Ingvar Öhman på youtube! ;-D

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2008-01-31 04:04

Vad roligt att det går bra för svenska konstruktörer som vågar satsa,
lycka till :D :D :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-01-31 12:16

Blir det någon GURU-representation på High-Endmässan i Kista? :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-31 13:44

petersteindl skrev:Ja du Ingvar, du får gärna ifrågasätta, men jag har konstruerat och sålt DACar och har nog hyfsad inblick i marknaden. Med all feedback som jag genom åren fått från handlare och distributörer och inte minst från andra tillverkare så sjönk försäljningen från 100 % då försäljningen var som mest till ungefär 15 - 25 % av maxförsäljning då försäljningen var som lägst.

Jo, jag säger ju inte att det inte var en svacka, det var en svacka för stereolyssning, som förvisso drog med sig ett minskat intresse för högpresterande stereo-DAC:ar.

Men - vad jag säger är bara att sådana där siffror inte skall dras fel växlar på... 8)

Vad menar jag då med det?

Jo, att marknaden är självreglerande, vilket faktiskt är en utjämnande tillgång för en enskild aktör. :P Om en enda hifi-handlare sålda alla DAC:ar i hela världen så är det lätt att räkna ut att en minskning till 25% betyder att man bara får sälja en fjrädedel av det ursprungliga antalet.

Men så ser inte verkligeheten ut. För en enskild tillverkare betyder det definitivt ingenting sådant, för en minskande marknad betyder också att en massa aktörer kommer att falla ifrån. Den som bestämmer sig för att vara kvar kommer (givet en god produkt) därför att mer eller mindre per automatik ta marknadsandelar! :P

Jag betraktar en sådan efterfrågeminskning som att efterfrågan brakat ihop. Du må ha en annan definition på att nånting är ute.

Ja, det kanske jag har. Jag menar att 25% av något kan vara rätt mycket det också. Men mest av allt menar jag att man sällan gör sig en tjänst om man extrapolerar framtiden från då- och nutidens tendenser. Det är mycket bättre att fundera över orsakerna till varje tillstånd, och sedan göra en bättre framtidsgissning än en extrapolering.

Då DVD spelare såldes för fulla muggar o SACD o DVD Audio kämpade då såldes inte mycket DACar för CD systemet.

Riktigt att försäljningen gick ned, men det var ju en tillfällig svacka. Stereolyssningen gjorde ju en signifikant revansch redan för 4-5 år sedan. Så att stereoutensilier är på ropen är ingen nyhet.

Dock mycket riktigt, var det så att under den grandiosa hembioperioden så lyssnades det mindre på stereofonisk musik i stugorna.

Tycker nog att hemmabioperioden fortgår rätt oförtrutet, den har på sin höjd platåat en smula (jag talar nu inte om leksakshemmabio, utan om riktig). Den kvalificerade hemmabiomarknaden har dock inte drabbats av tvåkanalsstereons återpopularitet, snarare tvärtom.

Men du har såklart helt rätt i att hemmabionyhetens behag för ett antal år sedan innebar ett märkbart men rätt tillfälligt (1-2 år) avbrott i stereolyssningsvärlden. Idag och sedan ett par tre år är dock High End-stereo större än på 25 år. Och du vet ju att jag under hela denna tid har ifrågasatt ditt beslut att lägga ned tillverkningen av din DAC.

Vad mer kan man säga om 2-kanalsstero kontra Hemmabio?

Själv har jag aldrig sett några poänger med att separera de båda världarna. Jag förenar hellre än söndrar. Det är inget större problem att förena dem, och är det några problem som är större än de andra så är det de akustiska, men det går prima att hitta lösningar på det.

Men å andra sidan är det fullt möjligt (och ibland även förnuftigt) att separera dem också, inte minst av heminredningsskäl. Det finns många som vill ha stereon i vardagsrummet, men hemmabion i... hemmabion!

Då skall man förstås ha det så! :D

Andra är inte ens intresserade av film, och har inget hemmabiobehov alls. Att då bygga en hemmabio är ju nästan dumt. :wink:

Vad som inte är dumt dock (imho) är att ha en gemensam standard. Allt för att få möjligheten att (runt stereolyssningen) bygga en flerkanalsstereoanläggning i vardagsrummet där man kan titta på film i plattTVn, för det är ju lika glädjande som möjligheten att lyssna på stereomusik i hemmabiografen! :P

Yey or ney? I say yey!

Och - den gemensamma standarden bör innehålla alla primärriktningar (sagt utan hänsyn till hur man skapar dem med högtalare i olika riktningar*), närmare bestämt:

2.0 - STEREO:
L = -22,5 till 23 grader (h = 0 grader)
R = 22,5 till 23 grader (h = 0 grader)

5.1 - SURROUND:
C = 0 grader (h = 0 grader)
SR = 90 till 120 grader (h = 10 till 26 grader)
SL = -90 till -120 grader (h = 10 till 26 grader)

6.1 - SURROUND:
SR = 90 grader (h = (h = 10 till 26 grader)
SB = 180 grader (h = 15 till 80 grader)
SL = -90 grader (h = 10 till 26 grader)

7.1 - SURROUND:
SR = 90 grader (h = 10 till 26 grader)
SRB = 150 grader (h = 15 till 80 grader)
SLB = -150 grader (h = 15 till 80 grader)

Dock är jag mycket tveksam till 7.1-anläggningar av ovanstående slag, eftersom sidoriktningarna på surround back-ljuden blir lyssnarplaceringsberoende. :?

Bättre är en utveckling från 6.1 i denna riktning.

7.1i - SURROUND:
SR = 90 grader (h = (h = 10 till 26 grader)
SB = 180 grader (h = 10 till 30 grader)
SU = 180 grader (h = 90 grader)

Men det lär vi nog aldrig få se. :(

Vh, iö

- - - - -

*En primärriktning om t ex 100 grader (=lite bakom rakt åt sidan, alltså kanalen SR) betyder inte att en högtalare behöver sitta just där, men det betyder att standarden säger att det är den primärriktningen som just den kanalen skall representera.

I praktiken kan det betyda att uppspelningsanläggningen kan använda ett valfritt antal högtalare för att skapa den riktningsupplevelsen.

På samma sätt kan man tänka sig att de två eller tre framkanalerna framställs med allt från en enda stereohögtalare till massor av högtalare. Det viktiga är att kanalernas primärriktningar standardiseras, så att alla är överens om vad inspelningen representerar. Sedan bör det vara fritt att återskapa det kodade med vilka metoder tillverkaren önskar.

Det duger inte att ha det som nu, där filmvärlden har en standard (som är skapligt genomtänkt) och stereovärlden har en annan (ITU - som är både ogenomtänkt och dessutom har en efterlevnad nära noll...).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-01-31 14:09

Öhman: Vad säger Benchmark om göra ändringar i DAC-1:an baserat på din kritik?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-01-31 14:11

Externa DAC:ar har väl mer poppis på 90-talet och idag en hyfsat sällsynt företeelse.

Jag har en EAD från sent 90-tal som fungerar superbt bra.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-01-31 14:18

problemet med försälgningen av lösa dackar är väl att allt annat blivit så bra
när dackarna kom var de ju i mångt och mycket än oerhörd förbättring i många fall över de inbyggda daccarna
i dag finns det ju massor av bra billiga cd-dvdspelare
och har inte dyrhysterin som rådde ett tag lugnat sig?
och hur stor är skillnaden när man kör med en dac kontra den inbyggda i en biostärkare
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-01-31 15:47

IÖ: Vad exakt betyder:

Jag klurar, men kommer inte fram till annat är att h borde vara en vinkel uppåt. Sålunda 90 grader upp = rakt ovanför huvudet? Men varför spelar de 180 graderna någon direkt roll - är det enbart orienteringen på högtalaren det styr då, eller?

Alternativt har jag missförstått h-parametern helt. Inte omöjligt det heller.. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-01-31 16:14

Jag instämmer helt med Morello d v s 90-talet var DACarnas period och 2000-talet var det inte, och vill påpeka att den nuvarande efterfrågan som jag fått på min DAC är uteslutande pga hårddiskbaserade system där man spelar med 16/44 och vill ha DACen utanför lådan eftersom man inte litar på de interna och speciellt inte på matningarna och allt HF skräp internt i datorerna och boxarna.

Jag vet att IÖ hela tiden har tyckt att jag borde fortsätta med DACen dock är det så att jag i mitt huvud har sedan länge en hel nykonstruktion och därför känns det inte aktuellt att återutge den gamla som också var rätt bökig att tillverka samt att kretsarna i den är utgångna hjälper inte till att återuppta tillverkningen av den.

Jag hoppas kunna förverkliga den "slutgiltiga" D/A-omvandlingen. Åtminstone är principen för omvandling sådan, sedan kan standarder ändras men det går att inkorporera nya standarder så länge samplingsfrekvensen håller sig under 1 GHz.

Personligen tycker jag att HDD-lösningar är extremt tilltalande, både ur bekvämlighets och ur teknisk synvinkel.

Var och en får ha sin synpunkt på vad en marknadsnedgång är för något men min synpunkt är att om tre fjärdedelar av marknaden försvinner så innebär det att marknaden har brakat ihop. Om aktörer försvinner pga. detta fenomen så är detta just själva beviset att marknaden har brakat ihop. De återstående aktörerna får slicka såret och försöka överleva och glädjas just åt att få en större marknadsandel. Marknad och marknadsandel är två helt skilda saker och bör ej förväxlas. Både marknad och marknadsandel är i den självreglerande processen. För mig är det självklarheter.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-31 17:17

1. Jag hoppas få höra den nya DACen inom kort. Teknologin är ju minst sagt svindlande.

2. Om ett 75%igt bortfall är lika med en ihopbrakad bransch, så är det fallet för HiFi-branschen. Jämför med 70-talet... :wink: Ändå finns branchen kvar, och ett brak spelar föga roll annat än som en dynamisk effekt. Balans kan uppnås även efter brak.

Igen: 25% av någonting kan vara väldigt mycket, om det där någonting var mycket nog. Speciellt om man har tillräckligt stor andel av det där 25%... 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-31 17:21

Nattlorden skrev:IÖ: Vad exakt betyder:

Jag klurar, men kommer inte fram till annat är att h borde vara en vinkel uppåt. Sålunda 90 grader upp = rakt ovanför huvudet? Men varför spelar de 180 graderna någon direkt roll - är det enbart orienteringen på högtalaren det styr då, eller?

Alternativt har jag missförstått h-parametern helt. Inte omöjligt det heller.. :mrgreen:

Ja, du gissar rätt.

Det kanske är överflödigt att ange 180 grader, men någon horisontell riktning måste man ju ge den (om man har en kolumn för det) och jag tyckte det var rimligare att kalla den bakåt än framåt eller åt sidorna, eftersom det är en av surroundkanalerna. :wink:

SU betyder surround up. Det är en av kanalerna i det surroundsystem jag tag fram och försökte skapa populäritet för alldeles i slutet av 70-talet. (Utan framgång... :cry: )

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-01-31 18:26

Ska man tolka det som att det inte blir någon GURU-representation på mässan i Kista? :roll: :lol:

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2008-01-31 22:09

KarlXII skrev:Ska man tolka det som att det inte blir någon GURU-representation på mässan i Kista? :roll: :lol:
Ja det kan man. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-01 10:56

IngOehman skrev:Ja, du gissar rätt.

Jaaaa!!!!!!! :D *sätter ett kryss i taket*

Det kanske är överflödigt att ange 180 grader, men någon horisontell riktning måste man ju ge den (om man har en kolumn för det) och jag tyckte det var rimligare att kalla den bakåt än framåt eller åt sidorna, eftersom det är en av surroundkanalerna. :wink:

SU betyder surround up. Det är en av kanalerna i det surroundsystem jag tag fram och försökte skapa populäritet för alldeles i slutet av 70-talet. (Utan framgång... :cry: )

Ok. Jag hade nog personligen satt "N.A." i kolumnen då.

Finns det någon tekniskt möjlighet att koda om mellan formaten, eller är det kört från start genom att man inte mickat upp inspelningshändelsen (eller hur nu det inspelade materialet uppkommit) på rätt sätt?

En DTS ES/THX EX -> Ino Surround recoder hade varit trevlig...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-01 11:13

Väldigt bra fråga...

Inget är ju omöjligt om inte informationen är helt ickeexisterande, så frågan är - är den det? :?

Min uppfattning (nu blir jag lite subjektiv, för en gångs skull) är att den inte är det (ickeexisterande alltså). Vilket kan översättas till att Uppåt-informationen ÄR existerande.

Och med det menar jag att det gäller ALLA stereofoniska tekniker, från 4.0 och uppåt. De kodar höjd hårdvarumässigt*. Det beror i sin tur på att INGEN stereofonisk teknik någonsin kodar ljud nedåt, vilket gör ekvationerna entydiga. Därför kan man sätta upp en hypotetisk matris, för alla panorerade riktningar i den övre halvsfären.

Ljud som går från C, sedan till L, till SL och sedan till SB beskriver en entydig rörelse. Om en av de nämnda kanalerna (t ex L eller SL) skulle fattas kan man ändå sluta sig till att ljudet när det är mitt emellan de återstående kanalerna beskriver riktningen till den saknade kanalen, så har man en högtalare där - så kan man matrisera dit ljudet. :P

Men om nu ett ljud istället går från C, och sedan till L+R för att fortsätta till LS+RS och sluta i BS? Ja då kan man sluta sig till att den kodade riktningen är över huvudet på lyssnarna! (för nedåtriktningar finns ju inte med i enkodningen).

Ser alltså inget som hindrar att man, även om SU inte har kodats, kan adressera den riktningen genom matrisering från gemensamheten mellan SL och SR.

Redan utan en Up-kanal hör man det ju så om man sitter ferfekt i mitten. Men en Up-kanal (SU) så hör man den uppåt, var man än sitter i salongen. Och det gäller vare sig det är en äkta diskret SU eller en matriserad. Det senare fallet ger dock självklart de sedvanliga begränsningarna med avseende på kontinuerlighet, kanalseparation kanaloberoende...

Vh, iö

- - - - -

*Även med 2.0 kan man dock koda höjd, men det blir via psykoakustisk (HRTF-baserad) kodning då, inte med hjälp av hårdpanorering.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-01 11:30

Okej...

Så SB & SL skall bara ha unikt innehåll och en SU mitt ovanför skall ta det gemensamma?

Och om man har 7.1 -material, betyder det att man borde göra likadant där? SBL, SBR + SBU. Eller skall det bli en SBC av det?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-02-01 12:54

screen skrev:Alltså, jag har alldrig fattat vitsen med en separat DAC?

Vad exakt blir den hörbara skillnaden mot den inbyggda i CD:n eller DVD:n? Kom nu inte dragande med jitter utan att berätta exakt hur jitter låter!

En sak till så här i kabelinbränningshysterin, om man i ett "normalt" vardagsrum med en hygglig anläggning råkar införa en DAC, märks det?

Jag menar, måste inte åtgärdsprogrammet förekommas av så mycket mer än en DAC innan man har möjligheten att uppleva skillnaden av just en DAC?

Önskar en god (hörbar) förklaring till varför det är extra bra att anskaffa en DAC och i vilket skede den bör införas. Tack på förhand !

Mvh Björn//
Väl talat! Jag skaffade en Benchmark DAC1 för ett halvår sen, och jag tyckte först att det var sånt otroligt lyft från min cd-spelare, sen gjorde jag en blindtest med en polare och kom fram till att det inte fanns nån hörbar skillnad alls. Dom första intrycken var mao ren inbillning :cry: Cd-spelaren var en Marantz 5001.

Enda anledningen att den står kvar hemma är att den är väldigt snygg samt att hörlurförstärkaren är något i hästväg.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-02-01 15:35

focus skrev:Jag skaffade en Benchmark DAC1 för ett halvår sen, och jag tyckte först att det var sånt otroligt lyft från min cd-spelare, sen gjorde jag en blindtest med en polare och kom fram till att det inte fanns nån hörbar skillnad alls. Dom första intrycken var mao ren inbillning :cry: Cd-spelaren var en Marantz 5001.

Den slutsatsen kan du ju inte dra från ett nollresultat, det kan lika gärna vara testmetodiken som är boven i dramat.
Class only looks like arrogance from below.

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-02-01 15:38

Har inte denna tråd glidit rätt långt ifrån topic? :roll:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-02-01 15:52

Rydberg skrev:
focus skrev:Jag skaffade en Benchmark DAC1 för ett halvår sen, och jag tyckte först att det var sånt otroligt lyft från min cd-spelare, sen gjorde jag en blindtest med en polare och kom fram till att det inte fanns nån hörbar skillnad alls. Dom första intrycken var mao ren inbillning :cry: Cd-spelaren var en Marantz 5001.

Den slutsatsen kan du ju inte dra från ett nollresultat, det kan lika gärna vara testmetodiken som är boven i dramat.
Det är nog inte så att den slutas tillverkas pga mitt omdömme :wink: Jag skrev bara vad vi kom fram till, inte att det var fakta. Men jag kanske utttryckte den fetstilade meningen i citatet lite klumpigt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-01 16:58

Nattlorden skrev:Okej...

Så SB & SL skall bara ha unikt innehåll och en SU mitt ovanför skall ta det gemensamma?

Om du med SB menar SR, så ja.

Och om man har 7.1 -material, betyder det att man borde göra likadant där? SBL, SBR + SBU.

Är inte på det klara med vad du menar när du blandar komman och + så där.

Eller skall det bli en SBC av det?

Njae.. det bör inte finnas några uppdelade SB överhuvudtaget (7.1 enligt dagens standard suger*), eftersom uppdeling mellan SBR och SBL i sig är en kass ide. Om man skall ha ett utrymme där lyssnare kan befinna sig och det skall fungera bra överallt går det inte att ha fler kanaler än vad som kan representeras av riktningar med uppåt 90-gradig åtskillnad.

Vh, iö

- - - - -

*Men dessbättre är det inget större problem, eftersom det alltid går att mixxa ned till 6.1. :P

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-02-01 21:02

focus skrev:
screen skrev:Alltså, jag har alldrig fattat vitsen med en separat DAC?

Vad exakt blir den hörbara skillnaden mot den inbyggda i CD:n eller DVD:n? Kom nu inte dragande med jitter utan att berätta exakt hur jitter låter!

En sak till så här i kabelinbränningshysterin, om man i ett "normalt" vardagsrum med en hygglig anläggning råkar införa en DAC, märks det?

Jag menar, måste inte åtgärdsprogrammet förekommas av så mycket mer än en DAC innan man har möjligheten att uppleva skillnaden av just en DAC?

Önskar en god (hörbar) förklaring till varför det är extra bra att anskaffa en DAC och i vilket skede den bör införas. Tack på förhand !

Mvh Björn//
Väl talat! Jag skaffade en Benchmark DAC1 för ett halvår sen, och jag tyckte först att det var sånt otroligt lyft från min cd-spelare, sen gjorde jag en blindtest med en polare och kom fram till att det inte fanns nån hörbar skillnad alls. Dom första intrycken var mao ren inbillning :cry: Cd-spelaren var en Marantz 5001.

Enda anledningen att den står kvar hemma är att den är väldigt snygg samt att hörlurförstärkaren är något i hästväg.

När du tröttnat ordentligt på den så kan jag ta över den. Jag kan tom komma och hämta den och du behöver inte ens packa ner den. Snällt va :D
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-02-01 21:11

BengtO skrev:Har inte denna tråd glidit rätt långt ifrån topic? :roll:

är du slav under topics tyrani eller :wink:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-02-01 21:42

Moment-23 skrev:När du tröttnat ordentligt på den så kan jag ta över den. Jag kan tom komma och hämta den och du behöver inte ens packa ner den. Snällt va :D
Ska tänka på saken. :)
Hifi Is Great Everyday

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2008-02-02 02:30

Focus skrev:
Ska tänka på saken
.

Ja framförallt lyssna en gång till. Vet inte om du tillhör MP3-genarationen eller ej, men de brukar ha problem med att detektera bra ljudåtergivning.

Mvh

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-02-02 03:19

Det kanske bara är så enkelt, att det inte är någon detekterbar skillnad mot en god cd-spelare i given miljö. :wink:

Eller så övertyga mig om varför och när eller...?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-04 05:49

IngOehman skrev:
Är inte på det klara med vad du menar när du blandar komman och + så där.

Eller skall det bli en SBC av det?

Njae.. det bör inte finnas några uppdelade SB överhuvudtaget (7.1 enligt dagens standard suger*), eftersom uppdeling mellan SBR och SBL i sig är en kass ide. Om man skall ha ett utrymme där lyssnare kan befinna sig och det skall fungera bra överallt går det inte att ha fler kanaler än vad som kan representeras av riktningar med uppåt 90-gradig åtskillnad.

*Men dessbättre är det inget större problem, eftersom det alltid går att mixxa ned till 6.1. :P

Beklagar den oprecisa frågeställningen, var nog kvar i tänkandet.

Fick svaret ändå. :-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-04 17:10

Det gläder mig. Jag var inte säker på att jag lyckads svara något vettigt på någonting.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-02-04 17:13

IngOehman skrev:Det gläder mig. Jag var inte säker på att jag lyckads svara något vettigt på någonting.

Vh, iö

På vissa frågor svarade du inget alls på :(

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-04 18:22

Då missade jag dem nog.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-02-04 18:33

IngOehman skrev:Då missade jag dem nog.

Vh, iö

Okej, det var mina frågor. Kring Benchmark tidigare i tråden :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi