Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
avr7000 skrev:Precis! det finns ju några varianter av 8542 där endast kopparhättan täcker hålet.
De flesta 8542 har massivt polstycke som du skriver...
Det borde ju fungera, jag skulle bli förvånad om de har ändrat dimensionerna i motorn...
Vad kostade satsen och var köper man? (jag har oxå sådana 8542 liggande...)
Stefan
avr7000 skrev:På vilket sätt låter de olika?
doggydoggen skrev:beställt reconingskit för 8545 som jag ska montera på en 8542 korg och motor..:)
har ett gäng 8542..å dom äldre 8542 har ett 15mm borrat hål rakt igenom magneten..inte helt borrat..utan fattas typ 1 mm..:)
dom nyare därimot har homogen magnet?
IngOehman skrev:doggydoggen skrev:beställt reconingskit för 8545 som jag ska montera på en 8542 korg och motor..:)
har ett gäng 8542..å dom äldre 8542 har ett 15mm borrat hål rakt igenom magneten..inte helt borrat..utan fattas typ 1 mm..:)
Bara för din information:
De äldre 8542-elementen har inte samma motorsystem som 8545, utan använder Ragnar Lians ursprungliga patent, men kopparhylsa som går inte bara genom spalten utan även långt över och under. Det brukar kallas SD1-systemet (men hette nog inte så innan CD2- kom).
Däremot passar kitet du beställt rent mekaniskt, men egenskaperna kommer alltså inte att bli samma som för ett riktigt 8545. Det kommer att bli motorsvagare men med lägre induktans
Vh, iö
avr7000 skrev:Är du säker på att det går att handla detta från Madisound?...
Det står:
"Recone for Scan-speak 18W/8545 - In house repair only "
på sidan för artikeln.
Jag tolkar det som att Madisound gör "recone operationer" själva och att den finns listad just för att man skall få veta detta...
Mvh
doggydoggen skrev:IngOehman skrev:doggydoggen skrev:beställt reconingskit för 8545 som jag ska montera på en 8542 korg och motor..:)
De äldre 8542-elementen har inte samma motorsystem som 8545, utan använder Ragnar Lians ursprungliga patent, men kopparhylsa som går inte bara genom spalten utan även långt över och under. Det brukar kallas SD1-systemet (men hette nog inte så innan CD2- kom).
Däremot passar kitet du beställt rent mekaniskt, men egenskaperna kommer alltså inte att bli samma som för ett riktigt 8545. Det kommer att bli motorsvagare men med lägre induktans
Vh, iö
Tack för infot..jo det lär nog bli motorsvagare..men frågan är hur mycke..och om det går att man får ett sämre eller bättre element än orginal 8542..skall bli vansinnigt kul att jämföra..sen motorn..
borde ju gå att kopiera 8545 konstruktion i svarven..*ler*
IngOehman skrev:doggydoggen skrev:IngOehman skrev:doggydoggen skrev:beställt reconingskit för 8545 som jag ska montera på en 8542 korg och motor..:)
Vh, iö
Tack för infot..jo det lär nog bli motorsvagare..men frågan är hur mycke..och om det går att man får ett sämre eller bättre element än orginal 8542..skall bli vansinnigt kul att jämföra..sen motorn..
borde ju gå att kopiera 8545 konstruktion i svarven..*ler*
Original 8542 har ett lättare membran och även högre impedans än 8545. Med motorn från 8542 och en reconing-sats från 8545 blir känsligheten lägre än både den hos 8542 och den hos 8545.
Vh, iö
IngOehman skrev:Bara för din information:
...
Jocke skrev:IngOehman skrev:Bara för din information:
...
Har bägge modellerna förekommit i OA51/52?
/Jocke
avr7000 skrev:Jocke skrev:IngOehman skrev:Bara för din information:
...
Har bägge modellerna förekommit i OA51/52?
/Jocke
Ja i OA52 och i OA52.2![]()
Jag tror att du missuppfattade vad Ingvar skrev och att Ingvar, även om han skrev "gamla 8542" inte talade om olika årgångar på 8542.
Sedan är det väl så att SS8545'ans magnetsystem/motor kallas väl SD1 och SS8542'ans magnetsystem/motor rätt o slätt SD.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster