Moderator: Redaktörer
JTarnstrom skrev:Tycker att det låter som ett mycket bra pris på 1907. Hade själv köpt den om jag inte hade haft så bråttom att lösa mina problem med en 1908. Ska du köra med externt slutsteg och enbart har modesta hembioambitioner så får du ju mer för pengarna om du lägger fliset på en 1907 plus slutsteg än om du köper en 38xx. Jag är jäkligt nöjd med min 1908 men jag tror inte att den är bättre än 1907 trots att den kostar nästan tre gånger så mycket som en beggad 1907.
Tärnström
niklas skrev:1802 har inte pre-out för alla kanaler, men den har det för frontarna och sub (vilket räcker för många).
DAC:arna i 1802 fick fint omdöme i MoLT (var det 98% av Dianans prestanda?), medans 1907:ans DAC:ar tyvärr inte kommenterades alls när den testades. Speciellt synd eftersom de flesta LTS:are verkar använda sina receivers som DAC och försteg (och drivning till bakkanalerna), men det kanske är för jobbigt att testa precis allt.
För mig hade 1907 varit värd en femhundring extra alla dar i veckan. Du får ganska mycket extra för de pengarna, dock inget phonosteg och inte heller testade/kommenterade (av LTS) DAC:ar.
shifts skrev:niklas skrev:1802 har inte pre-out för alla kanaler, men den har det för frontarna och sub (vilket räcker för många).
Bra att du säger det där med att 1802 saknar pre-out, för jag tror att jag vill gå längre än hemmabiorecieverns interna delningsfilter så småningom och då vill jag ju kunna utnyttja cr80/cr80s till fullo.
mikke_musik skrev:shifts skrev:niklas skrev:1802 har inte pre-out för alla kanaler, men den har det för frontarna och sub (vilket räcker för många).
Bra att du säger det där med att 1802 saknar pre-out, för jag tror att jag vill gå längre än hemmabiorecieverns interna delningsfilter så småningom och då vill jag ju kunna utnyttja cr80/cr80s till fullo.
Huh? Läs igen, det står att 1802 har pre-out på frontar och LFE. För att kunna utnyttja cr80 är det väl bara det som behövs, eller har jag missat något?
Till bakkanaler och center (om du skall köra med det) räcker nog de inbyggda stegen fint.
shifts skrev:Jag behöver väl pre-out på samtliga kanaler för att få bästa användning av basmodulerna, no? Och eftersom delningsfiltren är tillför att få basmodulerna och toppssystem att integrera på bästa sätt så är det väl lämpligt om det är pre-out på samtliga kanaler? Jag kan i princip ingenting om flerkanal i nuläget, men det är vad jag tidigare fått mig itutat här.
Bakkanalerna tänkte jag driva med de inbyggda stegen, men köra med fantomcenter.
Ända orsaken till att ha pre-out är om man vill kunna använda externa slutsteg elller/och aktiva filter. Vilket man mycket sälla vill med surround eller centern, då dom interna slutstegen duger utmärkt till detta.shifts skrev:mikke_musik skrev:shifts skrev:niklas skrev:1802 har inte pre-out för alla kanaler, men den har det för frontarna och sub (vilket räcker för många).
Huh? Läs igen, det står att 1802 har pre-out på frontar och LFE. För att kunna utnyttja cr80 är det väl bara det som behövs, eller har jag missat något?
Till bakkanaler och center (om du skall köra med det) räcker nog de inbyggda stegen fint.
Jag tycker ju att det står inte pre-out för alla kanaler visserligen. Jag förtydligade inte i mitt inlägg att det var vad jag menade, men tänkte att man kanske förstod det.
Jag behöver väl pre-out på samtliga kanaler för att få bästa användning av basmodulerna, no? Och eftersom delningsfiltren är tillför att få basmodulerna och toppssystem att integrera på bästa sätt så är det väl lämpligt om det är pre-out på samtliga kanaler? Jag kan i princip ingenting om flerkanal i nuläget, men det är vad jag tidigare fått mig itutat här.
Bakkanalerna tänkte jag driva med de inbyggda stegen, men köra med fantomcenter.
mikke_musik skrev:shifts skrev:Jag behöver väl pre-out på samtliga kanaler för att få bästa användning av basmodulerna, no? Och eftersom delningsfiltren är tillför att få basmodulerna och toppssystem att integrera på bästa sätt så är det väl lämpligt om det är pre-out på samtliga kanaler? Jag kan i princip ingenting om flerkanal i nuläget, men det är vad jag tidigare fått mig itutat här.
Nä, det externa delningsfiltret till basmodulerna kopplas in till main och LFE (sub) pre-out från hemmabioreceivern. Då kan du styra all bas till basmodulerna.
Jag fattar inte riktigt, frontarna och sub har pre-out på 1802, centern ska du inte köra och bakkanalerna ska du använda de inbyggda stegen till. Så vilka kanaler är det du tycker det fattas pre-out till?
Jag tror 1802 kan vad du vill göra, om den däremot är bättre än 1907 vet jag inte. Jag körde en 1905 så som jag tror du vill göra och det funkade bra.
shifts skrev:Jaha, det är nog helt enkelt jag som inte riktigt fattat. Men finns det alltså ingen information i lågbasområdet för surroundkanalerna alls, som modulerna måste ta hand om?
Martin skrev:Ska du skaffa surround shifts?
niklas skrev:1802 har inte pre-out för alla kanaler, men den har det för frontarna och sub (vilket räcker för många).
DAC:arna i 1802 fick fint omdöme i MoLT (var det 98% av Dianans prestanda?), medans 1907:ans DAC:ar tyvärr inte kommenterades alls när den testades. Speciellt synd eftersom de flesta LTS:are verkar använda sina receivers som DAC och försteg (och drivning till bakkanalerna), men det kanske är för jobbigt att testa precis allt.
För mig hade 1907 varit värd en femhundring extra alla dar i veckan. Du får ganska mycket extra för de pengarna, dock inget phonosteg och inte heller testade/kommenterade (av LTS) DAC:ar.
Martin skrev:Precis det är ju bara höger och vänster man behöver pre-out för när man ska koppla in filter och basmoduler (egentligen räcker ju sub-out när man inte ska ha externt delningsfilter). Alla andra kanaler kan man ju hantera i recievern genom att skicka all bas till h/v, dvs sätta dem som "small" eller stänga av dem.
Ska du skaffa surround shifts?
oa51 skrev:Jag har samma problem med min Denon 2807, trodde i min enfald att jag skulle kunna använda de inbyggda stegen med HP- filter till frontarna, och plocka ut lågnivåsignal via "Zone 2"till basmodulsteget. Fick det inte att funka varför jag plockar ut basen via subwooferutgången. Ytterligare ett irritationsmoment är att den automatiska inställningen ändrar brytfrekvenserna för filtren, och generellt "lever sitt eget liv".
Det hela slutade med att jag har köpt en Rotel 5x100 W som jag skall koppla via Sentec SC9 som jag har liggande. Kanske "kaffefiltret" kan göra tjänst framöver eller så får man köpa något färdigt.....
Sammanfattningsvis har jag köpt ett kompetent men DYRT försteg, där slutstegen endast används till bakkanalerna.
Ja, så är det ju. Antingen kör man pre-out L/R och komplett externt delningsfilter mellan frontar och bas + externa slutsteg till alla, eller så måste man använda sub-out och recieverns inbyggda filter och slutsteg till frontarna. Inga andra kombinationer funkar. Jo, möjligtvis extra extern filtrering av subben efter sub-out men det verkar onödigt.chrisss skrev:Martin skrev:Precis det är ju bara höger och vänster man behöver pre-out för när man ska koppla in filter och basmoduler (egentligen räcker ju sub-out när man inte ska ha externt delningsfilter). Alla andra kanaler kan man ju hantera i recievern genom att skicka all bas till h/v, dvs sätta dem som "small" eller stänga av dem.
Ska du skaffa surround shifts?
Jag har ingen Denon utan Marantz men jag gissar att dom beter sig lika. Jag planerade att köra topparna med inbyggda slustegen filtrerade (80 Hz)neråt och ta ut Left+Right lågnivå och köra basEQ + delning uppåt separat. Men det sket sig eftersom L+R lågnivå skickar ut exakt samma signal som går till interna slustegn dvs sigalen är delad neråt. Altså blir det till att acceptera subutgången i mono utan möjlighet att påverka delningen eller att ha fler separata slusteg.
2 kanaler till basarna 2 kanaler till midbasarna + interna slutstegen över 800 Hz där midbasarna skall delas.
Om man har lämpliga toppar som faller vid 80 Hz naturligt med lämpligt Q tillsammans med inbyggda filtret (12 dB enligt THX) bör det bli rätt ok 24dB/oktav vid 80 Hz. Subfiltret skall visst vara på 24 dB/oktav enligt THX norm.
Kommer att börja med monobas via inbyggt LP subfilter.
Skall kontrollmäta inbyggda filtren och bygga midbaslådorna så att de rullar "rätt" i förhållande till subfiltret. Det tar mycket tid att vara noggran.
Hur delar ni topparna nedåt om ni kör L+R fullrange?
Richard skrev:Edit: Likt 1907 har också 1507 en helt värdelös fjärrkontroll, där man blir utslängd ur vissa menyer om man inte skyndar sig- dessutom flera knapptryckningar, på samma knapp, för att komma till en viss inställning.
Här har Denon mycket att lära av sony.
niklas skrev:Richard skrev:Edit: Likt 1907 har också 1507 en helt värdelös fjärrkontroll, där man blir utslängd ur vissa menyer om man inte skyndar sig- dessutom flera knapptryckningar, på samma knapp, för att komma till en viss inställning.
Här har Denon mycket att lära av sony.
Nu var det ju ioförsig 1802:ans fjärr jag kommenterade, men inte är det väl fjärrens fel att du blir utkastad ur menyerna för att du är för långsam? Sånt styrs nog av mjukvaran i receivern.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster