Moderator: Redaktörer
PekkaJohansson skrev:Hifi Kit har ett urval av svarta skruvar:
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=472
Med vänlig hälsning
Pekka
rikkitikkitavi skrev:ribbon, hur fäster du islagsmuttern mm om du inte kommer åt från baksidan?
jag har försökt men det är nästan omöjligt att få sex hål+muttrar (av olika slag) jämnt riktade , och så kommer någon av maskinskruvarna snett osv...
celef skrev:är det inte lite udda att rekommendera gipsskruv med tanke på trumpeten, man vill väl ha en slät kropp mot elementet, som någon sa
rikkitikkitavi skrev:ribbon, hur fäster du islagsmuttern mm om du inte kommer åt från baksidan?
jag har försökt men det är nästan omöjligt att få sex hål+muttrar (av olika slag) jämnt riktade , och så kommer någon av maskinskruvarna snett osv...
Svante skrev:rikkitikkitavi skrev:ribbon, hur fäster du islagsmuttern mm om du inte kommer åt från baksidan?
Jag gjorde det på 7 st labblådor i höstas och alla blev bra. 10 skruv i varje, ingen blev nämnvärt sned.
Jag körde islagsmutter från Clas i sjön, tror jag och M4-skruv. Jag borrade genom elementets hål och om jag minns rätt så stoppade jag i en skruv innan jag borrade nästa hål så att inte elementet flyttade sig.
Sedan tog jag bort elementet och lade en metallbicka på framsidan och drog fast bultarna på baksidan, en och en med skruvdragare.
Sen är det bara att lägga dit elementet och skruva fast det.
Jag var osäker om det skulle hålla för oförsiktiga laboranter, men vad jag vet så har inte en enda islagsmutter lossnat.
paa skrev:Jag brukar dra i mina med fästskruven och en stor bricka på framsidan, med hjälp av skruvdragaren.
scoredevil skrev:rikkitikkitavi skrev:ribbon, hur fäster du islagsmuttern mm om du inte kommer åt från baksidan?
Jag brukar pressa i mina med en tving...
Var vänlig och bevisa detta påstående.
celef skrev:shit, det keld påvisade måste vara bland det krångligaste system jag har sett för att montera högtalarelement - overkill??
celef skrev:ja, ens första tanke är ju att skruvhålsläckaget måste vara ytterst ringa vid exempelvis basreflexanvändning, luftmotståndet torde ligga skyhögt högre än för porten om nu luften tar minsta motståndets väg
IngOehman skrev:Ja, visst finns det lösningar som fungerar*, men islagsmuttrar är ett notoriskt läckageproblem. Bör undvikas.
Vh, iö
- - - - -
*Om man av något skäl inte vill använda skruvar som drar i MDF:en.
Kaffekoppen skrev:När jag använd träskruv har jag förborrat ytterst smalt i mdf-skivan och dessutom monterat elementen lite snett under förstudien (baselementet) och sedan monterat det på rätt plats när jag anser mig klar. Det gör att jag bara anvät skruvhålet en gång i de flesta fall.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 245 gäster