Moderator: Redaktörer
mapem skrev:Så länge folk har vinyskivor måste de ha spelare att spela av dem på. Men det gäller nog bara dem som är särskilt musik- och ljudintresserade. Vid en enkel survey i bekantskapskretsen visade det sig att de flesta sedan länge gjort sig av med sina vinylspelare. Men några få har behållit dem och någon t o m uppgraderat sin.
Almen skrev:Så länge skivbolag och artister envisas med att släppa finare mastringar på vinyl, så...*mutter mutter*
petersteindl skrev:Jag tror att de flesta digitala återgivningsapparater som tillverkas och har tillverkats är under all kritik. De är helt enkelt för usla och just därför är människan inte intresserad av dessa utan söker vidare tills de funnit. Inga av dessa apparater låter i närheten av ett live framförande och så länge som det så är förblir strömningarna olika och många. Det bör påpekas att hela avspelningskedjan bör klara detta d v s även högtalarna som jag anser vara den svagaste länken.
lech skrev:Knappast förvånande eller hur?
Jag gick in i de flesta rum och kunde konstatera att mässan påminde om mina gamla mässor på början av 80-talet med rör o vinyl. Jag tror mer än 50 % år 2008 demade med gammaldags ljud.
MVH
Lech![]()
mats skrev:lech skrev:Knappast förvånande eller hur?
Jag gick in i de flesta rum och kunde konstatera att mässan påminde om mina gamla mässor på början av 80-talet med rör o vinyl. Jag tror mer än 50 % år 2008 demade med gammaldags ljud.
MVH
Lech![]()
Ja folk väljer det sämre formatet. Håller med dig Lech det är för sorgligt.
Vovven skrev:mats skrev:lech skrev:Knappast förvånande eller hur?
MVH
Lech![]()
Ja folk väljer det sämre formatet. Håller med dig Lech det är för sorgligt.
Vad då sämre!
I vilket avseende är vinylformatet sämre än något annat media?
petersteindl skrev:Som jag tolkar dig så anser du att felet ligger redan i mjukvaran medans hårdvarans fel äro försumbara om man selekterar bort de dåliga apparaterna.
petersteindl skrev:Det skulle betyda att den mjukvara som inte är söndermastrad och är ok tillsammans med hyfsade apparater återger ljudet på ett sådant sätt att man ej lyssningsmässigt kan detektera att man befinner sig hemma i sitt eget lyssningsrum utan man kan bara höra att man befinner sig live på konserten? D v s absolut live upplevelse hemma. Om det är detta man strävar efter förstås. Kan du ge nåt exempel på en återgivning som satisfierar detta? Jag har själv aldrig hört något sådant men jag tror att det går att till en inte alltför dyr peng att åstadkomma med många av dagens befintliga inspelningar.
petersteindl skrev:Vore tacksam för några exempel på bättre mastrad vinyl än sin motsvarighet på CD. Mig veterligen är återutgivningen av gamla inspelningar på CD ganska stor d v s betydligt större än på vinyl. Jag har inte sett någon sådan vinyl på butikerna runtomkring som säljer CD skivor. Var hittar jag dessa vinylskivor. Finns dessa på NK eller Åhléns eller på Megastore. ICA maxi i Nacka har inga remastrade vinylskivor![]()
petersteindl skrev:Tror du att industrin inom Consumer Electronics rättar sig efter audiofiler? Inte om dom är få. Om du inte tror så, varför gör industrin då alla dessa nya vinylspelare om det inte vore så att den faktiska kundkretsen sträcker sig utanför audiofilkretsen?
petersteindl skrev:Jag bedömer det såsom att det är denna frågeställning som är den intressanta. Det bedöms alltså som en större marknad för vinyl än för DVD audio och SACD. Hur stor är egentligen marknaden?
petersteindl skrev:Om det är på detta sätt att vinylen kommer tillbaks så har ju den "digitala" marknaden inte lyckats med sina nya format, anser jag.
petersteindl skrev:Det skulle betyda att den mjukvara som inte är söndermastrad och är ok tillsammans med hyfsade apparater återger ljudet på ett sådant sätt att man ej lyssningsmässigt kan detektera att man befinner sig hemma i sitt eget lyssningsrum utan man kan bara höra att man befinner sig live på konserten?
petersteindl skrev:Vore tacksam för några exempel på bättre mastrad vinyl än sin motsvarighet på CD.
petersteindl skrev:
Är jag ensam på faktiskt om att vilja ha ett betydligt bättre ljud än vad som idag bjuds ut av high end marknaden? I så fall är det förfärligt ställt inom audiofilkretsen på faktiskt.
Vee-Eight skrev:Max:
Huvvet på spiken! Därför söker jag en cd med puck alt toppmatning. Just pga pillet.
Magnuz skrev:phloam skrev:Om inte ens en majoritet av alla här gör det, hur ser det då ut i samhället i övrigt?
Man laddar andras rippar.
Magnuz skrev:phloam skrev:Jo men de sitter ju i pc'n och kopieras möjligen till ipoden.
Ja och var tror du man spelar dem?
Liten undran bara. Om nu inte digitala apparater kommer i närheten av live-känslan (men att vissa analoga gör det, dock med andra tillkortakommanden om jag förstått dig rätt) hur kommer det sig att du anser högtalaren vara den svagaste länken trots att den med rätt utrustning framför kan spela "live"
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster