lycka till

Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Ja du Ingvar, du får gärna ifrågasätta, men jag har konstruerat och sålt DACar och har nog hyfsad inblick i marknaden. Med all feedback som jag genom åren fått från handlare och distributörer och inte minst från andra tillverkare så sjönk försäljningen från 100 % då försäljningen var som mest till ungefär 15 - 25 % av maxförsäljning då försäljningen var som lägst.
Jag betraktar en sådan efterfrågeminskning som att efterfrågan brakat ihop. Du må ha en annan definition på att nånting är ute.
Då DVD spelare såldes för fulla muggar o SACD o DVD Audio kämpade då såldes inte mycket DACar för CD systemet.
Dock mycket riktigt, var det så att under den grandiosa hembioperioden så lyssnades det mindre på stereofonisk musik i stugorna.
Nattlorden skrev:IÖ: Vad exakt betyder:
SU = 180 grader (h = 90 grader)
Jag klurar, men kommer inte fram till annat är att h borde vara en vinkel uppåt. Sålunda 90 grader upp = rakt ovanför huvudet? Men varför spelar de 180 graderna någon direkt roll - är det enbart orienteringen på högtalaren det styr då, eller?
Alternativt har jag missförstått h-parametern helt. Inte omöjligt det heller..
Ja det kan man.KarlXII skrev:Ska man tolka det som att det inte blir någon GURU-representation på mässan i Kista?![]()
IngOehman skrev:Ja, du gissar rätt.
Det kanske är överflödigt att ange 180 grader, men någon horisontell riktning måste man ju ge den (om man har en kolumn för det) och jag tyckte det var rimligare att kalla den bakåt än framåt eller åt sidorna, eftersom det är en av surroundkanalerna.![]()
SU betyder surround up. Det är en av kanalerna i det surroundsystem jag tag fram och försökte skapa populäritet för alldeles i slutet av 70-talet. (Utan framgång...)
Väl talat! Jag skaffade en Benchmark DAC1 för ett halvår sen, och jag tyckte först att det var sånt otroligt lyft från min cd-spelare, sen gjorde jag en blindtest med en polare och kom fram till att det inte fanns nån hörbar skillnad alls. Dom första intrycken var mao ren inbillningscreen skrev:Alltså, jag har alldrig fattat vitsen med en separat DAC?
Vad exakt blir den hörbara skillnaden mot den inbyggda i CD:n eller DVD:n? Kom nu inte dragande med jitter utan att berätta exakt hur jitter låter!
En sak till så här i kabelinbränningshysterin, om man i ett "normalt" vardagsrum med en hygglig anläggning råkar införa en DAC, märks det?
Jag menar, måste inte åtgärdsprogrammet förekommas av så mycket mer än en DAC innan man har möjligheten att uppleva skillnaden av just en DAC?
Önskar en god (hörbar) förklaring till varför det är extra bra att anskaffa en DAC och i vilket skede den bör införas. Tack på förhand !
Mvh Björn//
focus skrev:Jag skaffade en Benchmark DAC1 för ett halvår sen, och jag tyckte först att det var sånt otroligt lyft från min cd-spelare, sen gjorde jag en blindtest med en polare och kom fram till att det inte fanns nån hörbar skillnad alls. Dom första intrycken var mao ren inbillningCd-spelaren var en Marantz 5001.
Det är nog inte så att den slutas tillverkas pga mitt omdömmeRydberg skrev:focus skrev:Jag skaffade en Benchmark DAC1 för ett halvår sen, och jag tyckte först att det var sånt otroligt lyft från min cd-spelare, sen gjorde jag en blindtest med en polare och kom fram till att det inte fanns nån hörbar skillnad alls. Dom första intrycken var mao ren inbillningCd-spelaren var en Marantz 5001.
Den slutsatsen kan du ju inte dra från ett nollresultat, det kan lika gärna vara testmetodiken som är boven i dramat.
Nattlorden skrev:Okej...
Så SB & SL skall bara ha unikt innehåll och en SU mitt ovanför skall ta det gemensamma?
Och om man har 7.1 -material, betyder det att man borde göra likadant där? SBL, SBR + SBU.
Eller skall det bli en SBC av det?
focus skrev:Väl talat! Jag skaffade en Benchmark DAC1 för ett halvår sen, och jag tyckte först att det var sånt otroligt lyft från min cd-spelare, sen gjorde jag en blindtest med en polare och kom fram till att det inte fanns nån hörbar skillnad alls. Dom första intrycken var mao ren inbillningscreen skrev:Alltså, jag har alldrig fattat vitsen med en separat DAC?
Vad exakt blir den hörbara skillnaden mot den inbyggda i CD:n eller DVD:n? Kom nu inte dragande med jitter utan att berätta exakt hur jitter låter!
En sak till så här i kabelinbränningshysterin, om man i ett "normalt" vardagsrum med en hygglig anläggning råkar införa en DAC, märks det?
Jag menar, måste inte åtgärdsprogrammet förekommas av så mycket mer än en DAC innan man har möjligheten att uppleva skillnaden av just en DAC?
Önskar en god (hörbar) förklaring till varför det är extra bra att anskaffa en DAC och i vilket skede den bör införas. Tack på förhand !
Mvh Björn//Cd-spelaren var en Marantz 5001.
Enda anledningen att den står kvar hemma är att den är väldigt snygg samt att hörlurförstärkaren är något i hästväg.
BengtO skrev:Har inte denna tråd glidit rätt långt ifrån topic?
IngOehman skrev:
Är inte på det klara med vad du menar när du blandar komman och + så där.Eller skall det bli en SBC av det?
Njae.. det bör inte finnas några uppdelade SB överhuvudtaget (7.1 enligt dagens standard suger*), eftersom uppdeling mellan SBR och SBL i sig är en kass ide. Om man skall ha ett utrymme där lyssnare kan befinna sig och det skall fungera bra överallt går det inte att ha fler kanaler än vad som kan representeras av riktningar med uppåt 90-gradig åtskillnad.
*Men dessbättre är det inget större problem, eftersom det alltid går att mixxa ned till 6.1.
Användare som besöker denna kategori: HenrikTornquist, Rockdude och 20 gäster