Jocke skrev:Ok, jag hakar på, är van att ta en o annan smäll!

...
Jag slåss inte, jag försöker mest bara vara cool (även om jag ständigt misslyckas

)..!
Jocke skrev:... 2-vägare: Kanske den enklaste att få till av de här modellerna. Kan bli rätt kompakta då det ställs rätt höga krav på de ingående elementen. Då bara 2 element delar på hela frekvensomfånget begränsas storleken på basen...
Låter som om de är lämpliga för lite mindre rum.
Jocke skrev:... 2,5-vägare har ju visat sig kunna göras med rätt intelligenta lösningar. Då 2 basar lirar i botten kan dessa leverera högre ljudtryck än 2-vägaren, alt kan man nöja sig med mindre basar för samma ljudtryck vilket ställer lägre krav på diskanten...
Jag har sedan ett tag varit lite smått nyfiken på just 2,5-vägare.
Jocke skrev:... 3-vägs. Delar upp frekvensområdet i 3 delar, vilket egentligen skulle ställa lägre krav på de ingående elementen, men då det är betydligt mycket mer komplext att få till en fungerande lösning tillämpas väl snarast 3-vägaren med större bas för att kunna spela högre och tåla mer effekt...
En god och sund 3-vägare är alltså inget som nybörjaren snyter ur sig på en kafferast, med andra ord. Om en fin 3-vägare å andra sidan skapas, antar jag att den kan leverera mer av ljudtryck passande lite större rum.
Jocke skrev:... Edit. 3,5-vägare är ju inte helt ovanliga!
Konstruktioner som 3,5-, 4-, och 5-vägare m m, låter såpass avancerat, att jag medvetet lät bli att inkludera dessa skapelser i mina initiala frågeställningar. Hoppas tilltaget ursäktas..!