samt Center och sub......... :roll: saknar alltså bara pre till bak-kanalerna.

Jag har dock bara behov av pre till frontarna.
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-01-30 21:21

Jag har Denon 1507, som är en snarlik konstruktion, utan preout, samma förstegskonstruktion som 1907- troligen samma dac inbyggd.
Med de fyra spelare jag provat att koppla dels digitalt ( optiskt ) dels analogt ( med de använda cd/dvdspelarnas inbyggda dacar ) har ljudet alltid hitills varit bättre med de inbyggda da-omvandlarna som finns i receivern.
Detta tolkar jag som att dacen i 1507/1907 innehåller en hög klass.

( dagens topp of the line dacar kostar ju en spottstyver numera ).

Edit: Likt 1907 har också 1507 en helt värdelös fjärrkontroll, där man blir utslängd ur vissa menyer om man inte skyndar sig- dessutom flera knapptryckningar, på samma knapp, för att komma till en viss inställning.
Här har Denon mycket att lära av sony.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-01-30 22:51

Martin skrev:Precis det är ju bara höger och vänster man behöver pre-out för när man ska koppla in filter och basmoduler (egentligen räcker ju sub-out när man inte ska ha externt delningsfilter). Alla andra kanaler kan man ju hantera i recievern genom att skicka all bas till h/v, dvs sätta dem som "small" eller stänga av dem.

Jag har ingen Denon utan Marantz men jag gissar att dom beter sig lika. Jag planerade att köra topparna med inbyggda slustegen filtrerade (80 Hz)neråt och ta ut Left+Right lågnivå och köra basEQ + delning uppåt separat. Men det sket sig eftersom L+R lågnivå skickar ut exakt samma signal som går till interna slustegn dvs sigalen är delad neråt. Altså blir det till att acceptera subutgången i mono utan möjlighet att påverka delningen eller att ha fler separata slusteg.
2 kanaler till basarna 2 kanaler till midbasarna + interna slutstegen över 800 Hz där midbasarna skall delas.

Om man har lämpliga toppar som faller vid 80 Hz naturligt med lämpligt Q tillsammans med inbyggda filtret (12 dB enligt THX) bör det bli rätt ok 24dB/oktav vid 80 Hz. Subfiltret skall visst vara på 24 dB/oktav enligt THX norm.

Kommer att börja med monobas via inbyggt LP subfilter.

Skall kontrollmäta inbyggda filtren och bygga midbaslådorna så att de rullar "rätt" i förhållande till subfiltret. Det tar mycket tid att vara noggran.

Hur delar ni topparna nedåt om ni kör L+R fullrange?
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2008-01-30 23:22

Jag har samma problem med min Denon 2807, trodde i min enfald att jag skulle kunna använda de inbyggda stegen med HP- filter till frontarna, och plocka ut lågnivåsignal via "Zone 2"till basmodulsteget. Fick det inte att funka varför jag plockar ut basen via subwooferutgången. Ytterligare ett irritationsmoment är att den automatiska inställningen ändrar brytfrekvenserna för filtren, och generellt "lever sitt eget liv".

Det hela slutade med att jag har köpt en Rotel 5x100 W som jag skall koppla via Sentec SC9 som jag har liggande. Kanske "kaffefiltret" kan göra tjänst framöver eller så får man köpa något färdigt.....

Sammanfattningsvis har jag köpt ett kompetent men DYRT försteg, där slutstegen endast används till bakkanalerna.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-01-30 23:50

oa51 skrev:Jag har samma problem med min Denon 2807, trodde i min enfald att jag skulle kunna använda de inbyggda stegen med HP- filter till frontarna, och plocka ut lågnivåsignal via "Zone 2"till basmodulsteget. Fick det inte att funka varför jag plockar ut basen via subwooferutgången. Ytterligare ett irritationsmoment är att den automatiska inställningen ändrar brytfrekvenserna för filtren, och generellt "lever sitt eget liv".

Det hela slutade med att jag har köpt en Rotel 5x100 W som jag skall koppla via Sentec SC9 som jag har liggande. Kanske "kaffefiltret" kan göra tjänst framöver eller så får man köpa något färdigt.....

Sammanfattningsvis har jag köpt ett kompetent men DYRT försteg, där slutstegen endast används till bakkanalerna.

Då är jag inte ensam om problemet. Jag behöver 250 W i 8 ohm eller egentligen 45 V för att driva basarna pga EQ under 50Hz. Det går att lösa med ett PA-steg. Till midbas behöver jag ca. 200 W. PA-steg tveksamt. HiFi-steg = Dyrt!!! :(

Jag provade också zon 2 lågnivå ut. Den signalen måste ju rimligtvis vara fullrange men jag fick det heller inte att funka. Manualer och menyer är fullkomligt obegripliga till min Marantz SR8001.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-01-31 00:49

chrisss skrev:
Martin skrev:Precis det är ju bara höger och vänster man behöver pre-out för när man ska koppla in filter och basmoduler (egentligen räcker ju sub-out när man inte ska ha externt delningsfilter). Alla andra kanaler kan man ju hantera i recievern genom att skicka all bas till h/v, dvs sätta dem som "small" eller stänga av dem.

Jag har ingen Denon utan Marantz men jag gissar att dom beter sig lika. Jag planerade att köra topparna med inbyggda slustegen filtrerade (80 Hz)neråt och ta ut Left+Right lågnivå och köra basEQ + delning uppåt separat. Men det sket sig eftersom L+R lågnivå skickar ut exakt samma signal som går till interna slustegn dvs sigalen är delad neråt. Altså blir det till att acceptera subutgången i mono utan möjlighet att påverka delningen eller att ha fler separata slusteg.
2 kanaler till basarna 2 kanaler till midbasarna + interna slutstegen över 800 Hz där midbasarna skall delas.

Om man har lämpliga toppar som faller vid 80 Hz naturligt med lämpligt Q tillsammans med inbyggda filtret (12 dB enligt THX) bör det bli rätt ok 24dB/oktav vid 80 Hz. Subfiltret skall visst vara på 24 dB/oktav enligt THX norm.

Kommer att börja med monobas via inbyggt LP subfilter.

Skall kontrollmäta inbyggda filtren och bygga midbaslådorna så att de rullar "rätt" i förhållande till subfiltret. Det tar mycket tid att vara noggran.

Hur delar ni topparna nedåt om ni kör L+R fullrange?
Ja, så är det ju. Antingen kör man pre-out L/R och komplett externt delningsfilter mellan frontar och bas + externa slutsteg till alla, eller så måste man använda sub-out och recieverns inbyggda filter och slutsteg till frontarna. Inga andra kombinationer funkar. Jo, möjligtvis extra extern filtrering av subben efter sub-out men det verkar onödigt.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-01-31 02:02

Richard skrev:Edit: Likt 1907 har också 1507 en helt värdelös fjärrkontroll, där man blir utslängd ur vissa menyer om man inte skyndar sig- dessutom flera knapptryckningar, på samma knapp, för att komma till en viss inställning.

Nu var det ju ioförsig 1802:ans fjärr jag kommenterade, men inte är det väl fjärrens fel att du blir utkastad ur menyerna för att du är för långsam? Sånt styrs nog av mjukvaran i receivern.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-01-31 10:19

niklas skrev:
Richard skrev:Edit: Likt 1907 har också 1507 en helt värdelös fjärrkontroll, där man blir utslängd ur vissa menyer om man inte skyndar sig- dessutom flera knapptryckningar, på samma knapp, för att komma till en viss inställning.

Nu var det ju ioförsig 1802:ans fjärr jag kommenterade, men inte är det väl fjärrens fel att du blir utkastad ur menyerna för att du är för långsam? Sånt styrs nog av mjukvaran i receivern.

Sant- men att ha undermenyer som innebär sju knapptryckning på samma knapp på fjärren, för att nå den inställning man vill ha, är knappast användarvänligt, tycker jag. Dessutom en lucka man måste öppna för att komma åt denna knapp.

H. Richard.

Återgå till Köpråd