
Moderator: Redaktörer
patrikf skrev:Och vad skiljer en bakvänd kon från en dome ?
Svante skrev:Jag drar mig till minnes tidiga philipsdomar som hade en liten plastbit sittande framför domens mitt. Den hade till uppgift att "skymma" strålningen från mitten, vid höga frekvenser, eftersom domen betedde sig illa där. Har jag hört, i alla fall. Hade de varit bakvända koner kanske de hade uppträtt bättre? Äh, jag vet inte, det var bara en tanke.
Svante skrev:Jag drar mig till minnes tidiga philipsdomar som hade en liten plastbit sittande framför domens mitt. Den hade till uppgift att "skymma" strålningen från mitten, vid höga frekvenser, eftersom domen betedde sig illa där. Har jag hört, i alla fall. Hade de varit bakvända koner kanske de hade uppträtt bättre? Äh, jag vet inte, det var bara en tanke.
Svante skrev:Naqref skrev: Domar är ur spridningshänseende mycket sämre (p g a den geometriska formen och den transversella våghastighetens låga fart) än koner. För koner så samverkar geometrin på ett bättre sätt.
Varför skulle domens geometriska form vara sämre ur spridningssynpunkt?
Naqref skrev:Svante skrev:Naqref skrev: Domar är ur spridningshänseende mycket sämre (p g a den geometriska formen och den transversella våghastighetens låga fart) än koner. För koner så samverkar geometrin på ett bättre sätt.
Varför skulle domens geometriska form vara sämre ur spridningssynpunkt?
Därför att böjvågen som färdas i membranet rör sig långsammare än ljudet i luften och om man kollar på en plan skiva framför elementet såkommer ljudet från centrum efter det som genereras vid kanterna (d v s vid talspolen). Vilket kan ge utsläckningsfel i vissa vinklar och som definitivt ger sämre spridning. Gör man en inverterad dome så blir det ännu sämre. Dock så blir problemen lite mildare om man har domar av hårda material (med hög våghastighet).
Svante skrev:
OK, så det är egentligen inte formen, utan att böjvågen är så långsam (vilket iofs är ett resultat av formen). Nu delas mina tankar i flera frågor:
1. Den bakvända domen blir ännu sämre eftersom mitten hamnar "längre bort" och ljudet blir ännu mer fördröjt?
2. Menar du att en rättvänd kon är bättre än en dome, trots att mitten sitter längre bort? Pga att geometrin ger ett styvare membran? Det beror kanske också på var på konen drivningen sitter.
3. Om den rättvända konen är bättre än en dome, vore inte en felvänd kon ännu bättre, eftersom mitten kommer "närmare".
Naqref skrev:Svante skrev:2. Menar du att en rättvänd kon är bättre än en dome, trots att mitten sitter längre bort? Pga att geometrin ger ett styvare membran? Det beror kanske också på var på konen drivningen sitter.
Nix inte p g a styvare membran utan beroende på att konen drivs från en mer central punkt där vågen rör sig utåt. Vågfronten utanför talspoleområdet blir konvex då vilket ger generellt bättre spridning. För dustcapen, dammkåpan mittpluppen gäller samma problem som för en dome. Mjuka och/eller inverterande mittdomar bidrar inte så bra till att göra spridningen bättre.
Svante skrev: Nåja, mer central drivning måste väl betyda mindre talspolediameter och lägre effekttålighet. Att saker alltid ska ställas mot varandra, att man ska behöva kompromissa hela tiden! Fast det kanske är det som gör det kul, förresten, att hitta den "optimala" kompromissen.
markih skrev:John Dunlavy hade en artikel om detta, tror att den hette ribbons, planars and tweeters eller nåt. Där menade han att koner hade betydligt större möjligheter till bra spridning än domar, pga formen.
Naqref skrev:Svante skrev:Naqref skrev: Domar är ur spridningshänseende mycket sämre (p g a den geometriska formen och den transversella våghastighetens låga fart) än koner. För koner så samverkar geometrin på ett bättre sätt.
