Skruvar för högtalarelement

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Skruvar för högtalarelement

Inläggav DQ-20 » 2008-01-30 12:36

Vad skall man ha?

IÖ rekommenderade (för 10 år sedan i samband med LTS-högtalarna) att köra med Grabber för gips mot träregel. Speciellt med dessa skruvar är att a) det är mycket glest gängade och gängorna är djupa i förhållande till den själva kärnan, b) de har alltid "trumpethuvud" för självförsänkning, c) alltid metallfärgade. Fördelen (som jag uppfattar det) är att de griper bra tag i mdf-materialet utan att trasa sönder det med för täta gängor så att man kan skruva in och ut skruven ett par gånger utan att förstöra hålet samt att det garanterar täta hål. Det vore dock trevligt med skruvar som a) har vanligt huvud, b) finns i svart. Har utvecklingen gått framåt?

Undrar,

Dahlqvist

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11728
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-30 13:22

Hifi Kit har ett urval av svarta skruvar:

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=472

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2008-01-30 14:01

PekkaJohansson skrev:Hifi Kit har ett urval av svarta skruvar:

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=472

Med vänlig hälsning

Pekka


Tack. Jag har sett dem men undrar: är de bra? (Främst med avseende på om de går att skruva in och ut utan att förstöra mdf:en).

/D

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 12003
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-01-30 14:45

de ser ut att ha glesare gänga än vanlig maskinskruv (m-gänga) , som bekant man skruvar i o ut en gång ungefär.
då borde det fungera någon enstaka gång att skruva i o ut.

Det finns ju också plåtskruv i olika dimensioner med sk ST-gänga. Den ser ut lite som grabberskruv. De är inte lika långa dock, i mindre dimensioner.

De finns med kullrig huvud (dvs plan yta mot elementets kant, inte koniskt som för grabber) och nackdelen är ju så klart att den är metallfärgad. Finns för olika grepp också, insex, philips osv.
Vill man vara tuff kör man på syrafasta , omagnetiska :)

Fast det är klart att den är metallfärgad, men kommer man så långt kanske lite färg inte är så svårt att klicka på skruven innan?

edit: plåtskruv måste gå att hitta i svart tycker jag. myckte takplåt är svart eller annan färg man kan inte ha takläggare till att dutta färg på skruvskallar 30 m upp...
Senast redigerad av rikkitikkitavi 2008-01-30 14:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ribbon
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2004-08-02

Inläggav ribbon » 2008-01-30 14:47

Bild


Denna metod har för mig varit den hittills bästa och snyggaste.

Monteras islagsmuttrarna på rätt sätt, alltså inte slås fast utan dras på plats med bricka och mutter så kommer de att tåla många i och urskruvningar.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 12003
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-01-30 14:50

ribbon, hur fäster du islagsmuttern mm om du inte kommer åt från baksidan?

jag har försökt men det är nästan omöjligt att få sex hål+muttrar (av olika slag) jämnt riktade , och så kommer någon av maskinskruvarna snett osv...

Användarvisningsbild
ribbon
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2004-08-02

Inläggav ribbon » 2008-01-30 15:17

rikkitikkitavi skrev:ribbon, hur fäster du islagsmuttern mm om du inte kommer åt från baksidan?

jag har försökt men det är nästan omöjligt att få sex hål+muttrar (av olika slag) jämnt riktade , och så kommer någon av maskinskruvarna snett osv...


Jag utgår ifrån att vi talar om två parallella ytor, en insida och en utsida.

Jag brukar använda insexskruven tillsammans med en vanlig mutter och en kraftig bricka på utsidan för att dra fast islagsmuttern.

Om skruvhålet är anpassat efter skruven blir det mycket bra.

I spånskiva går det nog bra utan att förborra för islagsmuttern men i MDF är det ett måste. Jag gör det alltid både för spån o MDF.

Jag har hittills heller aldrig med denna metod, kommit det minsta snett med maskinskruvarna.

Mvh
Martin

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 853
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2008-01-30 17:32

Mha av muskelkraft och en bra polygrip har jag klämt dit islagsmuttern.
Tänk på att skydda baffeln från polygripen bara.
//H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-01-30 18:55

är det inte lite udda att rekommendera gipsskruv med tanke på trumpeten, man vill väl ha en slät kropp mot elementet, som någon sa
Bikinitider

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2008-01-30 19:17

celef skrev:är det inte lite udda att rekommendera gipsskruv med tanke på trumpeten, man vill väl ha en slät kropp mot elementet, som någon sa


På diskantelement med plastfront kommer att det ske en viss deformation av hålet och skruvskallen blir helt i plan med frontplattan. Fast metallfärgad. Visst kan man måla men det är pilligt och måste göras om om man tightar till skruvarna. För baselement sticker inte en Grabber upp mer än ett par millimeter. Hålet är så pass stort att skruvskallen går ganska långt ned i hålet innan den börjar dra. Dock är det ju inte på något sätt ett idealiskt förband: anläggningsytan mot korgen är minimal. Och det blir inte särskilt snyggt (läs: som är van vid från kommersiella högtalare.)

/D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-01-30 19:27

rikkitikkitavi skrev:ribbon, hur fäster du islagsmuttern mm om du inte kommer åt från baksidan?

jag har försökt men det är nästan omöjligt att få sex hål+muttrar (av olika slag) jämnt riktade , och så kommer någon av maskinskruvarna snett osv...


Jag gjorde det på 7 st labblådor i höstas och alla blev bra. 10 skruv i varje, ingen blev nämnvärt sned.

Jag körde islagsmutter från Clas i sjön, tror jag och M4-skruv. Jag borrade genom elementets hål och om jag minns rätt så stoppade jag i en skruv innan jag borrade nästa hål så att inte elementet flyttade sig.

Sedan tog jag bort elementet och lade en metallbicka på framsidan och drog fast bultarna på baksidan, en och en med skruvdragare.

Sen är det bara att lägga dit elementet och skruva fast det.

Jag var osäker om det skulle hålla för oförsiktiga laboranter, men vad jag vet så har inte en enda islagsmutter lossnat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2008-01-30 19:40

Svante skrev:
rikkitikkitavi skrev:ribbon, hur fäster du islagsmuttern mm om du inte kommer åt från baksidan?

jag har försökt men det är nästan omöjligt att få sex hål+muttrar (av olika slag) jämnt riktade , och så kommer någon av maskinskruvarna snett osv...


Jag gjorde det på 7 st labblådor i höstas och alla blev bra. 10 skruv i varje, ingen blev nämnvärt sned.

Jag körde islagsmutter från Clas i sjön, tror jag och M4-skruv. Jag borrade genom elementets hål och om jag minns rätt så stoppade jag i en skruv innan jag borrade nästa hål så att inte elementet flyttade sig.

Sedan tog jag bort elementet och lade en metallbicka på framsidan och drog fast bultarna på baksidan, en och en med skruvdragare.

Sen är det bara att lägga dit elementet och skruva fast det.

Jag var osäker om det skulle hålla för oförsiktiga laboranter, men vad jag vet så har inte en enda islagsmutter lossnat.


Frågor:
1) Vad var det för material i lådorna?
2) Är du säker på att det blev tätt?

Undrar,

Dahlqvist

Användarvisningsbild
scoredevil
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2004-01-22
Ort: Gävle

Inläggav scoredevil » 2008-01-30 20:03

rikkitikkitavi skrev:ribbon, hur fäster du islagsmuttern mm om du inte kommer åt från baksidan?

jag har försökt men det är nästan omöjligt att få sex hål+muttrar (av olika slag) jämnt riktade , och så kommer någon av maskinskruvarna snett osv...


Jag brukar pressa i mina med en tving...
1111001100,1111010101

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35897
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2008-01-30 20:12

Jag brukar dra i mina med fästskruven och en stor bricka på framsidan, med hjälp av skruvdragaren.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ribbon
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2004-08-02

Inläggav ribbon » 2008-01-30 20:38

paa skrev:Jag brukar dra i mina med fästskruven och en stor bricka på framsidan, med hjälp av skruvdragaren.


För att inte i onödan slita på de "dyra" svarta insexskruvarna, som jag ofta använder, brukar jag istället använda en bit gängad stång med mutter och bricka när jag drar fast lslagsmuttern.

Mvh
Martin

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3722
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2008-01-31 02:29

scoredevil skrev:
rikkitikkitavi skrev:ribbon, hur fäster du islagsmuttern mm om du inte kommer åt från baksidan?

jag har försökt men det är nästan omöjligt att få sex hål+muttrar (av olika slag) jämnt riktade , och så kommer någon av maskinskruvarna snett osv...


Jag brukar pressa i mina med en tving...


Så gör jag med, -använder tving. Stålet i islagmuttern är ofta lite väl mjukt och drar man hårt med skruvdragare eller nyckel kan piggarna vika sig och fläka upp träet/MDF:en. Inge kul! :x
Min vanliga gång, med M6 islagsmutter:
1) Borra 6 mm hål i skivan.
2) Drag fast islagsmuttern så mycket att det blir märken från piggarna på baksidan och plocka bort islagsmuttern igen.
3) Borra upp 6 mm-hålet till samma diameter som ytterdiametern på "stammen" för islagsmuttern.
4) För in islagsmuttern i det uppborrade hålet och passa in piggarna mot märkena på baksidan, tryck till och dra in islagsmuttern med en tving.
Den här metoden funkade utmärkt med 24 st insexskruvar mot bakstycket på högtalarna jag byggde. Vill man att det ska vara noll chans att islagsmuttrarna ska trilla ur och ned i lådan :( kan man fukta MDF:en lite med vatten och dutta på lite polyuretanlim som är bra för att limma stål mot trä.

Svarta gipsskruvar brukar vara lätta att hitta i bygghandeln och gängan på dem är bra för MDF, däremot funkar inte den släta trumpetförsänkningen så bra mot MDF eller spånplatta som är hårdare än gips. Man bör försänka hålet på vanligt sätt, dock något mindre, för att skallen ska gå dikt skivytan. (Finns risk att man drar av skruven annars)

Användarvisningsbild
Keld
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2004-05-01

Inläggav Keld » 2008-01-31 02:43

Hej

Då detta är DIY-delen av forumet, så gör man väl sina egna fästen:
Här är en mycket bättre lösning än dom ganska värdelösa islagsmuttrarna:


Skiss:
Bild

Lufttät modell:
Bild

Gammal inlägg i ett annat forum där man behöver vara reggad för att se bilder: http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... #post97122
Senast redigerad av Keld 2008-01-31 02:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-01-31 02:45

Ja, visst finns det lösningar som fungerar*, men islagsmuttrar är ett notoriskt läckageproblem. Bör undvikas.


Vh, iö

- - - - -

*Om man av något skäl inte vill använda skruvar som drar i MDF:en.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ribbon
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2004-08-02

Inläggav ribbon » 2008-01-31 11:05

IngOehman skrev: men islagsmuttrar är ett notoriskt läckageproblem. Bör undvikas.


Var vänlig och bevisa detta påstående.

Mvh
Martin

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-01-31 12:47

shit, det keld påvisade måste vara bland det krångligaste system jag har sett för att montera högtalarelement - overkill??

Var vänlig och bevisa detta påstående.


ja, ens första tanke är ju att skruvhålsläckaget måste vara ytterst ringa vid exempelvis basreflexanvändning, luftmotståndet torde ligga skyhögt högre än för porten om nu luften tar minsta motståndets väg
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nwalmaer
 
Inlägg: 1139
Blev medlem: 2005-06-08
Ort: Tranås

Inläggav Nwalmaer » 2008-01-31 13:13

Gängtejp?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 12003
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-01-31 13:25

jag har fäst med packning, bricka o mutter på baksidan. Fick dock borra lite större hål än skruven för att kompensera för missplacerade borrhåll.

därav packningen som minimerar läckaget.

problemet med gängtejpen är ju att det tätar inte fullständigt.

ett trix kan vara att stoppa ner lite modellera kanske? lätt att få bort också.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-31 13:35

Jag har borrat precis så att den gängade stången kommer ner igenom hålet. Från andra sidan har jag borrat något större så att islagsmutterns hals precis kommer in i materialet och lagt silicone runt inslagsmuttern i lådan. Den tätningen har fått duga för mig. Monteringsanordningen är alltså monterad innan lådan är sammansatt.

När jag använd träskruv har jag förborrat ytterst smalt i mdf-skivan och dessutom monterat elementen lite snett under förstudien (baselementet) och sedan monterat det på rätt plats när jag anser mig klar. Det gör att jag bara anvät skruvhålet en gång i de flesta fall.

Användarvisningsbild
Keld
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2004-05-01

Inläggav Keld » 2008-01-31 13:41

celef skrev:shit, det keld påvisade måste vara bland det krångligaste system jag har sett för att montera högtalarelement - overkill??

"systemet" kan verka lite overkill ja men det har sina fördelar: Det går att använda även om hålet ligger väldigt nära kanten (tom. halva utanför). Sen är det ju nåt man har gjord själv.

MacBruce
 
Inlägg: 3706
Blev medlem: 2007-10-29

Inläggav MacBruce » 2008-01-31 16:41

celef skrev:ja, ens första tanke är ju att skruvhålsläckaget måste vara ytterst ringa vid exempelvis basreflexanvändning, luftmotståndet torde ligga skyhögt högre än för porten om nu luften tar minsta motståndets väg


Det är skillnad på hål och hål. Små läckor kan fungera som resistanser, vilket påverkar systemets Q-värden. De kan också ge upphov till oljud, t.o.m. hörbara visslingar, om det vill sig illa.
--

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-01-31 16:58

shit, då måste jag nog sluta använda flyttkartonger som högtalarlådor
Bikinitider

MacBruce
 
Inlägg: 3706
Blev medlem: 2007-10-29

Inläggav MacBruce » 2008-01-31 17:16

celef skrev:shit, då måste jag nog sluta använda flyttkartonger som högtalarlådor


:D Mycket tejp går det åt!
--

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10118
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Nykvarn

Inläggav Martin » 2008-01-31 17:18

Jag brukar använda svarteloxerade insexskruvar med cylindriskt huvud med längsräfflad mantelyta. Sådana som man kan köpa på hifikit tex. De andra skruvarna på hifikit tycker jag är kass. (Alltså det är inte skruvarna som tycker jag är kass utan jag tycker de är kassa). De har för stor diameter på huvudet och slits sönder för lätt i krysspåret så att de blir vassa.

De andra jag brukar använda är bruneloxerade torxskruvar från biltema som har lite avrundade cylindriska huvuden. De säljs i en sats med lite olika storlekar. Plåtskruvar alltså.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
ribbon
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2004-08-02

Inläggav ribbon » 2008-01-31 19:05

Bild


Jag brukar använda tre lager plastfärg som packning med lite fett emellan, för att inte elementet skall bita fast i färgen.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan
 
Inlägg: 2362
Blev medlem: 2004-02-23
Ort: Bryssel

Inläggav Mr_Ekan » 2008-01-31 23:51

IngOehman skrev:Ja, visst finns det lösningar som fungerar*, men islagsmuttrar är ett notoriskt läckageproblem. Bör undvikas.


Vh, iö

- - - - -

*Om man av något skäl inte vill använda skruvar som drar i MDF:en.


Du menar på allvar att det läckaget är mätbart?

Kaffekoppen skrev:När jag använd träskruv har jag förborrat ytterst smalt i mdf-skivan och dessutom monterat elementen lite snett under förstudien (baselementet) och sedan monterat det på rätt plats när jag anser mig klar. Det gör att jag bara anvät skruvhålet en gång i de flesta fall.


Hmm. Min erfarenhet är att rotdiametern på skruven bör matchas med ett borr med samma diameter alt max +0,2 mm. Går du under det riskerar du spräcka MDF:en vid åtdragning. Om nu luftläckaget mellan skruv och den skapade interna gängan i träet skulle vara av betydelse (...), så måste ju det enda viktiga vara att undvika genomgående hål.
11010000


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 239 gäster