Bilder på vackra vintage prylar ni har!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2008-01-17 15:56

BildSansui 881

Har bytat ut min gamla NAD312 över vintern till fördel för denna. Man ska ju har sommar och vinter förstärkare för det hörde jag på radion. Tog bilden utan blixt för att få fram de mysiga färgerna ifrån ljuset.
Hör ingen skillnad i ljudet alls. De måste vara oerhört transparanta bägge två :wink: . Enda felet är att radion inte funkar.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-17 16:41

Den var vacker, är svag för den epokens design.

Power Output: 60 Watts per channel RMS into 8 ohms
Power Band: 20 to 20,000Hz
Total Harmonic Distortion: <0.3%
Frequency Response: 10 to 30,000Hz +/- 1.0dB

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-01-17 20:41

mapem skrev:Fördelar: Låter mycket bra, bra FM-radiodel med stationsratt och sex förval. Gediget byggd med träkabinett, mitt ex är vitlackat, men den fanns i t ex palisander. Tandberg gjorde mycket fina saker.

Nackdelar: något effektsvag (2x20W/4 ohm, 2x15W/8ohm), "smäller" när man byter källa eller förinställt radioprogram, fjuttiga DIN-kontakter på högtalarutgångarna (och på alla ingångar f ö, men det är en inte lika stor nackdel)

Ja, jag håller med dig. Återgivningen är mjuk och fin och "rör-aktig".
2 x 20 W har jag inga probelm med. Just nu har jag min TR 200 kopplad till ett par Luxor 8071 Transmissionline och de är lättdrivna.
Att det smäller beror nog på slitna omkopplare. Omkopplarna på mitt ex har lite svårt att stanna i intryckt läge. Men, men... Apparaten är ju trots allt runt 35 år gammal.
Kul med vitlackad modell. Sådan har jag aldrig sett förut. Ovanlig? Den fanns också i teak, palisander, valnöt, ek eller björk. De två sista träslagen var ovanliga. Jag har haft ett ex i ek men mitt nuvarande är i palisander.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-18 09:38

Kjell_Kranzberg skrev:
mapem skrev:Fördelar: Låter mycket bra, bra FM-radiodel med stationsratt och sex förval. Gediget byggd med träkabinett, mitt ex är vitlackat, men den fanns i t ex palisander. Tandberg gjorde mycket fina saker.

Nackdelar: något effektsvag (2x20W/4 ohm, 2x15W/8ohm), "smäller" när man byter källa eller förinställt radioprogram, fjuttiga DIN-kontakter på högtalarutgångarna (och på alla ingångar f ö, men det är en inte lika stor nackdel)

Ja, jag håller med dig. Återgivningen är mjuk och fin och "rör-aktig".
2 x 20 W har jag inga probelm med. Just nu har jag min TR 200 kopplad till ett par Luxor 8071 Transmissionline och de är lättdrivna.
Att det smäller beror nog på slitna omkopplare. Omkopplarna på mitt ex har lite svårt att stanna i intryckt läge. Men, men... Apparaten är ju trots allt runt 35 år gammal.
Kul med vitlackad modell. Sådan har jag aldrig sett förut. Ovanlig? Den fanns också i teak, palisander, valnöt, ek eller björk. De två sista träslagen var ovanliga. Jag har haft ett ex i ek men mitt nuvarande är i palisander.

Jo den har en naturlig "värme" som inte utesluter detaljer. Högtalarna på landet är lättdrivna så dem är det inget problem med, men jag tror inte den skulle klara mina ganska trögdrivna Neat Petite hemma i stan. Knappt att min nait 3 räcker till för dem. Jag vet inte exakt vilken Tandberg-modell jag har i källaren (arvegods som jag inte inspekterat riktigt ännu), men den kan vara på 2x35W och i så fall ska jag testa den mot naiten. Det kan bli spännande.

Användarvisningsbild
znus

Inläggav znus » 2008-01-20 23:17

Äntligen klart!

Luxor 8071 Transmissionline och Nikko Alpha II & Beta II, efter större renovering hos en örebroare med elektronikkunskaper av det värre slaget :)

Försteget är provisoriskt upplyft på biltemas högtalarspikes, för att slutsteget inte ska värma sönder det på en gång. Ska väl bygga några tjusiga kabinett i trä vad det lider.

Cd-spelaren är egentligen alldeles för ny i dessa sammanhang men för de som undrar är det en Jungson Moon Harbor.

Bild

Bild

/Andreas

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-01-20 23:39

Stiligt!
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-20 23:45

znus, ovanligt snyggt hur inredningen passar till delarna på nåt sätt, gärna närbilder på Nikko-delarna och VU(?)-mätarna :)

Användarvisningsbild
znus

Inläggav znus » 2008-01-21 00:12

phloam, håll till godo :) :

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Andreas

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-01-21 07:51

:)
Ja du, Znus (Andreas); stilig uppställning du har.
Det enda vi nu vill veta är hur det låter...

Luxorhögtalarna är snygga; är de bestyckade med originalelement rakt över?

M v h

Användarvisningsbild
znus

Inläggav znus » 2008-01-21 23:24

Kjell_Kranzberg skrev::)
Ja du, Znus (Andreas); stilig uppställning du har.
Det enda vi nu vill veta är hur det låter...

Luxorhögtalarna är snygga; är de bestyckade med originalelement rakt över?

M v h

Jag tycker det låter väldigt bra. Nikkogrejorna låter väldigt neutrala.....men jag vet inte om jag ens ska uttala mig eftersom de enda referenser jag har är:

1. Min första förstärkare någonsin, en JVC AX-311 Dynamic Super-A (:D )

2. Min andra förstärkare någonsin, en hemmabioklump vid namn Yamaha DSP-A1.

3. Den feta svarta kombinationen Pioneer C-90, M90 och PD-91.

Så, jag är nog inte rätt person att rescensera, haha. Jag erkänner glatt att jag är värdelös på att höra hur elektronik låter. Det lämnar jag åt eliten. JVC'n kommer dock följa mig in i graven. Den är underbar. Yamahan var det ett jäkla drag i. Den sålde jag efter TV:n pajade och därmed var det lite onödigt med DD/DTS, 2 subutgångar och 1 miljard andra anslutningar om man ville lyssna på cd-skivor. Har ingen ny TV ännu och detta hände för snart 3½ år sedan. Pioneerstapeln var också trevlig men jag upplevde den som mörk/dov. Det kan ju iofs lika gärna ha berott på cd-spelaren, eller rummet, eller 10 andra grejor.....eller det faktum att de var svarta och synintrycket lurade öronen. Väldigt vackra saker dock... och jag tog inte en enda bild på dem :oops:

Luxorhögtalarna har dina aludiskanter, annars är de orginal. Och med dessa högtalare kan jag inte vara annat är supernöjd. Här hör man ju mer omedelbart och tydligt om det är bra eller dåligt (jämfört med exempelvis en förförstärkare). Jag upplever ljudet som väldigt öronvänligt och följsamt, så 8071:orna kommer troligtvis följa med JVC'n :)

/A

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-01-22 07:22

[quote="znusLuxorhögtalarna har dina aludiskanter, annars är de orginal. Och med dessa högtalare kan jag inte vara annat är supernöjd.
/A[/quote]

Mina aludiskanter...
Det är han i Kumla, Thomas någonting, som renoverat dina 8071:or alltså.
Då kommer väl mellanregistren från mig, de också. Jag vill minnas att jag sålde ett par sådana till honom. Men jag kan minnas fel. Jag har sålt en del, både diskanter och mellanregister till olika folk...
Frågan är om inte basarna kommer härifrån de också. Han köpte ett par nykantade basar av mig, förra året.
Men han kan ju ha monterat mellanregister och basar i andra luxorlådor...
M v h

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-22 15:38

Pioneer SX-424 driver ett par Beovox 1000 i sovrummet.
Duger fint att vakna till på mornarna.
Bild
Någon som känner igen volymratten i mitten?
Senast redigerad av Ragnwald 2008-01-22 15:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-22 15:41

I dotterns rum spelar EPS-högtalare, drivna av en Sonab (Yamaha) R-7000. Låter väldans bra.
Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-01-24 00:53

Här är min Pioneer SX-650 som jag köpte för någon vecka sedan. I bakgrunden skymtar en av paret OA5.2 i jakaranda som också inhandlades för inte så längesen.

Bild
Senast redigerad av Fjonkalicious 2008-01-29 12:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-24 12:34

Fjonkalicious fin bild, men du kan inte tänka dig att minska ner den lite, så ser man ännu bättre. :wink:

Edit. He he, men nu blev den väll aningen liten.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-01-26 02:44

Orkade inte för tillfället att plocka in den och förminska den i PS så jag tog någon miniatyr som finns från det där stället jag laddar upp bilder på. Får ordna det sen :-) Skall ta fler bilder sen, köpte en Luxman R-1050 för någon dag sen, men det var ojordad kontakt och jag hade ingen liggandes hemma och det är ju inte så kul utan ljus kan jag tycka.

Dum som jag var så förstod jag inte att det inte bara är Hifi-grejorna som är vintage i denna avdelningen ... *host host* :roll:

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2008-01-26 10:25

Mycket snygga grejor här!

Har varit en del Luxortrådar i avdelningen och nu förstår jag varför. De där Luxor 8071 var skitsnygga.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-27 03:00

Fjonkalicious skrev:Dum som jag var så förstod jag inte att det inte bara är Hifi-grejorna som är vintage i denna avdelningen ... *host host* :roll:

Ehh.... vad menar du egentligen ???

Här presenterar vi produkter som ligger till grund för allt vad hifi heter. 8)

Reta inte upp mig, jag bara varnar dig, jag vet var du bor. :twisted:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-01-27 21:52

Ragnwald skrev:
Fjonkalicious skrev:Dum som jag var så förstod jag inte att det inte bara är Hifi-grejorna som är vintage i denna avdelningen ... *host host* :roll:

Ehh.... vad menar du egentligen ???

Här presenterar vi produkter som ligger till grund för allt vad hifi heter. 8)

Reta inte upp mig, jag bara varnar dig, jag vet var du bor. :twisted:

Det jag lite skämtsamt försökte säga var att det krävs ingen jätteskärm eller jätteupplösning för att kunna se bilden som den var presenterad från början? Men jag ändrade ju den direkt efter önskemål.

Jag har inte på något som helst vis haft för avsikt att reta upp dig eller någon annan på detta forum. Tvärtom tycker jag att din sista kommentar är fullkomligt onödig och hotfull... Vad menar du med det egentligen? :(

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-01-27 22:44

Ragnwald skrev:Reta inte upp mig, jag bara varnar dig, jag vet var du bor. :twisted:

Ja, jag håller med Fjonkalicious...

Sådana kommentarer ska vi inte ha här.

Eller är det sådana friheter man kan ta sig när man ligger på en bra bit över tusen gjorda inlägg...

Här ska tydligen vi som är "nya" hålla oss på mattan och inte skämta med de som har varit här länge. :?

Sorgligt nog råkade jag ut för något liknande i en av de andra vintage-trådarna; där en av de gamla och erfarna helt frankt förklarade att det mesta av det "vi" kallar vintage, bara är gammalt skräp. Förståndigt nog kom några andra och rättade upp diskussionen.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-01-27 22:53

Får jag föreslå att Fjonkalicious tar detta via PM till Ragnwald från och med nu? Jag tycker dock det är helt OK att när frågan är utredd att man kan lägga till/ändra i någon post som berör detta i tråden (t.e.x. ett förtydligande på vad man menade)

Anledning: jag vill att tråden skall innhålla bilder och snack om medlemmars vintage prylar, OK?

Observera att detta är ett förslag (inget annat) från mig som trådskapare, det är inte min mening att leka hobby-moderator.

Edit: tagit bort ett "inte" som gjorde det hela obegripligt :oops:

//DC

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-28 13:47

Hej.

Jag började med dåliga mobiltelefonbilder (tagna med en Sony Ericsson P1i) på prylarna på landet längre upp i tråden.

Här kommer nu några bilder på vad jag har hemma i stan, både sånt som används och sånt som står nere i källaren. De är tagna med min KonicaMinolta A200.

Bild

En Tandberg Sölvsuper 11-73, som ägts av mina föräldrar. 2x20W i 4 ohm, antagligen samma förstärkare som i den TR 200 vi har på landet. TR 200 har bara FM-band medan Sölvsupern dessutom har LV, MV och KV.

Den står ovanpå min allra första stereoförstärkare, en Lenco ST 3000, som är på 2x15W.

Bild

Ett par V-1-or, lite skamfilade, också från mina föräldrar.

Det var källarfynden. Här är det som jag använder i dag.

Först en bild på alltihopa.

Bild

Uppifrån och ner en Thorens TD 150, en Arcam tuner, Naim CD3 och Nait3 samt längst ner en Technics M-65. Skivspelaren och kassettdäcket är klart vintage medan Naimapparaterna i klassiskt olive-uförande blir det om några år och tunern är några år gammal bara.

Bild

TD 150 MkII med Tandberg-logga.

Bild

Armen TP 13A i närbild, "kularmen", anses av en del vara lika bra som modernare armar.

Bild

Shure M-75, klassisk pickup

Bild

Till slut, kassettdäcket Technics M-65, byggt som en tank, mycket bra ljud för att vara kassettdäck. Det är laddat med en P2-inspelning av Trollflöjten från Folkoperan för många år sen, en inspelning som fortfarande ger mig musikalisk och dramatisk glädje.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-28 13:48

Ragnwald skrev:Reta inte upp mig, jag bara varnar dig, jag vet var du bor. :twisted:

Observera att det sitter en "twisted" smiley ( :twisted: ) vilket indikerar att denne naturligtvis skämtar/inte menar allvar. Lite "mhuahahaha!" typ.

En sån här: :evil: hade betytt allvar s.a.s.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-28 22:48

Sorry Fjonkalicious, det var menat som ett skämt, men när jag ser det så här efteråt, så blev det plumpt och trist.
Ber om ursäkt. :oops:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-29 12:06

Tycker det var väldigt uppenbart att det var ett skämt. Men det hela aktualiserar diskussionen om vad de olika smileysarna betyder egentligen.

Jag har fram till nu trott att det är rätt entydligt (med ett enda undantag; :P tycks vissa anse är "blä på dig", medan jag tycker att den säger "I liiike!", tungan ut kan ju vara både "lipa åt" och "dräggla efter") men nu inser jag att det finns dom som uppfattar :twisted: som hotfull. :o

Själv uppfattar jag den som skurkskratt-komisk "he-he-he...", och endast användbar på skoj.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2008-01-29 12:14

Znus: Så jäkla snyggt :P

Men varför sålde du dessa sötnosar??

3. Den feta svarta kombinationen Pioneer C-90, M90 och PD-91

Så vackra och så väljudande som jag tyckte att dom var när det begav sig. Synd att jag drabbades av Linniatus sektus i hypofysen och var blind och tondöv i 10år...... :roll:
Annars hade jag köpt Pioneerprylarna istället, haft pengar över och grejerna kvar ännu !!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-01-29 12:15

Helt klart har det varit ett missförstånd. Jag har bett om ursäkt till Ragnwald för mitt misstag via PM. Nu tycker jag att det är dags att vi släpper detta och matar in lite bilder istället, vilket tråden är till för.

Luxman R-1050 (svart):

Bild

Gälls denna? JVC JR-S201:

Bild

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-29 13:32

Lite fler bilder att komplettera dem som finns en bit längre upp. Dessa är lite äldre och tagna med en Canon Digital Ixus 300, som inte har så bra närgräns.....

Bild

Luckan på kassettdäcket. Mycket smidig rörelse.

Bild

Reglage på kassettdäcket.

Bild

Vintage och non-vintage i samverkan.

Bild

Allt står i ett vintage-skåp...

Bild

...i ett vintage-rum. Skivspelaren i skåpet är inte den jag har nu. Här syns också högtalarna, Neat Petite III.

Användarvisningsbild
Ponuts

Inläggav Ponuts » 2008-01-29 22:45

Har ingen bild men här kommer en länk på ett steg jag fick av min far.
skitlånglänk som blev kortare av antilånglänkarmaffian [slrt]

Dynaco ST-400

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-01-29 22:56

Hjälper Ponuts lite på vägen:

Bild

Välkommen hit!

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi