Är vinyl-spelaren snart dödsdömd ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ja, nätverksspelare kommer att råda i framtiden
23
19%
Nej, vinylspelare kommer att finnas kvar
101
81%

Antal röster : 124

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-01-29 14:05

Vinyl-skivspelaren var dödsdömd när CD-mediat slog igenom.
Vore intressant att höra hur intresset ser ut för vinylspelare idag.
Man får ju intryck att de är en växande marknad för vinyler, se t ex på Ortofon som släpper en ny serie pick-uper, eller utbudet av RIAA-steg
eller på alla audiomässor där det formligen vimlar av skivspelare.

Motivera gärna.
Senast redigerad av Vovven 2008-01-29 16:01, redigerad totalt 1 gång.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-29 14:14

Så länge folk har vinyskivor måste de ha spelare att spela av dem på. Men det gäller nog bara dem som är särskilt musik- och ljudintresserade. Vid en enkel survey i bekantskapskretsen visade det sig att de flesta sedan länge gjort sig av med sina vinylspelare. Men några få har behållit dem och någon t o m uppgraderat sin.

De som inte har vinyl söndrfaller i sin tur i två grupper 1) de som använder CD-spelare, företrädesvis gubbar och tanter i min ålder; 2) de som tankar av från nätet och använder mp3-spelare, förträdesvis yngre typer.

Sen finns 3) en tredje yngre kategori som visserligen oftast lyssnar på mp3-filer, men som har ett genuint musikintresse och behöver såväl cd- som vinylspelare för att tillfredsställa detta. Såna där som går i seconhandbutiker och botaniserar bland klassiska vinyler.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-29 17:55

mapem skrev:Så länge folk har vinyskivor måste de ha spelare att spela av dem på. Men det gäller nog bara dem som är särskilt musik- och ljudintresserade. Vid en enkel survey i bekantskapskretsen visade det sig att de flesta sedan länge gjort sig av med sina vinylspelare. Men några få har behållit dem och någon t o m uppgraderat sin.

Du sa det så bra att jag snor det rakt av. :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-29 18:10

Så länge skivbolag och artister envisas med att släppa finare mastringar på vinyl, så... :evil: *mutter mutter*
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-01-29 18:54

Almen skrev:Så länge skivbolag och artister envisas med att släppa finare mastringar på vinyl, så... :evil: *mutter mutter*

Så länge bolagen släpper bättre mastringar på ett tekniskt sämre format så köper jag inte något av dom. Det blir nedladdning istället. Har man en bra vinyl-master kunde man väl släppa den på CD också, kan man tycka. Men troligen finns ingen marknad för det, eftersom många audiofiler fortfarande hellre kör med vinyl, och sannolikt kommer att fortsätta med det i många år framåt. Dom som vill ha bra inspelningar på CD får leta i begagnat hyllan från 80 och i viss mån 90-talet.

Jodå, jag har en vinylsvarav jag också. Men köper inte något nytt, bara begagnade skivor. Skulle jag köpa nytt så blir det 12or med någon skum jazz som ändå bara kommer ut på 12a.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-01-29 20:25

På CES mässan januari 2008 i Las Vegas var vinylen på stark framåtmarsch.

Var och varannan demade på vinyl. Även starka fästen för CD hade nya vinylspelare att visa upp i sitt nya sortiment. Rörförstärkare fanns det i mängd. Jag gick in i de flesta rum och kunde konstatera att mässan påminde om mina gamla mässor på början av 80-talet med rör o vinyl. Jag tror mer än 50 % år 2008 demade med gammaldags ljud.

År 2001 till 2003 var det på CES multikanal, digital o kombination ljud o bild som gällde med massor av effekter låtandes från alla håll o kanter, även hos var och varannan monter hos High-End folket. Detta har idag helt försvunnit. Multikanal är helt borta från musikavspelningens domäner. Egentligen ganska tragiskt eftersom det är enda vägen mot ett återgivet Live framförande hemma om det är livekänsla man vill uppnå. Dock har gängse teknik i multikanal missuppfattat sin situation fullständigt och på ett förödande sätt lagt krokben på sig själv genom att göra gycklarmarknad av ett nytt seriöst och intressant medium. Det är faktiskt så att projektorernas marknad nästan var noll på mässan. Jag kan inte påminna mig om att det visades en action någonstans med släckt ljus. Kanske fanns det nån som demade så men jag såg ingen.

För mig är det inte helt ofattbart, även om det så borde vara, att se alla dessa nyutvecklade skivspelare, tonarmar och pickuper och RIAA-steg men det var ett faktum.

Den största frågan som jag frågar mig är: Varför är det så?

Är det nostalgi som företagen visar upp? Mitt svar är definitivt NEJ! Det finns inget utrymme för nostalgi på CES. Jag garanterar. Det kostar för mycket att ställa ut där.

Visar man upp nya vinylspelare enkom för att det är roligt och man är inte intresserad av att sälja produkter? Mitt svar är NEJ!

Visar man upp nya vinylspelare enkom för att det INTE finns någon efterfrågan och därmed vill man förlora så mycket pengar som möjligt med att tillverka och visa på mässa och därmed framstå som knasig? Mitt svar är NEJ!

Är det för att man tycker vinyl har enklare handhavande än CD? Mitt svar är NEJ!

Mitt svar är: Efterfrågan har dramatiskt ökat därför att kunderna av någon anledning faktiskt är beredda att köpa nyutvecklade och dyra vinylspelare och även nya billiga skivspelare och att efterfrågan har passerat den gräns då företagen måste ge upp o följa med strömningarna på marknaden för att inte tappa kunder.

Varför vill kunderna köpa vinyl?

Är det för att man tycker CD låter bättre än vinyl och därför självmant väljer att köpa en skivspelare för en massa pengar för att få sämre ljud? Mitt svar är NEJ!
Är det för att alla människor har så mycket pengar över att man inte vet var man skall göra av dom så man kan lika gärna köpa en vinylspelare? Mitt svar är NEJ!
Är det för att man tröttnat på fjärrkontroller och lätt handhavande eller för att man tycker att fjärrkontroller innebär svårt handhavande? Mitt svar är NEJ!
Är det just för att man behöver något att fyll tomrummet i hyllan med? Mitt svar är NEJ!
Är det för att utbudet på vinyl är mycket större än utbudet på CD i butikerna? Mitt svar är NEJ!
Är det för att man inte tänkt använda skivspelaren? Mitt svar är NEJ! Skivspelaren köps för att användas.

Varför vill man använda skivspelare då man har en massa CD skivor, då utbudet av vinyl är obefintligt i butikerna, då handhavandet är uselt, då det bara kostar en massa extrapengar, då det är lätt för pickuper o skivor att gå sönder, då det sprakar o knastrar och har begränsad livslängd, då det kräver skötsel?
Kan det ha något med ljudet att göra? Är det sämre ljud man vill ha och betala för? Är det likadant ljud man vill ha? Är det bättre ljud man vill ha? Bättre eller likadant än vaddå? Bättre än CD, MP3, Radio, DVD, osv.

Skulle man köpa vinyl om man var helt nöjd med de nya medierna som t ex CD? Söker man nånting som det nya inte har uppfyllt? Branschen har de fakto skrotat DVD-Audio och SACD till förmån för vinyl. Det ni!

Personligen tror jag att det nya digitala ljudet har kapitalt misslyckats med att tillmötesgå kraven hos konsumenten och att vinylefterfrågan är ett yttrande av missnöje med det nya digitala ljudet.

Själv anser jag att det nya digitala ljudet är helt överlägset så länge man ligger på dess teoretiska övre limit. Bertil Alving har spelat in digitalt o analogt parallellt och det analoga från Nagran eller Revoxen hade inte en chans mot hans gamla F1. Redan på initialanförandet då Bertil säger ”tagning ett” eller ”tagning två” så är Bertils röst redan förvrängd via den analoga mastern. Jag skojar inte. Det är svårt för Bertil att veta hur sin egen röst låter så Bertil får lyssna på musikerna. Jag behöver bara be Bertil prata så har jag en bra referens :-) Det bör nämnas att detta även gäller vid avspelning på minus 60 dB via båda medierna! Det räcker för mig för att slänga det analoga i soptunnan. Personligen är jag helt övertygad om att det är bara via det digitala mediet som det går att komma vidare mot det mål som jag vill uppnå.

I klartext betyder det att nuvarande tillverkare i den digitala industrin av avspelningsutrusting har kapitalt misslyckats i sin strävan att bygga ljudmässigt bra produkter. Det finns således mycket kvar att göra för att komma till de digitala systemens yttersta gräns och mig veterligen finns det ingen som idag ens är i närheten. Det finns ett undantag i en ny schweizisk CD-spelare för flera hundratusen kronor som jag tycker skiljer sig från mängden genom att låta bra men jag har inte haft den hemma ännu utan bara hört den hos en som spelar på mina gamla rundstrålande högtalare. Där finns det en viss musikupplevelse med live känsla.

Det talas från ”fackhåll” om massor med bitars upplösning men hur många bitars upplösning har man kvar om man maximalt styr ut diskanten till maximalt säg, minus 15 dB? D v s på normal symfonisk musik upptagen i konserthus. Hur många bitars upplösning finns det i popskivor som är kraftigt komprimerade enligt gängse bruk?

Hur mycket renhet finns kvar i ljudet om brusskillnaden mellan olika jordpunkter är upp till 20 % av matningsspänningen? D v s det man tror sig vara jord är allt annat än jord om man inte bara mäter likspänning förstås. Det är faktiskt vad jag har mätt upp i flertal CD spelare innan jag gjorde min gamla D/A omvandlare. Är det bättre nu? Kanske lite eftersom apparaterna drar mindre ström idag men som jag ser det används även kretsar som är känsligare för störningar på matning o jord. Så länge det tillverkas bristfälliga apparater så finns det en marknad för moddare oavsett om moddaren gör ett bra jobb eller ej.

De som hatar digitalt säger självklart att folk vill ha det överlägsna analogljudet. De som bygger digitalt för att det skulle vara bättre famlar i mörker och förstår inte konsumenten men man måste ju haka på trenden o kränga lite nytt vinyl inklusive dess svarvar.

Då jag själv numer lyssnar på de flesta nya CD spelare är det med andra öron än dom öron jag har med krav d v s dom öron jag har då jag lyssnar hos mig själv. Folk frågar vad jag tycker om deras ljud o apparater. I sedvanlig politiskt korrekt maner svarar jag: Det låter väl bra. I själva verket tycker jag det låter fullständigt avskyvärt och skulle aldrig kunna tänka mig att lyssna på sådant hemma. Det kanske är så att alla tycker likartat om sitt eget ljud kontra andras, vem vet.

Det här är mitt bidrag till debatten.

Jag tror att de flesta digitala återgivningsapparater som tillverkas och har tillverkats är under all kritik. De är helt enkelt för usla och just därför är människan inte intresserad av dessa utan söker vidare tills de funnit. Inga av dessa apparater låter i närheten av ett live framförande och så länge som det så är förblir strömningarna olika och många. Det bör påpekas att hela avspelningskedjan bör klara detta d v s även högtalarna som jag anser vara den svagaste länken.

Är jag där själv? Har jag den fullständiga live upplevelsen hemma? Inte ännu, men snart :-)

Nu kan man tolka mina skriverier antingen som så; va bra då finns det massor kvar att krama ur apparaterna för att få långt bättre ljud o musikupplevelser än idag eller så kan man tänka så här att apparaterna är idag så bra att man inte hör skillnad på dessa i blindtester eller i alla andra möjliga tester och därför kan vi inte räkna med något bättre ljud i framtiden. Det slutgiltiga är redan nått. Halleluja, lyssna o njut. Så var tongångarna på 80-talet o så är tongångarna än idag hos somliga.
Det enklaste tricket man kan använda då man är förbisprungen är att säga att det inte är skillnad på saker o ting eller att skillnaderna är så små att det endast är priset som avgör eller gömma sig bakom dubbelblindtester för att överbevisa andra att de hörbara skillnaderna är så små att de behöver man inte bry sig om.

Är det så att det bara är dom som är särskilt ljud eller musikintresserade som har CD spelare hemma eller vinylspelare för den delen. Jag skulle inte vara så säker på det. Vid otal undersökningar har det visat sig att i amerikanska hem så finns det mer än en CD spelare per familj. Förr i tiden gällde dessa undersökningar vinylspelare. Låt oss säga att det då fanns mindre vinylspelare än vad det finns CD spelare idag. I så fall skulle detta kunna tyda på att musikintresset har ökat.

Idag gäller marknadsmättnadsgraden även DVD spelare, d v s 85-90 % marknadstäckning. Skulle amerikanarna vara särskilt musik eller ljudintresserade? Knappast. Men trots att audiofilerna (på vanlig hederlig svenska kallas dessa människor för hifibögar) anser sig vara ensamma om musikintresse finns apparaterna tillhanda i hemmen därför att det jämväl finns vanliga människor som också tycker om att spisa musik även om TVn är det primära i hemmet.

Förresten, när börjar man ladda ner MP-3? Jo, man börjar när man bestämmer sig att det är MP-3 man vill ha. Vilka faktorer är det då som påverkar det beslutet att ladda ner MP-3? Denna fråga kan man nog skapa en annan tråd för men den frågeställningen är likartad som vinylfrågan.

Väl mött
PS

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2008-01-29 20:32

Nä, varför det? Det finns ju massor av LP som måste kunna spelas.

Mvh

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-01-29 20:40

petersteindl skrev:Jag tror att de flesta digitala återgivningsapparater som tillverkas och har tillverkats är under all kritik. De är helt enkelt för usla och just därför är människan inte intresserad av dessa utan söker vidare tills de funnit. Inga av dessa apparater låter i närheten av ett live framförande och så länge som det så är förblir strömningarna olika och många. Det bör påpekas att hela avspelningskedjan bör klara detta d v s även högtalarna som jag anser vara den svagaste länken.

Intressanta ståndpunkter Peter, och intressant läsning öht!

Liten undran bara. Om nu inte digitala apparater kommer i närheten av live-känslan (men att vissa analoga gör det, dock med andra tillkortakommanden om jag förstått dig rätt) hur kommer det sig att du anser högtalaren vara den svagaste länken trots att den med rätt utrustning framför kan spela "live"?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-29 22:45

Heller inte med i allt du skriver Peter. Främst så anser jag det inte är spelarna som är felet idag när det gäller digitalljudet, utan masteringen. Den skillnaden som är mellan olika mastringar är 1000-faldigad större än mellan dåliga CD spelare och bra CD spelare.

Sen finns det rätt mycket ny vinyl som; 1. är bättre masterad än CD versionen, 2. många audiofil återutgivningar kommer endast på vinyl, 3. äldre skivor som inte finns på CD eller som är massakerad på CD.
Alla dessa tre alt påverkar och skapar ett sug efter nya spelare enligt mig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2008-01-29 23:00

Knappast förvånande eller hur? :wink:

Jag gick in i de flesta rum och kunde konstatera att mässan påminde om mina gamla mässor på början av 80-talet med rör o vinyl. Jag tror mer än 50 % år 2008 demade med gammaldags ljud.

MVH
Lech :D :D

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-01-29 23:07

Vinylen kommer aldrig att dö! :(
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-01-29 23:09

lech skrev:Knappast förvånande eller hur? :wink:

Jag gick in i de flesta rum och kunde konstatera att mässan påminde om mina gamla mässor på början av 80-talet med rör o vinyl. Jag tror mer än 50 % år 2008 demade med gammaldags ljud.

MVH

Ja folk väljer det sämre formatet. Håller med dig Lech det är för sorgligt.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2008-01-29 23:12

Ja, formatet är sämre om du menar det geometriska formatet ,men där upphör likheterna. :wink:

Jag tror "åsså på den digitala världen men den har en bit att gå som Peter skriver.

MVH
Lech
Senast redigerad av lech 2008-01-29 23:14, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-01-29 23:13

mats skrev:

MVH

Vad då sämre!

I vilket avseende är vinylformatet sämre än något annat media?
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-01-29 23:22

Vovven skrev:
mats skrev:

MVH

Vad då sämre!

I vilket avseende är vinylformatet sämre än något annat media?

Detta är ju ett kärt ämne som valsats så många ggr innan. Kortfattat så är vinylmediet både teoretiskt (samplingsteorem etc) och praktiskt mindre upplöst än tex CD-formatet. Men, musiken på vinyl låter oftast bättre av den enkla anledningen att det ofta är bättre mastrat än det material som finns på CD. Mao, vinyl är de facto sämre, men låter bättre. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-01-29 23:39

petersteindl: Ett bra inlägg som vanligt. Några korta komentarer bara, om mina idéer... Dom är nämligen lite annorlunda.

Varför köper folk vinyl och grammofoner? Jo, jag tror att folk villha en hobby. Verk, arm, pickup, riaa... En massa saker man kan pyssla med. En CD-spelare köper du och bonkar in anläggningen. Klart. Inget mera pill på åratal. Hur trist som helst för ett ljudfreak. Men bra som för mig som inte är så noga med hur det låter, utan tycker att det viktigaste är att musiken är bra.
Och hur kul är CD-askarna på en skala? LP och 12or har stora och trevliga konvolut och känslan att spela vinyl, när man lägger på pickupen och så, är ju något helt annat än att lägga en CD i lådan och tycka på någon plastig knapp.

Allt förnuft, när det gäller välljud, talar dock för CDn. All känlsa när det gäller apparater och handhavande av mediet talar för vinyl.Om man hårddrar det lite, då.

"Förresten, när börjar man ladda ner MP-3? Jo, man börjar när man bestämmer sig att det är MP-3 man vill ha. "

Eller helt enkelt för att något annat inte går att få tag i, och man vill ändå lyssna på musiken. Jag har hundratals mp3or som jag skulle betala bra för i CD-format om Dom Stora Bolagen var mer intresserade av att sälja musik. Nu hinner dom ju inte med såndant då dom är fullt upptagna med att stämma folk som laddar ned mp3or... Smarta klubben.

Jag kan ju dock nämna att jag tycker vinyl låter riktigt bra, särskilt med tanke på vad det klarar rent tekniskt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-01-29 23:40

Max:

Huvvet på spiken! Därför söker jag en cd med puck alt toppmatning. Just pga pillet. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-01-29 23:57

Hej Subjektivisten

Som jag tolkar dig så anser du att felet ligger redan i mjukvaran medans hårdvarans fel äro försumbara om man selekterar bort de dåliga apparaterna.

Det skulle betyda att den mjukvara som inte är söndermastrad och är ok tillsammans med hyfsade apparater återger ljudet på ett sådant sätt att man ej lyssningsmässigt kan detektera att man befinner sig hemma i sitt eget lyssningsrum utan man kan bara höra att man befinner sig live på konserten? D v s absolut live upplevelse hemma. Om det är detta man strävar efter förstås. Kan du ge nåt exempel på en återgivning som satisfierar detta? Jag har själv aldrig hört något sådant men jag tror att det går att till en inte alltför dyr peng att åstadkomma med många av dagens befintliga inspelningar.

Vore tacksam för några exempel på bättre mastrad vinyl än sin motsvarighet på CD. Mig veterligen är återutgivningen av gamla inspelningar på CD ganska stor d v s betydligt större än på vinyl. Jag har inte sett någon sådan vinyl på butikerna runtomkring som säljer CD skivor. Var hittar jag dessa vinylskivor. Finns dessa på NK eller Åhléns eller på Megastore. ICA maxi i Nacka har inga remastrade vinylskivor 8)

Om det vore så att en hel industri inom Consumer Electronics skulle börja utveckla och tillverka apparater för audiofiler specifikt så vore jag glad men jag tror inte det är fallet. Jag tror inte audiofilernas konsumtion är tillräcklig för att basera en mångmiljardindustri därefter. Därför tror jag att antingen har antalet audiofiler utökats betydligt eller också är det så att vinyl går långt över gränsen från audiofiler.

Tror du att industrin inom Consumer Electronics rättar sig efter audiofiler? Inte om dom är få. Om du inte tror så, varför gör industrin då alla dessa nya vinylspelare om det inte vore så att den faktiska kundkretsen sträcker sig utanför audiofilkretsen?

Jag bedömer det såsom att det är denna frågeställning som är den intressanta. Det bedöms alltså som en större marknad för vinyl än för DVD audio och SACD. Hur stor är egentligen marknaden?

Om det är på detta sätt att vinylen kommer tillbaks så har ju den "digitala" marknaden inte lyckats med sina nya format, anser jag.

Om dessa skivor som du nämner finns och skapar ett sug så tror jag det skapar ett sug hos dom som söker och får ett nytt behov. Men att en stor del av industrin sadlar om innebär att behovet är mycket större än hos audiofiler allena.

Jag tror att detta behov ligger i industrins misslyckande av att vidareutveckla eller färdigutveckla befintliga digitala återgivningsapparater. Jag tror nämligen att det existerar ett gammalt behov av naturligt återutgivet ljud med autentisk livekänsla som ligger latent och som är betydligt större än vad de flesta tror. Jag tror också att det är först då det presenteras som detta latenta behov kommer till ytan och då dj-ar blir det fart under galoscherna.

Själv skulle jag ha hoppat av denna karusell om det inte vore så att jag anser att vi bara har kommit till ingångsporten in till en helt ny generation av avspelningskvalitet. Nuvarande ljudåtergivning duger ej i mina öron. Morgondagens ljud kommer att bana väg för en helt ny upplevelseindustri.

Är jag ensam på faktiskt om att vilja ha ett betydligt bättre ljud än vad som idag bjuds ut av high end marknaden? I så fall är det förfärligt ställt inom audiofilkretsen på faktiskt.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-01-30 00:02

min micromega är en dröm för en vinylromantiker som vill spela cd
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-30 00:18

petersteindl skrev:Som jag tolkar dig så anser du att felet ligger redan i mjukvaran medans hårdvarans fel äro försumbara om man selekterar bort de dåliga apparaterna.

Ja, helt klart. Finns inte en CD spelare som påverkar så mycket som compressorer och limiterare som pressar bort 20db dynamik ur musiken och en EQning som höjer diskanten med 6db+

petersteindl skrev:Det skulle betyda att den mjukvara som inte är söndermastrad och är ok tillsammans med hyfsade apparater återger ljudet på ett sådant sätt att man ej lyssningsmässigt kan detektera att man befinner sig hemma i sitt eget lyssningsrum utan man kan bara höra att man befinner sig live på konserten? D v s absolut live upplevelse hemma. Om det är detta man strävar efter förstås. Kan du ge nåt exempel på en återgivning som satisfierar detta? Jag har själv aldrig hört något sådant men jag tror att det går att till en inte alltför dyr peng att åstadkomma med många av dagens befintliga inspelningar.

Fel person som du frågar eftersom jag själv är en vinylälskare. Men om vi snackar om äldre matrial så är bolag som DCC, Classics records, mfl, bolag som återsläpper/återsläppte skivor på CD i utmärkt ljudkvalite.

petersteindl skrev:Vore tacksam för några exempel på bättre mastrad vinyl än sin motsvarighet på CD. Mig veterligen är återutgivningen av gamla inspelningar på CD ganska stor d v s betydligt större än på vinyl. Jag har inte sett någon sådan vinyl på butikerna runtomkring som säljer CD skivor. Var hittar jag dessa vinylskivor. Finns dessa på NK eller Åhléns eller på Megastore. ICA maxi i Nacka har inga remastrade vinylskivor 8)

Du kan börja titta i min tråd http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=16407. Där tar jag främst med nya skivor, som White Stripes, Red Hot Chili Peppers, Tom Petty mfl, som LPn är klart bättre masterad än CDn.

Om vi snackar om äldre musik så finns det flera skivbolag som återsläpper vinyler som är masterad bättre än någonsin. T ex så har Warner bros återsläppt James Taylors Sweet baby james på 180 gram vinyl, med mycket bättre ljud än tidigare utgåvor.

Skivorna finns att köpa på nätet via massa olika butiker.

petersteindl skrev:Tror du att industrin inom Consumer Electronics rättar sig efter audiofiler? Inte om dom är få. Om du inte tror så, varför gör industrin då alla dessa nya vinylspelare om det inte vore så att den faktiska kundkretsen sträcker sig utanför audiofilkretsen?

Jag skrev tre olika anledningar och man kanske kunde ta med en fjärde, av nostalgiska skäl

petersteindl skrev:Jag bedömer det såsom att det är denna frågeställning som är den intressanta. Det bedöms alltså som en större marknad för vinyl än för DVD audio och SACD. Hur stor är egentligen marknaden?

Extremt svårt att veta eftersom det inte finns några som helst tillförlitliga uppgifter om jur många vinyler som släpps. Det man kan kolla är upplagorna på det som kommer och vad som kommer. Av dom 45 bästa skivorna 2007 enligt mig, så har hittills över 40 st kommit ut på vinyl! Det bör visa att det fortfarande släpps mycket vinyl.

petersteindl skrev:Om det är på detta sätt att vinylen kommer tillbaks så har ju den "digitala" marknaden inte lyckats med sina nya format, anser jag.

Beror på vad man menar. Om vi menar ljudmässigt så har den digitala marknaden totalt misslyckas. Dom tar ett otroligt bra format och använder 10% av vad man kan använda istället för utnyttja hela.
Om vi däremot pratar om känslan, för omslaget, ägande, spelritualen mm, så har jag svårt att se hur en CD skivan kan slåss mot den mycket större och, enligt mig, roligare vinylen med sitt stora omslag, och ritual vid avspelning.
Senast redigerad av subjektivisten 2008-01-30 00:21, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2008-01-30 00:20

petersteindl: Jag vet inte om du endast lyssnar på perfekt inspelad jazz och klassisk musik men inspelningen och mastringen är idag betydligt större problem än återgivningen i vår ände av kedjan anser jag.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-01-30 00:22

petersteindl skrev:Det skulle betyda att den mjukvara som inte är söndermastrad och är ok tillsammans med hyfsade apparater återger ljudet på ett sådant sätt att man ej lyssningsmässigt kan detektera att man befinner sig hemma i sitt eget lyssningsrum utan man kan bara höra att man befinner sig live på konserten?

Har det egentligen något med diskussionen analogt/digitalt att göra? Menar du att det finns analoga system som klarar det?

petersteindl skrev:Vore tacksam för några exempel på bättre mastrad vinyl än sin motsvarighet på CD.

Jag tror du kan ta nästan vilken skiva som helst i pop/rock-genren och som finns på både vinyl och CD. Kolla i subjektivistens trådar, han har flera ljudexempel.

petersteindl skrev:
Är jag ensam på faktiskt om att vilja ha ett betydligt bättre ljud än vad som idag bjuds ut av high end marknaden? I så fall är det förfärligt ställt inom audiofilkretsen på faktiskt.

Klart man vill ha bättre ljud, gärna så bra som möjligt, men nog är inspelningarna den stora flaskhalsen. Åtminstone i de genrer jag lyssnar på.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-30 00:36

Vee-Eight skrev:Max:

Huvvet på spiken! Därför söker jag en cd med puck alt toppmatning. Just pga pillet. :)

Att lägga på tonarmen är ungefär som att lägga an stråken på ett instrument. Inget annat format kan tävla med denna känsla för rent musiklyssnande. Cd'n ger mer en känsla av informationshantering som på en dator, vill jag påstå :)

CD'n är inte dödsdömd, speciellt inte med tanke på hur ingenjörs-/ungkarlsmässig man måste vara för att hålla på med att rippa alla sina cd'skivor för bruk enbart i nätverkslösningar. Om inte ens en majoritet av alla här gör det, hur ser det då ut i samhället i övrigt?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-01-30 00:38

phloam skrev:Om inte ens en majoritet av alla här gör det, hur ser det då ut i samhället i övrigt?

Man laddar andras rippar.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2008-01-30 00:45

Magnuz skrev:
phloam skrev:Om inte ens en majoritet av alla här gör det, hur ser det då ut i samhället i övrigt?

word

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-30 00:52

Magnuz skrev:

Jo men de sitter ju i pc'n och kopieras möjligen till ipoden. Hur många har pc'n som mediaserver till hifi / bioanläggning hemma (typ)?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-01-30 00:54

phloam skrev:Jo men de sitter ju i pc'n och kopieras möjligen till ipoden.

Ja och var tror du man spelar dem? :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-30 00:57

Magnuz skrev:
phloam skrev:Jo men de sitter ju i pc'n och kopieras möjligen till ipoden.

Ja och var tror du man spelar dem? :)

......mobiltelefonen!?? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-01-30 01:16

Hej Bill50x och alla ni andra

Ha, vad roligt. Nu är det ju lite debatt och mer ska det förhoppningsvis bli.

Du citerade mig och skrev:
Liten undran bara. Om nu inte digitala apparater kommer i närheten av live-känslan (men att vissa analoga gör det, dock med andra tillkortakommanden om jag förstått dig rätt) hur kommer det sig att du anser högtalaren vara den svagaste länken trots att den med rätt utrustning framför kan spela "live"

Oj, är det så som min text kan uppfattas? Då har jag nog inte förklarat mig tillräckligt tydligt. Du har således inte förstått mig rätt. Jag skall försöka förklara mig bättre.

Jag anser att vare sig analogt med vinyl eller befintliga digitala återgivningsapparater är tillräckligt bra för att återge en total autentisk liveupplevelse hemma d v s att helt och fullt komma ifrån sitt eget lyssningsrum så att man med öronen överhuvudtaget inte på något sätt kan detektera att man befinner sig i sitt lyssningsrum oavsett om inspelningslokalen vore 25 tusen kubikmeter stort som ett konserthus eller i storlek av en katedral d v s det är inspelningslokalen typ konserthuset eller kyrka man virtuellt skall befinna sig i oavsett dess storlek.
Inom studioupptagningsteknik där populärmusiken spelas in råder helt andra normer. Idag har jag inte koll på inspelningar eller vinylutgåvor eller CD men jag tror att det finns många på Faktiskt som har det och det är glädjande.
Vad jag egentligen anser om dagens ljudåtergivningsapparater vet nog en del närstående personer. Andra kanske kan läsa det mellan raderna. Ord som beskriver min rangordning existerar ej i någon ordlista så vitt jag vet så det är bättre att jag låter bli men en vink kan ges, den ”gode” Roger Sperrling uttrycker sig ofta för banalt och kanske även lite för politiskt korrekt d v s psykologiskt uddlöst i förhållande till hur jag egentligen vill uttrycka de befintliga ljudåtergivningsapparaternas kvalitet så jag låter bli. Jag har ju tidigare på 80-talet ansetts vara kontroversiell så lite måste man ju få ta i :-) åtminstone till att börja med :-) Man eju lite ringrostig kanske.

Om popcdmixningar är usla så gissar jag att vinyl är ett utmärkt alternativ. Om sedan en industri upptäcker detta behov så blir det tomteverkstad men för att ett helt CES skall svänga om vinyl o rör så måste det till en stor kundkrets. Min gissning är att vi inte är ensamma om att vilja ha bättre produkter som ger ett bättre ljud än vad det gängse utbudet är.

Jag har faktiskt tänkt vara kvar på faktiskt så jag får ta det lite lugnt. :-) petersteindl?tråden vill jag fullborda sen kan jag ju börja berätta om vad jag egentligen anser om andra befintliga stereoapparater. Mina kompanjoner kommer dock att lägga på locket :-) Man måste ju visa lite hänsyn, usch va tråkigt.

Jag har faktiskt glömt att i hastigheten namnge vad jag tycker är den kanske svagaste länken inom musikåtergivning nämligen det stereofoniska formatet återgivet med två ljudalstrare typ högtalare. Nu kommer ni undra om jag diggar mono.

Är monofonisk återgivning med en högtalare bättre? Svar, troligtvis inte.

Är monofonisk återgivning med två eller fler högtalare bättre? Svar, troligtvis inte.

Vad är då bättre än stereofoni återgivet med två högtalare? Det ska jag berätta om så småningom, men inte på denna tråd. :-) Jo, rätt psykoakustisk och rätt akustisk dimensionerad högtalare kan återge en fullkomlig autentisk live återgivning trots att högtalarna är den svagaste (svåraste?) länken i återgivningskedjan.

Jag utelämnar inspelningskedjan för den kan jag än så länge ej påverka. Ni alla som köper specialvinyl påverkar faktiskt er marknad med era köp. Är ni medvetna om det?

Jag vill å det starkaste uppmuntra alla på faktiskt att rösta på denna tråds fråga. Den är klart berättigad. Den innehåller även mycket mer underliggande funderingar som Faktiskt är ett utmärkt forum att dryfta på. Just denna frågeställning hade jag tänkt dryfta angående CES 2008. Jag är glad att någon annan har tagit upp frågan.

Jag vet att mina funderingar kanske är i periferin för denna tråds överskrift men jag hoppas trådskaparen och moderatorer har viss förståelse.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-01-30 01:45

Subjektivisten

Jag tackar dig för dina skivtips. Jag skall undersöka de usla cdmixningarna och de fina nya vinylmixningarna.

Du verkar också tycka att man utnytjar digitalmediet till ung 10 %. Så jag är inte ensam om att tycka så. Jättebra.

Kan mixning ha nåt med analogt/digitalt att göra?

Om mixninig för CD görs digitalt och mixning för vinyl sker analogt så finns det definitivt en skillnad på framställning av mjukvaran.

Det finns en annan aspekt i denna tråd, nämligen nätverksspelare. Vinylspelare spelar vinyl, CD-spelare spelar CDn, DVD-spelare spelar DVDn. Vad är nätverksspelare? Är det en spelare som spelar nätverk? :-)

Är det att ha musiken på hårddisk och koppla upp denna hårddisk på nätverk?

Jag tror stenhårt på en sådan front end. Om den tar kål på vinylen tror jag inte men jag tror att CD-drivverk får en mindre marknad än tidigare men däremot har jag erfarit att efterfrågan kommer tillbaks på superbra D/A omvandlare och jag som redan har lagt ner min. :-)

Väl mött
PS

Nästa

Återgå till Generellt om hifi