Jag får instämma i Ingvars synpunkt att det kom en förfärlig massa svar som inte efterfrågades...
Om jag får göra ett försök då
Jocke skrev:I vilka sammanhang har luftens massa betydelse i en högtalare?
Alltid, utom när den står i vakuum och då är det tyst

.
Jocke skrev:När ett element monteras i baffeln brukar luften som står i konen adderas till den rörliga massan. Denna uppgift finns i flera tillverkares datablad men hur är det med luften i lådan?
Ja, det är ju så här att en kolv som knuffar luft kommer att känna lite "mothåll" från luften som flyttas. Detta mothåll kan delas i två delar, en resistiv och en reaktiv. Den resistiva motsvarar dämpning, "seghet" och den förbrukar en gnutta energi. Det är den som blir ljud. Den reaktiva däremot är den som du efterfrågar och den "känns" precis som en massa ur kolvens synvinkel. Storleken på den massan som "syns" från kolvens synvinkel är betydligt mindre än all lufts massa, men representerar ändå den samlade verkan av all luft.
Om elementet sitter i en stor baffel eller låda så finns det lika mycket medsvängande luft på elementets båda sidor. Om elementet däremot ligger fritt i luften så slumpar det sig så att den skenbara medsvängande luftmassan är lika stor som massan hos ena sidan för den bafflade kolven. Den skenbara medsvängande luftmassan fördubblas alltså om elementet sätts i en låda.
Jocke skrev:Är det skillnad på olika typer av lådor? I en annan tråd hävdades att resonansfrekvensen sjönk när ett element monterades i en TL eftersom massan i pipan adderades till konvikten.
Jag är dålig på TL, men tror att det är så här: En TL är ju som ett långt rör, och om det är någorlunda kort i förhållande till våglängden och om det har samma tvärsnittsarea som elementet så kommer helt enkelt luftmassan som finns i röret att adderas till elementets massa. I verkligheten så är väl inte areorna lika stora och då blir det som en "utväxling" som ändrar den skenbara massans värde. Sen är det väl så att pipan inte är kort i förhållande till våglängden utan har resonanser osv, men definitivt bör pipan kunna fungera som en adderad massa, ja.
Jocke skrev:Minns en gammal artikel i RT där man mottaktkopplade baselement. Luften mellan elementen betraktades som "inkompressibel" (?) och räknades inte in.
Ja, det där är nog en annan sak. Om man stänger in luft mellan två koner, så följer ju den med i rörelsen med sin massa. Det väger lite extra, mao, och det kan säkert mätas. Att luften är inkompressibel, tja, vad de menar är att man inte gör några större fel om man räknar så. Trycker man på den yttre konen, så kommer den inre att röra sig nästan lika mycket pga att luftfjädringen är så styv, i sin tur pga att volymen är så liten (jämfört med lådvolymen).
Jocke skrev:Är det så att luftens massa adderas i ventilerade lådor, alltså när luften sätts i rörelse? Jag söker naturligtvis någon slags tumregel.
/Jocke
Ja, fast även fjädringar och dämpningar i ett helt system. Här kan man passa på att nämna basreflexlådans impedanskurva, med sina två toppar i basen. Den högraste av dem motsvarar ungefär den resonansfrekvens man skulle få i en sluten låda där en extra fjädring från lådan har adderats till elementets fjädring. Den högra däremot motsvarar ungefär den resonansfrekvens man skulle få om portens effektiva massa hade adderats till konens massa.
Så är det med det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.