Varför skulle domens geometriska form vara sämre ur spridningssynpunkt?
Därför att böjvågen som färdas i membranet rör sig långsammare än ljudet i luften och om man kollar på en plan skiva framför elementet såkommer ljudet från centrum efter det som genereras vid kanterna (d v s vid talspolen). Vilket kan ge utsläckningsfel i vissa vinklar och som definitivt ger sämre spridning. Gör man en inverterad dome så blir det ännu sämre. Dock så blir problemen lite mildare om man har domar av hårda material (med hög våghastighet).
patrikf skrev:Det du beskriver är väl domens motsvarighet till konuppbrytning. Kan det inte vara så att problemen ovan inträffar ovanför mid-domens arbetsområde?
Naqref skrev:patrikf skrev:Det du beskriver är väl domens motsvarighet till konuppbrytning. Kan det inte vara så att problemen ovan inträffar ovanför mid-domens arbetsområde?
Nope inte konuppbrytning för det är ett resonansproblem där man får en stående våg. Detta gäller bara vågfrontens beteende och dess verkningar på spridningen.
Naqref skrev:Svårt att varaprecis på en fredagskväll.
En uppbrytning beror på att man får en stående våg i membranet. Det är identiska saker med olika namn. Detta är naturligtvis frekvensberoende.
Det jag berättar om gäller hur vågfronten ser ut framför membranet i den akustiska verkligheten och hur den ser ut beror på våghastigheten i membranmaterialet och vilken form membranet har. Detta ger spridningsmönster som är frekvensberoende det också men har i princip inget att göra med uppbrytningar/stående vågor i membranet. Och här kan en plan cirkulär vågfront bete sig på ett sådant sätt att man få diffraktoriska problem i olika riktningar som påminner om uppbrytningsproblem. En konkav front är generellt ännu värre och en konvex är mindre problembenägen.
Svante skrev:Ovanför vete fasiken hur det går, men krångligt blir det.
Naqref skrev:Svante skrev:Ovanför vete fasiken hur det går, men krångligt blir det.
Du får samma eftersläpning men utan resonanserna om du ligger mellan resonansmoderna.
Och här kan en plan cirkulär vågfront bete sig på ett sådant sätt att man få diffraktoriska problem i olika riktningar som påminner om uppbrytningsproblem.
patrikf skrev:Basarna är ATC SB75-234SC 9 tumsbas och diskanten är SA´s compact driver monterade i waveguide.
Denna kombination lämnar mycket att önska i mellanregisteråtergivning... Valet står mellan tretums
middome och 9-tums "vanligt" mid/baselement (från ATC..) Fördelen med 9-tumselementet är att jag
kan dela det lägre, kanske 1- 200 Hz. 3-tumsdomen måste kanske delas vid 500 hz om man använder
ett flackt filter. Jag vill absolut använda 6db-filter!
- Om ATC´s 3"-dome är ens en tiondel så bra som ATC påstå (bäst i världen, red anm) rekomenderA*
tveklöst 3"-dome, över 9", för o spela mellanregister! 500 Hz känns lite lågt om du ska ha 6dB-filter(?)
A* hellre dela runt 1 kHz! 2-3 kHz verkar dock fullt rimligt för 3"dome-delning uppåt! (med 6dB-filter(?)
matson skrev:Domen har låg dist i registret 400-3500Hz. Använder du ett större element så riskerar du att få en ökning av disten när rörelsen övergår från kolvformig till böjvågsomvandlare.(nånstans kring 700Hz kanske)
När du skriver 6dB-filter, menar du då ett akustiskt filter eller att du bara vill använda en komponent per sida(vilket inte alls innebär ett 6dB-filter i praktiken)?
Jag hade använt domen med delat med 24dB/oktav (både HP och LP)vid ca 500Hz och delningen mellan dome och diskant får man ju avvakta mätresultat innan man bestämmer flanker.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster